Hybridní raketový motor Pandy 007
Popis hybridního motoru Pandy 007
Po mnohaletém studiu literatury a webových stránek na téma hybridní raketové motory jsem se pomalu rozhýbal k vlastní konstrukci. Musím podotknout, že hlavním impulsem byla ovšem diskuze nejmenované osoby, která pohledem na papírovou trubku rozpoutala téma jak doletět do 10 km. Navíc jsem si chtěl splnit můj odvěký sen a postavit motor na kapalné palivo.
Myšlenka na tento motor mě držela už dost dlouho a pronásledovala mě v podstatě už od dětství, čím jsem starší nutkání bylo intenzivnější, takže postupně jsem dával tento motor dohromady. Na úvod bych poznamenal jen několik hlavních dat. Jedná se o motor, kde palivem je nějaká naprosto běžná hmota, běžně se používá lisovaná celulóza. PVC, PE, PP trubky, samozřejmě fantazii se meze nekladou jiný kolega má oblíbené plexisklo. Okysličovadlem je kapalný N2O jenž má kritickou teplotu tuším 36 stC a tlak 70 Atm takže se dá pohodlně skladovat i v Al lahvích. Tělo motoru je tvořeno nerez trubkou 50x2 ,tryska je grafitová zahrazení jsem zvolil cca 219, expanzní poměr trysky je kolem 8. U trysky je ještě ovšem co zlepšovat, mám pocit, že konvergentní kužel mám moc malý. Izolaci tvoří papírová trubka zhotovená přesně na míru d tohoto motoru. Zde musím poděkovat nejmenované papírně, kde mě opravdu vyšli vstříc a trubky zhotovili velice rychle. Bohužel jsou zhotoveny z recyklovaného papíru, což není ideální. Taktéž sílu stěny 4 mm jsem mohl volit daleko menší, chod motoru na plný pecky jí vůbec nepoznamenal. Stěžejní částí motoru je tzv. vstřikovač, spojuje nádržku s NOSem a motorem, umožňuje při kompletaci otevření pin ventilu nádrže, je zde tzv. pyroventil který po zážehu umožní vniknutí okysličovadla do motoru, dále tzv. předehřívač, jenž mimo jiné umožní zážeh naprosto netečně hořlavé hmoty spolu s NOSem. Zde musím velice poděkovat nejmenovanému soustružníkovi, jenž měl se mnou bezmeznou trpělivost a vstřikovač vysoustružil. Samozřejmě malý dík patří mému sousedovi soustružníkovy, který dodělával drobné odchylky od původní verze, dále týpkovi co si doma postavil NC frézu a vyfrézoval další drobnosti. Drobný problém představoval tzv. pyroventil, moje představa že AP/silikon to ustojí tak to neustál,70Atm prostřelil teflonové těsnění tělem ventilu jen to mlasklo. Proto jsem použil upravený zpožďovač z ROS, jenž se nadmíru osvědčil. Jako předehřívač slouží tableta s AP/Al/ silikonem. Celý motor je těsněn gumovými O kroužky a to dva u vstřikovače a jen jediný u trysky. Tryska je jen do motoru volně vsunuta a zajištěna brutální segerovkou . V motoru jsou dále fíbrová a distanční těsnění, jenž mě na míru taktéž velice ochotně v nejmenované firmě zhotovili.
První pokus o chod motoru skončil řekl bych nadmíru a překvapivě úspěšně, největší obavy jsem měl z konstrukce vstřikovače jenž je z hliníku a dále z vnitřní mosazné matice jenž drží pyrotabletu a kde dochází k prudkému proudění N2O ….vše obstálo bez úhony a pracovalo tak jak mělo. Nic se neroztavilo a po důkladném očištění je znovu k použití, Jde vidět že rychlost proudění NOSu je větší než rychlost hoření.Dokonce O kroužek jenž těsnil trysku která je jen volně vložena do nerez trubky která je svařovaná tj.naprosto nepřesná a tryska tam mírně kvedlá obstálo bez sebemenší úhony.Původně jsem do trysky chtěl dát O kroužků více ale vzhledem k tomu že segmenty motory raketoplánu těsní jen 5 kroužku či takových manžet, jsem soudruhům z Ameriky věřil.
Jako nádrž na N2O jsem zvolil Al láhev s tzv.Pin ventilem jenž se hojně používá v paintballu či jaxe to jmenuje. N2O v pohodě ustojí páč N2O a CO2 maj trochu podobný fyz. vlastnosti, navíc mám dojem že pokud by došlo k nepředvídatelné události tak pin ventil se uzavře.Navíc s flaškou,přepouštěním je pohodlnější manipulace oproti jiným konstrukcím,kdy se plní NOS až na rampě a nádrž je součástí motoru, je zde plovoucí přepážka …mno…mě se to prostě nelibí.
Konstrukce motoru vyžaduje ještě několik drobných úprav, a dále chci vyzkoušet jiný typ předehřívače.
K níže uvedeným obrázkům:
1.Vstřikovač a pohled do prostoru pyroventilu.
2.Boční pohled na vstřikovač.
