Elektrické palníky
Elektrické palníky druhy, výroba a spůsoby použití.
Podle citátu z knihy „Modern High Power Rocketry2“, jde o poslední drahý díl vaší rakety, ale jeden z nejdůležitějších!
Palníky jsou prostředkem na inicializaci – zážeh raketových motorů, pyrotechnických výrobků a pod.
Jsou většinou můstkového typu – mají přívodné vodiče s nízkým odporem, na jejich konci je připojen (pájením, svařováním nebo lisováním ) kousek odporového drátu. Průtok el. proudu tímto odporovým drátem vyvolá jeho rozžhavení , případně až jeho přepálení , čím dojde k zážehu tzv. pilule z pyrogenu (pyrotechnická slož dávající intenzivní a horký plamen). Plamen rychle hořící pilule zažehuje potom přímo nebo nepřímo palivo v raketovém motoru.
Spolehlivý palník je základním, ale nikoliv postačujícím předpokladem úspěšného zážehu.
Dobrý palník nemusí znamenat „dobrý“ zážeh.
Jde o dobrý palník, vhodného typu na tom správném místě a odpálený vhodným způsobem.
„Palníky“ můžeme stručně rozdělit na :
- El. palníky, zápalky – pouze základní (menší množství pyrogenu) a používají se pro menší typy motorů a pyrotechniky
Palníky firmy Estes:
před a po použití
Jiný typ u nás dobře známý
Palník z NiCr drátu
Copperhead – palník ze dvou Cu folií oddělených izolantem s naneseným vodivým pyrogenem – jako odporovým můstkem
Běžné SO (středně odolné)
NO (nízko odolné) palníky:
Parametry:
Zleva NO palníky 121 B, neupravené a upravené pro zážeh ROS (stopina ve smršťovací bužírce). Vpravo SO palníky z Meta-pyro, neupravené a upravené nánosem kašičky z černého prachu.
- El. palníky, zažehovače - si můžeme představit jako zesílený předchozí typ s vetším množstvím i výkonnějšího pyrogenu
Magnalite palník nános pyrogenu
Magnalite palník nános laku
U nás se požívají v modelech raket většinou palníky-zápalky , případně jejich úpravy.
Palníky-zažehovače se požívají hlavně v HPR ( High Power Rocketry ) pro zážeh větších a velkých motorů.
Dále palníky můžeme rozdělit na :
- - Doma vyrobené - domácí výroba, běžně dostupnými technologiemi z běžných materiálů
- - Poloprofesionální – doma vyrobené, ale z továrensky vyrobených sad , speciálnejší technologie a materiály
- - Profesionální (továrenské)
Domácí výroba:
Základní informace:
doma vyrobené palníky jsou vhodné pouze pro zážeh jednoho samostatného motoru.
Je škoda vyhazovat peníze a hromadu práce za škody a problémy s nezažehnutými motory. Nebo nesymetrickým tahem a podobně.
Asi nejjednodušší palníky jsou z odporového drátu vhodného průměru - závisí to od druhu použitého odporového materiálu Cekas, Kanthal, Konstantan, Nichrom a jiné - např. ocelový pocínovaný drátek používaný včelaři pro výplety...
Tvar - ostré písmeno V , v místě přehnutí - pokuď to průměr trysky umožňuje udělat 2-3 závity na trnu o průměru 1-1,5 mm.
Zde je dobé nanést pyrogen - dobře zažehovatelná pyrotechnická směs s pojivem vytvářející zážehový plamínek.
Jako ucházející kompromis je možné použít kašičku z černého prachu a bezbarvého nitrolaku ředeného acetonem , nebo černý prach a ředený Kanagom (obsahuje nízkonitrovanou nitrocelulózu).
Namočením do této směsi vytvořit minipiluli na palníku. Hustota kašičky a počet „namočení“ určují velikost pilule.
Odporové drátky se dají koupit v prodejnách s elektrosoučástkami jako např.
http://www.gme.cz/odporove-draty/
anebo použít odporový drát z vhodného staršího výkonového odporu a podobně ...
