fbpx

Raketové motory ROS 40-5

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Kupované motory

ROS40 003_mmÚprava motoru  ROS 40 – 5

Vzhledem k dosti velkému rozšíření ROS mezi modeláři , nebude od věci uveřejnit trochu ucelenější postup jejich úpravy.

Pro stavbu klasických raketových modelů  s aerodynamickou stabilizaci ,je nutno
zaslepit ony  tři rotačni trysky  (rotačni stabilizace spotřebuje též  část výkonu motoru), ale také převrtat  centrální trysku  motoru , aby bylo zahrazení motoru stejné. Plocha centrální trysky se musí zvětšit o plochu tří zaslepených rotačních trysek , jinak dojde k  „hlučné a rychlé delaboraci“ ROS-ky  na  vnější a vnitřní pouzdro motorku  a také citelnému poškození modelu rakety.

Úpravu je nutné dělat velmi opatrně – pokuď máte možnost svěřit to na začátku někomu zkušenému a opatrnému (nikoliv odvážnému)  a získat tak zkušenosti , bude to jen dobré!

ROS40 002_mm

Postup úpravy:
1.
     a.) převrtání  centralni (středové) trysky z průměru  2,5 mm na průměr 5 až 5,5 mm.
      Převrtání  dělat opatrně , s ostrými  vrtáky a ne najednou - doporučuji nejdríve vrták  3,5 mm, potom cca 4,2 mm a nakonec 5 mm!!

Velký  pozor na ohřev vrtáku , sledovat teplotu a chladit dle potřeby (například směsí     denaturovaného lihu a vody 1:1). Výhodné je použití vrtačky ve stojanu s nastaveným dorazem !!
 Tryskové  dno je cca 10 mm tlusté - stačí tedy vrtat do hloubky cca 14 mm.
  Diglykolové palivové  zrno (nitrocelulóza želatinovaná pomocí dietylénglykolu ) má v sobě cca 12 mm  středový  kanál , takže při správném vrtání nehrozí kontakt.                      Největší nebezpečí představuje dotek rozpáleného vrtáku s tak zvanou „udržovací tabletou“ na konci palivového zrna. Tableta má na povrchu nalisovanou zážehovou vrstvičku černého prachu s práškovým hořčíkem  - a tato směs je opravdu snadno zažehovatelná !!.

   b.) úprava geometrie trysky z válcové  na válcovo - ogivální:
     úprava zadni (dolni)  výstupní  části trysky  přináší drobné  zvýšení výkonu   motoru.
     - převrtat pomocí  kopijovitého vrtáku na sklo průměr  10 mm do hloubky 5 mm,
     max. 6 mm !!
     Souprava techto vrtáků se dá koupit např. v  Baumaxu za 159.- Kč ,obsahuje
     5 velikostí vrtaků.  upravené trysky ,lepených šroubů a vrtákuR

     Při práci pozor na souosost !!!  a  též  hladký - čistý povrch trysky.!!

 2.) zaslepení rotačních trysek:
       na zaslepení jsou nejvhodnější šroubky M3 x 10 mm s válcovou hlavou.
      - je možné  je šroubovat i primo do trysky , ale vyžaduje to o hodně vice síly a někdy
      se závit pořádně neprořeže nebo se částečně  vydrolí  či  vylomí - a toto zeslabení
      se může projevit při startu asymetrickým  tahem , nestabilitou hořeni TPH a podobně.

Zleva ROS se zalepenými šrouby ,vedle nelepené , tryska rozšířená vrtákem do skla_mm

      

Proto dávám přednost trošku komplikovanějšímu řešení:
     - předřezání závitu v otvoru rotačních trysek závitníkem M3 ale , jen 1-ním či 2-hým stupněm sady !!!
      Šroub jde potom hladce zašroubovat až po perfektní dosednuti hlavy šroubu !!
      Tyto šrouby potom zafixuji zakápnutím(zalitím) zbytku rotacni trysky vedle sroubu a též
      zakápnutím hlavy šroubu !!  Potom již nejsou problémy  se zaslepením.

