- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Odpalovací zařízení
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
7 roků 8 měsíců zpět #4228
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Odpalovací zařízení
Ahoj Džejáre ,
Bezpečnost tohoto odpalovacího zařízení, jeho případná použitelnost na hromadných akcích představuje širší okruh problémů.
1.)
Jsou akce kde se používá centrální odpalování pod přímou kontrolou ŘLP.
Na jiných akcích je více odpalovacích zařízení a ŘLP jen oznamuje a odpočítává zážeh.
2.)
otázku možného rušení na používané frekcenci a nechtěného odpalu neumím posoudit.
3.)
na jaké palníky, nebo zažehovače a také na kolik motorů současně chceš tento odpalovač použít?!!
Pro svazek motorů, nebo některé typy palníků to není vhodné
Odpalovač nekupuješ na jednu sezónu a tak je dobré mít představu do budoucna.
Toto zařízení u nás používá více lidí, doufám že se někdo ozve ..
Podobných zařízení je na trhu více - například:
www.aapyroshop.cz/products/bezdratove-od...zarizeni-na-1-odpal/
Mirek
Bezpečnost tohoto odpalovacího zařízení, jeho případná použitelnost na hromadných akcích představuje širší okruh problémů.
1.)
Jsou akce kde se používá centrální odpalování pod přímou kontrolou ŘLP.
Na jiných akcích je více odpalovacích zařízení a ŘLP jen oznamuje a odpočítává zážeh.
2.)
otázku možného rušení na používané frekcenci a nechtěného odpalu neumím posoudit.
3.)
na jaké palníky, nebo zažehovače a také na kolik motorů současně chceš tento odpalovač použít?!!
Pro svazek motorů, nebo některé typy palníků to není vhodné
Odpalovač nekupuješ na jednu sezónu a tak je dobré mít představu do budoucna.
Toto zařízení u nás používá více lidí, doufám že se někdo ozve ..
Podobných zařízení je na trhu více - například:
www.aapyroshop.cz/products/bezdratove-od...zarizeni-na-1-odpal/
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Džejár
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 62
- Obdržená poděkování 1
7 roků 9 měsíců zpět #4204
od Džejár
Ale jak je to s bezpečností? Předpokládal bych, že když je to na ohňostroje, tak je tato otázka řešena, ale....
A dá se to používat na hromadných akcích typu koprník? Je to vlastně nějak ošetčeno/povoleno/zakázáno k odpalování raket.
Dík za info.
Odpověděl Džejár pro téma Odpalovací zařízení
Vypadá to pěkně, malá krabička, žádné klubo drátů.Mají to tady.... 440Kč + pošta...
www.pyrocat.cz/index.php?page=shop.produ...virtuemart&Itemid=23
Ale jak je to s bezpečností? Předpokládal bych, že když je to na ohňostroje, tak je tato otázka řešena, ale....
A dá se to používat na hromadných akcích typu koprník? Je to vlastně nějak ošetčeno/povoleno/zakázáno k odpalování raket.
Dík za info.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
9 roků 7 měsíců zpět #2815
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Odpalovací zařízení
Ahoj Rado ,
O této problematice je u nás dosti málo informací. Jde o komplexní problematiku. Výběr vhodného řešení závisí jak píše Marcel na druhu použitého paliva , geometrii palivového zrna, velikosti počátečního objemu palivové dutiny , koncepci motoru ....
U motorů s centrálním kanálkem s různou geometrií ( i konocyl, hvězda, moonburmer a další ) se provádí vždy vždy zážeh palivového zrna na jeho konci u víka spalovací komory motoru , tedy protilehlé straně vůči trysce motoru.
Z hlediska umístnění palníku se používají nejčastěji dvě základní metody.
První metoda používá zasunutí palníku , zažehovače na konec palivového kanálku přes trysku až do čela motoru. Použití většinou pro 1-2 zrna BATES , výjimečně 3 zrna a spíše malé až středně velké motory.
Druhá metoda používá palník , zažehovač procházející víkem motoru - zážeh přes čelo (víko).
Použití pro 3 a více zrn BATES , pro střední a velké motory a motory s velkou štíhlostí spalovací komory.
