fbpx

Úspěšný test kapalinového motoru PEPE-1k

Napsal Marek dne . V kategorii Motory na ostatní paliva

 PEPE 1k Test Capture

Úspěšný test kapalinového motoru PEPE-1k

Je mi potěšením oznámit komunitě první test našeho nového kapalinového raketového motoru PEPE-1k.

https://youtu.be/BFqdiW3oEbM

Tento vývoj přímo navazuje na naši aktivitu kolem motoru PEPE-200, o které jsem informoval dříve. Motor je vybaven elektrickými čerpadly pohonných hmot, takže nevyžaduje tlakování nádrží (tedy alespoň v malých výškách). Během testů jsme dosáhli tahu cca 70kg, což je 60% dle designu. Měřili jsme tah motoru, průtoky obou složek PH a tlaky na výstupu čerpadel. Motor byl vybaven pouze nechlazenou komorou, takže test byl limitován na řádově 10s. 

 

Úspěchy:

- Poměrně stabilní chod, 700N max. (60% nominálu).

- C* efficiency min. 94%.

- Odhad tlaku v komoře 16bar. (Odhadnuto z naměřeného tlaku 20bar na výstupu z čerpadel a z vypočteného dP na injektoru. Konzistentní s naměřeným tahem.)

- Sea-level-Isp cca. 200s. (Vypočtený Isp 210s, "frozen equilibrium", 20° half-angle kónická tryska o expanzním poměru 4.0)

- Čerpadlo fungovalo uspokojivě, Ox výborně, F trochu pulzuje. O/F objemově 2.3:1, tj. poměrně hodně "Fuel-rich". (Kvůli úspoře $$ pro výrobu jsou čerpadla identická pro obě složky.)

Problémy:

- Trochu náhlý zážeh - (drobný "hard start" - byla zima...)

- Ke konci testu upadla část grafitové trysky.

- Palivové čerpadlo do jisté míry pulzuje - protože je sub-optimalizováno (identická čerpadla -viz výše). Ve verzi 2.0. bude vyřešeno.

Další kroky:

- Čerpadla v2.0 optimalizovaná pro O/F, hmotnost, a funkčnost. (Optimalizace designu pro každou složku PH zvlášť.)

- Regenerativně chlazená komora. (Design hotov.)

- Automatická řídící jednotka.

Vývoj nyní probíhá ve spolupráci s CSRC (Czech Space Research Centre), což je space-divize firmy BD-Sensors. V rámci této spolupráce jsme získali i grant (TAČR, 2019) v hodnotě cca. 40kEur, který tento vývoj umožnil. Navíc jsme již nějakou dobu v kontaktu s ESA, která o motor vyjádřila předběžný zájem. Zde je ovšem ještě holub na střeše... Držte palce. Pokud vše půjde OK, tak to roka a do dne bude motor komerčně dostupný (tedy bez certifikace ovšem, na domluvu a vlastní riziko...) 

 

 

 

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (0 odpovědí).