3.) Výroba a  montáž  výmetu - kompletace motoru:
       a.) na trnu o průmeru 12,5 mm navinout trubičku o délce cca 30 mm z hnědé papírové lepící pásky ( cca 4-5 vrstev).


       b.) usušenou trubičku ztuha nasunout na zpožďovač motorku. Do trubičky nasypat cca 0,4 -0,45 gr. černého  střelného prachu (nejlépe Vesuvit LC - prodávaný pro střelbu z předovek v Loveckých potřebách).Množství Vesuvitu závisí na vnitřním objemu trupu rakety. Uváděné množství používám na trupy o průměru  43 až 43 mm ,do délky trupu cca 750 mm , bez hlavice. Větší objem trupu vyžaduje více prachu !!  Dávku prachu je vhodné otestovat ! Trubičku  uzavřít vhodnou krytkou z papíru.

ROS před a po úpravě R


    c.) Doba zpoždění je standardně 5 sec po dohoření paliva tedy cca  6,7 sec po startu.
         Pro těžší modely je potřebné  skrátit  dobu zpoždění .
        Zkrácení doby zpoždění uděláme opatrným odvrtaním zpozďovací  slože na konci zpožďovače motoru, vrtákem o průměru cca 3 mm do požadované hloubky( 2 mm odvrtané slože = 1 sec) !!!

4.) Zážeh motoru:
   Nejlevnější při dostatečné opatrnosti a použití pouze pro jeden motor je zážeh s pomocí zápalnice.
  Mam osvědčenou zelenou Visko zápalnici o průmeru 3 mm (100 m za 259.- CZK).
  Ustřihnu cca 15 cm kus zápalnice. Zápalnici namočit do kašičkové směsi domácího černého prachu a nitrolaku či  Kanagomu , tak aby na konci v délce cca 8-10 mm vznikla nanesená vrstvička , či minipilulka prachu. Cca 10-12 mm od druhého konce v délce cca 50 mm  zápalnici ovinout krepovou malířskou lepící páskou.
 Po instalací zápalnice do motoru až na doraz , aby se minipilulka dotkla udržovací tablety ,ji upevníme  smotkem měkkého papíru (papírový kapesník ,toaletní papír) v trysce proti vypadnutí při prohoření tryskou !
Je důlezité , aby zápalnice dohořela až na konec dutiny paliva bez kontaktu s palivem.
 Toto palivo vyžaduje zapálení , ne ze strany od trysky , ale naopak z druhé strany palivové tablety , kde je v motoru speciální tableta světlicové  směsi , která  umožňuje  stabilnější spalování  tohoto typu paliva.
 Pro usnadnění zapálení této tablety , je na jejím  povrch nalisovaná vrstvička černého střelného prachu s práškovým hořčíkem.

 Zápalnice má  tedy zapálit tuto vrstvičku  na konci dutiny paliva v motorku a ne samotné palivo !!

Toto platí i pro zážeh ROS pomocí elektrického palníku !!


ROS40 006_mm

Podrobněji popíšu úpravu el. palníku pro ROS  v dalším materiálu.

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (47 odpovědí).

JirkaR odpověděl/a na téma: #5648 8 měsíců 1 týden zpět
Jeste bych se rad zeptal, jak resite prodlouzeni vymetu u Rosek? potreboval bych to natahnout na 10 sekund.

Diky za odpoved.
JirkaR odpověděl/a na téma: #5641 10 měsíců 3 týdnů zpět
Mockrat dekuji za zaslani propozic. Na Koprnik se tedy prijdu podivat.

Moderatorum: nebylo by spatne aktualizovat kalendar pro potreby verejnosti? Nebo cilem je mit uzavrenou skupinu? Raketovi iluminati? :D
Avatar uživatele Pavlík
Pavlík odpověděl/a na téma: #5640 10 měsíců 3 týdnů zpět
Připojil jsem pro informaci propozice v pdf souboru, které mi zaslal organizátor Setkání příznivců velkých raket KOPRNÍK 2022.
V případě zájmu o další informace kontaktujte prosím pana Vysloužila (Petr Vysloužil). Telefon i e-mail na něj jsou uvedeny v propozicích setkání.
Těchto setkání, kterých bývá obvykle 3 až 4 každý rok, se pravidelně účastní naši přední raketoví modeláři  - většinou specialisti na velké modely raket ale i další raketoví modeláři a to i ze zahraničí nebo jen pravidelní či příležitostní diváci.
S pozdravem, Petr Pavlík
modely-raket.webnode.cz/
JirkaR odpověděl/a na téma: #5639 10 měsíců 3 týdnů zpět
Dekuji za odpoved. Divam se do kalendare, a toto setkani, vlastne zadne pro rok 2022 neni uvedeno. Kde lze ziskat informace o planovanych akcich?