Stručně zmíním některé z u nás používaných postupů.
1. Použití el. palníku upraveného na zažehovač. Jde o úpravu běžného el. palníku spočívající v nanesení příslušného množství dodatečného (vhodného ) pyrogenu na piluli palníku. Nejčastějj několikanásobným namáčením , nebo upevněním palníku do tenkostěnné plastové trubičky ( např. kousek brčka na pití fí 5 – 8 mm) sloužící jako kontejner na zážehovou směs a podobně …
Například Dušan u testovacího motorku na APCP palivo :
www.raketaci.cz/index.php/fofum-pokec-o-...imitstart=0&start=12
citát:
Zážeh bol pevedení obyčajním palníkom na ktorom bola namáznutá zmes KClO4+ Al+S+ chlor kaučuk (Chemoprénové lepidlo) ..
2. Použití palníku až zažehovače pro zážeh speciální zážehové směsi umístněné buď na konci palivového kanálku , nebo až nad posledním zrnem pod víkem motoru. Poslední palivové zrno obsahuje zážehovou směs přímo v palivovém kanálku v délce cca 2x průměr kanálku.
Jako zažehovací slož je možné použít klasické sorbitolové palivo s Fe2O3 obohacené o cca 20% Vesuvitu.
Používa např HP pro sorbitolové palivo s Fe2O3 .
V případě použití zážehu přes víko musí být v zážehové směsi středový otvor pro průtpk a výšleh plynů a plamene z palníku do kanálku paliva. Palník nemůžeme odpalovat do uzavřeného prostoru !!
Další alternativou tohoto postupu je postup který používá MIK pro SX81. V horní části palivového kanálku jsou naříznuty 4 drážky. Do těchto drážek i na část povrchu kanálku v horní části je namáznutá výše zmiňovaná zážehová směs.
V některých případech se ještě používá také potření čel palivových zrn BATES vhodnou zážehovou směsí pro zrychlení a zlepšení zážehu paliva na čelních plochách zrn.
3. Třetí postup je komplikovanější a rafinovanější , ale davá opravdu velmi rychlý ,spolehlivý a velmi dobře reprodukovatelný zážeh motoru.
Jde v podstatě o vícestupňový zážeh se zážehem palníku kousek nad tryskou motoru.
Palník zažehne primární zážehovou směs (speciální máloplynná slož obohacená práškovým Ti). Slož je uložena v krátké mikroténové trubicče ( klobáska) svařené ve svařovačce na sáčky a uzavřena. Je dlouhá je pár centimetrů. Na ni navazuje druhá „klobáska“ plněná opět máloplynnou zážehovou složí a procházející palivovým kanálkem až do čela motoru , kde je ve víku uložena v izolační podložce sekundární zážehová a udržovací slož (lisovaná tableta).
Zážeh zažehovacího systému tedy začne kousek „nad“ tryskou a odtuď se se rychle přenese do čela motoru kde zažehne sekundární zážehová a udržovací slož. Tato primární slož „cestou“ aktivuje povrch palivového kanálku a napomáhá zážehu na povrchu kanálku .
Tento (nedokonale popsaný postup) je používaný pro zážeh v motorech ASTRA na palivo SX81.
V příloze je snímek palivového zrna SX81 z produkce MIK-a ve smyslu postupu č. 2.
Dále je tam tahový diagram tří zážehů motoru ASTRA 320 Ns se dvěma typy trysek, použitý zážehový systém ve smyslu postupu č.3.
Takže pár stručných informací k počátku debaty a na zamyšlení.
Mirek
O této problematice je u nás dosti málo informací. Jde o komplexní problematiku. Výběr vhodného řešení závisí jak píše Marcel na druhu použitého paliva , geometrii palivového zrna, velikosti počátečního objemu palivové dutiny , koncepci motoru ....
U motorů s centrálním kanálkem s různou geometrií ( i konocyl, hvězda, moonburmer a další ) se provádí vždy vždy zážeh palivového zrna na jeho konci u víka spalovací komory motoru , tedy protilehlé straně vůči trysce motoru.
Z hlediska umístnění palníku se používají nejčastěji dvě základní metody.
