fbpx

Festival raket v Suché 2013

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Reportáže z akcí

PICT0002 Nstup častnků

Reportáž Suché 2013

To co nám provádělo počasí  posledních 10 dní před  akcí v Suché je všem známo a proto jen připomenu známý fakt, že v blátě či  dešti  se létá opravdu blbě!  Tuto vidinu nevylepšovala  ani skutečnost ,že tento rok se do Suché dostanu jen na sobotu. Vzhledem k  tomu,  jsem  chtěl  fotografovat  a také popovídat  s účastníky, bylo jasné  že na létaní bude času  hodně málo.  Tak jsem si nachystal  jenom  dva stejné modely  o průměru trupu 60 mm, s délkou 1265 mm   na 1xROS, s tím že s nimi udělám nějaké  párové starty.

 

 

Z Prahy jsme s Michalem vyrazili  po sedmé  a  během  jízdy pomalu  vzrůstal  mírný optimizmus  ohledně počasí. Do Model  Parku  jsme dorazili kolem 9-té. Po krátké obhlídce terénu  následovalo  vybalení  modelů  a příslušenství,  prohlídka  depa  a pracovišť  ostatních  rakeťáků a jejich modelů.  Účastníků  i návštěvníků  přibývalo , debat a  setkání  také. 

Kolem  10-té začal hrozit nástup  na focení , ale byli jsme hodně  zabraní  do debat  a tak se vše natáhlo. Ještě rychle  na registraci, zaplatit účastnický poplatek, nafasovat poukázky na guláš a pivo,  účastnické visačky, plakát  s Columbií  a také startovní lístky pro svoje modely.  Kolem  11:15 vypuklo  focení  a nástup.  Najednou  stálo  proti  skupině účastníků  mocné  seskupení  asi  13-ti  fotografů.  Tak jsem si řekl , když už nemám  nafocený  nástup  účastníků  vyfotografuji  si aspoň  nástup fotografů.  Na  nástupu stejně nakonec  chyběl  Pepi  Fürmaier a Pavel Holub.  Bylo nás a modelů slušné hejno  a říkal jsem si – bude  to rušné.

Řídícím letového provozu byl Karel Pecka ,  s  pomocí ozvučení   poskytoval  informace o startujícím i modelu  pro ostatní  a také odpočítával start. Účastníci používali  svoje rampy  nebo  sdíleli rampy  vhodného rozměru  s někým jiným.  Kabely  a odpalovače  také. V tomto duchu  jsem rychle složil a  postavil svoje dvě rampy  fí  6 mm  a s  Dragonem (spolu jsme sdíleli i pracoviště)  natáhli  odpalovací kabel  a odpalovač (ten do  igelitky – pro jistotu).  S Pandym  jsme odnesli  50-ti litrový plastový  kanistr  plný vody jako zátěž  jeho  rampy  pro start  Růžového Pantera. Důkladné zakotvení  rampy  se nesmí podcenit,  následky  jsou hodně drsné.

Jako  první  zahájil  lety Michal Křížek z Železného Brodu  se  svou  metrovou  Show raketou  ráže 70 mm na 1xROS.   Starší model  hbitě  zamířil  vzhůru  a úspěšně  vyhodil  padák a přistál  s  částečně  pokroucenými šnůrami.  Vítr byl  proměnlivý  a ve výšce  silnější a nárazový.  Navíc  ještě   foukal  skoro kolmo na ranvej   co radikálně zužovalo  použitelné přistávací  pásmo.  Michal  se trefil  ukážkově  kousek  vedle ranveje.  

Pandy ( RMK Praha)   mezitím  připravil Růžového Pantera.  Následoval  typický  jemně   zpožděný  zážeh a start  hybridního  motoru.  Krásný start  a celkem  překvapivě  výrazný plamen  motoru  s Polypropylénovým zrnem  bez  přídavku  AP.  Motor  jel  krásně rovnoměrně a čistě a hlavně  dlouho ,  Panter  s burácením  prolétl  oblačností  a  zmizel  z dohledu.  Injektor  fungoval   jedna báseň. Po delší době se  R Panter  objevil na padáku  ve výšce  na lesem  za  Model Parkem.  Bylo vidět jak  mizí v oblasti  lesního  porostu na obzoru.    Pandy  vyrazil  na  pátrací a záchrannou akci. Model se nakonec  povedlo  najít  a  dopravit zpátky!  Výškoměr  ukazoval  kolem  670 m.  Bravo Pandy – gratuluji, byl  to krásný let.

