fbpx

Suché 2012

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Reportáže z akcí

IMG 3177 Sobota dopoledne - prehlidka modelu mm

Festival  Velkých  raket - ModelPark   v Suché u Teplic  2012

 
Od setkání ve  Svojku  uplynuly  necelé dva měsíce a je tu opět další ročník  Festivalu v Suché, tentokrát  výrazně okořeněný očekávaným startem   Shuttlu  Karla Jeřábka.
Urychleně jsem  dokončil  své dva modely  ROS-G a QCP  (bez kontroly a ověření), přihodil  3  modely 1xROS na provětrávání, krabice s  57 ks ROS a slušnou hromádku  souvisejícího harampádí.  
Cesta  ubíhala  pohodlně a příjemně  v  Petrově autě  a  v Karlově  společnosti.
 
 
 
 Přijeli jsme do ModelParku   kolem   16 00.  Z rakeťáků  jsme  zde byli první ,  zato leteckými  modeláři  a jejich modely se to přímo  hmýřilo.  Tak jsme  se  uvelebili  a vychutnávali  přírodu  i vzdušný  provoz  dokola. Postupně přicházeli  i  další postižení  -  Honza, Vojta , Pandy  a  další.   Mocný   nápor  tepla  si vyžadoval  pravidelný  přísun tekutin, čemu  jsme  se  důkladně věnovali.  Přijel i Karel Jeřábek a proběhl  transport  dílů  Shuttlu  do zadního hangáru  a  skládání nové  mohutné sklápěcí  rampy.
Padlo  rozhodnutí,  o  důstojném  kremačním  skonu   nezapomenutelného  Redstonu.  Model  bude opatřen  třemi efektovými   náložkami  s postupným  časováním.  Start   modelu  vylepší  flash  v okolí rampy.   Mezitím jsem  stihnul   otestovat  povětrnostní  a přistávací podmínky  testovacími  3  lety  modelů  1xROS. 
 Model  Redstonu  byl pietně   umístněn  na  kremační  rampu  a  průběh  následující  show  možno sledovat na pořízené  15-sti snímkové sekvenci.  Přidané  náložky  díky své  setrvačnosti   po startu  4xROS  prolétly   trupovými  přepážkami   modelu ( který  je spíše  „nadýchaná  skořepina“ ) a  zastavili se až na základové  desce s ROS-kami.   Pozůstatky  Redstonu  které přežili  běsnění  živlů   byli  se slzou v oku  Karlem osobně zpopelněné  v místním ohništi ( viď foto ).
Večer,  po  ubytování  v klubovně či stanech  probíhala  debata  spojená   s hodováním  v podobě tuhé i tekuté do pozdních  hodin.  Radostné  ranní  vstávání  do  zakaboněného  počasí  spojené s  postupným  příchodem  dalších účastníků  jsme  si  zpestřili   4-5 ti  procvičovacími  lety  na 1xROS.  V restaurační části proběhla debata  i prohlížení  nových  SB  motorů  i motorů  pro  Shuttla.  
V závěrečné skupině dorazil i  MichalK  a  krátko  poté nás Karel Jeřábek   vyhnal  k  nástupu  na  focení.  Tímto  úvodní  formality sice neskončili  -  registrace , vyplňování  startovních  formulářů modelů ,  ale  konec  předstartovních  aktivit se  blížil.  Po dokončení  rozmístnění   standardních  i  individuálních či speciálních  ramp, kabelových  salátů  a  odpalovačů  začala  hlavní letová  část  dne. 
Bohužel  nebylo  možné stíhat  pobíhání  od rampy  k rampě  s fotoaparátem  pro zachycení  co nejvíce  startů a letů , a dále  přípravu,  odpalování   a  donášení  vlastních modelů  po startech  zpátky  do depa  v tom  rozsahu  jak  bych  chtěl.  Fyzikální  zákony  a  kondička  mi zase říkali svoje.
Takže se mi povedlo nafotit ,  to co bylo  možné  a průběh popisuji  na  základě  těchto snímků.     
