Testy motorů 2012
První testy v roce 2012
Dnešního dne - poprvé v novém roce - byl otestován vylepšený aluminiový motor o vnitřním průměru 30mm. Byl opatřen železnou tryskou s těsněním pomocí o-kroužku. Jako měřící přístroj byla použita osobní pružinová váha se stupnicí po 1kg, takže výsledná hodnota naměřených impulsů není moc přesná. Testy probíhaly za mrazivého a zasněženého dopoledne, foukal ledový vítr a tak měli raketoví výzkumníci zmrzlé a zkřehlé ruce a promrzlá těla, ale v srdcích je hřál velmi úspěšný průběh statických zkoušek, proto můžeme opět konstatovat, že to bylo velice vydařené "raketové" dopoledne....
Pár výsledků:
Test č. 1
Test č. 2
Test č. 3
Zdroj: Studio BOBR
Diskutujte o totmto článku ve fórech (11 odpovědí).
Aby bylo možné lépe posiudit a porozumět vlastnostm těchto sorbiťáků jsou potřebné další údaje.
Jde o počáteční a koncové zahrazení motoru - jak píše Honza.
Dále průměr kanálku v palivovém zrnu, vnější průměr zrna ( je odlito do papírové trubky jako tepelného izolantu a inhibitoru, nebo je na plný vnitřní průměr komory?
Jde také o skutečnou tloušťku stěny paliva , podle obou diagramů je vidět - (pokuď bylo stejné zrno!! ) že druhý motor měj vyšší zahrazení a také kratší dobu hoření. To může být i lepším zážehem a natlakováním palivového kanálu.
Dále je k dispozici jen jedno měření motoru "lepších parametrů) a to ještě na měřícím systému dosti nepřesném a s neznámou dynamickou setrvačností(citlivost a rychlost změny údajů).
Proto je důležité mít k ůvahám skutěčně podstatné údaje.
Ten zážeh se zdá celkem funkční. Další lety to ověří.
Myslím, ale že pro větší průměr kanálku už nebude postačovat - vetší objem zážehového prostoru a také aktivační povrch paliva.
Možná by nebylo od věci ty konce zápalnice jemně nanásosovat černým prachem s ředěným Kangomen či nitlolakem.
Radší ne hned Vesuvit , ale pomaleji hořící "domácí prach" , aby se to nepřetlakovalo - je to nutno vyskoušet.
Uvidíme co na to řeknou další "sorbi'táci".
Mirek
No , tak ta jedna tryska má průměř 5,6 a je ze železa . Tvar má takový dost nevhodný , ale to se ještě vypiluje časem .
Druhá tryska je z duralu a je do ní zalisovaná železná vložka s průměrem 4,6.
Tvar je taky zatím jen tak , jak více či méně vyšlo .
Trysky neerodují , tak už zvažuju , že udělám tvar přesně jak má být .
Ale ten můj malý soustruh se u toho potí víc než já .
Se soustruhem se to teprve učím .
A co se týká zapálení , tak ono je to trochu jinak , než to vypadá .
Když je čas a chuť , tak to odpalujeme mojíma palníkama elektricky . Jinak je tam zápalnice .
Finta je v tom , že ať palník , či zápalnici , zastrčíme do průšlehové komunikační trubice . Ta potom prošlehne do kanálku .
Na konci kanálku je dvojitě složená zápalnice 2,5mm dvojité délky průměru jádra . Ale musí být zastrčena tak , aby odstřižené konce směřovaly směrem k trysce .
Zatím se nám to jeví jako velice snadné řešení .
No , v neděli by jsme měli jít zase lítat s rc raketou , ale tentokráte už ji nebudeme muset honit po okolí a po stromech .
Doladil jsem vytažení hlavního brzdícího padáku , tak to snad klapne .
Pěkný víkend , a letu zdar .
Koula.
Koukám že ste pokořili hranici Isp 100 což je u sorbitolu výborný výsledek.Zajímalo by mě koncový zahrazení ,tryska vypadá tak na 5mm a paliva asi 100g takže asi kolem 350 .Já u motoru 100Ns končim na 360 a trysku mam 5,4mm ,paliva 104g a Isp těsně nad100. U velkých motorů zahrazení trochu nižší ale impuls dost nad 100 .Ty motory vypadají už suprově akorát to nezapalujte zápalnicí ale palníkem , je to potřeba aby motor chytnul přesně nakonci a ne někde bokem. A co používáte jako zápalnou slož,já sem toho vyskoušel hromadu a pak mě LK poradil sorbitol s asi 10procenty BP (Vezuvit) a funguje naprosto spolehlivě . Honza
Díky za udělenou pochvalu . To vždy potěší .