Petr Vysloužil (RMK Praha)  připravil na  startu  jeden z dvou modelů ASP (Atmospheric   Sounding   Projectile) , byla to  US  sondážní raketa  používaná  v letech  1955 – 1967 asi  30x  pro studium  oblaků  po nukleárních explozích.  Jeho  model  o délce 1650 mm a průměru  trupu  vážil 1325 gr.  bez motoru na SX81  Ic=160Ns  a váze 290 gr. Model  s hodně  dlouhými  deltovitými  stabilizátory  předvedl  další krásný start , let  i  s návratem  na padáku v duhových barvách (dešťník).  Přistání  -  ukážkové ,  téměř do ruky! 

A už tu byl další zajímavý a pěkný model.     Zdeněk  Burda  postavil  také maketu  Saturn 5 v měřítku 1:72 , délka  1150 mm, váha  pěkných 4,5 kg , motor  Astra  RRM 320 Ns na  SX81. Motor má střední tah přes 20 kp,  maximální  tah cca 27 kp , takže 4,5 kg model  letěl  se zrychlením cca 5G.   Elegantní start  a působivý  let   do apogea.  Nastal   výmet   a oddělil  horní  část trupu  na  poutací šnůře,  padák  však  zůstal v trupu  nevyhozený  a  model  v podstatě naplocho  padal  do hustého  jetele. Blahopřeji  k letu. 

Dalším startujícím  byl  Tibor Gira  z RMK Košice s modelem  AIM-57 , délka 1000 mm , průměr  trupu 76 mm  a váhou 250 gr. na motor  AeroTech.  Motor  a palníky vytrvale  oddolávali  opakovaným pokusům  o spolupráci při zážehu  i po výměně  palníků.  A tak model prozatím neodstartoval. Podotýkám ,  že palníky nebyli  Copperheady!!

Následoval  další  raketýr  ze  Slovenska , Štefan  Račko s polomaketou  Japonské sondážní rakety  S-520-2 , váha modelu  350 gr.  na 1xROS.  Skutečná raketa také nebyla žádné ořezávátko ,  měla dostup 430 km  se zátěží do 100 kg.  Model  předvedl  pěkný  a  živý ROS-kovitý   start a  let. Bohužel  se neotevřel  návratový padák.  Model  ale  přežil  bez újmy a absolvoval i další let.

Nyní  přišel na start  Pepi  Fürmaier  z Německa se svým  žluto-modrým  modelem  na 1xROS,  o délce 950 mm, průměru 59 mm a váze 520 gr.   Model  předvedl  netradiční  ROS – show.  Model  se po  bouchnutí  ROS-ky   poměrně pomalu zvednul  na hezky tvarovaném snopu  kouře  a  výrazném  plamenu  z hořící  zážehové  tablety  ROS.  Po  zpomalení  a dosažení   miniapogea   model  pomalu klesal  nadol  za  intenzivního  dýmání  a plamenů na  dolním konci trupu  ( to již hořel  i spodek trupu).  Bouchnutí  ROS  nemělo  bežný  výrazný  kopancový  efekt   a  po vyražení  vnějšího  plášte motoru  zůstal vnitřní plášť  ROS  vězet  v motorovém loži  modelu (dosti neobvyklé).  Bežně  dokáže tato  část ROS-ky  prolétnout   modelem, nebo motorovým ložem  jako  projímadlo, pokuď  se nezastaví  na nějaké robustnější  tlačné  desce  modelu.   Rozhodně to bylo zajímavé zpestření .  

Michal Křížek   mezitím   dal na rampu  nejmenší model  ze své rodiny modelů Lyra , byla  to Lyra 01  o délce 1000 mm a  váze 800 gr na motor  o 150 Ns , SX81. Motor používá jedno  monolitické  zrno  SX81 , není  děleno na BATES  zrna, co mu davá  výraznější progresivitu  hoření a tahu.  Modely s tímto motorem (100 Ns i 150 Ns)  kousek  po opuštění rampy  výrazně  zrychlují  a je nutné  při fotografování  s tímto počítat.  Je to štíhlý model  se  třemi  symetrickými  lichoběžníkovými  stabilizátory  v pěkném  barevném  provedení.    Pěkný  fotogenický start  a  jeho  typické  nadrampové  zrychlení , lehce  se zavlnil  v nárazovém  větru   ukázal  krásný let ,  výmet  v  apogeu  i bezchybný  návrat na padáku.       