První metoda používá zasunutí palníku , zažehovače na konec palivového kanálku přes trysku až do čela motoru. Použití většinou pro 1-2 zrna BATES , výjimečně 3 zrna a spíše malé až středně velké motory.
Druhá metoda používá palník , zažehovač procházející víkem motoru - zážeh přes čelo (víko).
Použití pro 3 a více zrn BATES , pro střední a velké motory a motory s velkou štíhlostí spalovací komory.
Stručně zmíním některé z u nás používaných postupů.
1. Použití el. palníku upraveného na zažehovač. Jde o úpravu běžného el. palníku spočívající v nanesení příslušného množství dodatečného (vhodného ) pyrogenu na piluli palníku. Nejčastějj několikanásobným namáčením , nebo upevněním palníku do tenkostěnné plastové trubičky ( např. kousek brčka na pití fí 5 – 8 mm) sloužící jako kontejner na zážehovou směs a podobně …
Například Dušan u testovacího motorku na APCP palivo :
www.raketaci.cz/index.php/fofum-pokec-o-...imitstart=0&start=12
citát:
Zážeh bol pevedení obyčajním palníkom na ktorom bola namáznutá zmes KClO4+ Al+S+ chlor kaučuk (Chemoprénové lepidlo) ..
2. Použití palníku až zažehovače pro zážeh speciální zážehové směsi umístněné buď na konci palivového kanálku , nebo až nad posledním zrnem pod víkem motoru. Poslední palivové zrno obsahuje zážehovou směs přímo v palivovém kanálku v délce cca 2x průměr kanálku.
Jako zažehovací slož je možné použít klasické sorbitolové palivo s Fe2O3 obohacené o cca 20% Vesuvitu.
Používa např HP pro sorbitolové palivo s Fe2O3 .
V případě použití zážehu přes víko musí být v zážehové směsi středový otvor pro průtpk a výšleh plynů a plamene z palníku do kanálku paliva. Palník nemůžeme odpalovat do uzavřeného prostoru !!
Další alternativou tohoto postupu je postup který používá MIK pro SX81. V horní části palivového kanálku jsou naříznuty 4 drážky. Do těchto drážek i na část povrchu kanálku v horní části je namáznutá výše zmiňovaná zážehová směs.
V některých případech se ještě používá také potření čel palivových zrn BATES vhodnou zážehovou směsí pro zrychlení a zlepšení zážehu paliva na čelních plochách zrn.
3. Třetí postup je komplikovanější a rafinovanější , ale davá opravdu velmi rychlý ,spolehlivý a velmi dobře reprodukovatelný zážeh motoru.
Jde v podstatě o vícestupňový zážeh se zážehem palníku kousek nad tryskou motoru.
Palník zažehne primární zážehovou směs (speciální máloplynná slož obohacená práškovým Ti). Slož je uložena v krátké mikroténové trubicče ( klobáska) svařené ve svařovačce na sáčky a uzavřena. Je dlouhá je pár centimetrů. Na ni navazuje druhá „klobáska“ plněná opět máloplynnou zážehovou složí a procházející palivovým kanálkem až do čela motoru , kde je ve víku uložena v izolační podložce sekundární zážehová a udržovací slož (lisovaná tableta).
Zážeh zažehovacího systému tedy začne kousek „nad“ tryskou a odtuď se se rychle přenese do čela motoru kde zažehne sekundární zážehová a udržovací slož. Tato primární slož „cestou“ aktivuje povrch palivového kanálku a napomáhá zážehu na povrchu kanálku .
Tento (nedokonale popsaný postup) je používaný pro zážeh v motorech ASTRA na palivo SX81.
V příloze je snímek palivového zrna SX81 z produkce MIK-a ve smyslu postupu č. 2.
Dále je tam tahový diagram tří zážehů motoru ASTRA 320 Ns se dvěma typy trysek, použitý zážehový systém ve smyslu postupu č.3.
Takže pár stručných informací k počátku debaty a na zamyšlení.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
9 roků 7 měsíců zpět #2804
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Odpalovací zařízení
Pekne sa tu rozbehla predvianocna debata.
