- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
Re: Pokec o čemkoli.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
11 roků 4 měsíců zpět #262
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
11 roků 4 měsíců zpět #151
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Ahoj Mirku,
děkuji, ty ceny jsou opravdu pěkné.
Ivo
děkuji, ty ceny jsou opravdu pěkné.
Ivo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 4 měsíců zpět #146
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Ahoj Dragone ,
Na zaslání Vesuvitu a kvalitní vojenské ženijní zápalnice Ti doporučuji ( absolutně jejlepší ceny) web:
militiae-caelestis.nabizi.cz/iniciace-pomucky-doplnky_c7288/
zápalnici si kup klubko 10 m !
K BP: Při hustotě menší než 1,75 g/cm3 nehoří černý prach v paralelních vrstvách, ale v celém objemu hmoty najednou.
V praxi to znamená že dochází k enormnímu nárůstu zahrazení, tlaku a rychlosti spalování - obvykle vedoucímu k vyražení tryska, víka či roztržení plášte motoru. Potřebuješ mít hustotu pracového zrna v komoře motoru min. 1,75 -1,8 gr/cm3.
Potřebný lisovací tlak je cca 1000 kp/cm2 a více. Papírové dutinky by se tímto tlakem roztáhli či roztrhli (musí být pri lisování ve speciálním lisovacím pouzdru - podobně i kovových trubek pokuď nejsou dostatečně pevné. Pozor na tření či možnost zakousnutí lisovacího trnu do pláště !! Na trn se nepoužívá ocel, ale kvalitní Al slitiny (leštěný povrch ..)..... a vůbec hromada dalších detailů.
Další možností je použití černého prachu s modifikovaným složením (ne klasika 75/10/15) viď:
raketky.via.cz/fs.php sekce Raketová TPH , podsekce Úvod o TPH , část: TPH na základě černého střelného prachu
Zmiňované motorky jsem nelisoval , zde momentálně nemám na to podmínky.
Mirek
Na zaslání Vesuvitu a kvalitní vojenské ženijní zápalnice Ti doporučuji ( absolutně jejlepší ceny) web:
militiae-caelestis.nabizi.cz/iniciace-pomucky-doplnky_c7288/
zápalnici si kup klubko 10 m !
K BP: Při hustotě menší než 1,75 g/cm3 nehoří černý prach v paralelních vrstvách, ale v celém objemu hmoty najednou.
V praxi to znamená že dochází k enormnímu nárůstu zahrazení, tlaku a rychlosti spalování - obvykle vedoucímu k vyražení tryska, víka či roztržení plášte motoru. Potřebuješ mít hustotu pracového zrna v komoře motoru min. 1,75 -1,8 gr/cm3.
Potřebný lisovací tlak je cca 1000 kp/cm2 a více. Papírové dutinky by se tímto tlakem roztáhli či roztrhli (musí být pri lisování ve speciálním lisovacím pouzdru - podobně i kovových trubek pokuď nejsou dostatečně pevné. Pozor na tření či možnost zakousnutí lisovacího trnu do pláště !! Na trn se nepoužívá ocel, ale kvalitní Al slitiny (leštěný povrch ..)..... a vůbec hromada dalších detailů.
Další možností je použití černého prachu s modifikovaným složením (ne klasika 75/10/15) viď:
raketky.via.cz/fs.php sekce Raketová TPH , podsekce Úvod o TPH , část: TPH na základě černého střelného prachu
Zmiňované motorky jsem nelisoval , zde momentálně nemám na to podmínky.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
11 roků 4 měsíců zpět #145
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Ahoj Mirku,
s kompenzací odvrtaného zpožďovače počitám, zelená zápalnice již při pohledu evidentně hoří nepravidelně, ale mělo to být rychlé řešení, abych o víkendu mohl jít startovat, jako řešení pro jednoduchou raketu, se mi to zdálo použitelné, nakonec mi manželka našla užitečnější víkendový program.
Časovací zápalnici a Vesuvit si každopádně nechám poslat, u dále připravované dvojstupňovky již improvizovat nebudu.
Al používám pigment do barvy, staré zbytky, se suříkem nebo lépe s mletým manganistanem draselným jsem kdysi dělal nálože, teplota hoření je sice někde jinde než u BP, ale je to jen záblesk s celkem velkým objemem plynů, trubičku pro výmet mám z duralu a trup chráněn vodním sklem, nicméně Al pekelně ušpiní vše s čím přijde do styku, tak práce s Vesuvitem bude pohodlnější.
Děkuji za nabídku motorů, ale mám slušnou zásobu duralových trubek z rogal o průměru 30, 38, 42, 45, 48, 50 mm, tl. 1,5 mm, tak z toho něco udělám.