Diky, Jirka
Avatar uživatele Pavlík
Pavlík odpověděl/a na téma: #5638 10 měsíců 3 týdnů zpět
Doporučuji zajet na letošní následující Setkání příznivců velkých raket - Setkání se koná na letišti KOPRNÍK dne 1.10.2022, starty modelů raket od ca 10:00 hod. (Modelářské letiště Koprník, nedaleko Mnichova hradiště GPS: 50°28´42.99 N 15°0´20.99 E.)
Tam by vám některý ze zkušených raketových modelářů mohl poradit a doporučit vhodné řešení.
S pozdravem, Petr Pavlík
JirkaR odpověděl/a na téma: #5637 10 měsíců 4 týdnů zpět
Zdravim,

jsem zacinajici raketovy modelar.

Stavim momentalne raketu kalibr 75mm, delka s hlavici 130cm o vaze bez motoru 650g, dual deployment. Obavam se, ze na jednu rosku uz to bude dost nahrane. Dve paralelne tam davat nechci. U nas nelze koupit vetsi motor jak D, tusim. Cukrak tam davat nechci a AP motory nedokazu sehnat. 

At nevymyslim kolo. Napadlo me kuchnout dve rosky a pouzit dve zrna v jednom plasti motoru s odpovidajicim zahrazenim. Jak to je s udrzovaci tabletou? Staci jedna, nebo obe dve z dvou ROS motoru?  Zkousel nekdo? At nevymyslim kolo. 

