Svojek 2013 - reportáž
Svojek 2013.
Cesta na Svojek začala v pátek odpoledne po páté odpoledne příjezdem Michala Krauze. Po klasických topologickýchproblémech s uložením rakeťáckých rekvizit konečně vyrážíme na cestu. Vývoj počasí naznačuje zlepšení a vanoucí vítr podporuje představu „rychlého" vysušení promáčeného terénu.Konečne projíždíme Lomnicí a potom závěrečné stoupání kolem družstva. Vyjíždíme k našemu plácku a přichází drsný kontakt s realitou. Rozmoklé a blátité koleje po autách našich předchůdců jsou po obou stranách lemovány mohutnými lány čerstvě poorané rozmoklé půdy s úzkým pásem travnaté „ranveje" mezi nimi.
Zaparkujeme a jdeme k již stojícímu Pandyho „ředitelského" velko-stanu. Honza mne potěší zprávou, že až kolem 18 oo přestalo pršet. Pandy před chvílí odstartoval Růžového Pantera s motorem na SB. Dohromady již startovali 3 modely. Jednoznačná narážka, že bych měl rychle také něčím přispět. Vytahuji z auta svojich 5 modelů a dávám do kouta u vchodu do Pandyho stanu. Pod nohami je vodou napitý trávník a po šlápnutí boty zůstává plytké jezírko.
Modely jsem teda musel postavit na hlavice do promočeného trávníku a opřít o stěnu stanu. Michal Křížek připravuje svůj starší Melkor 01 na start s motorem 100 Ns na Sx81, starší verze z PVC trubky. Světlo už bídné, ale start a let pěkný. Palivo asi s přídavkem Ti pilin, drevěná tryska. Vzhledem k nedostatku prostoru pod střechou a vidinu rozkládat materiál na plachtu na rozmoklý trávník - jsem raději nechal cvičné lety na sobotní ráno.
Potom jsme si my tři – Michal, Honza a já postavili postavili stany pro noční radovánky. Můj pidistan musel kromě mne přichýlit ještě hromadu materiálu. Vedle stanů Michala a Honzy , ten můj vypadal jako menší stanová předsíňka.
Potom následovala debata, krmení dravé zvěře a popíjení (pivečko z pípy) a další projevy Pandyho Moravské pohostinnosti (uzené maso a jiné ...). Ukážky materiálů trysky (nerezová do hybridu, bakelitová, ale i pěkná grafitová , casing AeroTech 54 mm , ale i Michalova 29 mm Pro 3G (na 3 zrna) a mnoho dalšího – od jehly až po lokomotivu ... Prostě ta správná atmosféra setkání.
Po zalehnutí do stanu přišlo ještě kolem 0:30 hod navigační kolečko(Honza) pro Marcela na Tranzitu. Potom již „romantický" nocleh doprovázený pokusy o narovnání se, nebo otočení v přeplněném stanu.
Ranní, nepřílš přívětivý pohled ze stanu (mokro a mlha) , začalo kolem 7:30 rozhánět slunce a svět byl najednou mnohem hezčí!
A zase klasické kolečko , vyznačení pásma pro návštěvníky, natáhnout připojovací kabek od centrály ke startu, vyznačení pásem pro výkonové třídy motorů , osazení rampami, ozvučení, tabulky a cedule, natažení pásky a podobně. Slunce sílilo, postupně přijížděli další účastníci a návštevníci. Dorazil i personál občerstvovacího stánku se svojí oči i nos dráždící nabídkou. Plánované skupinové foto se trochu posunulo, ale situace v terénu a nálady se stále zlepšovali. Po focení, následovali registrace , vyplnění startovacích listin s údaji o modelech.
Většina startů byla odpalována z našeho staru-řízení letového provozu, zbytek individuálními zařízeními a kabely v návaznosti na pokyny ze startu.Tento rok nebyla výšková soutěž, asi vzhledem k podmínkám v terénu i celkem praktické.
Průběh letové části: počasí vítr, nárazový vítr, občas i klid.