Rád bych se zeptal, jakým tlakem lisuješ BP. Jako pubescent jsem dělal motorky na BP s čelním odhoříváním s poměrem KNO3 74%, dřevěné uhlí 16% a S 10%, starty byly dost razantní, což bylo zřejmě také dáno nízkým tlakem lisování a naštěstí silnými stěnami hliníkových motorů ( tl. 8 mm ),Z určité nostalgie si chci opět něco vyrobit a porovnat se sorbitkou.
Ivo
s kompenzací odvrtaného zpožďovače počitám, zelená zápalnice již při pohledu evidentně hoří nepravidelně, ale mělo to být rychlé řešení, abych o víkendu mohl jít startovat, jako řešení pro jednoduchou raketu, se mi to zdálo použitelné, nakonec mi manželka našla užitečnější víkendový program.
Časovací zápalnici a Vesuvit si každopádně nechám poslat, u dále připravované dvojstupňovky již improvizovat nebudu.
Al používám pigment do barvy, staré zbytky, se suříkem nebo lépe s mletým manganistanem draselným jsem kdysi dělal nálože, teplota hoření je sice někde jinde než u BP, ale je to jen záblesk s celkem velkým objemem plynů, trubičku pro výmet mám z duralu a trup chráněn vodním sklem, nicméně Al pekelně ušpiní vše s čím přijde do styku, tak práce s Vesuvitem bude pohodlnější.
Děkuji za nabídku motorů, ale mám slušnou zásobu duralových trubek z rogal o průměru 30, 38, 42, 45, 48, 50 mm, tl. 1,5 mm, tak z toho něco udělám.
Rád bych se zeptal, jakým tlakem lisuješ BP. Jako pubescent jsem dělal motorky na BP s čelním odhoříváním s poměrem KNO3 74%, dřevěné uhlí 16% a S 10%, starty byly dost razantní, což bylo zřejmě také dáno nízkým tlakem lisování a naštěstí silnými stěnami hliníkových motorů ( tl. 8 mm ),Z určité nostalgie si chci opět něco vyrobit a porovnat se sorbitkou.
Ivo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 4 měsíců zpět #135
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Ahoj Dragone ,
díky za informace. Právě pohled na jiná řešení a přístupy k problému jsou přínosem debat.
Obávám se však, že navrtáním zpožďovací slže ROS-ky o 3 mm, jsi vlastně skrátil původní dobu zpoždení o cca 1,5 sec. ,
Její rychlost hoření je právě cca 2 mm/sec. O tuto dobu, by jsi podle mne měl prodloužit svou zápalnici, aby jsi kompenzoval skrácení původního zpoždění. To vetknutí zápalnice do zpožďovačky určite zlepšuje spolehlivost zážehu zápalnice.
Problém je podle některých zkušeností a hlavně podle informací od opravdových profesionálů ,použití té tenké zelené zápalnice. Má tenkou duši z černého prachu a textilní oplet lakovaný hořlavým "nitrolakem".Ryclost hoření je udávána na 70 sec./1 m.
Spolehlivost a rovnomernost hoření zápalnice závisí hodně na průměru prachové duše ,konstrukci zápalnice a technologii výroby. Pro tak důležitou věc jako je výmet padáku bych doporučoval jak jsem již psal v předchozím příspěvku ženijní zápalnici průměru 5 mm anebo přímo časovací zápalnici (průměr 6 mm). Ty jsou vyráběné a konstruované pro tyto ůčely.
Já mám taky rozdělané nějaké ROS s prodloužením zpoždění s využitím ženijní zápalnice. Zápalnice je vlepená do středících kroužků a ty jsou vlepeny do trubičky z hnědé lepící pásky , která je nasunuta na zpožďovač ROS. Pro zajištění spolehlivého zážehu dávám na čelo zápalnice vrstvičku BP s ředeným nitrolakem či Kanagomem. Toto čelo se dotýká čela zpožďovače ROS ,kde je otvor průměru 4,5 mm - kterým prošlehne plamen zpožďovací slože.
Potřebuji tyto funční kusy letově ověřit a potom můžu provedení ještě více zjednodušit.
Na výmet používám výhradně Vesuvit LC. Kilovka za 360.- Kč vydrží na delší dobu.
Al prášek a suřík jsem kdysi používal spíše jako zábleskovou slož. Vlastnosti této směsi jsou hodně závislé od použitého materálu. Je rozdíl v kvalite Al ( hliníkový prášek - jako pigment do barev , nebo tmavý pyrotechnický hliník, i kvalita a zrnitost suříku. Nevím jak určuješ váhu výmetné slože ...
K použití dřevěného uhlí pro absorpci ič. záření: u SX81 jsem používaní dřevěného uhlí nečetl a ani neviděl. A to ani u větších motorů MiK-a s "výkonem" kolem 640 Ns. Použitá zrna mělo klasickou barvu beze stop po těchto přísadách ...