Diky za nazory.
musil odpověděl/a na téma: #5633 1 rok 5 měsíců zpět
Dobrý den z důvodu nedostatku času prodám raketové motory ros 40 cana po dohodě na emailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. k dispozici jich mám cca 500 ks s pozdravem musil
bedo odpověděl/a na téma: #5608 2 roků 5 měsíců zpět
Zdravim, ak este nejake zostali, tiez by som mal zaujem... Poslal som sukromu spravu.
masovasekana odpověděl/a na téma: #5606 2 roků 7 měsíců zpět
Přeju dobrý den, pokud ještě platí nabídka ros 40-5 měl bych zájem, byla by možnost se dohodnout po telefonu stačí mi napsat, nebo prozvonit a já vám zavolám, předem děkuju a přeju hezký den, Kořenek.
torpex odpověděl/a na téma: #5605 2 roků 7 měsíců zpět
Zdravim, ano este ich mam dost, len aktualne si moc neviem predstavit odovzdanie (lockdown)
Mirek 85 odpověděl/a na téma: #5604 2 roků 7 měsíců zpět
Zdravím,
Chci se jen zeptat zda máš ještě nějaký motor na prodej?
torpex odpověděl/a na téma: #5591 2 roků 8 měsíců zpět
Pozdravujem zo Slovenska, ak by mal niekto zaujem, vzhladom na celkovy nedostatok casu som sa rozhodol predat svoje zasoby ROS-40, je toho niekolko 100ks (nechce sa mi pocitat, ale cca 250-300), su tam aj "lepene" aj "lisovane" dna. Cena 10 CZK /Ks. Dakujem za priestor. Juro
Avatar uživatele Pavlík
Pavlík odpověděl/a na téma: #5567 3 roků 2 měsíců zpět
Dodo - poslal jsem ti e-mail přes soukromé zprávy na tomto webu (Možná tě ale nenapadlo si je občas přečíst - po přihlášení. Já je taky čtu jen občas), tady je zhruba její obsah:
Navržené zvýšení spolehlivosti starších rosek s vlepeným tryskovým dnem vhodným navrtáním vnějšího tenkostěnného pláště používám a ještě mi nedošlo k selhání. Vždy jej ale používám v kombinaci s klecí, která zabraňuje jak vyražení víka s časovačem tak i tryskového dna. Pro inspiraci koukni na moje www na relativně jednoduchou, pevnou a lehkou klec:
modely-raket.webnode.cz/klec-ros40-a-tryska/
(jsou tam i výkresy)
V mém případě ale asi dost vyztužuje tryskové dno i vyřezaný závit M10x1 a epoxidem vlepená přesná soustružená měděná vícenásobně použitelná tryska.
Používám ještě odzkoušený fígl na dodatečné utěsnění selhávajícího papírového těsnění mezi vnitřním pláštěm rosky a tryskovým dnem. jestli máš zájem - rád pošlu podrobnosti.
Poznámka: z fotografií tvých rosek mám dojem že používáš přeexpandovanou trysku a dost se tak ochuzuješ o celkový využitelný impuls rosky. Tryska by neměla mít expanzní poměr větší než 3. Tzn. např. při kritickém průměru např. 4,5mm by měl být výstupní průměr trysky maximálně 7,8 mm. Při kritickém průměru 4,8 mm používám výstupní průměr trysky také 7,8mm. Toto ovšem platí jen pro dostatečně dlouhou trysku. V případě vrtání trysky přímo do tryskového dna, které je poměrně málo hluboké vyjde výstupní průměr mnohem menší než 7,8mm, neboť úhel trysky měřeno od osy nesmí být větší než asi 12 stupňů, jinak stejně dojde k utržení proudnic a část tahu motoru je nevyužita.
S pozdravem, Petr
Avatar uživatele Dodo
Dodo odpověděl/a na téma: #5566 3 roků 2 měsíců zpět
Tak jsem taky zacal resit selhavani ROSek jeliloz jsem jich sehnal cca 100ks a temer vsechny s lepenym dnem.I kdyz jsem v raketach novacek tak v RC modelech se uz nejakou dobu pohybuju a mam strojni zazemi .Selhani je uz snad u kazde takze jsem i navtaval 8x dle navodu po obvodu(na CNC) a udelal Alu klec ktera je z jednoho kusu a zabranuje vyrazeni horniho zpozdovace.Dole zajistil pouze hrany ROSky hlavama sroubku M4 proti vyhozeni pri vymetu.Co se stalo?Vyrazena spodni cast a rozsklebeny plech....lehce to otvory 2mm fouklo uplne se ta vlozka pootocila...Zbejva uz posledni moznost zahradit i spodni celo natvrdo a to je asi jedine co pomuze viz zminena klec.[/b]
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4610 6 roků 11 měsíců zpět
Pro lepší představu jsou v příloze 3 foto a niže je
link na stažení 3x video ze startu a letu těchto motorů ....
uloz.to/!ETN4z9X7N/lety-ros-upr-8x-zip


Mirek
Avatar uživatele Koudy
Koudy odpověděl/a na téma: #4609 6 roků 11 měsíců zpět
Pandy, zmínka o rozbrušovačce mě hodně rozesmála, ale nedivil bych se. I to se v našem národě kutilů může stát.
Avatar uživatele Pandy
Pandy odpověděl/a na téma: #4608 6 roků 11 měsíců zpět
před mnoha lety už na stránkách LK raketky via.cz byl podrobně popsán postup jak je upravit a na co si rozhodně dát pozor. Ale jak se dá parafrázovat výrok v jednom filmu : " je to marné ,je to marné" , takže snad opětovné shrnutí Mirkových doporučení bude pro mnohé čtenáře pro "roskaře" bráno v zřetel.
Tyto motory budou pravděpodobně ještě mnoho let létat než se definitívně odeberou do historie .
Přestože rozhodně patřím k zastáncům druhé skupiny tj.že tyto motory patří do muzea ,jen bych doporučil .pokud je někdo chce kuchat tak pouze pomocí ručního trubkového řezáku ,v žádném případě ne pilkou na železo ,upichovák na soustruhu bych taky nedoporučil a o rozbrušce asi nemá cenu ani hovořit.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4605 6 roků 11 měsíců zpět
Po celou dobu existence webu vždy zdůrazňujeme prvořadou zásadou je bezpečnost !!
Pokuď je někdo schopen zasahovat do motorku ROS "rozžhaveným" vrtákem, potom pro takového odborníka je nebezpečným materiálem i petarda nebo papírový motorek Rapier.
Když budu strkat rozžhavený vrták do trysky Rapieru nebo do jeho výmetu také dojde k "překvapivým" jevům.

