Laminování různých tvarů
Laminování různých tvarů modelů.
Článek o laminování trubek velkých průměrů, který vyšel v prvním čísle měl ohlas u modelářů a tak jsem se rozhodl předat další zkušenost s problémem, který se vyskytuje převážně u leteckých modelářů, lodních, ale i u raketových, pokud dělají větší průměry a jenom jeden kus. Udělat laminátovou skořepinu lze několika způsoby, já chci popsat jen tak zvanou metodu „ztraceného modelu“
Když jsem stavěl Columbii, potřeboval jsem udělat hlavici na vlastní raketoplán a potom na nosnou raketu hlavici s kruhovým průřezem a klenuté dno.
Základem byl výkres ve skutečné velikosti modelu, ze kterého jsem překreslil obrys pohledu shora na slepená balzová prkénka tl. 3 mm, stejně tak bokorys a žebro, které se napojovalo na konstrukci trupu. Tvary jsem vyřízl, zabrousil a z prkénka profilu shora a žebra vyřízl uprostřed po celé délce 3 mm. To celé jsem poslepoval vteřiňákem dle obrázku 1 a 2, abych měl základní tvar hlavice.
Do takto slepené konstrukce jsem Herkulesem nalepil bloky polystyrenu, pokud možno tak silný, aby nebyly nikde lepené spoje. Pokud musíme lepit polystyren ze slabších dílů je dobré díly k sobě lepit tak, aby lepidlo bylo asi 5 – 10 mm od předpokládaného broušeného profilu. Lepidlo se špatně brousí, vytváří hranu, protože ubývá měkčí polystyren. Při broušení tvaru hlavice skelným papírem na prkénku, je dobré si udělat vnější šablony tvaru v místech, kde budou zevnitř žebra. Stačí jen z tvrdšího papíru, usnadní to práci a předělávání. Balzové vlepené profily nám vytvářejí základ pro broušení!
Po vybroušení polystyrenu jsem celou hlavici zatmelil Dřevokitem obr. 3, který se dá koupit v prodejnách s nátěrovými hmotami v různých barvách. / krabička je vidět na obr. 9 a 10/ Tmel rychle usychá a dobře se brousí. Celou hlavici jsem po vybroušení natřel pastou na podlahy. Nebrání to laminování a usnadní nám to práci při pozdější likvidaci polystyrenu.
Podle síly stěny si musíme zvolit vrstvy skelné tkaniny. Nepotřeboval jsem silnou vrstvu stěny a tak jsem na první vrstvu použil tkaninu 40 g/m2, druhou 110 g/m2 a třetí opět 40 g/m2, abych měl na povrchu docela hladký povrch, což tak dopadlo. Nebylo nutné velké broušení a tmelení před konečnou povrchovou úpravou. K laminování jsem použil pryskyřici Epoxy 1505.
Ale co s balzovou konstrukcí a polystyrenem uvnitř? Vzal jsem dláto 10 mm široké a vše pomalu vydlabal, šlo to dobře díky namazání pastou na podlahy. Celé „kopyto“ jsem zničil – odtud název ztracený model. K dlabání a broušení polystyrenu potřebujete i vysavač, případně poslat manželku na delší nákupy! Zkusil jsem i polystyren rozpustit acetonem nebo ředidlem, ale upustil jsem od toho vzhledem zápachu a vytvoření tvrdé hmoty, kterou jsem stejně musel vydlabat!
Dovnitř jsem zalepil potřebná žebra obr. 4 a přimontoval ke konstrukci trupu raketoplánu obr. 5. Konečnou úpravu jsem dělal stříkáním barevnými spreji, samolepkami a vlastními obtisky obr. 6.
U raketových modelářů je vždy problém jak udělat hlavici o velkém průměru a hledá se jak ji vysoustružit a z čeho. Na nosnou raketu jsem potřeboval průměr hlavice 260 mm a délku 450 mm. Opět jsem použil metodu ztraceného modelu. Základem byla kruhová deska z balzy tl. 3mm a dva vyříznuté profily tvaru hlavice rovněž z balzy 3 mm. Z jednoho jsem uprostřed vyřízl 3 mm a profily přilepil kolmo na kruhovou desku, což mi vytvořilo základ hlavice. Nalepil jsem polystyren obr. 7 a vybrousil tvar hlavice obr. 8. Opět balzová prkénka tvoří základ tvaru, ale pro usnadnění broušení stačí vystříhat mezikruží na různých průměrech hlavice a opatrně pomalu brousit a poměřovat. Při trošce pečlivosti se vám to podaří, a pokud probrousíte, nic se neděje. Jen odkrojíte kus polystyrenu, nalepíte nový silnější a zopakujete si broušení! Opět tmelíme obr. 9 a laminujeme obr .10 a 11, jako v předchozím případě. Pro zpevnění špičky jsem vysoustružil na vrtačce z balzy vrchol, který jsem po odříznutí polystyrenu přilepil natupo, jak je vidět na obr. 10. Protože jsem potřeboval raketu dovažovat, nebylo nutné ani polystyren z hlavice dobývat a nechat jej jako zátěž.
Pokud se rozhodnete pro stavbu modelu letadla, lodě, auta nebo rakety neobvyklých tvarů, je to schůdná cesta výroby originálu.
Diskutujte o totmto článku ve fórech (1 odpovědí).
Ufff! Jako obvykle - perfektní hutný a kompaktní materiál.
Ďábelská kombinace raketového a leteckého modeláře a profíka dává ovoce.
Teď již jen dělat a dělat a létat!
Stále postrádám několik vagonů potřebného času. Kam ho ty dráhy zase zašantročili?
Velké díky Mirek