Chcel by som sa spytat, ako startujete motory, kde je viac palivovych zrn typ BATES? Napriklad ak ma motor 4 TPH segmenty, davate medzi segmenty nejake medzikusy, ktore sposobia okamzity zazeh vsetkych zrn naraz? Predpokladam, ze staci zapalit len to posledne zrno, ktore je na konci motora pri zatke a nie pri tryske... S tym ale moze byt tiez problem, ak si predstavim iba jeden palnik zasunuty na koniec takehoto castokrat dlheho motora (napriklad take ake ma Marcelus), tak ani privodne kable k palinku nie su tak dlhe aby dosiel az na koniec?
Mne by to vychadzalo na nejaky urychlovac, napr pri SX81 poprasit kanal a cela zrn ciernym prachom, ale nie moc aby to nebuchlo, pripadne pri AP motorch nejaky iny katalyzator.
?
Chcel by som sa spytat, ako startujete motory, kde je viac palivovych zrn typ BATES? Napriklad ak ma motor 4 TPH segmenty, davate medzi segmenty nejake medzikusy, ktore sposobia okamzity zazeh vsetkych zrn naraz? Predpokladam, ze staci zapalit len to posledne zrno, ktore je na konci motora pri zatke a nie pri tryske... S tym ale moze byt tiez problem, ak si predstavim iba jeden palnik zasunuty na koniec takehoto castokrat dlheho motora (napriklad take ake ma Marcelus), tak ani privodne kable k palinku nie su tak dlhe aby dosiel az na koniec?
Mne by to vychadzalo na nejaky urychlovac, napr pri SX81 poprasit kanal a cela zrn ciernym prachom, ale nie moc aby to nebuchlo, pripadne pri AP motorch nejaky iny katalyzator.
?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
9 roků 7 měsíců zpět #2803
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Odpalovací zařízení
Ahoj Merline ,
Díky širší rozbor problematiky kolem odpalovacích zařízení , palníků i jejich kombinací .
Odpalovací zařízení je částí inicializačního řetězce sloužícího k zážehu raketového motoru , nebo více raketových motorů. Zjednodušeně se skládá z odpalovacího zařízení , přívodního vedení (neplatí pro OZ s dálkovým ovládáním) a palníku , respektive zážehového systému raketového motoru.
Při výběru odpalovacího zařízení je nutné zohlednit vícero kritérií.
Spolehlivost , jednoduchost, bezpečnost provozu ( bezpečnostní klíč, optická či akustická indikace ohmické kontroly celistvosti obvodu, indikace stavu nabití kondenzátoru ( u RK roznětnic) , váha rozměry, „energetický výkon“ (u RK roznětnic velikost impulzu , u baterií proudový odběr při daném napětí …) a další.
Tyto kritéria je nutné hodnotit v souvislosti s jaké úkoly má odpalovací zařízení vlastně plnit.
Půjde o zážeh jednoho raketového motoru či svazek více raketových motorů , bude použit běžný NO, SO palník , nebo speciální palník (s vysokýmí nároky na zdroj) , zdánlivě v pozadí tu vystupuje použitý zážehový systém raketového motoru ( v závislosti na palivu , geometrii palivového zrna, velikosti motoru …)
Marcelem používané dálkové odpalovací zařízení pro ohňostroje je vhodné pro zážeh jednoho motoru s běžnými palníky. V případě vícemotorových modelů , nebo paralelních startů více jednomotorových modelů však již nevyhovuje z důvodů které již uváděl Merlin .
Pro speciální palníkové zlomyslnosti typu Copperhead který představuje v zájmu bezpečnosti téměř nezažehnutelný palník s vysokými nároky na proudový odběr i dobu trvání zážehu to chce robustní , tvrdý zdroj. Naštěstí se u nás motory s geometrií paliva typu C-slot(Moon burning) moc nevyskytují.
VN roznětnice představuje v podstatě univerzální řešení , s malou hmotností, rozměry, uživatelským komfortem, bezpečností provozu, Jistou komplikaci představuje „odpalovací kabel.
Ten ale současně dává téměř absolutní kontrolu nad odpálením.
