- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Odlievanie TPH
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
10 roků 11 měsíců zpět #1275
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Odlievanie TPH
Ahoj Rado ,
Jak píše i Dušan , trubky na odlévání, nebo i lisování TPH a jejich materiál je závislý i na složení použité TPH.
Zde se většinou používá KNO3+Sorbitol, nebo SX81. Pro ně postačují odlití TPH pro zrna BATES i běžné papírové
spirálově vinuté trubky z kartonu s tloušťkou stěny 1,5-2 mm, dostupné jako tubusy v papírnictvích, nebo jako nosiče různých materiálů - textil, folie a podobně. Jde o jednorázové použití. Trubky je principiálně možné napustit roztokem kamence chromito-draselného, nebo hlinito-draselného, případně vodního skla. Pokuď je mo známo
tak to nikdo nedělá.
Pro výkonnejší paliva na bázi AP a podobně s pojivy na bázi HTPB, silikonu , epoxidu se používají i mechanicky a tepelně odolnější trubky z tvrzeného papíru - vyráběné z celulózového papíru jako výztuže a fenolformaldehydové živice jako pojiva. Jde o známý elektroizolační a konstrukční materiál v elektrotechnice - Kartit.
Vlastnosti:
www.labara.cz/cs/vrstvene-izolanty/izolacni-trubky
U těchto paliv se používá pro homogenizaci paliva i lisování , či dolisovávání paliva v trubce se zrnem.
Další otázkou je potom i konstrukce motoru.
Na "Západě" motory reload standardně používají takto odlitá, či lisovaná zrna uložená v "lineru" jako mechanickém
nosiči zrn a jako tepelná izolace spalovací komory.
U nás se v reloadech na KNO3+Sorbitol, nebo SX81 dosti často liner nepoužívá ani pro motory s více zrny(zrna jsou odděléná a namáčknutá na distanční O-kroužky)!! U některých motorů u nás na XS81 se v reloadu vyměňuje liner už osazený příslušnými zrny. Určitě dodatěčná tepelná izolace je vhodná , ať už ve formě lineru nebo vhodného izolačního nátěru. U jednozrnového motoru může tato papírová trubka s odlitým palivem do jisté míry nahradit i liner. U víceznových motorů to už je složitější. Větší tepelné zatížení komory vyžaduje i robustnější plášť motoru.
Ono správné sestavení vícezrnového SB či SX81 motoru (O-kroužky do trysky a víka a také mezi zrna, plus kartonové kroužky) , vyžaduje pozornost i zkušenosti , případné úpravy rozměrů zrn paliva či zpožďovače, tak aby přítlak od víka po sestavení motoru zabezpečil dostatečnou deformaci O-kroužků i dosednutí kartového těsnění. Plus vliv skladování a manipulace s palivovými zrny.
Určitě je to zajímavá a dosti opomíjená problematika.
Mirek
Jak píše i Dušan , trubky na odlévání, nebo i lisování TPH a jejich materiál je závislý i na složení použité TPH.
Zde se většinou používá KNO3+Sorbitol, nebo SX81. Pro ně postačují odlití TPH pro zrna BATES i běžné papírové
spirálově vinuté trubky z kartonu s tloušťkou stěny 1,5-2 mm, dostupné jako tubusy v papírnictvích, nebo jako nosiče různých materiálů - textil, folie a podobně. Jde o jednorázové použití. Trubky je principiálně možné napustit roztokem kamence chromito-draselného, nebo hlinito-draselného, případně vodního skla. Pokuď je mo známo
tak to nikdo nedělá.
Pro výkonnejší paliva na bázi AP a podobně s pojivy na bázi HTPB, silikonu , epoxidu se používají i mechanicky a tepelně odolnější trubky z tvrzeného papíru - vyráběné z celulózového papíru jako výztuže a fenolformaldehydové živice jako pojiva. Jde o známý elektroizolační a konstrukční materiál v elektrotechnice - Kartit.
Vlastnosti:
www.labara.cz/cs/vrstvene-izolanty/izolacni-trubky
U těchto paliv se používá pro homogenizaci paliva i lisování , či dolisovávání paliva v trubce se zrnem.