Karel Jeřábek ,  zahájil  lety s oblíbeným rotačním  UFO  na 1xROS . Krásný start a let,  až na  neúplně vysunutý padák   a  přistání modelu  naplocho  bez padáku. Potom  následoval   extrémně štíhlý  a dlouhý  ( cca 2 m  , fí 40 mm )  model  Pepiho z  Mnichova  s  hbitým startem.  Po  výmetu  došlo k  nalomení  trupu  v důsledku  setrvačnosti   dolní části trupu s ROS-kou, takže model  získal   lehce hokejkový  tvar.   Dále úspěšně  startovala  padákovka  pytláka Říhu . Následoval  prototyp  stavebnicového  modelu  fí  73 mm  na 1xROS  PetraV  s  krásnou  červenou reflexní  povrchovkou. Trochu pomalejší  a důstojný  let  zakončený  výmetem  obrovského  streameru  ( 35cm x 4 metry), pomocí pístu  z  papírového  voskovaného  pohárku  však skončil  utržením  streameru  s nevyhnutnými   drobnějšími  následky.   Pepi  odstartoval   model  na 2x ROS v bočních boosterech  svého  modelu.  Bohužel   v  důsledku  špatného  vyvážení   začal  model  provozovat  rotačný  taneček  s dopadem  na plocho před  jedním z hangárů.   Nastoupil  Honza   s  polomaketou  dělostřelecké rakety  Honest  John  na SB  340 Ns.  Krásný  start  a let ukazuje  sekvence  snímků.   Následovala  polomaketa   sondážní rakety z  dílny pytláka  Říhu  na 1xROS , hezký let  s velkým trikolórovým  streamerem.   MichalK  předvedl svůj nový model  Lyra  na SB  100 Ns motor  s krásným  letem.
Následovala  letová  lahůdka   znovuobnovený   Růžový Panter  s  trupem  z olaminovaných  BlueTube na hybridní motor.  Překrásný let  s dlouhou  dobou  hoření  a úspěšným  návratem  je na  14-ti snímkové  sekvenci.  Díky Pandy.   Pokračuji   já  s modelem  ROS-G   na  4xROS , fí 104 mm , 1540 mm  a 2,1 kg.  Dobrý zážeh i  let , návratový  padák  a šnůry se  nedohodli  a model při přistání  poškodil  1 stabilizátor.   Dragon  odstartoval   svoji  černou  jednostupňovku  na  1xROS   s ostrým  startem  a pěkným letem.   Vojta  předvedl  svého  velkého  Tartara (RIM 24)  na  SB 340 Ns  s  krásným startem  a  letem je  na 9-ti snímkové sekvenci.  Já jsem si  prakticky  ověřil   funkčnost  modelu QCP na  5xROS,  fí 104 mm, 1650 mm,  2,4  kg.  Všechny motory  krásně  chytli  a  následoval  hezký  start a let  – sekvence 4-snímků.  Dynamika  letu  a modelu  mne  dost překvapila,  při výmetu  po 7 vteřinách   měl model  ještě  velkou zbytkovou rychlost ( potřeboval by ještě o  2- 3 vteřiny  prodloužené  zpoždění).   Velká rychlost  vedla  k namotání   šnůry  návratového systému  o  stabilizátor  a  nerozvinutí  padáku, při přistání – opět na plocho  došlo  k vytržení  1  stabilizátoru. 
Dalším modelem byl  pozoruhodný  model  PPavlíka   SkyROS-6 .  První  stupeň  má  4xROS – z toho jsou  2xROS v boosterech, druhý stupeň  2x ROS.  Po vyhoření  motorů  1 stupně  se  oba boostery  vrací na svých padáčcích.  Druhý  stupeň  je vybaven  sirénkou  pro  zvukovou  lokalizaci,  nejlepší  však je  použití  doma  vyrobeného  gyroskopu!!  Model,  jeho   let  a dělen í  je  na  10-ti snímkové sekvenci.
Pytlák  Říha  opět  předvedl  starší  polomaketu   japonského  nosiče  Mí  na 3xROS.  Modelu bohužel zřejmě  nechytli  všechny motory  a  nedostatečný výkon  vedl  k dosti rychlému  zpomalení   a pádu modelu  pozpátku  nadol.  U modelů  s  ROS  ve  svazku je  100%  zážeh všech motorů  podmínkou  k funkčnímu letu , vzhledem  k velké hmotnosti  ROS  je nezažehnutý motor  velká  mrtvá  váha  a k výmetu  potom už dochází  obvykle až na zemi.   Další model  s  velikými  lichoběžníkovými stabilizátory  byl  VMaršíka  na 1xROS  - úspěšný let.   Potom  nastoupil   Dragon  se svou dvoustupňovkou  na 2x 1 ROS.  Model  s minimální  hmotností   zástavby kolem  ROS ( motory sedí  na sobě) byl při startu  slušně hbitý, bohužel  nechytnul  motor  druhého stupně. Po  oddělení  prvního stupně  letěl  druhý  stupeň  samostatně do slušné výšky  a  zpátky  na  zem,  čím získal aerodynamicky zajímavou  podobu – viď  snímky.  