Kousek dál  za Lyrou  připravil Honza Plechač z Lomnice nad Popelkou   svého  dlouhána „Hyperiona“   na jeho druhý start.  Jde o polomaketu   sondážní rakety fy  eAc (Environmental  Aeroscience)  která měla  hybridní  pohon  na N2O a HTPB. Honzův  elegantní  model o délce 2700 mm, průměru  80 mm a váze 2800 gr  letěl na SB motor 340 Ns.  Osvědčený motor  da l svoje  a  Hyperion  ukázal  fešácký  a působivý start  a  let vzhůru.  V apogeu  proběhl  výmet  a rozdělení  modelu . Další průběh  byl  tvrdě smůlovatý ,  padák byl spojem  pouze s  hlavicí modelu ,  ale  nebyla  připojena  karabinka  poutací šnůry  modelu  a  tak dlouhý trup  Hyperionu   se změnil na balistickou šipku  a  velkou rychlostí se zapíchnul do země snímek (5353).  Zničující následky  jsou  zřejmé.  Opravdu smůla smůlovatá!

Nyní i já (RMK Praha). Na vyplnění  časového okna  jsem  odstartoval  postupně  oba modely  pro párový start –  59-ka A i B na 1xROS. Délka  1265 mm, průměr  59 mm , 520 gr.  Všechny moje modely jsem odpaloval  pomocí  upravené 3 mm zelené zápalnice, abych mohl  i fotografovat.  První model  letěl z málo vykloněné rampy   a  silnější nárazový vítr  ho odnesl  nad les  kde  přistál  cca  30 m od okraje lesa , kde se padákem zachytil  na špičce  vzrostlého modřínu.  Pro druhý  model  jsem už  vyklonil rampu  výrazněji proti  směru  větru  a model přistál kousek od rampy.  Oba  lety  OK, jde o  jednoduché  a  osvědčené modely.  Pokus o záchranu  uvíznuvšího  modelu  jsem  ponechal  na pozdější dobu , až bude  nějaké  časové  okno.

Pepi Fürmaier   startoval s modelem  Gray  na 1x ROS , délka 750 mm, průmer 70 mm,  bouchnutí ROS  ukončilo letové  ambice  i tohoto  Pepiho modelu.

Václav Maršík   už  měl na rampě připraven  svůj známý  model  ABRA  na 4x ROS v odnímatelném kontajneru   s uchycením  pomocí  odpruženého  palce.  Motorový  blok se  upevňuje  k  dolnímu okraji trupu pod čtveřici stabilizátorů.  ABRA  prokázala  svůj  veteránský  statut  , pěkný start  i let  s vymetením  a  otevřením  obou  pestrých  padáků (deštník)  a  přistáním   mimo  lesa. Pěkné.

To už byl na startu další  známý  model  dvostupňový  Black  Horse  Iva  Skály (Dragon)  z  České Kamenice  na  1+1 ROS.  Model  o délce 880 mm, průměru trupu  48 mm  a váze 740 gr. , Pěkné modelářské vypracování  je  u  Dragona  samozřejmostí.  Model pěkně odstartoval ,  potom trochu  zavlnil  a  poněkuď    déle  letěl setrvačností.  Model se naklonil  proti  větru  a došlo  k zážehu  druhého  stupně . První stupeň padal  k zemi  a  druhý stupeň  nabral  pořádnou rychlost,  až jsem ho ztratil z dohledu.  Dragon se opravdu vícestupňovým modelům věnuje a výsledky jsou vidět. Gratuluji.

A je tu další rakeťák ze Slovenska ,  Stano  Pem  z RMK Pezinok  s modelem  Otesánek  - délka 1200 mm, průměr trupu 75 mm , váha 1200 gr   na 3xROS.  Opět  osvědčený  laminátový  model  ukázal,  že umí  s pěkným   rychlým  startem  a  ůspěšným   letem  i návratem.

Dalším startujícím byl  opět  Štefan  Račko s polomaketou  Japonské sondážní rakety  S-520-2 , váha modelu  350 gr.  na 1xROS. Šlo o druhý start modelu , tentokrát  plně  úspěšný.

Na kolbiště  příchází  Tomáš Wagner  z RMK  Rezinok  s modelem  Patriot 1 , má sice podle fotografie dva podobné modely, ale na  startovním lístku  je napsán pouze jeden. Délka 1000 mm , průměr  76 mm, váha 360 gr. (bez ROS), 1XROS , padák a autorotace.  Úspěšný start a  opět  zvlněná trajektorie po opuštění rampy, let,  výmet   a  přistání OK.

Tibor Gira  je zde opět s modelem  AIM-57 , tentokrát  motor  zažehnutý , start  a  let do apogea  OK, bohužel  neotevřený  padák  a volný  pád modelu.

Následoval další let  mého modelu  59-ka  B , vše OK. Přistání blízko rampy.

Václav Maršík opět  připravil  ABRU  na další let. Krásný  let  až do  výmetu.  Padákové šnůry se částečně zamotali a padák se také  otevřel  jen  neúplně. Model přistával  v menším  bočním  náklonu  a bohužel  právě  na asfaltovou  ranvej , takže  po dopadu  se  poškodil. Smůla.