Petrem popisovaná úprava ROS spočívá ve vrtání 0,6 mm tlustého měkkého ocelového plechu. Rozžhavit 2 mm vrták tak aby dokázal tolik kovu výrazněji ohřát je celkem umění.
Práce vyžaduje cit a přesnost , jako mnoho operací v modelařině.
Pracovat s s dobře udržovaným nářadím a nástroji - ostrý vrták , vhodné otáčky, cit a pozornost vylučují popisované šílenosti.
Obviňovat z vlastních chyb motorek je dosti nesmyslné. Ne, že by se něco podobného nemohlo stát ( i když první případ proběhl dosti odlišně od popisu) - proti lidské blbosti je i matka příroda bezmocná.
Určitě nejde o činnosti pro nezkušené a začínající modeláře. Připomínám však slova z letáčku o certifikaci ROS - pro zkušené raketové modeláře !! Nebo potom můžeme zpochybňovat i bezpečnost používání plynu a elektřiny v domácnostech. Obviňovat z vlastních chyb motorek je dosti nesmyslné.

Včera Marek Klešč uskutečnil tři lety s takto upravovanými ROS a s tryskou převrtanou na 4,8 mm ( hrdlo ). ROS pocházeli z většího množství ROS ze kterých mu před pár dny v Bardějově bouchly tři kusy.

Nyní po úpravě a použití trysky fí 4,8 mm , žádné ROS "nebouchla" a modely perfektně letěli.
Na dvou kusech byly na všech těchto pojistných otvorech stopy po profouknutí horkými plyny. Na jednom kuse ROS profouklo , ale ne všechny otvory.

Závěry z těchto prvních ověřovacích letů ponechám na Vás ...

Mirek
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #4604 6 roků 11 měsíců zpět
Ahoj ,kdyby Petr Pavlík skoušel vrtat asi o 30mm výše určitě trefí rozžhavenym vrttákem udržovací tabletu a dopadne jak Koudyho kámoš.Já sem taky pár rosek vykuchal a jednou sem zkoušel na soustruhu upravovat tu udržovačku ,dodnes mam opálenou barvu na soustruhu.Takže palivo (diglikol) upravit jde ,soustružit i vrtat ,samozřejmě menší otáčky a ostrý nástroj ale s udržovací tabletou opatrně.Jinak roska už patří do muzea. Honza
Avatar uživatele Koudy
Koudy odpověděl/a na téma: #4602 6 roků 11 měsíců zpět
Já se třeba bojím provádět jakýkoli zásah do těchto motorů. mé maximum je úprava trysky. Viděl jsem jak dopadla úprava zpožďovače.
Kolega z FM projel zpožďovač vrtákem skrz a dotkl se uvnitř stěny. Okamžitě nastal zážeh v panelovém bytě. Jelikož se motor snažil udržet v ruce má na boku vypálenou jizvu asi jako list papíru A4 a o ruce ani nemluvím.
Jak někdo projede pláštěm hlouběji bude moc zle!!! Tímto nechci strašit, ale osobně jsem viděl následky.

koudy
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #4601 6 roků 11 měsíců zpět
Zajímavé řešení tlakové pojistky pro ROS.

Petr Pavlík navrhl a vyzkoušel úpravu ROS, tlakovou pojistku:

Posílám pro informaci výsledky pokusu s navrtáním vnějšího pláště starší rosky se zalepeným tryskovým dnem za účelem výrazného zvýšení spolehlivosti. Z jednoho úspěšného pokusu sice nelze vyvozovat příliš mnoho závěrů, ale třeba tě to bude zajímat.

Plášť motorku ROS40 jsem rovnoměrně po obvodě navrtal osmi otvory obyčejným neupraveným vrtákem Ø2 mm do hloubky 1mm ve vzdálenosti 16 až 17mm od konce rosky. Hloubka vrtání měřena od doteku špičky vrtáku s pláštěm. Provrtán je tedy jen vnější tenkostěnný plášť tloušťky 0,5mm a vnitřní plášť tloušťky 1mm je tak navrtán jen do hloubky maximálně cca 0,5mm. (U dvou otvorů se mi to bohužel vlastní nešikovností ,,povedlo” do hloubky ještě o 0,2mm větší, malé lokální ztenčení vnitřního pláště ale nakonec nevadilo.) Otvory jsem přelepil jednou vrstvou papírové maskovací pásky abych poznal ze kterých otvorů došlo k profuku spalin. Jak jsme již diskutovali dříve selhání starších rosek se zalepeným tryskovým dnem způsobuje malá netěsnost papírového těsnění mezi tryskovým dnem a vnitřním pláštěm, kdy malé množství spalin pronikne mezi vnitřní a vnější plášť – což většinou končí vyražením čela motorku během startu.