3.pohled na rozložený motor, vlevo sada těsnění, papírová izolace /ten šedý válec/,předehřívač s již zasunutým palníkem, zde jsem použil hit letošní sezony a to derickovu FS1 jenž je nanesena na klasický palník. Paintballové lahve, malá stříbrná je s CO2 a slouži k kontrole těsnosti po smontování. ‚Černá je s N2O.Šedý váleček nad vstřikovačem je trubka PP tvořící palivo a vpravo je samotný motor.
4.Čelní pohled na pin ventily tl. flašek a pohled do vstřikovače s již zašroubovaným pyroventilem
5.Zkompletovaný motor, s již otevřeným pin ventilem,tlak drží už jen pyrotableta a teflonová 15 mm podložka .
6.přidrátovaný motor k testu.
Výhodu tohoto motoru je velice solidní výkon výpočtem a v programu od Emila z Norska to vyšlo něco kolem 1250Ns, po počáteční a dost brutální investici jeden start motoru vychází na 30 Kč a za 50 Kč s mírnou levnou úpravou tj např. větší nádrží na NOS rozhodně je schopen letět na barbecue do vesmíru.
Zde je výkres stěžejní části a to Al vstřikovače.
Zde je vidět praktickou ukázku letu motoru v již hotové raketě: http://www.youtube.com/watch?v=ff1UVEpMVT4
Zde je první pokus chodu motoru tentokrát jen s 12 uncí nádržkou: http://www.cosestanekdyz.cz/free-video/2279-raketovy-hybridni-motor-.html
Běžně používám 20 uncí tj 750g N2O.Na videu jde vidět dlouhý zážeh,to je způsobeno hledáním vhodného pyroventylu, zde jsem použil trochu upravené zpožďovací pupíky z motorků ROS,ukázaly se jako né zrovna vhodné.V současné době používám 15 mm světličky do plynových pistolek jenž malinkou sbrousím na délku 9 mm aby přesně pasovaly.
Zde je první start rakety, světelné podmínky byly velmi mizerné,nervozita taky zapracovala,kvalita nic moc. http://www.cosestanekdyz.cz/free-video/2632-historicky-prvni-start-rakety-v-cr-na-n2o.html
Mno a poslední foto jak raketa dopadla. Bohužel jsem před startem nezapnul výmetnou elektroniku. No zapnul, fungovala, jenže při připojování palníku jsem ji z nepochopitelných důvodů vypnul a už nezapnul.
Raketa byla totálně na odpis, motor přežil.
Tento motor byl samozřejmě beta verze, jenž měl ověřit konstrukční nedostatky. Víceméně ukázal, že koncepce motoru je správná, přesto další motory už mají trochu odlišnou konstrukci a vylepšení.
Samozřejmě obecně lze říci, že střední tah těchto motorů bude vždy nižší než výkonné AP motory.
Navíc u tohoto motoru jsem špatně určil expanzní poměr a to cca 9! Což je silně pře expandované. Příčinou bylo, že jsem neměl zakoupenou plnou verzi tohoto programu, program běžel a počítal jen některé parametry, navíc běžely dohady či spíše konzultace s papírnou ohledně papírových trubek, takže tryska, již výkres tu bohužel nemám, někde se potratil, se zhotovila v podstatě tak aby tam pasovala.
V novém motoru H75 je vše již navrženo a z 85% uděláno tak aby to spolehlivě fungovalo. Zde předpokládám tah 75kg,doba chodu na plný výkon 5,5 sec, celkový impuls bude kolem 3900Ns.
Bohužel postavit na tento motor raketu nebude už jen tak.
Parametry motoru navržené v programu hybrid desingProgram 1.1.3.
Totální impuls vychází na 1448Ns.
Vypočtený průběh tahu motoru v témže programu. Chod motoru 4,5 sec a tah něco málo přes 30kg !!
Zde je pokus o změření skutečného tahu motoru. Bohužel osmý start už tento motor nevydržel a v místě vstřikovače došlo k propálení těla motoru.To je ten propad v cca 2 sec.
Tady je vidět propálenou část motoru v místě vstřikovače.
V současné době jsem provedl drobnou změnu v konstrukci vstřikovače. Do prostoru předehřívače jsem zhotovil a nalisoval Hliníkový kroužek, jenž zapadá 5 mm do papírové izolace .palivový segment jsem zkrátil o 5 mm a opatřil drážkou na O kroužek viz foto.
Nalisovaný Al kroužek do prostoru předehřívače. Přesahuje 5 mm nad gumovým O kroužkem
Na palivovém segmentu je vysoustružená drážka na O kroužek
Diskutujte o totmto článku ve fórech (20 odpovědí).
Zdar ve spolek...Je nádherně vidět, jak tah motoru žere kouř z okolních dýmovnic..
Pěkné...Jen laik by si mohl bláhově myslet, že raketa shoří při startu. Kouř vypadá nebezpečně, ale krásně....
Tímto bych si dovolil upozornit na nově zpracovanou kompilace všech letů a startů raketoplánu, úspěšných i neúspěšných. Přípojka :
Pěkné...Jen laik by si mohl bláhově myslet, že raketa shoří při startu. Kouř vypadá nebezpečně, ale krásně....