Svoji  premiéru zde  měl  Marcel  s modelem  Week 2,  délka 1460 mm, průměr  trupu   85 mm, váha 3340 gr. , padák fí 1000 mm , videokamerka ,  záznam letových  dat. Trup z šedé PVC  trubky, stabilizátory také  z plastu.  Motor MiniKappa  500 – cca 600 Ns.  Motor krátce po  náběhu  překročil v důsledku  souběhu více  faktorů  svoje  kritické  zahrazení  a bouchnul. Od zbytku trupu se  ještě  odděli l padák s hlavicí a  pístem(?)  a také čímsi co vypadá  jako  sáček na padák.  Model byl výrazně poškozen.  Škoda  - příště  to již vyjde!

Dalším raketýrem  z RMK Letovice byl  Jarosla Cihla s  modelem Show Go , 1028 mm, fí  50 mm ,  o váze 311 gr. na 1XROS.  Vzhledem  k  váze modelu  šlo o rychlý start  a  plně úspěšný let.

Mirek. Další z letů  mého modelu  59-ka  B , vše OK. Přistání blízko rampy.

Další model byl opět Václava Maršíka s  příhodným jménem  „Palcát“ . Tmavý  model  s trojicí velkých  stabilizátorů  opravdu připomínal  „palcát“  v opačné poloze.  Model na 1xROS , hezký let  bez  jakýchkoliv  problémů.     

Petr Adam z RMK  Praha  nastoupil s modelem  Žluto-černá  z kategorie  výškovek  na 1xROS.  Model  o délce 1200 mm , průměru  50 mm  a váze 300 gr.  Po zážehu  model  letěl  a jako  žíznivá  čára  do apogea  a  úspěšně  dokončil  zbytek  letu , jak  se na  časem  ověřený  model   sluší.

Pavel Holub  z  Plzně   postavil pěknou  polomaketu   Tomahawk  IQSY  v měřítku  1:4  o váze 740 gr, padák.  Další kvalitní a plně úspěšný let  raketového  modelu.  AeroTech  prodává  stavebnici  této rakety, ale nevím  jestli  to  je  ona.

Nyní přichází asi 40-ti minutové okno, kdy jsem  odešel  hledat  a zachraňovat  svůj  model  z lesního zajetí.  Nejdří jsem  v  rámci pátrání našel  „Dlouhána“ Pepiho Fürmaiera   a předal mu ho. Potom jsem narazil jsem  i na  V Maršíka  který hledal svého  „ Conana „ na 1xROS.  Našli jsme ho , ale byl hezky  vysoko  v koruně  modřínu.  Nakonec jsme ho  za  cenu  jedné  uřezané  větvě  dostali  dolů.   Můl  model  jsem  stále nemoh l najít  až  mi  vytrhnul  trn z  paty  Dragon,  který ho našel  a také  dokázal  po tenkých  a suchých větvičkách  vylézt  nahoru a model  osvobodit – díky Dragone!!

Takže jsem také pár startů promeškal  a  zde je  rekonstrukce událostí.

Další let  V Maršíka  tentokrát s modelem  Conan na 1xROS.  Dobrý start a let až na přístání modelu v lese – viď předchozí  řádky.

Pepi  Fürmaier  postavil  pořádného  „Dlouhána“   o délce  1950 mm, průměr  trupu  50 mm, štíhlost modelu byla 1:39 !!  , na 1xROS.  Model  měl  mízkou  pevnost  ve  spoji trupu  a po startu  se v  nárazovém větru  prohnu  až  se trup rozlomil ( ve výšce  pár desítek metrů)  a  spadnul do lesa. Start byl ale velmi pěkný!! 

Štefan  Račko  připravil  svoji  polomaketu   S-520-2  na 1xROS  na již třetí start. Bohužel při startu  ROS-ka  bouchla a model poškodila.

Petr  Adam  přinesl  na start  svůj druhý model  typu  soutěžní  výškovka na  1x ROS.  Model  Černo-žlutá s délkou 1200 mm,  průměr  50 mm vážil  pouhých 250 gr.  Lehký  model  prosvištěl  vzduchem  s typickými  projevy  dobře  vydrážděné  ROS-ky.  Opět plně úspěšný  let  i návrat. 

Dále tam byl let Michala  Křížka , ale nemám žádné další informace  mimo toho že letěl.(? Pluto)

Tomáš Wagner  letěl  s modelem  Patriot  1 – bratříčkem  Patriota z jeho předchozího startu. Délka  1000 mm, průměr  trupu 76 mm, váha 360 gr . 1xROS.  Vše  proběhlo   jak má  být.

