- Příspěvky: 4
- Obdržená poděkování 0
×
Vítejte ve fóru Rakeťáci!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Řekněte nám a našim členům, kdo jste, co se vám líbí a proč jste se stali členem těchto webových stránek.
Vítáme všechny nové uživatele a doufáme, že se budeme vídat častěji!
Pomoc začátečníkovi
- kralik43
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
6 roků 2 měsíců zpět #4840
od kralik43
Odpověděl kralik43 pro téma Pomoc začátečníkovi
Ahoj
Raketa má vnitřní průměr 7,5 cm, a v základu má být dlouhá 65 cm, později plánuji k ní přidat další stupeň, aby vzrostla na cca 125 cm. Jedna trubka váží 288 g 7,5 cm průměr a 75 cm výška a konečná fáze rakety má mít dvě. A chtěl bych použít motory KLIMA a nebo ten ROS. Odpalovací zařízení mám to 2230 a už mám nakoupeny věci na silnější odpal. zařízení s dvěma 9V. Palníky používám KLIMA a ESTES.
Raketa má vnitřní průměr 7,5 cm, a v základu má být dlouhá 65 cm, později plánuji k ní přidat další stupeň, aby vzrostla na cca 125 cm. Jedna trubka váží 288 g 7,5 cm průměr a 75 cm výška a konečná fáze rakety má mít dvě. A chtěl bych použít motory KLIMA a nebo ten ROS. Odpalovací zařízení mám to 2230 a už mám nakoupeny věci na silnější odpal. zařízení s dvěma 9V. Palníky používám KLIMA a ESTES.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marcel
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 27
- Obdržená poděkování 0
6 roků 2 měsíců zpět - 6 roků 2 měsíců zpět #4839
od Marcel
Odpověděl Marcel pro téma Pomoc začátečníkovi
Ahoj, jestli máš zažité létání s motory KLIMA, tak u nich prozatím zůstaň. Sice mají oproti ESTES o chlup menší střední tah a o 5N menší pík, ale celkový impuls mají "těch" 20 Ns. Navíc mají menší průměr (18 mm), takže svazek více motorů se vejde do trubky menšího průměru, a menší hmotnost (cca o 10g). Ale jejich největší výhodou je cena. Jeden Estes s palníkem vyjde na cca 170,- Kč a jeden Klíma i s palníkem (nutno koupit zvlášť) na cca 120,- Kč.
Navíc jsou u nás už k dostání od KLIMA motorová lože pro více motorů. Je to zřejmě dodáváno v rozsypu, ale člověk nemusí nic vypižlávat a jen to slepí.
např.: www.modelcentrum.cz/produkt/Klima-Drzak-...0mm--3x-18mm-i102879
www.modelcentrum.cz/produkt/Klima-Drzak-...0mm--4x-18mm-i102880
Momentálně stavím jednu rychlokvašku, abych měl s čím letět na Koprníku (neb stavba HPR s vlastním motorem se vleče). Motorové lože použiji to na 4 motory (4 x D9 KLIMA) v kombinaci s trubkou KLIMA fí 50 mm. Vnější trup a hlavice budou ESTES BT 80 a NC 80. Počítám, že do kila se v pohodě vejdu.
Od KLIMA zatím u nás nejsou k mání hlavice na velké průměry.
Pro odpal 4 x ESTES D12 u svého prvního modelu jsem používal malý olověný akumulátor do UPSky.
viz: www.anecopardubice.cz/aneco/eshop/12-1-A...zudrzbovy-akumulator
Výhodou je velmi malý vnitřní odpor (oproti primárním bateriím - i u alkalických jsou to jednotky ohmů, nevýhodou nutnost nabíječky nebo stolního zdroje). Já hřeším na to, že mám laboratorní zdroj v práci.
Dále je potřeba znát odpor palníku a proud potřebný k jeho zažehnutí a odpor kabelu a vše si řádně propočítat. U ESTES ( 0,7 ohmu / 2A ) mi to vycházelo nejlépe dvě paralelní větve s dvojicí palníků v sérii.