Tímto bych si dovolil upozornit na nově zpracovanou kompilace všech letů a startů raketoplánu, úspěšných i neúspěšných. Přípojka :
Opět jsem se vrátil po cca 2 letech k hybridním motorům . Víceméně jsem oprášil hybridní motor "Pandy 007" . Tímto startem jsem chtěl zjistit podrobnější letová data jenž z diagramu výškoměru stratologer nejdou vyčíst. Motor byl moje osvědčená klasika 820g kapalného N2O v painbolové flašce ,kde se snad již konečně vyřešil problém s pin ventilem konkrétně těsnění jenž konečně těsní i po 2 letech skladování N2O ,těsnění opravdu těsní i při -20stC /plnící teplota/ . Palivo klasika HTPB +PU +15%Al 40um a 24% mletého AP. Na motoru jsem udělal pouze drobné úpravy před trysku jsem dal 1 mm těsnění z těsnícího papíru "fiberfrax" odolává do 1400stC , v prostoru vstřikovače to chce ale toto těsnění zesílit na 2 mm.
Bohužel u hybridního motoru se může stát cokoliv a tentokrát došlo k vzpříčení hliníkového obalu těsnící pyrotablety /upravená světlička 15 mm/ a zaseknutí PTFE tesněníčka nad ním . V podstatě se dívím ,že to letělo a plyn proudil do spalovací komory . Jako pozitivní ovšem bylo ,že nenastal "pogo efekt " a motor podélně nevybroval / takovéto typické bručení motoru / . Na spomaleném záběru jde vidět takové jakoby škubnutí což je to zaseknutí toho obalu pyrosvětličky v motoru jeho přetočení za vstřikovačem , výškoměr Jolly two který měl celý let podrobně monitorovat to vyhodnotil jako konec chodu motoru !! Na záznamu délka chodu motoru je uveden údaj 0,53 sec !
jde vidět že Jolly two je nastaven opravdu citlivě. Takže data kromě dosažené výšky jsou dost zmatená.
Ale raketa s těmi dýmovničkami letěla exelentně .
Bohužel u hybridního motoru se může stát cokoliv a tentokrát došlo k vzpříčení hliníkového obalu těsnící pyrotablety /upravená světlička 15 mm/ a zaseknutí PTFE tesněníčka nad ním . V podstatě se dívím ,že to letělo a plyn proudil do spalovací komory . Jako pozitivní ovšem bylo ,že nenastal "pogo efekt " a motor podélně nevybroval / takovéto typické bručení motoru / . Na spomaleném záběru jde vidět takové jakoby škubnutí což je to zaseknutí toho obalu pyrosvětličky v motoru jeho přetočení za vstřikovačem , výškoměr Jolly two který měl celý let podrobně monitorovat to vyhodnotil jako konec chodu motoru !! Na záznamu délka chodu motoru je uveden údaj 0,53 sec !
jde vidět že Jolly two je nastaven opravdu citlivě. Takže data kromě dosažené výšky jsou dost zmatená.
Ale raketa s těmi dýmovničkami letěla exelentně .
Zdarec,
Bohuzel ve sve knihovne jsem nic primo nenasel o kombinaci epoxid/N2O – puvodne jsem to chtel spocist, ale uz jse mi nechtelo..). Pred nekolika lety jsem o teto kombinaci uvazoval na popud tech danu(Coppenhagen suborbitals) – a vypada to ze muzes predbezne pocitat tuto kombinaci jako PMMA/N2O, protoze:
Epoxidy maji strukturni vzorec cca C16H24O4, nebo C10H20O5, resp. C6H12O3, stechiometricky smes. pomer s N2O cca 4,992, hustota pal. Cca 1200kg/m3, sluc. entalpii cca -2767kJ/kg
PMMA – C5H8O2 – stechio.s N2O – 5,297, hustota 1180kg/m3, sluc. entalpie =- 3793kJ/kg (pro epoxy je lepsi)
Takze optimalny O/P bude pro 3,5MPa cca 4,2 , c*=1529m/s , Isp=2327 Ns/kg(teor., kdyz tam dam nejakou ucinnost 90%, tak 2094Ns/kg a stejne pro c*)
Nebude to presne, ale je to lepsi nez nic.
S pozdravem,
Csaba
Bohuzel ve sve knihovne jsem nic primo nenasel o kombinaci epoxid/N2O – puvodne jsem to chtel spocist, ale uz jse mi nechtelo..). Pred nekolika lety jsem o teto kombinaci uvazoval na popud tech danu(Coppenhagen suborbitals) – a vypada to ze muzes predbezne pocitat tuto kombinaci jako PMMA/N2O, protoze:
Epoxidy maji strukturni vzorec cca C16H24O4, nebo C10H20O5, resp. C6H12O3, stechiometricky smes. pomer s N2O cca 4,992, hustota pal. Cca 1200kg/m3, sluc. entalpii cca -2767kJ/kg
PMMA – C5H8O2 – stechio.s N2O – 5,297, hustota 1180kg/m3, sluc. entalpie =- 3793kJ/kg (pro epoxy je lepsi)
Takze optimalny O/P bude pro 3,5MPa cca 4,2 , c*=1529m/s , Isp=2327 Ns/kg(teor., kdyz tam dam nejakou ucinnost 90%, tak 2094Ns/kg a stejne pro c*)
Nebude to presne, ale je to lepsi nez nic.