Při této příležitosti bych rád připomenul dosti opomíjenou problematiku zážehu větších raketových motorů , u nás většinou s centálním kanálkem , či konocylem. Zážeh palníku zde je jen ůvodní činností v rámci obvykle vícestupňového zážehového systému motoru. To je však dosti rozsáhlá problematika s hromadou úskalí.
Mirek
Díky širší rozbor problematiky kolem odpalovacích zařízení , palníků i jejich kombinací .
Odpalovací zařízení je částí inicializačního řetězce sloužícího k zážehu raketového motoru , nebo více raketových motorů. Zjednodušeně se skládá z odpalovacího zařízení , přívodního vedení (neplatí pro OZ s dálkovým ovládáním) a palníku , respektive zážehového systému raketového motoru.
Při výběru odpalovacího zařízení je nutné zohlednit vícero kritérií.
Spolehlivost , jednoduchost, bezpečnost provozu ( bezpečnostní klíč, optická či akustická indikace ohmické kontroly celistvosti obvodu, indikace stavu nabití kondenzátoru ( u RK roznětnic) , váha rozměry, „energetický výkon“ (u RK roznětnic velikost impulzu , u baterií proudový odběr při daném napětí …) a další.
Tyto kritéria je nutné hodnotit v souvislosti s jaké úkoly má odpalovací zařízení vlastně plnit.
Půjde o zážeh jednoho raketového motoru či svazek více raketových motorů , bude použit běžný NO, SO palník , nebo speciální palník (s vysokýmí nároky na zdroj) , zdánlivě v pozadí tu vystupuje použitý zážehový systém raketového motoru ( v závislosti na palivu , geometrii palivového zrna, velikosti motoru …)
Marcelem používané dálkové odpalovací zařízení pro ohňostroje je vhodné pro zážeh jednoho motoru s běžnými palníky. V případě vícemotorových modelů , nebo paralelních startů více jednomotorových modelů však již nevyhovuje z důvodů které již uváděl Merlin .
Pro speciální palníkové zlomyslnosti typu Copperhead který představuje v zájmu bezpečnosti téměř nezažehnutelný palník s vysokými nároky na proudový odběr i dobu trvání zážehu to chce robustní , tvrdý zdroj. Naštěstí se u nás motory s geometrií paliva typu C-slot(Moon burning) moc nevyskytují.
VN roznětnice představuje v podstatě univerzální řešení , s malou hmotností, rozměry, uživatelským komfortem, bezpečností provozu, Jistou komplikaci představuje „odpalovací kabel.
Ten ale současně dává téměř absolutní kontrolu nad odpálením.
Při této příležitosti bych rád připomenul dosti opomíjenou problematiku zážehu větších raketových motorů , u nás většinou s centálním kanálkem , či konocylem. Zážeh palníku zde je jen ůvodní činností v rámci obvykle vícestupňového zážehového systému motoru. To je však dosti rozsáhlá problematika s hromadou úskalí.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Merlin
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 23
- Obdržená poděkování 0
9 roků 7 měsíců zpět #2802
od Merlin
Odpověděl Merlin pro téma Odpalovací zařízení
Proc tak slozite?
Abych neplacal zbytecnosti..
Palniky sem si kdysi vyrabel, dneska kupuju obvykle nove, ale mel sem rad i casy delaboratu, zejmena presne palniky z RPG.
Palnik je zaludna vec.
Z rostoucim odporem vedeni nastava problem, ze je nutno pouzivat vyssi napeti, aby se prekonal odpor vodicu ku palniku.
Jelikoz mi je lito tahat nekde nekam dvoulinku z prumerem 0,75mm2, resp. pri praxi se mi nasbiral drat Fe, tak jej z oblibou pouzivam.
Take mam zasobu klasickeho zvonkoveho dratu, ktery pouzivam pri kabelazi ohnostroju, nebo cinskou dvoulinku, coz je jakasi alternativa naseho zvonkoveho dratu.
Palnik ma jisty prubeh zazehu, ja pokud chci mit jistotu, davam obvykle palniky 2.
U raketovych motoru kanalovych i 3 ks, pokud zapaluju i termitove prepazky, tak klidne i 6 palniku pro jisty zazeh.
Nizkym napetim se zacina odchylovat cas zazehu, nekdy dochazi ke zlyhani, zejmena pri paralelnim zapojeni. Odejde palnik z nejnizssim odporem, nebo nejbliz privodnimu uzlu.