Když budeš vědět konečný počet a typ motorů pro svůj model, můžem to propočítat.
Marcel
Navíc jsou u nás už k dostání od KLIMA motorová lože pro více motorů. Je to zřejmě dodáváno v rozsypu, ale člověk nemusí nic vypižlávat a jen to slepí.
např.: www.modelcentrum.cz/produkt/Klima-Drzak-...0mm--3x-18mm-i102879
www.modelcentrum.cz/produkt/Klima-Drzak-...0mm--4x-18mm-i102880
Momentálně stavím jednu rychlokvašku, abych měl s čím letět na Koprníku (neb stavba HPR s vlastním motorem se vleče). Motorové lože použiji to na 4 motory (4 x D9 KLIMA) v kombinaci s trubkou KLIMA fí 50 mm. Vnější trup a hlavice budou ESTES BT 80 a NC 80. Počítám, že do kila se v pohodě vejdu.
Od KLIMA zatím u nás nejsou k mání hlavice na velké průměry.
Pro odpal 4 x ESTES D12 u svého prvního modelu jsem používal malý olověný akumulátor do UPSky.
viz: www.anecopardubice.cz/aneco/eshop/12-1-A...zudrzbovy-akumulator
Výhodou je velmi malý vnitřní odpor (oproti primárním bateriím - i u alkalických jsou to jednotky ohmů, nevýhodou nutnost nabíječky nebo stolního zdroje). Já hřeším na to, že mám laboratorní zdroj v práci.
Dále je potřeba znát odpor palníku a proud potřebný k jeho zažehnutí a odpor kabelu a vše si řádně propočítat. U ESTES ( 0,7 ohmu / 2A ) mi to vycházelo nejlépe dvě paralelní větve s dvojicí palníků v sérii.
Když budeš vědět konečný počet a typ motorů pro svůj model, můžem to propočítat.
Marcel
Poslední změna: 6 roků 2 měsíců zpět uživatelem Marcel.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
6 roků 2 měsíců zpět #4837
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Pomoc začátečníkovi
Ahoj ,
tvůj dotaz obsahuje dvě zcela odlišné problematiky.
První - je vhodný pohon pro modely raket o hmotnosti 300 až 800 gr.
Druhá oblast je zážeh svazku motorů (nejčastěji cca 2 až 5 motorů).
K první části dotazu:
Při výběru vhodného-dostatečně výkonného motoru pro raketu o nějaké hmotnosti potřebuješ poznat tzv. startovní hmotnost modelu.
Sečteš hmotnost prázdné rakety, připočítáš hmotnost návratového systému a hmotnost motoru - tím získáš přibližnou hodnotu startovní hmotnosti.
Tah raketového motorku pro tento model musí být v průběhu první fáze letu aspoň 5x větší než startovní hmotnost modelu. To zabezpečí start a rozběh modelu se zrychlením cca 5G, co zase dá modelu dostatečnou rychlost k tomu aby stabilizátory měli dostatěčnou účinnost. Nezávisle od toho stabilizátory musí mít dostatečnou velikost a tvar ( vzájemná poloha Cp a Cg).
Pokud motor svým výkonem ( pro zjednodušení - střední tah motoru) nepostačuje a výkonnější motor nemáme - můžeme použít více motorů ( současně pracujících).
V závislosti od výkonu motoru (celkový impulz, střední tah, doba hoření ...) , kvalita provedení modelu potom model letí do příslušné výšky. To trvá určitou dobu a my potřebujeme aby doba zpoždení - čas výmetu padáku odpovídal tomuto času.
Běžně používaný a levný motorek ROS 40-5 dokáže "utáhnout" model se startovní hmotností do cca 700-720 gr. S dalším zvýšením startovní hmotnosti výrazně klesá dosažená výška a i čas na správnou funkci návratového zařízení.