Další otázkou je potom i konstrukce motoru.
Na "Západě" motory reload standardně používají takto odlitá, či lisovaná zrna uložená v "lineru" jako mechanickém
nosiči zrn a jako tepelná izolace spalovací komory.
U nás se v reloadech na KNO3+Sorbitol, nebo SX81 dosti často liner nepoužívá ani pro motory s více zrny(zrna jsou odděléná a namáčknutá na distanční O-kroužky)!! U některých motorů u nás na XS81 se v reloadu vyměňuje liner už osazený příslušnými zrny. Určitě dodatěčná tepelná izolace je vhodná , ať už ve formě lineru nebo vhodného izolačního nátěru. U jednozrnového motoru může tato papírová trubka s odlitým palivem do jisté míry nahradit i liner. U víceznových motorů to už je složitější. Větší tepelné zatížení komory vyžaduje i robustnější plášť motoru.
Ono správné sestavení vícezrnového SB či SX81 motoru (O-kroužky do trysky a víka a také mezi zrna, plus kartonové kroužky) , vyžaduje pozornost i zkušenosti , případné úpravy rozměrů zrn paliva či zpožďovače, tak aby přítlak od víka po sestavení motoru zabezpečil dostatečnou deformaci O-kroužků i dosednutí kartového těsnění. Plus vliv skladování a manipulace s palivovými zrny.
Určitě je to zajímavá a dosti opomíjená problematika.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Dušan
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 106
- Obdržená poděkování 11
10 roků 11 měsíců zpět - 10 roků 11 měsíců zpět #1271
od Dušan
Odpověděl Dušan pro téma Re: Odlievanie TPH
Hoj kolego raketovej.
Ja tie fenolické rúry nevyrábam objednávam si je na mieru tu
www.dlx.sk/sk/index.php
Je to firma z Bratislavy.
Robia na zákazku aj kusovú výrobu tak napríklad rúra na trup rakety vonkajší priemer 120 mm diera 115 dĺžka 1050 mm stojí cca 25 euro ale nepamätám si či s daňou ,alebo bez.
Alebo fenolická rúra do ktorej lisujem palivo vonkajší priemer 64mm diera 55mm L 1050 mm stojí cca 10-15 eur .
Mám s touto firmou dobré skúsenosti, síce dodacie doby cca 2-3 týždne ale +- som spokojný. (prípadne si ich doma ešte osústružím na mieru) no tá cena je bohužiaľ taká aká je
Ja vždy komunikujem s pani Bieliková Zuzana Tel.: 02 53419146.
Nevýhody týchto rúr : špecifická hustota materiálu je kolo 1,3 1,4 g/cm3 takže sú málinko ťahšie.
Ďalšie keď si napr. objednáš rúru s 50 dierou tak tato diera je málinko kužeľová od jednej strany k druhej cca 50 do 50,1 - 50,15mm , ďalej sú schopný vyrábať maximálnu dĺžku 1050 mm , a priemer do cca 700mm. Ďalej keď si objednáš tu rúru ako naposledy s 50 mm dierou a povrch trebárs 55 mm tak majú výrobnú toleranciu +1 mm to znamená že ta rúra môže byt cca 56 mm, ale robia povečinou stred tolerancie cca 55,5 ,ale keď si objednáš trebárs 5 rúr tak ti ich spravia aspoň rovnaké na venkovný priemer tak že sa dajú v pohode spájať.
tieto rúry sú extrémne pevné !!!!!!!!!
Inak lisovať SX-81 a všeobecne sorbitol TPH do týchto rúr považujem za zbytočný luxus. Ja do toho lisujem skôr composites rocket propellant ktorými sa zaoberám a to už je iné.
SX-81 a sorbitku by som odlieval - zľahka lisoval čo by do takých papierových rúr dá sa to zohnať v metrovom textile a pod. Na leinery pre tuto TPH to podľa mňa bohate stačí treba nájist odpovedajúci priemer a hotovo
Hoj Dušan.
Ja tie fenolické rúry nevyrábam objednávam si je na mieru tu
www.dlx.sk/sk/index.php
Je to firma z Bratislavy.