S pozdravem,
Csaba
Spíš jsem myslel na to HTPB a plnidlo do něj. Mj. Aerocon ho má taky. A firma Evonik ho má začít prodávat v druhé polovině roku 2013 pod obchodním názvem POLYVEST HT. K tomu bych se už asi mohl dostat.
Žádná data epoxid/N2o nemám a budu to zjiš´tovat experimentálně. V podstatě na Koprníku to letos na epoxid letělo i když jsem původně v umyslu to neměl a byla to silná improvizace která ukázala že to bude fungovat perfektně a to tam bylo několik dost hrubých nedostatků např skřípnutý lajner mezi těsnění. Progrese byla daleko lepší než u PP.
Na odpově´d z RCS jsem vysloveně zvědav. U AP je asi dost nepravděpodobné že by to poslali ale u toho HTPB by určitá šance mohla být. AP se dá sehnat i u nás jen je třeba ho na sítovačce rozdělit na požadované velikostní frakce.
Na odpově´d z RCS jsem vysloveně zvědav. U AP je asi dost nepravděpodobné že by to poslali ale u toho HTPB by určitá šance mohla být. AP se dá sehnat i u nás jen je třeba ho na sítovačce rozdělit na požadované velikostní frakce.
Ahoj,
díky za potvrzení. Máš nějaké parametry pro kombinaci epoxid/N2O nebo to budeš zjišťovat experimentálně? V některých epoxidech bývá obsažen i hliník. Napsal jsem taky do RCS, jestli můžou poslat něco z té jejich chemie. Tak čekám, ale dost o tom pochybuji.
M
díky za potvrzení. Máš nějaké parametry pro kombinaci epoxid/N2O nebo to budeš zjišťovat experimentálně? V některých epoxidech bývá obsažen i hliník. Napsal jsem taky do RCS, jestli můžou poslat něco z té jejich chemie. Tak čekám, ale dost o tom pochybuji.
M
Ahoj Michale,
Ano regrese PP je opravdu velice malá,proč zrovna PP?? je to opravdu náhoda nic konkrétního jsem tím naprosto nesledoval. HTPB jsem neměl , PMMA je celkem dost drahý ,PE momentálně když jsem jej objednával neměli ,PVC jsem nechtěl použít kvuli tomu chloru protože jako splodina /HCl/ mě vadí/ a ekologické aspekdy tak nějak převládly. K parafínu mám nedůvěru ,tak nějak podvědomě jsem tušil šestým smyslem,že by mohly nastat problémy a PP byl celkem nejlevnější. Takže jsem jej použil. Dá se říci,že se celkem osvědčil,ale v současné době přejdu na odlévaná jádra z pryskyřic jednak jsou levnější,je s ními lepší práce než na soustruhu opracovávat na desetiny PP a navíc umožní přidat nějaké okysličovadlo do kompozice. Taktéž jsem sehnal i HTPB a budu zkoušet i to opět s přídavkem okysličovadla.Tím se výkon motoru dost radikálně zvedne což se mě i potvrdilo. Taktéž zvednu ISP a možnost bádání v tomto směru bude opravdu hodně. U PP byly možnosti dost omezené,zde jsem snad jednou či 2x do jádra PP dal jedno glykolové jádro z ROS ,bohužel se mě to ale nepodařilo změřit..fungovalo to ale parádně ..přidám zde během dne foto jak jsem to řešil,logicky výkon motoru musel vzrůst. Ale už jsem se k tomu nevrátil.
Ano regrese PP je opravdu velice malá,proč zrovna PP?? je to opravdu náhoda nic konkrétního jsem tím naprosto nesledoval. HTPB jsem neměl , PMMA je celkem dost drahý ,PE momentálně když jsem jej objednával neměli ,PVC jsem nechtěl použít kvuli tomu chloru protože jako splodina /HCl/ mě vadí/ a ekologické aspekdy tak nějak převládly. K parafínu mám nedůvěru ,tak nějak podvědomě jsem tušil šestým smyslem,že by mohly nastat problémy a PP byl celkem nejlevnější. Takže jsem jej použil. Dá se říci,že se celkem osvědčil,ale v současné době přejdu na odlévaná jádra z pryskyřic jednak jsou levnější,je s ními lepší práce než na soustruhu opracovávat na desetiny PP a navíc umožní přidat nějaké okysličovadlo do kompozice. Taktéž jsem sehnal i HTPB a budu zkoušet i to opět s přídavkem okysličovadla.Tím se výkon motoru dost radikálně zvedne což se mě i potvrdilo. Taktéž zvednu ISP a možnost bádání v tomto směru bude opravdu hodně. U PP byly možnosti dost omezené,zde jsem snad jednou či 2x do jádra PP dal jedno glykolové jádro z ROS ,bohužel se mě to ale nepodařilo změřit..fungovalo to ale parádně ..přidám zde během dne foto jak jsem to řešil,logicky výkon motoru musel vzrůst. Ale už jsem se k tomu nevrátil.