Druhá oblast je zážeh svazku motorů (nejčastěji cca 2 až 5 motorů).
Neuvedl jsi jaký typ odpalovače od Estesu vlastníš'
Estes nabízí zhruby tyto modely:
www.estesrockets.com/rockets/all/002464-...h-pad-and-controller
Typ 2264 pro nejmenší motorky.
Typ 2220:
www.astramodel.cz/cz/katalog/estes/estes...-systemu-p10287.html
Typ 2221:
www.estesrockets.com/rockets/accessories...tm-launch-controller
Typ 2230:
www.peckamodel.cz/produkt/modely-raket/p...odpalovaciho-systemu
A typ 2240 určení pro větší rakety Estes.
www.estesrockets.com/rockets/all/002240-...tm-launch-controller
Pouze typ 2240 má uvedeno v popisu možnost zážehu svazku motorů.
I zde je otázka - jaký počet motorů ve svazku, jakých motorů , jaké palníky.
Estes palníky pro motory tříd B,C,D mají dosti velký proudový odběr a proto ty běžné Estes odpalovače nejsou určeny pro zážeh svazku Estes motorů , s výjimkou odpalovače typu Estes 2240.
Motor Estes třídy D má celkový impulz cca 17 Ns a je dosti drahý. Létání s modelem na svazek motorů Estes je ještě dražší.
Motorky ROS 40 jsou levné, výkonné - jde však o úplně jiní typ a konstrukci motoru (kovový plášť, velká hmotnost - i po dohoření) jiné palivo a jeho úplně jiný tvar vyžadující jiné typy palníků případně jejich úpravy.
Současně s narůstajícím celkovým impulzem použitých motorů ROS narůstá i nutná minimální bezpečná vzdálenost od modelu při odpalu a tedy i potřebné délka odpalovacího kabelu a také požadavky na jeho el. odpor ( průřez. Cu lankového vodiče).
Motorky ROS jsou u nás běžně používané přes 12 let a stejně dlouho se s nimi létá i ve svazcích (nejčastěji 3 až 5 x ROS) , méně častěji 7xROS či 12xROS a model s největším počtem ROS obsahoval 20xROS. Létají se i dvou či tří-stupňové modely s motorky ROS. Technologie zážehu je spolehlivě zvládnutá a je podrobě popisovaná i na tomto webu.
Pro informaci o palnících je zde starší materiál:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...1-elektricke-palniky
Tolik na úvod, není možné zde sepisovat dlouhé traktáty ....
Mirek
tvůj dotaz obsahuje dvě zcela odlišné problematiky.
První - je vhodný pohon pro modely raket o hmotnosti 300 až 800 gr.
Druhá oblast je zážeh svazku motorů (nejčastěji cca 2 až 5 motorů).
K první části dotazu:
Při výběru vhodného-dostatečně výkonného motoru pro raketu o nějaké hmotnosti potřebuješ poznat tzv. startovní hmotnost modelu.
Sečteš hmotnost prázdné rakety, připočítáš hmotnost návratového systému a hmotnost motoru - tím získáš přibližnou hodnotu startovní hmotnosti.
Tah raketového motorku pro tento model musí být v průběhu první fáze letu aspoň 5x větší než startovní hmotnost modelu. To zabezpečí start a rozběh modelu se zrychlením cca 5G, co zase dá modelu dostatečnou rychlost k tomu aby stabilizátory měli dostatěčnou účinnost. Nezávisle od toho stabilizátory musí mít dostatečnou velikost a tvar ( vzájemná poloha Cp a Cg).
Pokud motor svým výkonem ( pro zjednodušení - střední tah motoru) nepostačuje a výkonnější motor nemáme - můžeme použít více motorů ( současně pracujících).
V závislosti od výkonu motoru (celkový impulz, střední tah, doba hoření ...) , kvalita provedení modelu potom model letí do příslušné výšky. To trvá určitou dobu a my potřebujeme aby doba zpoždení - čas výmetu padáku odpovídal tomuto času.
