fbpx

Test motorů ROS

Napsal Miroslav Topinka dne . V kategorii Testy paliv a motorů

T08

Vyhodnocení testu.

V příspěvku na linku níže jsem trochu rozebral otázku výkonu ROS.

Odkaz do fóra

Pro nedostatek informací a příslušných tahových diagramů, bylo potřebná udělat další a rozsáhlejší testy.

Díky nabídce Petra Vysloužila jsem měl možnost otestovat větší testovací soubor ROS podle mých představ, pro možné ujasnění vlivu vybraných parametrů na činnost motoru prostřednictvím tahového diagramu motorku.

Pro testy jsem připravil 24 ks ROS-ek  s parametry podle tabulky – viď níže.

 

 

 

Poř. číslo

Průměr trysky(mm)

Tvar trysky

Zážeh

Verze ROS

Poznámka

1

5,5

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

2

5,5

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

3

5,5

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

4

5,5

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

5

5,2

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

6

5,2

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

7

5,2

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

8

5,2

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

9

5,0

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

10

5,0

Zvonovitá

El. Palník

NQ

 

11

5,0

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

12

5,0

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

13

4,8

Zvonovitá

El. Palník

Q

 

14

4,8

Zvonovitá

El. Palník

Q

 

15

4,8

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

16

4,8

Zvonovitá

Zápalnice

NQ

 

17

4,8

Válcovitá

El. Palník

NQ

Neměřeno!!

18

4,8

Válcovitá

El. Palník

Q

 

19

5,0

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

20

5,0

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

21

5,2

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

22

5,2

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

23

5,5

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

24

5,5

Válcovitá

El. Palník

NQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznámky:

Průměr trysky:

1.)       u Zvonovitého tvaru je délka kritického průměru trysky cca 4 mm!

2.)       U Válcovitého tvaru trysky je délka kritického průměru trysky cca 9 mm!

Tvar trysky:

Zvonovitý – ogivální tvar, vrtáním kopijovitým vrtákem na sklo fí 10 mm na výstupní průměr cca 8,5 mm.

Válcovitý – vrtání klasickým spirálovým vrtákem na jmenovitý průměr.

Zážeh:

El. Palník:  NO palník typ 121B upravený smršťovací bužírkou s obsahem 4 ks stopiny o délce cca 12-13 mm. Zážeh palníku – kondenzátorová roznětnice EIC 200, (impulz 1J).

Zápalnice: Green Visco Fuse fí 3 mm, na konci nanesený BP (75/10/15) v délce 10-11 mm, pod nánosem je zápalnice ovinutá v délce cca 30-32 mm malířskou krepovou páskou. 

Verze ROS:

1.)    NQ  - motor bez celoobvodového lemu pláště.

2.)    Q  - motor s celoobvodovým lemem pláště.

Měřící zařízení:

 REDALS  v.

U měření č. 1 až č. 7 použit snímač s rozsahem do 500N.

U měření č. 8 až č. 24 použit snímač s rozsahem do 50 N.

U vzorku č. 17 nejsou naměřená data – motor zažehnut před zapnutím REDALSU!!

Diagramy č. 1 až č. 7 nejsou použitelné – mechanické poškození adaptéru s čidlem při předchozí manipulaci.

Zbylé diagramy 16 ks jsem seskupil podle průměru trysky motoru a porovnal.

Číslo diagramu odpovídá pořadovému číslu v tabulce parametrů ROS.

Tahové diagramy jsou „ořezané“ na prvním pulzu Fmax= 42,5 N  - dané měřícím rozsahem čidla.

 

TESTY:

Průměr trysky 5,5 mm:     T23 , T24

1.) Obecně nižší Ic (celkový impulz) motoru.

2.) Pulzační hoření – po výrazné první špičce (zážehu udržovací slože) , cca 3-4 pulzy do 35 N,  cca 3 – pulzy po dohoření zrna TPH (jen udržovací a zpožďovací slož) , kolem 2-3- tí sec. ,hodnoty do 5-6 N.

Obecně delší doba hoření TPH – cca 2 sec!

T23

T24

Průměr trysky 5,2 mm:     T08,T21,T22

1,)Obecně nižší Ic (celkový impulz) motoru, podobně jako u fí 5,5 mm.

 

2,) Pulzační hoření – po výrazné první špičce (zážehu udržovací slože), cca 2-3 pulzy  po čas hoření zrna TPH, cca 1-2 pulty po dohoření zrna TPH, kolem 2-2,5 sec.

Obecně delší doba hoření TPH – cca 1,7-1,9 sec, kratší než u fí 5,5 mm!

T08 mm

T21 mm

T22 mm

Průměr trysky 5,0 mm:   T09,T10,T11,T12,T19,T20          

1,)Obecně vyšší Ic (celkový impulz) motoru o cca 3 Ns. ( u el. zážehu).

2,) Pulzační hoření – po výrazné první špičce (zážehu udržovací slože), je hoření téměř bez výrazných pulzů (výjimka je T12 a T11- zážeh zápalnicí).

Doba hoření TPH – cca 1,6-1,7 sec, s výjimkou T11 delší hoření – zážeh zápalnicí.

 

 

T09 mm

T10 mm

T11 mm

T12 mm

T19 mm

T20 mm

Průměr trysky 4,8 mm:   T13,T14,T15,T16,T18

1,)Obecně vyšší Ic (celkový impulz) motoru – asi jako u fí 5,0 mm!

2,) Pulzační hoření – po výrazné první špičce (zážehu udržovací slože), výraznější pulzace jsou u T16 (zápalnice), ne u T15(zápalnice)

Doba hoření TPH – cca 1,6 sec!

T13 mm

T14 mm

T15 mm

T16 mm

T18 mm

 

Souhrnné hodnocení:

 

1.)    Vliv průměru trysky: optimální průměr trysky: je 4.8 – 5,0 mm.

U fí 4,8 mm je to i otázka náchylnosti na bouchnutí.

 

2.)    Vliv zážehu:  Zážeh zápalnicí – podporuje pulzační hoření, delší dobu hoření TPH, nižší Ic motoru.

 

3.)     Vliv tvaru trysky: vzhledem k obecnému rozptylu hodnot spalovacího procesu ROS nelze jednoznačněji vidět vliv tvaru trysky.

Spalování zrna TPH je na hranici stability (malé rozměry zrna, poměrně nízký tlak). 

4.)     Primární vliv  na chod motoru má velikost průměru trysky – se zmenšováním průměru trysky od fí 5,5 mm ke 4,8 mm  narůstá Ic , snižuje se doba hoření TPH, snižuje se velikost a počet pulzů počas spalování.

 

Mirek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (1 odpovědí).

Avatar uživatele Mirek
Mirek odpověděl/a na téma: #3155 9 roků 3 měsíců zpět
Pro doplnění i obrazovou část , přidávám zde pár fotografií z těchto testů.

Na prvních 3-ech foto je motor Astra 320 Ns na Sx81 ( zde krásná hvězdička hořícího Ti obsaženého v zažehovači) , na ostatních 5-ti je dobře známá ROS-ka v různých etapách funkce , včetně hoření zpožďovače ...

Doufám , že foto zaujmou .....


Mirek