- Příspěvky: 11
- Obdržená poděkování 3
Trysky z reaktoplastů - termosetů.
- Wald
- Offline
- Nováček
Méně
Více
7 roků 4 měsíců zpět #4424
od Wald
Odpověděl Wald pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Dík všetkým , Honza- poslal som ti SZ
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
7 roků 4 měsíců zpět #4421
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
To Wald zkus bakelite Hexion PF-51 . Problém ale všech bakelitů je v tom že se běžně v maloprodeji neprodávají. Což je logické z technologického postupu jak víše Honza popsal.
Jinak na trysky je to ideální materiál ,starý dobrý bakelit se dodnes používá na trysky i komerčních raket
Jinak na trysky je to ideální materiál ,starý dobrý bakelit se dodnes používá na trysky i komerčních raket
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Honza
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 167
- Obdržená poděkování 10
7 roků 4 měsíců zpět #4420
od Honza
Odpověděl Honza pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Ahoj.Bakelit jako takový je granulát který se při teplotě 140-160 st. lisuje tlakem 2-5atm.do formy a po vytvrzení cca 20sec je tryska hotová. Granulát je nutno celkem přesně odvážit v řádu desetin gramu..Já si všechno udělal doma a výsledné trysky jsou dokonalé.Rád ti s výrobou poradím.Já mám trysky pr.32mm a budu ještě vyrábět na pr. 50mm.Honza
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Wald
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 11
- Obdržená poděkování 3
7 roků 4 měsíců zpět #4419
od Wald
Odpověděl Wald pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Zdravím, chcel by som sa spytat, neviete nahodou o nejakej použitelnej fenolformaldehydovej-bakelitovej živici ? Hladal som, ale nič som nenašiel.
Vdaka,W.
Vdaka,W.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 1 měsíc zpět #2361
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Nabídnul bych ještě další možný přístup ...
Jednak jde o dvě problematiky - 1.) termosetové trysky a 2.) ablativní povrchové úpravy trysek.
Tyto problematiky je možné , ale není nutné spojovat , je možné je probrat i samostatně.
Mnoho našich činností a dílů by jako "ekonomická výroba" prostě neobstálo, to ale asi není úplně základní důvod toho co děláme. Mnoho z nás má rozdílné cíle, možností, ambice, prostředky - které spoluvytvářejí jeho pohled na "výhodnost" čí efektivitu různých postupů a výrob.
Cena bakelitová trysky 29/38 mm v USA je 2,5 .- USD, což je pro domorodce za babku. Pro našince z ČR je ta cena úplně jiná a dát potom za jednu menší jednorázovou trysku cca 100-120 Kč je už něco jiného. Další věc je množství - kolik startů sorbitolových motorů nad 160 Ns v ČR ročně proběhne , pro zaběhnutý reload SB motor taková tryska a za tu cenu není moc přitažlivá. Je to teda i otázka dostupnosti.
Otázkou je za kolik Kč se dá u nás taková tryska vyrobit, a také ještě kolik typorozměrů trysek ?!
Já mám zhodou okolností na stole několik kusů bakelitových trysek nepoužitých a neprovrtaných. Zaujali mne když jsem měl možnost vidět motory s těmito tryskami v akci a také jejich tahové diagramy.
Chci je zkusit použít v režimu spíše experimentálním, při zkouškách SB reload motorů s jádry odlitýmí z SX81.
Mírné prohoření bakelitové trysky může být celkem výhodné pro „změkčení „ chodu motoru při zkouškách.
Potom po odladění přejít na příslušnou ocelovou trysku.
Právě experimentální motory jsou další vhodnou oblastí pro pro tyto trysky.
Každý z nás nemůže a ani si nědělá všechny díly a komponenty sám doma. Ať už jde o odlévané polyuretanové hlavice, elektroniku , casing motorů, palivové zrna, padáky, měřící stendy - podobně ani bakelitové trysky nebude dělat každý ( ani je potřebovat ….).
K ablativním ůpravám trysek motorů , návrh a ověření takovéto úpravy je do budoucna zajímavé v souvislosti s prodlužováním doby hoření našich motorů, ať hybridních nebo na TPH.
V USA certifikované používané pro MidPower a High Power modely mají rozpětí dob hoření od cca 0,8 sec až do 12 vteřin!!
Nemluvě o přídavných SRB motorech Shutlu na AP palivo s dobou hoření 125 vteřin - také s tryskami s ablativní úpravou.
Odlévané trysky, jak píše Pandy jsou další alternativou.
Grafitové trysky jsou pěkně drahé , surový materiál také a opracovávání grafitu je taká radost sama o sobě ....
Jsou sice vícenásobně použitelné , ale stačí jedno slušné ťuknutí a je po trysce.