Dalším  větším kalibrem  byla známá Michalova  AstraLine  na SB 620 Ns.  Krásný,  přímý start ,let  i perfektní  návrat.    A je tu  opět Karel  Jeřábek  se svou  zásobárnou  modelů.  
Tentokrát  to  byl   korpulentní  Little Joe  na  4xROS.  Už na prvním snímku startu, model ještě  neopustil   rampu  je vidět zdroj příštího problému.  Asymetrický tah  ROsek  (zažehli  se pouze 3 ze 4 ROS) , v  trysce  jedné ROS  visí za jiskřiště nezažehnutý  palník.  Ihned  po  opuštění rampy se model odklání,  zpomaluje   a přechází na balistickou  trajektorii  na zem.  Chybějící  výkon  motorů   vede  k  výmetu  až  na zemi. Následky  dopadu  rovnou   na  asfaltovanou  plochu  ranveje  jsou  drsné!  Vše je velmi dobře viditelné na  15-ti snímkové sekvenci. Gravitace  bohužel  neušetřila   ani tento krásný model.
Dále úspěšně  startoval  Conan  VMaršíka  na 1xROS.  Pytlák  Říha  opět  zprovoznil  své  Míčko  na 3xROS.  Smůla – smůlovatá  opět  se  zažehli pouze  2 ze 3 ROS ( zřetelně vidět na snímku 3320), čím se opakovala  situace  předchozího startu  tohoto modelu – asymetrický  tah a nedostatek  výkonu zbylých motorů (sekvence 10-ti snímků).   PPavlík   letěl s modelem  SkyROS 1 na 1xROS  s poměrně velkým  tryskovým  nástavcem  z mědi  s úhlem trysky 12 stupňů a s expanzním poměrem  cca 1: 3. Model  pěkně  a úspěšně  letěl ,  efektivitu   úpravy  trysky   nelze  posoudit. 
Na staru se  opět  objevil Růžový Panter ,  tentokrát ale jako premiérový let  s SB  motorem  540 Ns.  Nádherný start i let do apogea, potom  bohužel  nedošlo k aktivaci výmetu ,  a ani  BlueTube  s laminací  nemohli  zabránít   důsledkům   děsivého nárazu při  dopadu.  Motor byl po nárazu  paradoxně  vymrštěn  do  výšky  k obloze, místo aby prolétnul   trupem  a přepážkami.  BlueTube potvrdili  svou neobyčejnou odolnost.   Je neuvěřitelné , že oba palubní výškoměry  i kamera  dokázali dopad  a vzniklou  deceleraci  přežít a  podle  Pandyho  půjde  model  bez  problémů  opravit.  Letová sekvence  7-mi snímků.   Na scéně se  opět objevil   můj Tlouštík  , 3xROS  sestavený z motorové komory na 3xROS  zkrácené verze trupu   ROS-G  (trup s  vytaženým  prodlužovacím modulem).  Jako padák  fí  100 cm  oblíbený  potah   z   děšťníku  za  50.- Kč.  Všechny motory perfektně chytli  a kopli Tlouštíka vzhůru,  výmet  ,  otevření  padáku  i  návrat  OK  - sekvence-mi  snímků.  
 Do arény  vstupuje  MKraus  s polomaketou   Mini Black Brant X , na motor  Cesaroni  G126 ,  krásný let i návrat.   Delší přestávky mezi  lety  větších modelů  jsem  v průběhu soboty  vyplnil   slušnými  13-ti lety modelu  Kovář3 1xROS, 1170 mm,510 gr  bez  jediného problému a škrábance (díky Kováři).
MKřížek  s  bíločerným modelem na SB 100 Ns  pěkný a spolehlivý let – 5 snímků ,  další let Conana  VMaršíka  1xROS, mého žlutočerného Kováře3  a je tu opět Vojta  s RIM 24 Tartar  a předvedl nádherný  let a přistaní  v blízkosti rampy , 9- snímků.
 Mezitím už byl  usazen na rampu  fantastický Karlův Shuttle  - série 8 snímků.   MKraus  opět startuje polomaketou  Mini Black Brant X , na motor  Cesaroni  G126  , krásný start přechází  do zvlněné dráhy a až do jemné spirály.   MichalKřížek  opět  odstartuje  svoji  Lyru  na SB 100 Ns,  opět  vše  jak má být. 