První model byla moje „Štěrbinovka" – experiment se stabilizací(fí 53 mm, 460 gr, 1xROS). Model odstartoval, ale pár metrů nad rampou se začal střídavě naklánět na obě strany. Vlnovitá dráha modelu znamenala i menší dostup a já počítal s lepším dostupem. Model po apogeu padal dolů a k výmetu došlo až pár metrů nad zemí, ale už nestačil padák naplno zabrat a otevřený trup se zapíchnul cca 10 cm do oraniště. V podstatě bez následků. Matěj zachytil velmi neobvyklý mohutný plamen z ROS-ky, resp, ze štěrbinového nástavce , i okamih výmetu. K nestabilitě přispěly i ministabilizátory – dva páry ale různé velikosti co dávalo různý stabilizační moment podle natočení modelu a větru.
Druhý letěl Pandy s Růžovým Panterem a hybridním motorem(1200 Ns), 7 200 gr, 1 900 mm. Podle plamene bylo palivo opět obohaceno AP. Krásný start s výrazným plamenem a burácivým zvukem, dlouhý chod motoru vytvořili velmi působivý let modelu, následovaný úspěšným výmetem a návratem. Nejlépe hovoří obrázky a doufám že i videa.
Třetí byl můj model s pístovým výmetem(1xROS) a větší E-bay pro zkoušly výškoměru Ondry P. Let ,stabilita Ok, ale při výmetu došlo k utržení poutací šnůry. A tak přistávala E-bay s hlavicí na padáku a samostatně trup s pístem – naplocho. Výmet byl vzhledem k účinnosti pístu předimenzovaný a i setrvačnost E-bay s hlavicí - to spolu utrhlo šnůru. Model přistál bez poškození od přistání.
Následoval atypický model Matěje Pavlanského , Iza Jett , štíhlý raketoplán na 1xROS,fí 60 mm, délka 1000 mm, váha 600 gr. Pěkný start , potom postupné odklánění a let po ploché křivce , ůspěšný výmet a přistání.
Pátý start – moje klasická 59-ka , 1xROS, fí 59 mm, délka 1200 mm, váha 540 gr , start, let návrat – vše OK.
Šestý start – Black Brant , Michala Krause , délka 1600 mm, 1000 gr, AeroTech 168 Ns. Dlouhý,štíhlý model - efektní start s výrazným plamenem i kouřovou stopou , pěkný let, přistání 1x padák , pyrovýmet ze zpožďovače motoru. Výkonný motor, pěkný dostup.
Sedmý start – Ivo Skála a jeho Black Horse (známý i z akcí minulého roku. Dvoustupňovka, 2xROS, fí 50 mm , délka 900 mm , první stupeň návrat volným pádem, druhý stupěň – padák. Pěkný svislý start s postupným nakláněním modelu, při zážehu II. stupně výrazný kopanec prvnímu stupni a druhý stupeň velmi vysokou rychlostí letěl po ploché trajektorii , úspěšný výmet , přistání i nalezení modelu. (silný výškový vítr).
Osmý start – moje 53-ka z řady Kovář X , fí 53 mm, 1150 mm , 510 gr., 1xROS. Start , let, výmet , návrat OK.
Devátý start - Jirka Vyšata a model Zebra , 1xROS, fí 50 mm, 450 gr., stabilizace dvěma trubicovými stabilizátory – asymetrický stabilizační účinek. Tři stabilizátory by byli podstatně lepší. Jirka má se stabilizací trubkovými stabilizátory dost zkušeností a létal s nimi na jedno i víceroskových modelech. Jde asi o pokus , podobně jako moje Štěrbinovka.
Po startu se ve výšce cca 6 m začal odklánět a letěl vlnitým letem ale s pěkným dostupem, úspěšný výmet i návrat na jeho oblíbeném černém deštníkovém padáku.
Desátý start – Matěj Pavlanský se Žluto-černým modelem s PS hlavicí, stabilizátory s negativním šípem. Motor 100 Ns na KNO3+cukr( ne sorbitol). Pěkný let s úspěšným výmetem i návratem. Model se vrátil přímo do depa a Matěj ho chytil přímo do ruky.
Jedenáctý start – Michal Křížek a Lyra 01, fí 45 mm, délka 1000 mm, 900 gr, 100 Ns , SX81. Zdá se že buď zažehovač nebo palivo obsahují trochu Ti pilin. Nejmenší model řady Lyra 01. Model po startu ve výšce cca 10-15 m dostal pěkný kopanec od motoru a pořádně zrychlil, krásný svislý let , výmet i návrat.
