Kapalinový motor PEPE-200
Vývoj profi kapalinového motoru PEPE-200.
Tímto článkem bych rád seznámil všechny Rakeťáky o zatím úspěšné snaze naší amatérské skupiny OteSpace vyvinout bi-kapalinový motor PEPE-200 (Peroxide Propulsion Element) o tahu 200N (~20kgf).
Přes svoji značnou konstrukční jednoduchost se motor vyznačuje (na rozdíl od jiných) schopností měnit světlost injektoru a tedy možností postupného a pomalého náběhu a kontrolovatelné měnitelnosti tahu v širokém rozsahu. Díky této koncepci je zásadně zvýšena uživatelská přívětivost a také bezpečnost celého systému jak při startu, tak i při letu, protože po celou dobu je možné motor kdykoliv přiškrtit či vypnout - a eventuálně znovu "nahodit". V červnu loňského roku proběhly první úspěšné testy prototypu s nechlazenou komorou, které demonstrovaly schopnost opakovaného a bezpečného zážehu směsi a měnitelnost tahu. Video zde:
V současné době probíhá vývoj čerpacího systému a ablativní komory vhodné pro delší běhy. (Desítky sekund až minuty.) Pohonné hmoty budou čerpány pomocí zubových čerpadel hnaných elektromotorem, tj. nebude potřeba tlakových nádrží. Tah bude řízen výhradně pomocí otáček elektromotoru - tj obdobně jako u klasického vrtulového pohonu.
Motor pracuje s koncentrovaným stabilizovaným (!) peroxidem o koncentraci 87%, který získáváme díky vakuové destilační aparatuře vlastní konstrukce. Jako palivo slouží speciální směs "HYPPO" (Hypergolic polar mixture), která, jak název napovídá, reaguje samo-zápalně při kontaktu s peroxidem. Díky této vlastnosti není potřeba žádného zážehového systému. HYPPO směs (samozřejmě) neobsahuje hydrazin ani jiné jedy a je rozpustná ve vodě. Manipulace s oběma složkami je velmi komfortní, za předpokladu dodržování základních bezpečnostních pravidel - a zdravého rozumu. (Pokud možno neochutnávat a hlavně skladovat odděleně.)
Vzhledem k tomu, že naše cíle jsou značně ambiciózní (viz www.otespace.eu, nebo zde v mých dalších článcích, které přijdou později…) velmi rádi přijmeme mezi sebe další nadšence (šílence), kteří by s námi na našich současných i budoucích projektech rádi spolupracovali. V případě zájmu mne prosím kontaktujte. (Marek Otevřel, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., 777-562-559)
Tagy: Informace
Diskutujte o totmto článku ve fórech (12 odpovědí).
Ohledně komory, spolupracujeme nyní s firmou 5M.cz na komoře na bázi silica/phenolic kompozitu. První vzorek by měl být koncem Února 2019. Uvidíme, jak na tom budem s čerpadlem - protože já už nemám moc chuť u toho stát... S trochou štěstí by se dalo zkoušet někde kolem Březen/Duben 2019.

Výhodou formaldehydových pryskyřic je ta že formaldehyd kondenzuje s širokou škálou hydroxylem zakončených sloučenin např fenol /ten typ je v těch boostrech/ kresol, resorcin a pod.
Protože se podařilo sehnat nějaké malé finance, začneme s vývojem motoru o nominálním tahu cca. 120kg. Po předchozích zkušenostech začneme s čerpadly... budeme je řešit souběžně s čerpadly pro nynější verzi.

Dosť ma to zaujíma....
Díky, W.




Vždyť to je poměrně slušnej sajrajt ne?
Co já vím tak v koncentracích nad 70% může být samovýbušný...
NAvíc to se asi nedá jen tak koupit, zejména kvůli přepravě na záda bych si to nedal a v autě to bude dost složité kvůli ADR bych tipnul.
Prozradíte nám k tomu něco?
Jinak přeji mnoho zdaru.
Nějaké video by nebylo?
Co se týká SiC, tak ten by finančně asi nebyl levnější než DMLS a navíc peak teplota v komoře (2200degC) přesahuje limit materiálu (1600degC). Je pravda, že díky designu injektoru dochází k axiálnímu víru uvnitř komory, který vytlačuje horké plyny směrem do středu komory, takže by to mohlo fungovat. Nicméně my chceme najít nejlevnější fungující altrnativu, takže do toho půjdeme jen pokud levná řešení selžou.
Ohledně VUT, tak tam jsem se už ptal a moc nadšeně se netvářili. Ovšem přiznávám, že jsem na ně moc netlačil a že by možná nakonec povolili, ale jak říkám, není to v současné chvíli priorita.
Co se týká injektoru, tak snad jen řeknu, že se celkem podstatně liší od klasického "impinging" injektoru. V našem designu vstřikujeme PH tangenciálně (nikoliv axiálně) a k promíchání dochází na splash plate. Atomizace tedy není tak dobrá, ale o to je účinnější promíchávání, navíc dochází k zmíněnému vířivému pohybu a také k chlazení filmem. Navíc jsou otvory (pouze dva, jeden pro palivo, druhý pro okysličovadlo) uzavíratelné, tj. tlakový spád (a tedy stabilní hoření) je zajištěn i při zásadním přiškrcení tahu. Tento přístup se nám zatím osvědčil, tak se ho budeme držet.
Marek.

Inak zaujímavým materiálom pre konštrukciu takto malých motorov je SiC, celá komora sa dá v podstate vytlačiť na 3d tlačiarni (vyjde to na cca 300€ na komoru okolo veľkosti 50mm/150mm- odhadom,ja som si zistoval ohladom tlače z inconelu ). Na VUT, alebo univerzite Komenského by mali mať také tlačiarne k dispozícii, viac tu congress.cimne.com/eucass2013/admin/files/fileabstract/a511.pdf
Teda neviem nakolko vám to pomôže, ale výrazne to šetrí hmotnosť ak uvažujete o sondážnej rakete.
Držím palce, a v prípade pokroku sa nezabudnite pochváliť