Dále je možné vyrábět můstkové palníky bez pájení podle návodu:
http://www.info-central.org/?article=228
další návody jsou například na Pyroforu … , s SMD čipovými rezistory …
a pochopitelně na Raketkách: http://raketky.via.cz/fs.php
Poloprofesionální :
Jde o sady „surových“ palníků a pyrotechnických směsí od profesionálních výrobců. Surové palníky se dle návodu namáčejí do pyrogenu (podle požadovaného motoru a paliva ), suší a potom se aplikuje vnější krycí vrstva vhodného laku.
Jsou zde výkonné pyrogeny s vysokou teplotou hoření a delší dobou spalování. Obsahují chloristan draselný, práškový hliník …
Výrobci : Magnalite, Firestar a podobně …
Profesionální (továrenské)
U nás jsou asi nejpoužívanější palníky SO a NO od Meta-pyro :
http://www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
používané s různými krytkami či jiskřištěm, nejčastěji typ A, jejich různými modifikacemi
a dále palníky 121 B.
Jak jsem psal na začátku:
Jde o dobrý palník, vhodného typu na tom správném místě a odpálený vhodným způsobem.
Proto pro “náročnejší“ starty používat profesionální palníky a ne „samodomo“.
Ušetřený čas použijme raději pro kvalitní a správnou výrobu a přípravu ostatního materiálu.
Mysleme na bezpečnost těch ostaních kolem nás!
1.)
Je proto dobré používat osvědčený a vyzkoušený typ palníku. Používání mnoha typu palníků povede pravděpodobně k tomu, že občas u některého nedodržíme, vše co potřebuje a budeme sklamáni výsledkem.
2.)
Použít ho ověřeným způsobem. Jiné požadavky motorů na BP s čelním spalováním, jiné motorů se sorbitolovým palivem či SX81, palivem na bázi NaNO3 a epoxidu o chloristanových(AP) palivech nemluvě.
Motorky na BP se zapalují hned za tryskou ve startovacím zápichu v palivu kontaktně či nekontaktně.
Tento způsob zážehu, by však u ostatních výšeuvedených paliv znamenal jeho nesprávnou funkci s nízkým až pulzačním tahem.
Zde se palník s dostatečným množstvím pyrogenu umístňuje, až na konec dutiny paliva (kanálek válcový, konocyl, hvězdicový, asymetrický „moon burning“, drážka pro „C slot“ a podobně).
3.)
Správný odpal – vhodný zdroj napětí, přívodné vodiče a kontakty, pozor na zkratování vodičů mezi sebou či o rampu.
Velmi důležité je i správné zapojení palníků. V USA se hodně preferuje pro současný odpal více palníků použití paralelního zapojení.
U nás se preferuje sériové zapojení. Když dojde ke přerušení obvodu je lepší žádný zažehnutý palník nebo chytnou všechny. U paralelního zapojení riskujeme některý palník nebude zažehnutý – co znamená problém s nesymetrickým či nedostatečným tahem a podobně.
Spravná „velikost“ palníku a „dostatečné“ množství pyrogenu , není tak samozřejmé ani jednoduché.
Prostě větší a velké motory mají tak velkou dutinu v palivu a také jeho hmotnost, že na jeho správný zážeh a natlakování potřebujeme více pyrogenu. Vliv má i konstrukce motoru a přítomnost zážehové tablety (náplně) v motoru).
Vliv množství pyrogenu při zážehu na průběh spalování paliva v motoru:
a.) 3 gr., b.) 7 gr., c.) 15 gr.
Je vidět výrazný vliv nedostatku pyrogenu ( a tedy nedostatečného natlakování) při startu!!
Diagram je z: http://www.nakka-rocketry.net/igniter.html
Pro ilustraci si představme vyráběné ty největší RM motory pro HPR o průměrech spalovací komory 152 mm, 229 mm či 304 mm, s maximální délkou palivového zrna pro tyto motory 378 cm!! (zatím!). Jenom to palivové zrno stojí 20 400.- USD.
Jak by dopadla snaha o zážeh takového drobečka palníkem s 0,5 gr. pyrogenu!
Takovéto motory u nás pochopitelně není ani možné použít (požadavky na startovací a přistávací plochu). Pro podmínky u nás (ČR) se doporučuje celkový impuls motorů max. 2,5 Kns!