Dvanáctý start – jediná zástupkyně žen mezi rakeťáky Jana Mičová s krásným Patriotem PAC3 , délka 2100 mm, fí 100 mm, váha 3000 gr !! , motor SB 340 Ns , - v údajích je trochu zmatek. Model je moc hezky s čistými liniemi. Ale z estetického ( i aerodynamického) hlediska by se mi líbil ještě ocasní nástavec (kužel nebo ogivál). Model předvedl velmi pěkný start s krásnou kouřovou stopou s čistým výmetem i přistáním. Bašta pro oči.
Třináctý start – opět moje klasická 59-ka, jeden ze dvou kusů , 1xROS, fí 59 mm, délka 1200 mm, váha 540 gr , start, let návrat – vše OK.
Čtrnáctý start – UFO Karla Jeřábka – již téměř legendární předváděcí model. 630 gr, 1xROS. Start jsem nestihl – vracel jsem se z oraniště s mojí 59-kou, ale mám pár pěkných snímků z návratu na padáku.
Patnáctý start – Petr Vysloužil s Červeným bleskem, jednoduchý show model na 1xROS, trup potažený červenou reflexní folií , délka 1000 mm, průměr 73 mm, 500 gr. Pěkný start a let, jak i přístání s delší procházkou po oraništi – co by už rakeťák pro model neudělal!
Šestnáctý start – Petr Adam se svojí žluto-černou laminátovou výškovkou, délka 1000 mm, fí 50 mm , 390 gr , 1xROS – model nezapřel své určení a hbitě odsvištěl vzhůru, výmet a návrat OK.
Sedumnáctý start – Jirka Vyšata se SPINEM , 1100 mm, fí 50 mm, 180 gr – váha bez ROS !!! Tento model jsem bohužel neviděl, byl jsem na vzdálenějším startovním pásmu – příprava BETY. Jak Jirku poznám a vzhledem k opravdu minimální hmotnosti modelu to musel být let ve stylu „žíznivá čára".
Osumnáctý start – opět model z dílny Matěje Pavlanského – BETY. Model není žádný nováček, Podle vzhledu jsem ji ale identifikoval jako jiný model - Táňa z Koprníku 2012, délka 1400 mm, fí 85 mm, 2300 gr !! - už odpovídá skutečnosti ! Model s beztryskovým pohonem a palivem s Ti pilinami. Motor s pomalým náběhem tahu se rozhořel za mohutných kouřovo-jiskrových efektů a majestátně letěl vzhůru s postupným náklonem do strany. Výmet bohužel nenastal a tak model přešel do balistické šipky a razantně se zapíchnul do oraniště. Až na ten výmet - vizuální orgie. Matěj oblibuje méně běžná paliva a také beztryskové motory pro pohon modelů jsou u nás spíše výjimkou. Let je podrobně nafocen včetně dopadu.
Devatenáctý start připadl na Pandyho a druhý hybridni let Růžového Pantera. Start byl opět efektní s jasným a výrazným plamenem ( obohacení paliva AP je markantní) , model se pomalu odklonil na SSV a po výmetu se krásně rozložil a přistál s oběma vlajícími padáky!
Tah motoru byl o něco menší než při prvním letu, co se projevilo i na dynamice letu a dostupu , ale jako fotograf jsem měl jednodušší sledování modelu v hledáčku po jeho trajektorii. Podrobná sekvence snímků z letu.
Dvacátý start – můj prodloužený Tlouštík na 3xROS, fí 104 mm, 1470 mm, 1 760 gr. Model hezky odstartoval, letěl do apogea , výmet také Ok, ale v shonu jsem neuložil pořádně šnůry a tak se po výmetu k sobě láskyplně vinuly až se padákové šnůry částečne namotali na poutací šnůru a seškrcený padák se nerozvinul. Model s trupem padajícím naplocho a třepotajícím nerozvinutým padákem dopadl na trávník – odnesl to jeden stabilizátor a asi 15 mm zipper na horním okraji trupu. Vše perfektně nafotografoval Matěj Pavlanský – díky.
Dvacátý první start – další let Zebry Jirku Vyšaty. Po startu opět odklon nad oraniště a následný let po vlnovce s poměrně malým rozkmitem. Jak by asi vypadal let pouze s jedním trubkovým stabilizátorem ??
Dvacátý druhý start – opět Petr Vysloužil s Červeným bleskem. Model předvedl pěkný let i s výmetem, ale padák se nerozvinul a zamotané šnůry udělali své. Model dopadl naplocho a demontoval jeden stabilizátor. Zato místo dopadu bylo v těsné blízkosti startu a tak se aspoň majitel nenaběhal.