Mirek
Jednak jde o dvě problematiky - 1.) termosetové trysky a 2.) ablativní povrchové úpravy trysek.
Tyto problematiky je možné , ale není nutné spojovat , je možné je probrat i samostatně.
Mnoho našich činností a dílů by jako "ekonomická výroba" prostě neobstálo, to ale asi není úplně základní důvod toho co děláme. Mnoho z nás má rozdílné cíle, možností, ambice, prostředky - které spoluvytvářejí jeho pohled na "výhodnost" čí efektivitu různých postupů a výrob.
Cena bakelitová trysky 29/38 mm v USA je 2,5 .- USD, což je pro domorodce za babku. Pro našince z ČR je ta cena úplně jiná a dát potom za jednu menší jednorázovou trysku cca 100-120 Kč je už něco jiného. Další věc je množství - kolik startů sorbitolových motorů nad 160 Ns v ČR ročně proběhne , pro zaběhnutý reload SB motor taková tryska a za tu cenu není moc přitažlivá. Je to teda i otázka dostupnosti.
Otázkou je za kolik Kč se dá u nás taková tryska vyrobit, a také ještě kolik typorozměrů trysek ?!
Já mám zhodou okolností na stole několik kusů bakelitových trysek nepoužitých a neprovrtaných. Zaujali mne když jsem měl možnost vidět motory s těmito tryskami v akci a také jejich tahové diagramy.
Chci je zkusit použít v režimu spíše experimentálním, při zkouškách SB reload motorů s jádry odlitýmí z SX81.
Mírné prohoření bakelitové trysky může být celkem výhodné pro „změkčení „ chodu motoru při zkouškách.
Potom po odladění přejít na příslušnou ocelovou trysku.
Právě experimentální motory jsou další vhodnou oblastí pro pro tyto trysky.
Každý z nás nemůže a ani si nědělá všechny díly a komponenty sám doma. Ať už jde o odlévané polyuretanové hlavice, elektroniku , casing motorů, palivové zrna, padáky, měřící stendy - podobně ani bakelitové trysky nebude dělat každý ( ani je potřebovat ….).
K ablativním ůpravám trysek motorů , návrh a ověření takovéto úpravy je do budoucna zajímavé v souvislosti s prodlužováním doby hoření našich motorů, ať hybridních nebo na TPH.
V USA certifikované používané pro MidPower a High Power modely mají rozpětí dob hoření od cca 0,8 sec až do 12 vteřin!!
Nemluvě o přídavných SRB motorech Shutlu na AP palivo s dobou hoření 125 vteřin - také s tryskami s ablativní úpravou.
Odlévané trysky, jak píše Pandy jsou další alternativou.
Grafitové trysky jsou pěkně drahé , surový materiál také a opracovávání grafitu je taká radost sama o sobě ....
Jsou sice vícenásobně použitelné , ale stačí jedno slušné ťuknutí a je po trysce.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
10 roků 1 měsíc zpět #2358
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Trysky z reaktoplastů - termosetů.
Samozřejmě to v žádném případě není mimo mísu. Diskuze je tu od toho o tom diskutovalo. Já a i Honza jsme chtěli nastínit,že do sorbitolovoých motorů s největší praděpodobností nemá cenu dělat bakelitové jednorázové trysky. V každém případě tato tryska bude jednorázová a tím se cena startu jednoho motoru značně prodražuje. Výroba formy ,cena bakelitu ,zvládnout technologii lisování za tepla ,to vše bere čas ,energii a hlavně peníze. Naproti tomu nerezová tryska v sorbitolu je mnohonásobně použitelná. Něco jiného už bude u hybridů a i u AP/CP motorů. Ale opět....například motory Koosdom používají v AP/CP motorech grafitovou trysku a garantují mnohonásobné použití. Pokud se nepletu snad i 20x?? Mě v hybridech vydržela grafitová tryska i 5 startů ,pravda je co start to originál a jiná koncepce paliva takže se dost měnil poměr oxidovadla a paliva ,je jasné,že pokud bude N2O v spalinách jen malinko převládat dochází k silné erozi trysky. Jistě že odlévané trysky z nějakého epoxidu plněný třeba grafitovým práškem,nebo Al2O3 ,TiO2,Sio2,skelný prášek popřípadě i Zr2O3 bude techologicky dost jednoduchá ale opět...pro výrobce motorů je to silně neekonomické. Pro fandy raketových motorů to jistě ale za zimních dlouhých večerů bude nějakou cenu mít. Třeba z kvalitního dřeva udělat formu ,na to stačí i obyčejná vrtačka a z silikonu odlít formu,v každém případě více forem a pak už jen experimentovat s odleváním.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.290 sekund