No , parametry modelů by jsme tam dát asi mohli . Ony to jsou spíše nosiče motorů s modely to moc společného nemá .
To by se na tom muselo pořádně zamakat .
No a špice jsou z EPP . Má určitě větší odpor ale má i dosti pro nás podstatnou výhodu . Je to gumový polystyrén . Tak že nezabije , ale leští .
Problém je právě s tím polygonem . Není tady blízko v okolí žádná pořádná plocha . Jsme dost limitováni prostorem .
No , tak to je asi tak všechno .
Teď jsme zapracovali na výrobě forem na palivové jádra , tak to snad už bude pohodlnější a rychlejší .
Pěkný a úspěšný víkend všem .
Ps: S tou anténou jsi měl pravdu , čouhá vedle trupu , aby nehrozilo utržení , kdyby se zamotala do šňůr . Ale i na tom se pracuje .
A ten motor je opravdu odlehčený .
Lepší dubnové počasí(19 a 22) vydráždilo "Bobry" k sérii úspěšných experimentů.
Vidět, že mají našlápnuto ke "světlejším žítřkům".
Vypadá to na celkem stabilní vlastnosti motorů 30/36x120.
Všiml jsem si osoustružení spalovací komory mimo oblast trysky a předpokládám i čelního víka - předpokládám že jde o vylehčení motoru? Ono plandající cosi je zřějmě anténa přijímače?
Koula má už Segerky ve velké oblibě - už zajišťujete i motor v trupu pomocí segerky.
Bylo by dobré uvádět i parametry modelů - startovní váhu, průměr trupu, délku modelu.
To potom spolu s dosaženou výškou a časy dává další zajímavé údaje.
Ta větší raketa( asi průměr 100/104 mm ??) by si už zasloužila "lepší" hlavici. Štíhlost ogivální hlavice by měla být aspoň 1,5! A hlavně aerodynamický odpor toho polystyrénového povrchu žery výkon. Něšlo by to trochu vytmelit a přebrousit??
Samozřejmě za předpokladu, že pružina mechanického výmetu bude mít dostatek energie pro "těžší" hlavici - to je ale řešitelné.
Jěště zajímavější by byla verze se 2-3 mi motory tohoto typu.
Pomalu budete muset měnit polygon, nebo posunout odpaliště trochu dále...
Zaujal mne i balistický let trupu větší rakety po předčasném oodělení padáku. Normálně by měl trup po oddělení hlavice padat spíše na "plocho" - vypadá to že váhové těžiště bylo stále jěště před aerodynamickým ( zbytek rakety byl prostě stále ještě těžký na hlavu) ??
Pro zájemce dávám link na web: www.bobr.hostuju.cz/
Blahopřeji a jen tak dále ...
S pozdravem Mirek
Trysky tvoří z dosažených materiálů a snad se konečně podaří doladit jejich tvar.
Ale dle mého názoru bude stačit jeden sraz (4.5.2012) a Bobří kluci z FM poskočí ve vývoji o značný kus. Není nad to si něco osahat a podívat se tomu na střeva.
Koukal jsem na ty vaše pokusy a pořát se zlepšujete ,akorát to měření je dost nepřesné.Jestli přijedete do Lomnice tak vám pučím měřák (Redals) at to máte přesný. Akorát sem nepochopil proč nepoužíváte trysku ocelovou ,hliník vám to nataví vždy ,teplota hoření sorbitolového paliva je kolem 1200 st C .Já používám ocel tř. 15 260 a tryska po 10 pokusech nepoškozená. A ten vtokový ůhel taky špatný (90až 120st.) výtokový 26až 32. Mějte se a pokračujte. Honza
jsem rád, že mohu poblahopřát Koulovi a Ivovi z "Bobří" skupiny k výsledkům nejnovějších zkoušek jejich sorbiťáků.
www.bobr.hostuju.cz/
Výsledky ze dne 13.4.2012. jsou už opravdu slibné.
Hlavně u motoru č.2. jsou parametry tahový diagram a Isp pro tuto velikost motoru opravdu dobré. Po delším laborování s výrobou jader, zážehem i konstrukcí motoru jsou zde výsledky. Vyšší zahrazení (tryska fí 4,6 mm proti fí 5,6 mm u prvního motoru) u tohoto motoru pokuď ho motor bezpečně bude snášet, napomohlo s lepším zážehem a tlakováním dobrému využití paliva. Ještě kdyby tak byla doba chodu motoru 2x-3x delší - to by bylo mňam (bohužel ty zatracené fyzikální zákony ...)
Mirek