Ahoj Pandy,
chci se tě zeptat na ten Polypropylen. Dost se v malých hybridech používá, přitom jsem ale o něm jako o palivu nic nenašel. Zmínky jsou o HTPB, HDPE, PMMA, parafínu, PVC ale o PP nic. Udělal jsem si výpočet na základě testu, který je tady i filmově zdokumentován. Vstupní informace jsou velmi strohé a asi i dost nepřesné, ale nějaký výsledek je. A to takový, že OF poměr byl cca 30. Regrese paliva tedy velmi nízká. Je tedy PP opravdu vhodný? Samozřejmě do toho vstupují i jiné faktory konstrukce motoru, záleží ale, jak velký mají vliv a co jde na vrub PP.
Díky,
M
chci se tě zeptat na ten Polypropylen. Dost se v malých hybridech používá, přitom jsem ale o něm jako o palivu nic nenašel. Zmínky jsou o HTPB, HDPE, PMMA, parafínu, PVC ale o PP nic. Udělal jsem si výpočet na základě testu, který je tady i filmově zdokumentován. Vstupní informace jsou velmi strohé a asi i dost nepřesné, ale nějaký výsledek je. A to takový, že OF poměr byl cca 30. Regrese paliva tedy velmi nízká. Je tedy PP opravdu vhodný? Samozřejmě do toho vstupují i jiné faktory konstrukce motoru, záleží ale, jak velký mají vliv a co jde na vrub PP.
Díky,
M
V současné době asi upustím od výroby PP jader soustružením z kupované PP kulatiny. Jednak to vyžaduje celkem precizní práci /přesnou / na soustruhu a druhák koupě PP kulatiny jenž není sice drahá ale není i nejlevnější.
Bohatě stačí do papírového lajneru odlít např z epoxidu CHSK 513 jádro ,nechat vytvrdnout a to na soustruhu pouze provrtat středem . Taktéž zarovnání čel v tomto segmentu je daleko jednodušší ., Odlití muže být i velice přesné.
Jak jsem se přesvědčil čistý epoxid funguje v motru velice dobře .Před odlitím jsem jej ještě tzv.vákuoval .
Co je ale velice podstatné u odlévání jader do hybridů,je možnost přidat do epoxidu okysličovadlo ,čímž se dost rapidně zvedne výkon. Samozřejmě nelze použít AP ,ale dobře pujdou ůpoužít např dusičnany ,nebo KP popřípadě LiP. Což u PP jader nešlo.
Bohatě stačí do papírového lajneru odlít např z epoxidu CHSK 513 jádro ,nechat vytvrdnout a to na soustruhu pouze provrtat středem . Taktéž zarovnání čel v tomto segmentu je daleko jednodušší ., Odlití muže být i velice přesné.
Jak jsem se přesvědčil čistý epoxid funguje v motru velice dobře .Před odlitím jsem jej ještě tzv.vákuoval .
Co je ale velice podstatné u odlévání jader do hybridů,je možnost přidat do epoxidu okysličovadlo ,čímž se dost rapidně zvedne výkon. Samozřejmě nelze použít AP ,ale dobře pujdou ůpoužít např dusičnany ,nebo KP popřípadě LiP. Což u PP jader nešlo.
Na videu je test motoru s tabletkou z spožďovače ROS motoru kde je vidět enorně dlouhá doba do zážehu:
Na fotografii je "řez" pyroventylem. Zleva doprava:
Mosazné kolečko s čudlíkem /není vidět/ na otevření pin ventylu a 4 dirkami 1,6 mm jenž určují množství plynu do motoru. Potom následuje teflonové těsnění plné /není přiloženo/ na okraji tohoto kroužku je takové vybrání tam přijde gumový O kroužek ,to žluté je samotná pyrotabletka a tu přitlačuje ta vnitřní mosazná imbus matka jenž má uprostřed imbus otvor to proto aby se imbus klíčem dala pořádně dotáhnout. Pyrotabletka je navržena tak že shoří během zlomku sekundy tím se uvolní teflonové těsnění a N2O začne prodit středem té imbus matky do motoru.
V vrchni řadě jsou různé pyrotabletky jenž jsem zkoušel a v podstatě se neosvědčily.Opět zleva doprava:
Aerotech spoždovač,je možné jej koupit samostatně s různým časem spoždění,bohužel je velice měky a teflonové těsnění doslova tlakem plynu prostřelí jeho středem !!!
Plastová 15 mm pyrotabletka jenž se prodává do plynových pistolí ,celkem to funguje ale bohužel ruzné barvy jsou ruzně nalisované a měl jsem s tím hodně selhávek, Hlavní je v tom že se hmota seškvařila a ucpala se jedna z trysek ,motor měl nedostatečný výkon a raketa letěla po balistické křivce...ovšem ten naprosto pomalý start z rampy stál zato!!!
