fbpx

Startovací rampa s profilem.

Napsal Karel Jeřábek dne . V kategorii Rampy z vodících profilů

0.2 Staveni_rampy_s_modelem_mmStartovací rampa s profilem.

    Když jsem dokončoval Columbii uvažoval jsem,  jakou udělat rampu pro start celého komplexu s váhou 8,5 kg. Bylo mi jasné, že to musí být pevné a stabilní. Studiem fotek a videí startů ze zahraničí mě nijak nenadchlo, vše se mi zdálo moc překonstruované i na rakety o váze do 10 kg. Nakonec jsem si vzal jako vzor rampu, na které startoval v Koprníku 2011 slovenský modelář Dušan Adamec, který svého Šakala o váze 17,7 kg a délce téměř 3 m bezpečně odstartoval.

    Nebylo nutné nic vymýšlet, jen jsem si to prohlédl a podle vlastního uvážení vše nakreslil do náčrtků, aby se dala rampa vyrobit. Jsem v důchodu a nemám už takové možnosti jako dříve, tak jsem výrobu zadal mladšímu kamarádovi z klubu – zámečníkovi, který mi ji vyrobil a druhý pozinkoval. Konečnou přípravu – do pasování dílů se šrouby, smontování a přípravu lan na vyztužení, jsem si už samozřejmě dělal sám.

0.1 Odpalovaci_rampa_s_profilem_mm

0.2 Staveni_rampy_s_modelem_mm

0.3 Upevneni_rampy_mm

 

Hlavní nosník pos.8 je hliníkový profil pro montáže panelů voltaické elektrárny. Je jich několik typů, já jsem volil rozměr 50 x 35 mm. Je tužší do strany oproti 60 x 30, který je trochu jiný než můj. Dá se zakoupit různě podle informací z internetu – Doplňky pro montáž fotovoltaické elektrárny. Ostatní materiál – jekl, plocháče  a pod. lze zakoupit ve Feroně po celé republice.

Pokud bude rampu vyrábět zámečník, bude mu z těchto náčrtků a fotografií vše jasné, ale na některé důležité práce při výrobě upozorním. Množství a druh materiálu je patrný z náčrtků.

 

Nyní k vlastní výrobě podle jednotlivých náčrtků:

Rampa s profilem – sestava, přehled umístění jednotlivých dílů na rampě

10 sestava_mm

Nosná plocha – 2 kusy, je dobré je vrtat společně

1 nosna_plocha_mm

 

Základní nosník – 3 otvory průměr 6,5 mm vrtat podle dílu pos. 3, pokud nechceme míplocháče pos. 3 odnímatelné, můžeme je přivařit a není potřeba vrtat otvory.

2 zakladni_nosnik_mm

 

Svaření pos.1 a 2 – při svařování je nutné vložit na koncích mezi plocháče pos.1 jekl 40 + plech 1mm / svářením se plechy stáhnou /

2a svareni_pos.1_2_mm

 

Stojina – 2 ks pozor na poznámku,jednom kuse jsou díry průměr 8,5 a v druhé závit M8. Prochází tudy šroub s růžicí pro lehké sklápění rampy.

3 stojna_mm

Rameno – 2 kusy

4 rameno_mm

Nosič profilu – kóta 310 je shodnádílem pos.5

5 nosic_profilu_mm

Podpěra – slouží jen při sklopení rampy pro nasunutí modelu. Je přichycena šrouby M6pos.2

6 podpera_mm

Vzpěra – je přišroubovanárampě ve výši asi 2,5 m od země na opačné straně než je model. Vzdálenost 300 mm může být zkrácena, záleží na velikosti stabilizátorů modelu,  aby lanka při napnutí byla po 120°a nevadila při startu.

7 vzpera_mm

Spojka rampy – rozměry jsou pro použitý nosník a musí být přesné, aby při vsunutí do nosníku nebyla vůle a tím zajištěna rovinnost rampy.

8 spojky_mm

Spojení rampy – záleží na použitém nosníku

8a spojeni_rampy_mm

Kolíky -   celkem 6 kusů, 3 na upevnění rampy a 3 na kotvící lana.

9 kolik_mm

12 sestavena_rampa_mm

13 detail_stredu_rampy_mm

14 sklopena_rampa_mm

15 uchyceni_lan_mm

16 Podpera_a_kolik_mm

17 Rez_AL_nosniku_mm

18 spojeni_nosniku_mm

 

 

Potřebné množství spojovacího materiálu.

Šroub   M6 x 60                           2 ks

            M6 x 65                           3 ks

            M8 x 30                           4 ks

            M8 x 50                           2 ks

            M8 x 60                           4 ks

Šroub s růžicí M8 x 60                 2 ks

Matice             M6                        3 ks

Matice křídlové M6                      4 ks

Matice křídlové M8                       6 ks

Podložky  M6                               8 ks

Podložky  M8                              14 ks.

Rampa se dá složit do auta jednoduše. Sejmeme hliníkový profil i s nosičem profilu pos. 5, rozebereme v jedné části Al profilu spoj a rozdělíme rampu na 2 kusy. Vyjmeme dva krajní šrouby z nosné plochy pos.1 a sklopíme ramena pos.4 k ramenu pos.2.  To je vše. Při sklopení zadních sedaček v autě se prostrčí Al nosníky kufrem až ke dveřím u spolujezdce a vedle se položí sestava základu. Zabere to 1/3 kufru.

                                                                                                                                  Karel Jeřábek

Vytisknout


Diskutujte o totmto článku ve fórech (0 odpovědí).