Dvacátý třetí start – opět Michal Křížek – tentokrát s Lyrou 02 , délka 1700 mm, fí 66 mm, 2 100 gr, motor 340 Ns SB! Nádherný start s výrazným snopem kouře , výrazná akcelerace nad rampou a hbitý let do apogea , výmet a návrat jak má být. Dlouhý a štíhlý model kategorie – nebeská jehla.
Dvacátý čtvrtý start – Honza Plecháč s Hyperionem. Ten jsem ještě neviděl letět a tak jsem byl zvědav. Parametry modelu nemám, délka cca 2 500 mm ? , motor 340 Ns SB.
Model předvedl perfektní a efektní start s výraznou kouřovou stopou a stabilní let do apogea s výmetem a bezpečným přistáním. Jako obvykle. Pěkná sekvence snímků pro labužníky.
Dvacátý pátý start – opět Michal Kraus a Black Brandt , tentokrát s AP motorem 120 Ns. Ověřený model s profi motorem udělal co se od něj očekávalo a poskytl další pěkný divácký zážitek a procházku pro Michala po oraništi.
Dvacátý šestý start – další let mojí 53-ky na 1xROS. Start, let i výmet Ok, padák se nenalil. Padákové šnůry spirálově zkroucená na cca 1/3 délky udělali své.v silněm bočním větru. Model přistál naplocho a zaseknul se do půdy jedním stabilizátorem jako na podstavec, bez poškození modelu.
Dvacátý sedmý start – Ivo Skála z nesmrtelným Black Horsem, II. stupně ,2x1 ROS. Opět hezký svislý start, zážeh druhého stupně přináší tlakový náraz do horní části prvního stupně, ale i kopanec do prvního stupně. První stupeň volně se převalujíce padá do oraniště a jeho vyšší brácha letí do apogea. Zbytek klasika až na to že najít druhý stupeň je skoro vždy dosti náročné.
Dvacátý osmý start - další let žluto-černé výškovky Petra Adama, 1xROS. Ten jsem nezachytil, ani jsem ho nenašel na fotkách Karla Jeřábka ani Matěje Pavlanského - připravoval jsem Tlouštíka na další let.
Dvacátý devátý start – můj Tlouštík , 3xROS druhý let. Ulomený stabilizátor znamenal výměnu spodní motorové části trupu se stabilizátory za rezervní. Poškozený horní okraj jsem jen přelepil PVC páskou a hotovo. Druhý start se dobře podařil pěkný let, slušný i dostup a po výmetu i hezký návrat na modrém padáku 90x90 cm. Vše nafoceno v sekvenci snímků.
Jubilejní třicátý start připadl na Matěje Pavlanského s modelem mimořádným – Energija s Buranem. Pro zvýšení spolehlivosti použil pouze jeden centrální motor, opět svůj beztryskový. Udaná délka 1000 mm, váha 600 gr ??, Ic motoru ??
Delší a náročná příprava modelu na start za okukování všech okolostojících. A potom několik pokusů o zážeh vyvolávajích vzteklé cvakaní uzávěrek fotoaparátů a nakonec zážeh.
Motor se dlouho rozhoříval a až po cca 2sec. hoření se model pomalu zvedá z rampy. Vše bohatě doprovázené tmavějším kouřem přímo z trysky a smopy světlejšího kouře dokola pluis gejzír jisker z Ti pilin. Bohužel ve výšce cca 6-7 m se model překlopil na plochou balistiku a dopadl na zem cca 15-20 m od rampy. Buran to přežil vcelku dobře a anii Energija neutrpěla velké škody. Je to opravdu velká smůla. Palivo v beztryskovém motoru bohužel hořelo pomaleji (? co žážeh, nebo vlhkost paliva ) , prostě hmotnostní průtok spalin byl malý a nedokázal zvednout model z rampy až ke konci, i tak ne dostatečně. V případe dostupu aspoň 40-50 metrů mohl Buran předvést svoje aerodynamické vlastnosti.
I tak velký obdiv Matějovi za hromadu práce na tomto i ostatních modelech!
Třicátý první start - opět moje 59-ks , došlo k předčasnému odpalu a tak nemám kompletní sekvenci – začátek chybí. Jinak klasický let vše OK.