Další  model    Tomáš Wagnera ?  bylo  „Pivo Litovel , model  z asi 5-ti plechovek  piva Litovel  na papírové trubce  o průměru  cca  53 mm , opatřený vhodným  odřezkem  z  PET láhve jako hlavicí ?. Zajímavý  start   i  let   , nedošlo  k  výmetu  a  otevření  padáku  - volný návrat  na zem.

Mirek – následovali  dva  lety  modelů  59-ka A  a 59-ks B , délka 1265 mm, průměr 59 mm, váha  517 a 520 gr.  Oba lety plně  ůspěšné .

S  dalším modelem  letěl  Bedřich  Pavka  z RMK Krupka , Show model na  1xROS, váha 500 gr,  2x padák  a  streamer.  Klasický  model o průměru  trupu  asi  76 mm( třípalcové trubky – 76,2 mm jsou v této kategorii dost  populární). Hezký a  plně  úspešný  let.

Michal Křížek  se  opravdu  neflákal  a byl zde  s dalším  startem své modro-červené Show rakety na 1xROS.  Délka modelu 1000 mm, průměr trupu 70 mm  váha  500 gr.  Opět potvrdil,  že  „umí“  - plně úspěšný  let.

Další start  „Piva Litovel“  - jako pokus  o rehabilitaci  předchozího neotevření  padáku.  Snaha byla, ale padák  vytrvale  odmítá  plnit svou  funkci.  

A už je zde zlatý hřeb  této  akce.  Karel Jeřábek  a  Columbia  Space Shuttle: Nervy  aktérů  startu i přihlížejících  se  stále více napínaly.  Udělali  jsme  vše  potřebné ,  nepřehlédlo či neopomenulo  se  nic důležitého?  A potom přišel odpočet,   zážeh  palníků zažehovače  a … jejich vypadnutí  z  trysek  motorů!  Překvapeně  a  nechápavě jsem  hleděl  na  motory  Columbie  a  netušil  která  bije!  Mezitím  Petr  bleskově  vyhodnotil   situaci  a určil příčinu. U této verze trysek   měla  vnější  válcová  ploch  výstupní  části  trysky  o něco menší  průměr ,  co způsobilo  že  po zážehu  palníku v zažehovači,   plastové násuvné čepičky  se  lehce a skoro  okamžitě  působením  vnitřního přetlaku   sesmekly – byly  poměrně  snadno  vyfouknuté  a  zažehovače  vypadli  z trysek  před  jejich  plnou iniciací. Po  odstranění   závady  a  uklidnění  lehce  zdevastovaných  nervů  přichází  druhý  odpočet.   Nyní zažehovač  a  motory  perfektně  zabírají  a celá sestava  se mocných  sloupech  dýmu (v  oblasti trysek  s  typickým zabarvením  SX81-čkového  paliva od síry )  zvedá  po rampě a opouští ji.  Columbie  míří  do  svého apogea.  Tentokrát  je  vrchol dráhy  výše  než vloni  i přes  přidanou  olověnou  protizátěž  na opačné straně  hlavice ( na  snížení klopného momentu  raketoplánu  na  vnějším  povrchu hlavní nádrže  vůči těžišti systému).  Také zvětšené plexisklové  deflektory  na  spodním okraji hlavní nádrže  procházejí  křestem.  Na vrcholu dráhy dojde k plochému výkrutu a  následně  Kare l zřejmě  odpaluje  rozdělění   sestavy  pro návrat.  Oddělují  se  nejdříve  oba  boostery  a  odklopí  se  v pantech spodních držáků. U jednoho z boosterů  dochází  i  k  výmetu ? ( jestli  to nebylo  jen  uvolnění  hlavice  a  jejího  obsahu)??  Dále se odděluje hlavice  hlavní nádrže  a také raketoplán  od hlavní nádrže (uchycení  nosu raketoplánu  o  hlavní nádrž). Až nyní dochází k opravdovému  výmetu    na  jednom  z  boosterů! Druhý booster  nejeví známky nějaké  reakce  směrem  k  výmetu !  Raketoplán  se  úplně  odděluje  od  hlavní nádrže , oddělená  hlavice hlavní nádrže vytahuje padák.  Raketoplán  dále odhazuje  vrchní  kryt trupu  a na hlavní nádrži  pokračuje vytahovaní   návratového systému.  V dalším kroku  raketoplán  vyhazuje svůj  padák  a  začíná se otevírat  padák  hlavní nádrže.  Bostery  zatím padají k zemi ,  jeden  stále  bez odezvy  a  druhý   booster nemůže rozbalit  svůj padák.  První booster  dopadá  volně  na zem  a  druhý  je  s nerozbaleným  padákem  v  šikmé poloze  cca  4 metry vysoko.  Hlavní nádrž  je v šikmé poloze  a začíná  napínat  poutací  šňůru.  V  dalším  kroku (snímku)  již dopadá na zem  i druhý booster ( šnůry se zdají částečně  zamotané a  zabalený padák  je  jen povytažený  a  čouhá  z okraje boosteru.  Hlavní nádrž  již  plně zatěžuje  rozvinutý  návratový padák.  Raketoplán   je správně zorientován , ale padák se nerozmotává , je tam jakési  zůžení,  či seškrcení   ze kterého  vychází  šnůra  k raketoplánu. Na posledním  snímku  raketoplán  a  hlavní nádrž  se  skoro  současné dotýkají  země.  Na hlavní nádrži jsou  ulomené  deflektory  a  na  druhém konci  je stržená  část  vlnitého  potahu povrchu nádrže.  Raketoplán se zdá být nepoškozen. 