Potom už začal  Karel Jeřábek   s  předstartovními  informacemi  o Shuttlu  a  očekávaném průběhu letu podle jeho scénáře  - pro  napjaté diváky. A už je zde finální odpočet.  Oba motory  na  SX 81  po 320 Ns  krásně a symetricky  zabrali  a  Shuttle  majestátně  stoupá  po  rampě.  Po opuštění rampy dochází k odklonu  modelu  od  vertikály  a  jeho rotaci ve spirále. Šéfkonstruktér a šéfpilot  dává  RC soupravou  příkaz  k nouzovému  rozložení  modelu.  Vše je jasně vidět na  sekvenci  prvních  11-ti snímků  startu  Shuttlu  a celkem 23 snímků.  Vzniklé škody na modelu nejsou nijak  velké, i když  jsou viditelné.  Po realizaci  korekčních opatření  ( dovyvážení  modelu   a  větší či účinnější   kompenzační  aerodynamické sloty – pro vyvážení  asymetrického  příčného průřezu ) bude  Shuttle   říkat Karlovi pane i plných letových podmínkách.
Maraton startů opět  pokračuje,  Vojta s Honzou  staví na rampu  po delší době zase  velkou polomaketu   Nike  Smoky  na SB 340 Ns.  Počáteční zážeh motoru na rampě vypadá dobře.  Situace se však rychle mění. Ozývá se mohutná rána  a už na druhém snímku  3471  je krásné vidět  co se stalo.  V motoru došlo  k velmi výraznému (cca několikanásobnému)  zvýšení  tlaku , co způsobilo vyražení  trysky  nadol  do opěrného profilu rampy , plášť motoru  zase letí podle zákona akce a reakce  opačným směrem.  Prolétne trupem a jeho obsah  prorazí nebo vytlačí ven  i s hlavicí. Model pozvolně rotuje a klesá na zem  a plášť  motoru   vysokým  obloukem  také padá k zemi.           
Na profilu nohy rampy  zůstává  hluboký  otisk   vyražené trysky,  na plášti motoru je  vidět  na cca 20%  obvodu  utržený  okraj pláště nad  Segerkou  a  rozlemovaný   okraj  pláště  po průchodu  vytržené  Segerky  tlačené  tryskou!   Vše je dobře vidět na sekvenci  13-ti snímků. Příčina  tak  fatálního nárůstu  tlaku u SB motoru  zatím není  jasná , je to dosti atypický jev u SB motorů. I tento extrémní případ, opět potvrdil plnou funkčnost  Segerky jako bezpečnostního prvku, který zabezpečí dostatečně vysokou pevnost spoje z hlediska běžného provozu motoru, při současném zabezpečení motoru proti roztržení jeho pláště.
Na závěr ještě poslední  dva lety  mého  Kováře3  a sobotní lety  lety  skončili. Část  účastníků  odchází již  v sobotu ,  další zústávají  do neděle.  Pozůstavší  se  věnují   zabezpečení  pitného režimu,  jídlu  a také debatě.  Poslední  debatéři  odcházejí  zalehnout  o  2:30  nad ránem.
Ranní  vstávaní  je trochu náročnější.  O 7:30  je sice ještě mokro  ale hezky a já jsem si vzpomenul  že v koutě stojí  Kovář2   připravený k letu , kam  jsem ho včera šoupnul ,  protože  PU hlavice na slunci  trochu  zvětšila  svůj objem a  dřela v trupu.  Noční klid a hlavně teplota jí  udělali dobře a tak jsem si řekl, že to jdu ověřit prakticky.  Oči byli  trochu  zalepené, ale krásné okolí a vidina hezkého letu to překonali .  Kovář2  dal hezký let  a  tak  jsem ho šel připravit znovu.  A  tak  zpitomělý  ranní euforií  jsem  nepořádně složil  šnůry.  Kovář2  vzlétl  a  v  apogeu dal  výmet , jen ten padák  mrška se ne a ne rozbalit  - třepotal  se  až do nárazu  modelu  přímo do ranveje a  na hranu jednoho  stabilizátoru.  To bylo moc i na Kováře2 .  Robustní  stabilizátor ze  4 mm  překližky  se rozbil do hloubky cca 3 cm,  ale důkladné zalepení  E1200 skrz trup z obou stran kupodivu drželo. Trup,  ale tyto síly nevydržel  a nad horním okrajem  stabilizátoru se promáčkl.  
To mne  moc  nepotěšilo  a  jako kompenzaci jsem si dal  jako poslední   let  Kováře3 , který tak  absolvoval  na  této  akci celkem  15 letů  bez škrábance!   Dále už jen snídaně , balení , loučení  a odjezd …    A za rok zase!!!
 
Odkaz do foto galerie 
 
Mirek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (1 odpovědí).

Avatar uživatele Koudy
Koudy odpověděl/a na téma: #1188 11 roků 1 měsíc zpět