Robia na zákazku aj kusovú výrobu tak napríklad rúra na trup rakety vonkajší priemer 120 mm diera 115 dĺžka 1050 mm stojí cca 25 euro ale nepamätám si či s daňou ,alebo bez.
Alebo fenolická rúra do ktorej lisujem palivo vonkajší priemer 64mm diera 55mm L 1050 mm stojí cca 10-15 eur .
Mám s touto firmou dobré skúsenosti, síce dodacie doby cca 2-3 týždne ale +- som spokojný. (prípadne si ich doma ešte osústružím na mieru) no tá cena je bohužiaľ taká aká je
Ja vždy komunikujem s pani Bieliková Zuzana Tel.: 02 53419146.
Nevýhody týchto rúr : špecifická hustota materiálu je kolo 1,3 1,4 g/cm3 takže sú málinko ťahšie.
Ďalšie keď si napr. objednáš rúru s 50 dierou tak tato diera je málinko kužeľová od jednej strany k druhej cca 50 do 50,1 - 50,15mm , ďalej sú schopný vyrábať maximálnu dĺžku 1050 mm , a priemer do cca 700mm. Ďalej keď si objednáš tu rúru ako naposledy s 50 mm dierou a povrch trebárs 55 mm tak majú výrobnú toleranciu +1 mm to znamená že ta rúra môže byt cca 56 mm, ale robia povečinou stred tolerancie cca 55,5 ,ale keď si objednáš trebárs 5 rúr tak ti ich spravia aspoň rovnaké na venkovný priemer tak že sa dajú v pohode spájať.
tieto rúry sú extrémne pevné !!!!!!!!!
Inak lisovať SX-81 a všeobecne sorbitol TPH do týchto rúr považujem za zbytočný luxus. Ja do toho lisujem skôr composites rocket propellant ktorými sa zaoberám a to už je iné.
SX-81 a sorbitku by som odlieval - zľahka lisoval čo by do takých papierových rúr dá sa to zohnať v metrovom textile a pod. Na leinery pre tuto TPH to podľa mňa bohate stačí treba nájist odpovedajúci priemer a hotovo
Hoj Dušan.
Poslední změna: 10 roků 11 měsíců zpět uživatelem Dušan.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
10 roků 11 měsíců zpět #1270
od Rado
Odlievanie TPH vytvořil uživatel Rado
Priatelia, do čoho odlievate TPH?
Ja používam papierové trubičky z hnedej papierovej pásky, niekoľko vrstiev, sú asi 2mm hrubé. Ošetrujete ich nejako, aby sa neprepálili? V malých motoroch mi to nevadilo, palivo v tejto trubke som olaminoval, dal zátku, trysku, spomaľovač a BP a hotovo, motor bol hotový. Avšak do veľkých motorov sa mi palivové články nechce dávať olaminované, zaberá to miesto a zvyšuje hmotnosť. Máte nejaký tip do čoho odlievať jadrá o priemere cca 40 mm? Bude ich niekoľko v štýle BATES...
Dušan spomína papierfenolicke trubky ale nič som nevygooglil... O fenoloch som našiel čosi, že sú žiaruvzdorné, asi pôjde o roztok a takto vyrobenú trubku, Snáď Dušan poradí...
Ďakujem, Rado
Ja používam papierové trubičky z hnedej papierovej pásky, niekoľko vrstiev, sú asi 2mm hrubé. Ošetrujete ich nejako, aby sa neprepálili? V malých motoroch mi to nevadilo, palivo v tejto trubke som olaminoval, dal zátku, trysku, spomaľovač a BP a hotovo, motor bol hotový. Avšak do veľkých motorov sa mi palivové články nechce dávať olaminované, zaberá to miesto a zvyšuje hmotnosť. Máte nejaký tip do čoho odlievať jadrá o priemere cca 40 mm? Bude ich niekoľko v štýle BATES...
Dušan spomína papierfenolicke trubky ale nič som nevygooglil... O fenoloch som našiel čosi, že sú žiaruvzdorné, asi pôjde o roztok a takto vyrobenú trubku, Snáď Dušan poradí...
Ďakujem, Rado
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.268 sekund