Třicátý druhý start – a je tu největší model řady Lyra – Lyra 03 Michala Křížka. Délka 2 360 mm, průměr 106 mm, váha pěkných 5 530 gr!! , motor 640 Ns SX81.Krásný zážeh , motor zabral a zvedl model z rampy a provázen výraznou kouřovou stopou SX81 zamířil k oblakům. Motor s dlouhý tahem cca 3,5 sec. udělal své. Jestli si dobře pamatuji , Michal říkal něco o zpoždění cca 12-13 sec. Výmet v apogeu a majestátný návrat spodní části pod velkým padákem. Horní část trupu a hlavice přistávala na dalším padáku. Prostě paráda.
Třicátý třetí start – Petr Adam s V2, délka 700 mm, fí 90 mm, 600 gr. 1xROS. Díky výbornému aerodynamickému tvaru letěl model celkem hbitě a pěkně stabilně i slušným dostupem. Spolehlivý návrat na padáku. Vše nafoceno.
Třicátý čtvrtý start - Ivo Skála s druhým stupněm Black Horse , 1xROS. Tak tento start jsem neviděl , konečně jsem dlabal párek – první jídlo od rána. Viděl jsem ho vloni. Je to malý ,lehounký a rychlý model – blbě se fotí.
Třicátý pátý start - moje 2 kusy 59-ky , jako současný start obou modelů najednou, palníky obou modelů spojeny do série. Tyto soubežné starty jsou v USA velmi populární. Modely ale nesmí být příliš blízko sebe, jednotlivé modely vytváří za sebou kanál s vířícími spalinami motoru ve kterém může sousední rakety ztratit stabilitu. Je dost videozáznamů na kterých je to pěkně vidět. Povedl se pěkný snímek obou raket ve výšce cca 6-7 m nad zemí , vedle sebe ve vzdálenosti cca 40 cm !! Ještě další dva snímky ukazují jejich další let.
Třicátý šestý start – Vojta Fojtík se svojím známým RIM 24 Tartar - vetším, Vojta má stejný model i ve zmenšené velikosti. Šlo již opravdu o poslední start modelu toho dne. Ozvučení již nebylo a tak jsem prošvihnul-neslyšel odpočet startu a zareagoval jsem pouze na zvuk motoru a vyfotil zdálky 4 snímky počas návratu nazem. Zákon namazaného chleba funguje a tak se Vojtivi také neotevřel padák a model padajíce naplocho dopadl v blízkosti velké hromady hnoje.
Pravděpodobně to není úplně všechno, ale momentálně je to vše co jsel dokázal na základě vzpomík , fotek a startovního seznamu dát dohromady.
Po skončení letů , pokračovaly debaty v mnoha skupinkách , sycení hladových a žíznivých žaludkú. Začala i demontáž ramp, kabelů, označení , skládání a balení. Ještě záverečná kontrola a dočištění prostoru odpalovacích ramp od zbytků palníků a dalších pozůstatků.
První návštevníci a ůčastníci opouštěli letový polygon.
Karel mezitím usilovně „testoval" jednu várku ROS-ek.
Také jsem s Michalovou pomocí naložil svoje rekvizity do jeho auta. Začala typická debata na konci každé takovéto akce. Potom nás najednou bylo stále méně, takže jsme zamáčkli slzu dojetí v oku a vyrazili domů také. Další skupina se chystala na zpáteční cestě zastavit ještě v Koprníku.
Tento ročník Svojku skončil, ale můžeme se těšit na Svojek 2014!
Diskutujte o totmto článku ve fórech (6 odpovědí).
právě jsem nahrál fotky Matěje Pavlanského :
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...y/66-matej-pavlansky
Pokuď by to vyšlo ( dnes či zítra) , přidám i fotky Petra Vysloužila a Michala Krause ....
Mirek
plus.google.com/photos/115786715105204433049/albums
právě jsem nahrál do galerie Svojek 2013 i svoje fotky:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...ory/65-mirek-topinka
Mirek
do galerie jsem už nahrál fotky Karla Jeřábka:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...ory/64-karel-jerabek
Mirek
Mirek
www.ulozto.cz/xgE7E66z/svojek-2013-zip
Karel Jeřábek
ulozto.cz/x1EjAoW4/karel-jerabek-zip
Petr Vysloužil
uloz.to/xX5puFYt/svojek-2013-petr-v-zip
Další foto ješte doufám dorazí a uděláme i Fotogalerii ....
Zajímavost v příloze - start Šterbinovky s ROS - mohutné plameny !
Mirek