Já  jsem pouze zkoušel  přibližně  popsat  co se odehrávalo  na základě  jednotlivých  nafocených snímků.  Další informace -  snímky a videa  a  jejich  kroková analýza  umožní  našim  odborníkům  udělat  konkrétní uzávěry.  Zatím  snad mohu říct, že  se  vše posouvá  stále blíže  směrem   k  cíli.  Velká  gratulace Karlovi za mimořádné úsilí a  dosažený výsledek!!  Složitost této letové sestavy je opravdu  mimořádná. 

Plejáda  startů raket  dalších rakeťáků pokračovala dále. Pavel  Broný  z  RMK Krupka s modelem  Show  rakety na  1xROS , váha 500 gr. 2x padák + streamer. Při startu  modelu  došlo  k bouchnutí  ROS-ky , co pro model  obvykle znamená  vážnější poškození.

Další start Bedřicha  Pavky s  Show modelem  , také  na  1xROS , váha  500 gr. 2x padák + streamer  a   další úspěšný model a let.

Úspěšným   startem ?  byl  i  statický test  motoru  Astra RRM  50/54-640 Ns  na  měřícím  stendu  s Redalsem.  Zážeh a rychlý  náběh  s čistým  zvukem  a  fotografie  mluví  za  vše.

Marcel  Haase udělal  v Suché i  statický test ( bez měření )  druhého  kusu  motoru  MiniKappa  500 ,  test proběhl  úspěšně  a  posune  konstruktéry  zase dopředu.  Gratuluji.

Velkou  premiéru  zde měl  i  Michal Kraus s  modelem  Aerobee 170  -  tato  US  sondážní  raketa  v originálu měla  dostup  200 km.  Model má délku  1952 mm,  váhu  3000 gr. , průměr  trupu  102 mm,  pohon  motorem  Cesaroni  Pro 38 3G( 3 zrna AP paliva) s Impulzem 408 Ns.  Brzdící padák  fí  400 mm, hlavní padák fí  1200 mm.  Šlo o jeho první  takto  velký  model  a  předvedl  efektní   start s výrazným plamenem  AP paliva  White  Thunder , krásný let  s  postupným  otevřením  brzdícího i hlavního padáku  a  návratem  na zem.  Blahopřeji  Michale!

A už tu by l Ivo Skála – Dragon se  svojí  větší  doustupňovkou  - Sabre 1 , váha 1 344 gr., délka 1430 mm , průměr trupu  50 mm , padák v každém stupni, pohon 2+1 ROS.  Dosti velký model  předvedl  krásný start  ,  časování  zážehu  druhého  stupně  by chtělo  ještě  trochu  zkrátit . Druhý  stupeň se při zážehu  poněkud odklonil  do  strany a odsvištěl  do výšky  a dálky.  První  stupeň   dopadl  bez padáku, z padajícího trupu  viseli nějaké šňůry  - asi se padák utrhnul nebo přepálil? Osud druhého stupně zatím nepoznám.   Dragon  na svých  dvoustupňovkách  tvrdě  pracuje  a  výsledky jsou  vidět.  Paráda!

Karel Jeřábek   jako  další,  trochu menší  model  odstartoval  dobře  známé  UFO  na 1xROS. Délka 540 mm, průměr 350 mm, váha 460 gr.  UFO  absolvovalo  již  xy-tý   úspěšný  let a  přistání. Těm malým zeleným mužíčkům na palubě musí už být toho rychlého otáčení  modelu  celkem  blbě!

Na  startu  byl opět Pepi  Fürmaier  , model  neuveden , na  seznamu  startů  u  něj je  napsáno – kolotoč.  Takže  nevím jestli šlo  o přetočení a rotaci nestabilního modelu,  nebo něco  jiného. Pepi je prostě optimista a nezmar!