Hliníková 15 mm tabletka do plynové pistole,zde je nutné odstranit na druhé straně hlinikovou krytku ,já to zkoušel s tenkým teflonovým těsněním a byly selhávky ,možná s 0,5 mm těsněním by to šlo. Dál jsem ale neexperimentoval
Poslední je upravený spožďovač z ros motorku,rozměrově nepasuje do mé hliníkové hlavy motoru ,dal jsem kolem něj fíbrové těsnění do 15 mm bohužel je nutno se vyvarovat jakémukoliv hořlavému těsnění to v prostředí N2O brutálně hoří a došlo k dost razatnímu poškození celé hlavy především mosazné imbus matky ta se doslova protavila. Toto je pouze konstrukční nedostatek pokud by se na tento čudlík udělalo vhodné Al pouzdýrko jistě by to pasovalo ,popřípadě hlavu motru udělat na tento průměr.
Nevýhoda ale této pyrotabletky je v enormní dlouhé době hoření než se uvolní teflonové těsnění je to cca dobrých 5 sec!!! Zkrácení zase sníží pevnost tabletky. Ale lisovaná je opravdu brutus tlakem a pěkně drží . To u 15 mm světliček do plynovek je to na mezi .
Takže nakonec používám tu žlutou tabletku made in home a to pikrát draselný s dusičnanem sodným pojený polyuretanem. Lisované to je dost velkým tlakem cca 20tun.
Samozřejmě konstrukčních možnosti je hodně je třeba prošmejdit internet a prokousat se tím. mě to trvalo několik let
Mosazné kolečko s čudlíkem /není vidět/ na otevření pin ventylu a 4 dirkami 1,6 mm jenž určují množství plynu do motoru. Potom následuje teflonové těsnění plné /není přiloženo/ na okraji tohoto kroužku je takové vybrání tam přijde gumový O kroužek ,to žluté je samotná pyrotabletka a tu přitlačuje ta vnitřní mosazná imbus matka jenž má uprostřed imbus otvor to proto aby se imbus klíčem dala pořádně dotáhnout. Pyrotabletka je navržena tak že shoří během zlomku sekundy tím se uvolní teflonové těsnění a N2O začne prodit středem té imbus matky do motoru.
V vrchni řadě jsou různé pyrotabletky jenž jsem zkoušel a v podstatě se neosvědčily.Opět zleva doprava:
Aerotech spoždovač,je možné jej koupit samostatně s různým časem spoždění,bohužel je velice měky a teflonové těsnění doslova tlakem plynu prostřelí jeho středem !!!
Plastová 15 mm pyrotabletka jenž se prodává do plynových pistolí ,celkem to funguje ale bohužel ruzné barvy jsou ruzně nalisované a měl jsem s tím hodně selhávek, Hlavní je v tom že se hmota seškvařila a ucpala se jedna z trysek ,motor měl nedostatečný výkon a raketa letěla po balistické křivce...ovšem ten naprosto pomalý start z rampy stál zato!!!
Hliníková 15 mm tabletka do plynové pistole,zde je nutné odstranit na druhé straně hlinikovou krytku ,já to zkoušel s tenkým teflonovým těsněním a byly selhávky ,možná s 0,5 mm těsněním by to šlo. Dál jsem ale neexperimentoval
Poslední je upravený spožďovač z ros motorku,rozměrově nepasuje do mé hliníkové hlavy motoru ,dal jsem kolem něj fíbrové těsnění do 15 mm bohužel je nutno se vyvarovat jakémukoliv hořlavému těsnění to v prostředí N2O brutálně hoří a došlo k dost razatnímu poškození celé hlavy především mosazné imbus matky ta se doslova protavila. Toto je pouze konstrukční nedostatek pokud by se na tento čudlík udělalo vhodné Al pouzdýrko jistě by to pasovalo ,popřípadě hlavu motru udělat na tento průměr.
Nevýhoda ale této pyrotabletky je v enormní dlouhé době hoření než se uvolní teflonové těsnění je to cca dobrých 5 sec!!! Zkrácení zase sníží pevnost tabletky. Ale lisovaná je opravdu brutus tlakem a pěkně drží . To u 15 mm světliček do plynovek je to na mezi .
Takže nakonec používám tu žlutou tabletku made in home a to pikrát draselný s dusičnanem sodným pojený polyuretanem. Lisované to je dost velkým tlakem cca 20tun.
Samozřejmě konstrukčních možnosti je hodně je třeba prošmejdit internet a prokousat se tím. mě to trvalo několik let
Díky, mám o víkendu nad čím přemýšlet
Jdeš poměrně dobrou cestou a uvaha je správná. Na stend stačí opravdu nějaký kulový ventyl,ale jde oto zapálit to potom v správném pořadí tj.zážeh a potom pustit plyn ,ne obráceně to vede k explozi. Nějaké formě pyroventylu se podstatě nevyhneš.
