Startovací rampa s profilem.
Startovací rampa s profilem.
Když jsem dokončoval Columbii uvažoval jsem, jakou udělat rampu pro start celého komplexu s váhou 8,5 kg. Bylo mi jasné, že to musí být pevné a stabilní. Studiem fotek a videí startů ze zahraničí mě nijak nenadchlo, vše se mi zdálo moc překonstruované i na rakety o váze do 10 kg. Nakonec jsem si vzal jako vzor rampu, na které startoval v Koprníku 2011 slovenský modelář Dušan Adamec, který svého Šakala o váze 17,7 kg a délce téměř 3 m bezpečně odstartoval.
Nebylo nutné nic vymýšlet, jen jsem si to prohlédl a podle vlastního uvážení vše nakreslil do náčrtků, aby se dala rampa vyrobit. Jsem v důchodu a nemám už takové možnosti jako dříve, tak jsem výrobu zadal mladšímu kamarádovi z klubu – zámečníkovi, který mi ji vyrobil a druhý pozinkoval. Konečnou přípravu – do pasování dílů se šrouby, smontování a přípravu lan na vyztužení, jsem si už samozřejmě dělal sám.
Hlavní nosník pos.8 je hliníkový profil pro montáže panelů voltaické elektrárny. Je jich několik typů, já jsem volil rozměr 50 x 35 mm. Je tužší do strany oproti 60 x 30, který je trochu jiný než můj. Dá se zakoupit různě podle informací z internetu – Doplňky pro montáž fotovoltaické elektrárny. Ostatní materiál – jekl, plocháče a pod. lze zakoupit ve Feroně po celé republice.
Pokud bude rampu vyrábět zámečník, bude mu z těchto náčrtků a fotografií vše jasné, ale na některé důležité práce při výrobě upozorním. Množství a druh materiálu je patrný z náčrtků.
Nyní k vlastní výrobě podle jednotlivých náčrtků:
Rampa s profilem – sestava, přehled umístění jednotlivých dílů na rampě
Nosná plocha – 2 kusy, je dobré je vrtat společně
Základní nosník – 3 otvory průměr 6,5 mm vrtat podle dílu pos. 3, pokud nechceme míplocháče pos. 3 odnímatelné, můžeme je přivařit a není potřeba vrtat otvory.
Svaření pos.1 a 2 – při svařování je nutné vložit na koncích mezi plocháče pos.1 jekl 40 + plech 1mm / svářením se plechy stáhnou /
Stojina – 2 ks pozor na poznámku,jednom kuse jsou díry průměr 8,5 a v druhé závit M8. Prochází tudy šroub s růžicí pro lehké sklápění rampy.
Rameno – 2 kusy
Nosič profilu – kóta 310 je shodnádílem pos.5
Podpěra – slouží jen při sklopení rampy pro nasunutí modelu. Je přichycena šrouby M6pos.2
Vzpěra – je přišroubovanárampě ve výši asi 2,5 m od země na opačné straně než je model. Vzdálenost 300 mm může být zkrácena, záleží na velikosti stabilizátorů modelu, aby lanka při napnutí byla po 120°a nevadila při startu.
Spojka rampy – rozměry jsou pro použitý nosník a musí být přesné, aby při vsunutí do nosníku nebyla vůle a tím zajištěna rovinnost rampy.
Spojení rampy – záleží na použitém nosníku
Kolíky - celkem 6 kusů, 3 na upevnění rampy a 3 na kotvící lana.
Potřebné množství spojovacího materiálu.
Šroub M6 x 60 2 ks
M6 x 65 3 ks
M8 x 30 4 ks
M8 x 50 2 ks
M8 x 60 4 ks
Šroub s růžicí M8 x 60 2 ks
Matice M6 3 ks
Matice křídlové M6 4 ks
Matice křídlové M8 6 ks
Podložky M6 8 ks
Podložky M8 14 ks.
Rampa se dá složit do auta jednoduše. Sejmeme hliníkový profil i s nosičem profilu pos. 5, rozebereme v jedné části Al profilu spoj a rozdělíme rampu na 2 kusy. Vyjmeme dva krajní šrouby z nosné plochy pos.1 a sklopíme ramena pos.4 k ramenu pos.2. To je vše. Při sklopení zadních sedaček v autě se prostrčí Al nosníky kufrem až ke dveřím u spolujezdce a vedle se položí sestava základu. Zabere to 1/3 kufru.