Proto se pouziva v pyrotechnicke praxi obvykle seriove zapojeni a pripadne serio-paralelni, ale pospojovani jen paralelni jednotlivych palniku snad vubec.
Treba u odstrelu, kde se pouziva serio-paralelni zapojeni, se musi vsechny seriove sekce zmerit a az pokud maji naprosto stejnou hodnotu, se mohou radit paralelne.
Takze pokud to nejak nevychazi, tak se na jednotlive serie zavesi jeste nejaka rozbuska navic, ktera dokompenzuje seriovy odpor sekce.
U velkoplosnych odstrelu sou dlouhe trasy, takze se prakticky da radit jen seriove.
Proto se nepouziva "nejaka" 12V baterie, ale VN kondenzatorove roznetnice, bud z dynamem, nebo z bateriovym menicem, kde nastradany impuls z kondenzatoru, se najednou vybije do okruhu "palniku".
Naboj obsazeny v condech se udava v Joule a celkove mnozstvi naboje, dle typu roznetnice urcuje pocet odpalitelnych palniku, dle tridy odolnosti a celkoveho maximalniho odporu odpalovaneho systemu.
Proto treba stare typy odpalovacich strojku dynamovych, takove jako z komixu z teckovou packou na vrchu, dokazali odpalovat pomerne omezene mnozstvi "palniku", nejvykonnejsi obvykle tak 8-20, ty mensi zvladali tak 5 a to z velkou namahou.
Uz treba jen nekolika motorove prvni stupne raket nezazehnou spolehlive, pokud pri paralelnim zazehu palniku se pouzije "nejaka baterka"
Ono totiz krome toho, ze vedeni ma "nejaky odpor" tak i baterie clanku ma "nejaky odpor". Toto se odborne nazyva impedance, ale jelikoz resime stejnosmerny obvod, tak staci psat odpor.
Takze vnitrni odpor baterie + odpor vedeni + odpor palniku, je celkovy odpor soustavy, kde dochazi k nejake strate, aby doslo k zazehu pilule v palniku, je dobre, sou li tyto straty co nejmensi, nejlepe zanedbatelne pri vypoctu teto soustavy.
Proto tedy je lepsi a rozhodne daleko spolehlivejsi pouziti VN roznetu, ponevac i relativne tenke draty, treba ze zeleza, maji pak zanedbatelne straty a palniky v seriovem zapojeni zapaluji mzikove, nedochazi k zadnym zhavicim prodlevam, eventualne pri seriovem zapojeni, pri velmi kratkem a silnem impulsu, dochazi ku daleko rasantnejsimu, zazehu palnikovych piluli a jejich lepsimu soubehu momentu zazehnuti/odpaleni.
V modelu rakety, pri vymetu palnikem je odpor vedeni zanedbatelny, tam staci napajeni bateriove, ponevac privody do palniku maji par centimetru, snad desitek cm, obvykle LiPol clanky zanedbatelny odpor vnitrni a polem rizene trandaky take radove miliohmy, takze to neni podstatne.
Ale u prvotniho zazehu motoru bych nad tim popremyslel..
Uz jen to, ze se se da pouzivat tenky drat, nebo tenke PK-cko dvouzilove na pripojeni od rampy k odpalovacimu mistu s skoda v pripade zlyhani motoru a pod. na privodnich vodicich je minimalni, stejne tak spolehlivost je daleko vyssi.
Tak asi toliko o palnicich a kondenzatorovem VN roznetu
Abych neplacal zbytecnosti..
Palniky sem si kdysi vyrabel, dneska kupuju obvykle nove, ale mel sem rad i casy delaboratu, zejmena presne palniky z RPG.
Palnik je zaludna vec.
Z rostoucim odporem vedeni nastava problem, ze je nutno pouzivat vyssi napeti, aby se prekonal odpor vodicu ku palniku.
Jelikoz mi je lito tahat nekde nekam dvoulinku z prumerem 0,75mm2, resp. pri praxi se mi nasbiral drat Fe, tak jej z oblibou pouzivam.