A  je tu opět  něco  většího ,  Pavel Holub  s  modelem  Little Joe 1  na 4x ROS, délka  1435 mm , průměr trupu 204 mm, váha 2000 gr.  Jde  o  „brášku“   známého  modelu  Karla  Jeřábka.  Pěkný model  s  mohutnými  stabilizátory,  ukázal  parádní start  i let  do  apogea ,  po  výmetu  došlo  k zamotání hlavní padáku  na  trup  a  tak na  svém padáku  přistávala  horní  část  s kabinou  a jejím záchranným systémem, zatímco  trup  padal volně  naplocho  do  hustého  jetele.  Došlo  k  ulomení jednoho  stabilizátoru. Škoda této smůly, ale  Pavel  ho určitě opraví  a  předvede  s  ním další pěkné lety. 

Startovní  peleton  se krátí a je tu  Zdeněk  Štěrba  z   RMK Letovice s dalším Show modelem ,  délka 1020 mm,  průměr trupu 50 mm, váha 415 gr. na 1x ROS. Model  opět  typu  a rozměrů  „výškovka“, ukázal  rychlý start  a  bezchybný let  a přistání.

Mikuláš  Szabó  z RMK Košice  startoval  s elegantním modelem  IRC Ratt,  s trupem z karbonové tkaniny, elegantního  tvaru protáhlé kapky na  motor E 30 ( zřejmě  jednorázový  AeroTech , 40 Ns , se  4 nebo 7 sec. zpoždění)   , délka modelu 1005 mm, průměr trupu – maximální 85 mm, váha 350 gr.  Model  krásně  odstartoval  s  výrazným plamenem  z motoru  malého průměru. Kousek  nad  rampou se model naklonil  proti větru  a  předvedl   další  úspěšný let  této  akce.  

Posledním  velkým  modelem  byla  Astrobee  1500   Stana  Pema  z RMK  Pezinok ,  model o  váze 3500 gr, letěl na  SB motor  340 Ns ,jde o  model  s  délkou  cca 1500 mm .  Elegantní  model  se  dvěma  boostery  startoval  z rampy dosti  daleko od ranveje a  pro  přihlížející  to byl  hezký a zajímavý pohled na start z většího  odstupu.  Opět úspěšný  start ,  le t i návrat.  Gratuluju  Stano.

Zřejmě závěrečnou tečku  udělala  moje 59-ka  B   na 1xROS , bezchybným  letem  a přistáním v blízkosti rampy.

Dále ješt ě proběhl  statický  neměřený  test    dlouhého  SB motoru  se 4-mi  BATES zrny  raketýrů z RMK Letovice.  Motor  měl pěkný rychlý  náběh , čistý zvuk  bez pulzací  a vzhledem  ke svým rozměrům  (tloušťka stěny paliva)  velm  krátký a ostrý tah. Impulz cca 200 Ns.  Jako startovací motor dvoustupňovky  nebo  booster  -  velmi dobrý.  Gratuluji  konstruktérům.

NE všechny  dovezené modely  na  akci i startovali.

Veterán Tomáš  Indruch   přijel  s starší  polomaketou   US  sondážní  rakety  Viking 7.  Tato raketa je zajímavá tím , že 7.8.1951  dosáhla výšku 219 km , čím překonala   původní   rekord,  který  držela  známá  Německá   kapalinová raketa V-2.  Polomaketa  Viking  7 , má délku 1485 mm, průměr trupu 81 mm, váha 590 gr  ( i se 4-mi motory  RM  10-1,2-7 , rok výroby 1978 ),  má dva padáky.  Poměrně  velký a lehký  model  mohl  mít  problémy v podmínkách nárazového  větru  špatného směru  a  tím i zmenšené přistávací plochy. Hledat ho v lese a  sundávat  ho  dolů, není  právě to pravé.

Byla zde i krásná Honzova  polomaketa   Volchova , doufám  že  ji uvidím letět příště.  Dále velký RIM-24 Tartar a  Patriot 3   Vojty  Fojtíka.   Neletěla  ani  AGM 33 PIKE  T Giru  a podobně.

Pastvou  pro oči byla  i  staticky  vystavená  velká  maketa  Saturnu 5  Karla Jeřábka ( krucinál , jak to ten člověk dělá a stíhá ??)  -  velká škoda, že  nemohl  letět  - to by  byl  opravdu  mocný  zážitek  a budování slávy českého  Cap Canaveral!!    