K pokusu jem záměrně použil měděnou trysku s menším kritickým průměrem jen Ø4,4mm aby tlaky v komoře byly větší než obvykle. K pokusu jsem využil malou raketku na jeden motorek 20. srpna 2016 při slunečném odpoledni a teplotě vzduchu 29 °C. Motorek mám jako obvykle v tradiční kleci a časovač na čele motorku je zalepen epoxidem protože k iniciaci výmetu slouží měděný tepelně zpožďovací můstek pro přepálení silonu. Dosažená výška letu byla extrémní neboť výkon motorku s takto malou tryskou je nadstandardní. Připojené video startu je zpomaleno na 0,125x (1/8 záznamové rychlosti).

Pokus dopadl dle očekávání a profuku došlo až na jeden u všech otvorů. Profuk byl mnohem menší než jsem čekal a malé množství spalin pouze vytvořilo puchýře jen u jednoho otvoru došlo i k výraznému podfouknutí maskovací papírové pásky směrem dolů. I tyto relativně malé profuky spalin by však v případě, že by plyny nemohly odfouknout navrtanými otvory způsobil nepatrné nafouknutí vnějšího tenkostěnného pláště a selhání motorku.
Výborné je že vzhledem k tomu že profuk spalin nepoškodil ani maskovací pásku navinutou na motorku, zřejmě by nepoškodil ani konstrukci upevnění motorku a trupu rakety při zástavbě motorku dovnitř trupu.
Pro případný běžný provoz takto upravených starších motorků (bez klece) doporučuji trysky s kritickým průměrem minimálně Ø4,8mm. Výše popsanou úpravu starších motorků ROS40 lze asi doporučit pouze zkušeným raketovým modelářům.

(Jak jsme již diskutovali: Novější motory ROS 40 mají plovoucí tryskové dno, takže přestože papírové těsnění je stejně nespolehlivé jako u starších motorků tak pokud dojde k profuku plynů mezi vnitřní a vnější plášť tak tyto plyny ihned neškodně odejdou netěsností mezi plovoucím tryskovým dnem a vnějším pláštěm dolů pod motor do volné atmosféry. A k profuku plynů dochází podle mé analýzy řezů u všech motorů až na výjimky téměř vždy. U motorů s plovoucím tryskovým dnem je ,,černý” profuk většinou na tryskovém dnu kolem uzavíracího lemu vidět z vnějšku i bez rozřezání pláště.)


S pozdravem,
Petr Pavlík a Mirek
Avatar uživatele Honza
Honza odpověděl/a na téma: #4059 8 roků 1 měsíc zpět
Ahoj.
Ještě jednou nabídka motorů ROS cena 15Kč asi 400ks p.Pavelec tel.605 822 979. a ještě čínské papírové motory asi 25Ns (cena dohodou) .Pošle samozřejmě i menší množství. Honza
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3639 8 roků 8 měsíců zpět
Pro lepší představu a pochopení vlastností neupravených ROS pro pohon modelů , dávám zde k dispozici tahové diagramy 5-ti neupravených ROS (z REDALS-u) a simulace letu „velkého“ modelu na 1xROS s parametry ROS neupravené a upravené. Měření a simulace – Petr V.

„Neupravené“ ROS vykazují několik odchylek vůči hoření „upravené“ ROS:
- Delší celková doba hoření palivového zrna
- Rozpad souvislejšího hoření do řady pulzů
- Nižší celkový impulz motoru, tedy i nižší Isp paliva
- Nižší je i počáteční peak náběhu motoru

- Delší celková doba hoření palivového zrna – palivové zrno hoří nepravidelně v souvislosti se změnami tlaku-zahrazení (soustava čtyř trysek je více nestabilní než jediná centrální tryska, je tu různý průtokový odpor „rotačních“ trysek vůči středové-centrální trysce.