Take mam zasobu klasickeho zvonkoveho dratu, ktery pouzivam pri kabelazi ohnostroju, nebo cinskou dvoulinku, coz je jakasi alternativa naseho zvonkoveho dratu.
Palnik ma jisty prubeh zazehu, ja pokud chci mit jistotu, davam obvykle palniky 2.
U raketovych motoru kanalovych i 3 ks, pokud zapaluju i termitove prepazky, tak klidne i 6 palniku pro jisty zazeh.
Nizkym napetim se zacina odchylovat cas zazehu, nekdy dochazi ke zlyhani, zejmena pri paralelnim zapojeni. Odejde palnik z nejnizssim odporem, nebo nejbliz privodnimu uzlu.
Proto se pouziva v pyrotechnicke praxi obvykle seriove zapojeni a pripadne serio-paralelni, ale pospojovani jen paralelni jednotlivych palniku snad vubec.
Treba u odstrelu, kde se pouziva serio-paralelni zapojeni, se musi vsechny seriove sekce zmerit a az pokud maji naprosto stejnou hodnotu, se mohou radit paralelne.
Takze pokud to nejak nevychazi, tak se na jednotlive serie zavesi jeste nejaka rozbuska navic, ktera dokompenzuje seriovy odpor sekce.
U velkoplosnych odstrelu sou dlouhe trasy, takze se prakticky da radit jen seriove.
Proto se nepouziva "nejaka" 12V baterie, ale VN kondenzatorove roznetnice, bud z dynamem, nebo z bateriovym menicem, kde nastradany impuls z kondenzatoru, se najednou vybije do okruhu "palniku".
Naboj obsazeny v condech se udava v Joule a celkove mnozstvi naboje, dle typu roznetnice urcuje pocet odpalitelnych palniku, dle tridy odolnosti a celkoveho maximalniho odporu odpalovaneho systemu.
Proto treba stare typy odpalovacich strojku dynamovych, takove jako z komixu z teckovou packou na vrchu, dokazali odpalovat pomerne omezene mnozstvi "palniku", nejvykonnejsi obvykle tak 8-20, ty mensi zvladali tak 5 a to z velkou namahou.
Uz treba jen nekolika motorove prvni stupne raket nezazehnou spolehlive, pokud pri paralelnim zazehu palniku se pouzije "nejaka baterka"
Ono totiz krome toho, ze vedeni ma "nejaky odpor" tak i baterie clanku ma "nejaky odpor". Toto se odborne nazyva impedance, ale jelikoz resime stejnosmerny obvod, tak staci psat odpor.
Takze vnitrni odpor baterie + odpor vedeni + odpor palniku, je celkovy odpor soustavy, kde dochazi k nejake strate, aby doslo k zazehu pilule v palniku, je dobre, sou li tyto straty co nejmensi, nejlepe zanedbatelne pri vypoctu teto soustavy.
Proto tedy je lepsi a rozhodne daleko spolehlivejsi pouziti VN roznetu, ponevac i relativne tenke draty, treba ze zeleza, maji pak zanedbatelne straty a palniky v seriovem zapojeni zapaluji mzikove, nedochazi k zadnym zhavicim prodlevam, eventualne pri seriovem zapojeni, pri velmi kratkem a silnem impulsu, dochazi ku daleko rasantnejsimu, zazehu palnikovych piluli a jejich lepsimu soubehu momentu zazehnuti/odpaleni.
V modelu rakety, pri vymetu palnikem je odpor vedeni zanedbatelny, tam staci napajeni bateriove, ponevac privody do palniku maji par centimetru, snad desitek cm, obvykle LiPol clanky zanedbatelny odpor vnitrni a polem rizene trandaky take radove miliohmy, takze to neni podstatne.
Ale u prvotniho zazehu motoru bych nad tim popremyslel..
Uz jen to, ze se se da pouzivat tenky drat, nebo tenke PK-cko dvouzilove na pripojeni od rampy k odpalovacimu mistu s skoda v pripade zlyhani motoru a pod. na privodnich vodicich je minimalni, stejne tak spolehlivost je daleko vyssi.
Tak asi toliko o palnicich a kondenzatorovem VN roznetu
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.320 sekund