Na akci  přijel o  28 účastníků , kteří  odlétali  minimálně 51 startů . Je  možné,  že  se nepodařilo zaznamenat  a zpracovat  všechno, ale byl tam šrumec.  Letělo  8  velkých  modelů  s  váhou  2000 gr. a  více , na 1xROS  startovalo 31 modelů ( včetně opakovaných letů), 4-ři  účastníci letěli  4x  a jeden  7-8x, zde šlo  většinou šlo  o  menší modely.

Tento  rok  přijeli i 2 pozorovatelé  ze  zahraničí  - Oliver Missbach  (president  European  Model Rocketry – Evropský raketový portál )  z  Mnichova , web  europerocketry.com  a  také  Klaas  Jan  van  Til  z  Holandska , web  modelraketten.nl , navázali se kontalty , proběhly  debaty.  Oběma  se  v Suché  moc líbilo, zaujal je  rozsah akce , počet modelů , různá konstrukční řešení  , materiály, motory  a  vše kolem  raket.  Tradičním účastníkem  je  i Pepi z Mnichova.

Akce  se zúčastnila  také  větší skupina  7-mi raketýrů  ze Slovenska  RMK Košice, RMK Pezinok , ale  i z RMK Krupka, RMK Letovice ,  i další  méně  organizovaní  účastníci.

Nebývale vysoký byl  počet  modelů  a startů na 1xROS, modely  je  možné rozdělit  do několika skupin:

- Show  modely , propagační modely  větších rozměrů , zaměřené na  vizuální  působení  pro přihlížející 

- Modely  rozměrově  a  váhově  patřící do  kategorie  „ výškovka“ - inspirované či určené pro výškovou  soutěž modelů na 1xROS

- Polomakety  na  bázi  trubek   o průměru  75-76 mm  ( tří palcové)

- Modely  atypické  a kuriozity

Na akci  bouchnuli  celkem  4x ROS-ky ,  co je opravdu  hodně .  Z  toho  2x Pepimu  Fürmaierovi.

Odpalování  ROS  bylo standardně  elektrické   s různými typy  NO či SO palníků , kombinovaných s jiskřištěm  či jinými  doplňky.  Zápalnice  pro start  modelů 1xROS  použil pouze  Dragon (2x)  na svoje dvoustupňovky  a  já  (7-8x)  pro  svoje modely  - kvůli  fotografování.  Zápalnice  fungovali na 100%.  Není to zcela  ideální ,  ale  funguje to.

Neobyčejně  vysoký byl  i počet  modelů  které  přistály mimo běžnou přistávací plochu ( např. do lesa). Proměnlivý  a nárazový  vítr   v nevhodném  směru  dokázal  více účastníkům   „prohnat  perka“ a  donutit  je  ke  cvičení po stromech.  Hlavně  Pandy  si s Růžovým  Panterem  užil svoje.  Díky všem ostatním ,  kteří  obětavě  pomohli   při hledání a záchraně  uprchlých  modelů!

Díky organizátorům  za  přípravu a  zabezpečení  akce  a  také  pracovníkům  bufetu  za  podporu  našich žaludků  a  nervů.  Návštěvníci  i účastníci   si  doufám  přišli na svoje.  Neopakovatelná  atmosféra   těchto  akcí , vzájemná  setkaní  a  debaty  spojené  s  požíváním  vhodných  pochutin  jsou   pojivem  i motivací  pro  další práci i akce.

Mnoho  ještě  nebylo řečeno  či napsáno , fotografie  stále přibývají ( díky  všem fotografům)  a  tak  bude  o čem debatovat  v  rámci  debaty   pod  reportáží   i jinde.    

  Mirek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (4 odpovědí).

Avatar uživatele Karel
Karel odpověděl/a na téma: #3450 8 roků 11 měsíců zpět
V časopise RC Modely vyšel článek ze Suché a podobný vyjde v RCrevue 30.8.
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3447 9 roků 17 hodin zpět
Právě jsem nahrál do Galerie Festival v Suché 2013 , je to výběr - celkem 129 fotografií od všech fotografů ( co jsem získal foto).

link:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...oaded=129&mufailed=0

Mirek
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #2388 10 roků 1 měsíc zpět
Musím upřesnit použití zápalnic.

Dragon model Sabre 1 odpaloval el. palníky. Dvě ROS vedle sebe odpálit současně zelenou zápalnicí je úkol opravdu skoro nemyslitelný. I když Koula takto jednou zažehl 3 ROS-ky ve svazku, ale na to opravdu nedá spoléhat ... :woohoo:

Mirek
Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #2386 10 roků 1 měsíc zpět
přidávám ještě přehledovou tabulku startů a dalších informací o lidech , modelech ...

Dával jsem to dohromady celý jeden den.


Mirek