Běžně používaný a levný motorek ROS 40-5 dokáže "utáhnout" model se startovní hmotností do cca 700-720 gr. S dalším zvýšením startovní hmotnosti výrazně klesá dosažená výška a i čas na správnou funkci návratového zařízení.
Druhá oblast je zážeh svazku motorů (nejčastěji cca 2 až 5 motorů).
Neuvedl jsi jaký typ odpalovače od Estesu vlastníš'
Estes nabízí zhruby tyto modely:
www.estesrockets.com/rockets/all/002464-...h-pad-and-controller
Typ 2264 pro nejmenší motorky.
Typ 2220:
www.astramodel.cz/cz/katalog/estes/estes...-systemu-p10287.html
Typ 2221:
www.estesrockets.com/rockets/accessories...tm-launch-controller
Typ 2230:
www.peckamodel.cz/produkt/modely-raket/p...odpalovaciho-systemu
A typ 2240 určení pro větší rakety Estes.
www.estesrockets.com/rockets/all/002240-...tm-launch-controller
Pouze typ 2240 má uvedeno v popisu možnost zážehu svazku motorů.
I zde je otázka - jaký počet motorů ve svazku, jakých motorů , jaké palníky.
Estes palníky pro motory tříd B,C,D mají dosti velký proudový odběr a proto ty běžné Estes odpalovače nejsou určeny pro zážeh svazku Estes motorů , s výjimkou odpalovače typu Estes 2240.
Motor Estes třídy D má celkový impulz cca 17 Ns a je dosti drahý. Létání s modelem na svazek motorů Estes je ještě dražší.
Motorky ROS 40 jsou levné, výkonné - jde však o úplně jiní typ a konstrukci motoru (kovový plášť, velká hmotnost - i po dohoření) jiné palivo a jeho úplně jiný tvar vyžadující jiné typy palníků případně jejich úpravy.
Současně s narůstajícím celkovým impulzem použitých motorů ROS narůstá i nutná minimální bezpečná vzdálenost od modelu při odpalu a tedy i potřebné délka odpalovacího kabelu a také požadavky na jeho el. odpor ( průřez. Cu lankového vodiče).
Motorky ROS jsou u nás běžně používané přes 12 let a stejně dlouho se s nimi létá i ve svazcích (nejčastěji 3 až 5 x ROS) , méně častěji 7xROS či 12xROS a model s největším počtem ROS obsahoval 20xROS. Létají se i dvou či tří-stupňové modely s motorky ROS. Technologie zážehu je spolehlivě zvládnutá a je podrobě popisovaná i na tomto webu.
Pro informaci o palnících je zde starší materiál:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...1-elektricke-palniky
Tolik na úvod, není možné zde sepisovat dlouhé traktáty ....
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- vojta
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 140
- Obdržená poděkování 6
6 roků 2 měsíců zpět - 6 roků 2 měsíců zpět #4836
od vojta
Odpověděl vojta pro téma Pomoc začátečníkovi
Ahoj
Na té spodní hranici ti stačí Estes D12 výše u nás dostupnější ROS
Odpalovač nevím,nemám jej
Na té spodní hranici ti stačí Estes D12 výše u nás dostupnější ROS
Odpalovač nevím,nemám jej
Poslední změna: 6 roků 2 měsíců zpět uživatelem vojta.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- kralik43
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 4
- Obdržená poděkování 0
6 roků 2 měsíců zpět #4834
od kralik43
Pomoc začátečníkovi vytvořil uživatel kralik43
Dobrý den už rok stavím modely a je to neskutečná zábava. Všechny rakety, které jsem postavil vážili do 150 gramů. A teď začínám stavět raketu, která začíná na váze 300 gramů. Mám problém ohledně motorů a zapálení. Jaký jsou nejlepší motory (mám KLIMA) na rakety o hmotnosti 400-800 gramů. A jestli mi zapálí více motorů Elektrický odpalovač od Estesu. Díky
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.280 sekund