Servopohon naráží na problém pohonu. Na otevření kulového ventylu potřebuješ opravdu silné servo a modelářské i ty největší to prostě nezvládnou ,kromě toho tam nevlezou jsou dost široká /osbně vyzkoušeno / existuji ještě vzduchové servopohony /celkem jednoduché konstrukce / ale ty pracuji do max 16 bar musí se upravit,kromě toho potřebuješ zdroj tlakového vzduchu nebo jiného plynu.
Existuje ještě spešl servoventyl na N2O ale jeho cena není nejmenší a množství průtoku plynu je dost omezené kromě toho je dost těžky počítej s touto vyriantou o nárust hmotnosti cca 0,5 kg,
Takže metoda s pyroventylem je nejejdnodušší popřípadě metoda hypertek s přepálením plnící plastové trubičky.
Pyroventyl je vlastně malá pyrotableta kterou přitlačuje taková vnitřní imbus matka. mezi tabletou a vstřikovačem což je pouze vyměnitelné kolečko s otvory je těsnění já používám teflon prum 15 mm tlouštka 0,5 mm . jde koupit v řempu /ten teflon/ . Tenči nedoporučuji nedrží. Tlustší se zase nestačí přepálit. Opět vyzkoušeno .
Je možné i trochu jiné varianta a to s gumovým těsněním ,ale zde musí být vstřikovači vybrání na tlouštku těsnění a toto těsnění musí přesně pasovat . Opět pyrotabletka to vše drží přes imbus matku . Plyn pak proudí právě touto matkou . A imbus proto aby se to dalo dotáhnout .
Servopohon naráží na problém pohonu. Na otevření kulového ventylu potřebuješ opravdu silné servo a modelářské i ty největší to prostě nezvládnou ,kromě toho tam nevlezou jsou dost široká /osbně vyzkoušeno / existuji ještě vzduchové servopohony /celkem jednoduché konstrukce / ale ty pracuji do max 16 bar musí se upravit,kromě toho potřebuješ zdroj tlakového vzduchu nebo jiného plynu.
Existuje ještě spešl servoventyl na N2O ale jeho cena není nejmenší a množství průtoku plynu je dost omezené kromě toho je dost těžky počítej s touto vyriantou o nárust hmotnosti cca 0,5 kg,
Takže metoda s pyroventylem je nejejdnodušší popřípadě metoda hypertek s přepálením plnící plastové trubičky.
Pyroventyl je vlastně malá pyrotableta kterou přitlačuje taková vnitřní imbus matka. mezi tabletou a vstřikovačem což je pouze vyměnitelné kolečko s otvory je těsnění já používám teflon prum 15 mm tlouštka 0,5 mm . jde koupit v řempu /ten teflon/ . Tenči nedoporučuji nedrží. Tlustší se zase nestačí přepálit. Opět vyzkoušeno .
Je možné i trochu jiné varianta a to s gumovým těsněním ,ale zde musí být vstřikovači vybrání na tlouštku těsnění a toto těsnění musí přesně pasovat . Opět pyrotabletka to vše drží přes imbus matku . Plyn pak proudí právě touto matkou . A imbus proto aby se to dalo dotáhnout .
Ahoj,
mám dotaz k pyroventilu. Chci si ověřit, jestli nejdu špatnou cestou... Zvažuju totiž dvě varianty konstrukce. Zatím chci postavit stand, tak by měl stačit nějaký pákový ventil, eventuálně vybavený servopohonem (verze 1). Radši bych ale upřednostnil variantu s právě s pyroventilem, který pokud chápu správně drží tlak do okamžiku zapálení pomocí palníku? (verze 2) Ovšem konstrukčně je to obtížnější - nevim jak ho vyrobim .
Verze (1) bez pyroventilu s otvíráním kuláče na dálku asi začnu stavět dříve; jenže při použití servopohonu budu muset zkoušet v dosahu prodlužováku a bude to slepá cesta směrem k létajícímu řešení; navíc i injektor by snad mohl mít pro začátek jednodušší konstrukci ...babo raď
mám dotaz k pyroventilu. Chci si ověřit, jestli nejdu špatnou cestou... Zvažuju totiž dvě varianty konstrukce. Zatím chci postavit stand, tak by měl stačit nějaký pákový ventil, eventuálně vybavený servopohonem (verze 1). Radši bych ale upřednostnil variantu s právě s pyroventilem, který pokud chápu správně drží tlak do okamžiku zapálení pomocí palníku? (verze 2) Ovšem konstrukčně je to obtížnější - nevim jak ho vyrobim .
Verze (1) bez pyroventilu s otvíráním kuláče na dálku asi začnu stavět dříve; jenže při použití servopohonu budu muset zkoušet v dosahu prodlužováku a bude to slepá cesta směrem k létajícímu řešení; navíc i injektor by snad mohl mít pro začátek jednodušší konstrukci ...babo raď
Ahoj Panda a ostatní přátelé hybridů,
narazil jsem na článeček o hybridních motorech od HyperTeku a v něm na hezký trik pro zhodnocení a
rozšíření vlastností motoru.
HyperTek J Motor je dodáván se třemi různými injektory, čím dosahuje změny tahového diagramu (velikosti tahu).