Výrobci v USA pro palníky udávají i vhodný typ motorů a jejich výkonový rozsah( impulz) pro které jsou vhodné, pomáhá při výběru i používání.
Toto jen stručná základní a přehledová informace k této problematice.
Doufám v širokou debatu, se zajímavými nápady a informacemi.
Mirek
Diskutujte o totmto článku ve fórech (13 odpovědí).
To vypadá úplně ideálně.
www.essentracomponents.cz/lamelove-zapadky
Možná je to blbost ,ale mě se tento způsob celkem líbí . Sice palník zajišťuji v motoru lepící páskou ,ale kdo to má pal od lepidla čistit? Hlavně pokud je ryska na více použití.
Je jasné že to je pouze pro malé motory. U Aerotechu to je sice řešeno takovým jednorázovým náprstkem co se nařízne a z boku se vyřízne otvor ,ale pokud by někdo někde narazil na podobné "vidličky " z plastu dejte vědět . Určitě se něco podobného vyrábí ,především na uchycování čalounění ,někde jsem to viděl ale zaboha nevím kde
www.estesrockets.com/rockets/accessories...engine-igniter-plugs
www.ebay.com/itm/190-pcs-lot-30CM-Firewo...6:g:JagAAOSwaA5Wl8j0
nevím jak přidat odkaz zkopírováním a vložením to nejde...
Pokuď budeš palníky používat na jednomotorové modely, požadavky na ně se výrazně snižují!
Důležité je na jaké motory a s jakým palivem mají být tyto palníky použity ( druh paliva, geometrie zrna, velikost zažehovaného povrchu a objem dutiny v palivu, a další).
Proto námi používané "palníky" nebývají pouze "holé" palníky , ale palníky upravované, posilované, případně jako součást zážehového systému.
"Běžné" čínské palníky pro pyrotechniku je možné používat hlavně pro jednomotorové modely.
Důležité je koupit si jich více, nebo mít stabilní zdroj -aby bylo možné ten typ palníku vhodně ověřit pro dané podmínky a mít tak dostatečně spolehlivý materiál i technologii (postup) pro zážeh.
Jsou celkem levné a dají se sehnat od cca 3,50.- Kč za kus (při troše štěstí) ...
Tato problematika je celkem rozsáhlá a proto nejdu do podrobností ....
zde je link kde si můžeš i o těch čínských palnících něco přečíst i s pár údaji ... :
www.ohnostroje-zvonek.cz/index.php/palniky
Mirek
Létám s maketami či polomaketami kde potřebuji 101% spolehlivost nebo s trubkou od koberce nastříkanou barvou kde to až tak nefrčí a nějaká havárie mě spíše pobaví ? Jsem Skrblík či úspora 2 či 3 stovek neřeším? Jaký je cenový rozdíl mezi čínou a metapyro?
Mno a podle toho bych se zařídil. nakonec tu není ani odkaz jaké palníky na ebay myslíš ,odkaz by snad napomohl.
nevím jestly je koupit nebo se radši držet kvalitních od Metapiro děkuji za radu.
www.raketaci.cz/index.php/inzerce/4/7-pr...lniky-vetsi-mnozstvi
Pokud by byl zajem, mam i ruzne flash smesi, kterymi lze udelat zapalovaci "boostery palniku"
Jelikoz sem liny, pouzivam smesi z fontan, nebo jinych hrubsich pyroslozi, nutno upresnit, co maji palniky zapalovat, pripadne poradim, smesi dodam v puvodnim vyrobku.
Ja sam pouzivam nejradeji pro SX81, nebo jine sorbitolove smesi smes mangaliovou z fontany, delam z nich i zapalovaci pilule, pomoci nitrolaku, pripadne po pridani okyslicovadla, pomoci PU laku stabilni pilule do preplnitelnych NC/diglykolovych motoru.
Jako nitrocelulózu se dá použít i naředěný bezbarevný nitrolak , nebo Kanagom (oboje obsahuje také stejnou nízkonitrovanou nitrocelulózu jako v pinpongovém míčku).
Bohužel filmy ,pravítka , hřebeny a ostatní výrobky - původně z nitrocelulózy -zde už výrobci přešli na jiné (pro nás nevhodné materiály).
Mirek