- Centrální tryska má efektivnější tvar z hlediska účinnosti trysky než „rotační“ trysky. Tyto trysky mají expanzní část s méně účinným asymetrickým tvarem. Středová tryska dává výrazný a delší plamen , rotační trysky dávají nepravidelný ohnivý „polštářek“.
- Navíc u upravené ROS ( jedna centrální tryska) je lepší zpětná vazba mezi spalováním paliva a tryskou než současný výtok plynů dvěma typy trysek.

- Méně souvislý a nižší střední tah se projevuje i letových vlastnostech modelů s neupravenou ROS. Modely s ROS mají poměrně vysoké průřezové zatížení a je pro ně tedy výhodnější vyšší a souvislejší tah i když bude kratší , než delší ( nižší střední tah) ale menší a nesouvislý tah. Startovní - letové vlastnosti (stabilitu) modelu ovlivňuje stejně pouze prvních cca 30% doby hoření motoru . Tahové pulzy s nízkou hodnotou tahu již nepokryjí gravitační a aerodynamické ztráty a mají minimální vliv.

Pro simulaci letových vlastností modelu s neupraveným a upraveným motorem byl zvolen model na 1xROS spíše větší kategorie showmodel.

Parametry modelu:
Průměr trupu : 75 mm , hmotnost modelu bez ROS : 400 gr , startovní hmotnost 536 gr., čelní plocha : 45 cm2 , hmotnost TPH 36 gr, nadmořská výška startoviště : 300 m , součinitel odporu vzduchu : 0,3 .

Simulace v programu slr (simulsce letu rakety) , program lze stáhnout zde: raketky.x2u.cz/slr/index.htm

Zjednodušená interpretace výsledků simulace:
Model s neupravenou ROS měl dostup cca 140 m s apogeem po cca 6 sec.
Model s upravenou ROS měl dostup cca 195 m s apogeem po 7 sec. , tedy při plném využití zpožďovače.

Těším se na debatu …..

Mirek
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3625 8 roků 8 měsíců zpět
Více než dva roky jsem se chystal udělat praktické letové ověření letu modelu rakety se stabilizátory a neupravenou ROS-kou. Před pár dny při debatě s Petrem opět došlo i připomenutí tohoto restu.

Nedělní podvečer mi konečně poskytl časové okno k uskutečnění tohoto experimentu.
Použil jsem model o průměru trupu 53 mm, délce 1120 mm, startovní hmotnost 490 gr. Zážeh pomocí zelené zápalnice fí 2 mm (průměr trysky neupravené ROS je 2,5 mm).
Zážeh a start z rampy proběhl bez náznaku problémů. Zvuk ROS byl trochu jiný, méně ostrý a výrazný. Start modelu byl pomalejší a také i let. Model prakticky nerotoval ( ani ne půl otáčky počas letu nahor). Na rampě rotaci bránili vodítka modelu a po opuštění rampy už byli stabilizátory natolik účinné, že model nerotoval. Počas letu nahor se modelu poněkuď "kývala" ze strany na stranu spodní strana modelu, přitom jde o model štíhlý a vždy velmi stabilní!
Zřejmě vznikají, ne zcela symetrické příčné složky tahu na "rotačních tryskách" ROS. Motor měl citelně menší výkon a tím i dostup. K výmetu došlo minimálně 2 vteřiny ( možná i více) za apogeem!

Takže, je možné použít i neupravenou ROS, za cenu nutnosti zážehu motoru s tryskou 2,5 mm a snížení hnacího impulzu motoru. Také podle hmotnosti modelu a jeho průměru trupu i zkrácení zpoždění odvrtáním!

Plánuji příležitostně ověřit na vylehčeném modelu 1xROS s trupem o průměru 47 mm. Snaha o přiblížení neupraveného výmetu do apogea ....

Mirek
Avatar uživatele DRAGON-CZ
DRAGON-CZ odpověděl/a na téma: #3112 9 roků 4 měsíců zpět
Já jsem si také spletl tuto raketu s jinou podobného jména, Little John je v pohodě a je to i hezká raketka.

Ivo