Pro střední velikost je celkový impulz o něco větši, něž ve dvou zbývajících ( smemším a větším průtokem a tahem.
Tato velikost zřejmě dosahuje nejlepší spalovací podmínky v motoru.
článek:
www.jcrocket.com/hypertek.shtml
Díky výborné Boroszově prezentaci o hybridech až těď člověk lépe docení skvělé vlastnosti N2O pro hybridy.
Široká oblast funkčního směšovacího poměru, což je zde právě využito a další ...
Mirek
narazil jsem na článeček o hybridních motorech od HyperTeku a v něm na hezký trik pro zhodnocení a
rozšíření vlastností motoru.
HyperTek J Motor je dodáván se třemi různými injektory, čím dosahuje změny tahového diagramu (velikosti tahu).
Pro střední velikost je celkový impulz o něco větši, něž ve dvou zbývajících ( smemším a větším průtokem a tahem.
Tato velikost zřejmě dosahuje nejlepší spalovací podmínky v motoru.
článek:
www.jcrocket.com/hypertek.shtml
Díky výborné Boroszově prezentaci o hybridech až těď člověk lépe docení skvělé vlastnosti N2O pro hybridy.
Široká oblast funkčního směšovacího poměru, což je zde právě využito a další ...
Mirek
Hybridní motor na jedné straně není nijak složitý,nakonec výkres stěžejní části je k zveřejnění a podle něn jej může kdokoliv udělat nebo si jej nechat někde u soustružníka udělat. Na druhé straně to vyžaduje made in home už solidní vybavení i na mém motoru je co zlepšovat a v podstatě je to trochu zastaralá koncepce i když já bych ji za současný trend neměnil.
V podstatě dělám ještě drobné upravy na tomto motoru a to pouze na změně toho PP paliva.
Druhák ale mám rozpracovaný velký hybrid cca 2500Ns k dnešnímu dni je připraven k testu měření,bohužel Blesk mě zadřel motor a nemám jak se dostat na zkušební poligon. Motor váží 9,4Kg!!
Dokončuji k tomu i raketu průměr 150 mm delka cca 2,5 m a opět snaha o experiment padáky budu vyhazovat pomocí sifonové bombičky
V podstatě dělám ještě drobné upravy na tomto motoru a to pouze na změně toho PP paliva.
Druhák ale mám rozpracovaný velký hybrid cca 2500Ns k dnešnímu dni je připraven k testu měření,bohužel Blesk mě zadřel motor a nemám jak se dostat na zkušební poligon. Motor váží 9,4Kg!!
Dokončuji k tomu i raketu průměr 150 mm delka cca 2,5 m a opět snaha o experiment padáky budu vyhazovat pomocí sifonové bombičky
Myslím že Pandyho popis peripetií s výrobou hybridu, celkem jasně ukazují že tato oblast činnosti chce něco lepšího
než kuchyňská chemie a kuchyňské technologie.
Ale nevzdávám se naděje, moýná se už někde pripravuji Pandy II a Pandy III.
Mirek
než kuchyňská chemie a kuchyňské technologie.
Ale nevzdávám se naděje, moýná se už někde pripravuji Pandy II a Pandy III.
Mirek
Já myslím, že Pandymu to už šrotuje v hlavě.
Pandy je náš průkopník, líbilo by se mě kdyby nás vedl jeho směrem (řekl co si kde máme koupit, stěžejní součástky by mohl zajistit k odprodeji. )
Neboj Pandy, to jsem jen fantazíroval! Nelze přeskočit tvůj vývoj bez zkušeností a vědomostí co jsi doposud nasbíral.
Pandy je náš průkopník, líbilo by se mě kdyby nás vedl jeho směrem (řekl co si kde máme koupit, stěžejní součástky by mohl zajistit k odprodeji. )
Neboj Pandy, to jsem jen fantazíroval! Nelze přeskočit tvůj vývoj bez zkušeností a vědomostí co jsi doposud nasbíral.
Ahoj Vildo ,
Pandyho článek je krásnou ukážkou modelářské umanutosti a shopnosti jít za svým cílem.
Ale díky takovýmto vlastnostem se dostáváme dále.
Vildo máš jedinečnou příležitost "překonat" Pandyho a postavit první český a evropský - lépe řečeno mimoamerický
tribridní motor!!
To byl jen fór ... Tribridní motor je opravdu elitní záležitost - bohužel.
Než se najde nějaký nešťastník, který to nebude vědět a motor udělá .
Mirek
Pandyho článek je krásnou ukážkou modelářské umanutosti a shopnosti jít za svým cílem.
Ale díky takovýmto vlastnostem se dostáváme dále.
Vildo máš jedinečnou příležitost "překonat" Pandyho a postavit první český a evropský - lépe řečeno mimoamerický
tribridní motor!!
To byl jen fór ... Tribridní motor je opravdu elitní záležitost - bohužel.
Než se najde nějaký nešťastník, který to nebude vědět a motor udělá .
Mirek
Jsi frajer...Dát takový motor dohromady.