Přikládam citaci z popisu skoušek přísad z webu "Raketky" sekce raketová TPH ,podsekce Aditiva,SX81 :
Mletý grafit, po chemické stránce uhlík, je asi nejznámější příměsí pro stabilizaci odhořívání i jiných TPH. Je levný, prodává se někdy pod názvem Havraní stříbro. Jako vyhovující přídavek se uvádí 2%, další zvyšování vede ke zpomalování odhořívání a posléze i snižování specifického impulzu. V sorbitolové TPH neshoří, teplota je příliš nízká a prostředí není dostatečně oxidační. Není ani jedovatý, ani reaktivní či snadno zápalný, takže s upravenou TPH se může zacházet stejně jako se základní. Jedinou nevýhodou je, že v práškovém stavu značně špiní.
Mleté dřevěné uhlí se mi neosvědčilo. Sice by se mohlo zdát, že v motoru shoří, ale není tomu tak. Je to po chemické stránce, stejně jako grafit, uhlík, ale je podstatně snadněji zapálitelné. To je dáno vysokou pórovitostí jeho částeček. Po zamíchání do roztavené TPH však do sebe nasaje sorbitol, čímž se jednak zvyšuje konzistence taveniny, ale hlavně tím zanikne jeho snadná zapálitelnost a ještě se zhoršuje využití sorbitolu. Navíc je práce s dřevěným uhlím obtížná a špinavá.
Oxid železitý Fe2O3, a to velmi jemný červený (ne hnědý, ten je hydratovaný) je velmi dobrým aditivem. Kromě zneprůsvitnění hmoty jádra má ještě další význačné vlastnosti. První je usnadnění mletí dusičnanu, je to dobrá mlecí přísada, dusičnan se dobře mele současně s ním. Význačnější je ale jeho katalytický účinek, běžně se používá na zrychlení hoření chloristanových kompozic. V případě dusičnanů je jeho účinek nižší, ale je též citelný, pokud se jej přidá dostatečné množství v hmotnostním obsahu řádu jednotek procent. Již byl zmíněn u epoxidových hořlavých tmelů a taktéž jej používá Richard Nakka u svých TPH označovaných RNX na bázi dusičnanu draselného s epoxidem. Jeho použití v hmotnostním přídavku kolem 2% k sorbitolové TPH má zajímavý důsledek. Vzorek hoří volně za atmosférického tlaku viditelně rychleji, ale doba chodu motoru se nezkrátí, naopak mi připadá delší. Kanálkový motor se snadněji zažehuje a rychleji nasazuje na plný výkon bez zapulzování, naopak čelní motor táhne spíš hůře. Z tohoto pozorování mě vyplývá, že za nízkého tlaku, kdy TPH hoří pomalu, se projeví jeho katalytický účinek a rychlost hoření se zvýší, kdežto za vysokého, kdy již je hoření rychlé i bez jeho přídavku, převáží efekt zneprůsvitnění jádra. Výsledkem je ještě plošší charakteristika hoření TPH v závislosti na tlaku, což je pro motory s kruhovým kanálkem, pracující za proměnného zahrazení, velmi výhodné.
Nyní je možno namítnout, že přídavek katalyzátoru by mohl být bezpečnostním rizikem při tavení TPH. Pro ověření jsem provedl roztavení čistého dusičnanu při teplotě kolem 350C, kdy má vzhled jako voda. Přídavek oxidu železitého však nevedl k žádným známkám rozkladu, takže jeho teplotu nijak význačně nesnižuje.
Závěrem tohoto odstavce bych tedy sorbitolovou TPH aditivovanou oxidem železitým doporučil, a to pro motory s hořením jádra z kanálku, pro čelní nikoliv. Dále se upravená TPH osvědčila jako zpožďovací slož ve vývrtu zátky, hoří rychleji a téměř nezávisle na tlaku. Posléze je tekutější a plastičtější. Nevýhodou je špinění oxidu, ale není tak nepříjemné jako třeba mletého grafitu nebo i pigmentového práškového hliníku.
Dej mi potom vědět jak ti to fungovalo.
K ROS ve 2-hém a 3-tím stupni. Možná by ti mohlo pomoci použití lehčího a menšího 3-tího stupne a také i motoru.
Mohl bych ti věnovat na experiment 2 ks motoru ze světlicové nábojnice pr. 26,5x80 mm , na lisovaný BP , výkonem 22 Ns a váhou 63 gr. Má ale zpoždění jen 4 sec.
Mirek
díky za informace. Právě pohled na jiná řešení a přístupy k problému jsou přínosem debat.
Obávám se však, že navrtáním zpožďovací slže ROS-ky o 3 mm, jsi vlastně skrátil původní dobu zpoždení o cca 1,5 sec. ,
Její rychlost hoření je právě cca 2 mm/sec. O tuto dobu, by jsi podle mne měl prodloužit svou zápalnici, aby jsi kompenzoval skrácení původního zpoždění. To vetknutí zápalnice do zpožďovačky určite zlepšuje spolehlivost zážehu zápalnice.
Problém je podle některých zkušeností a hlavně podle informací od opravdových profesionálů ,použití té tenké zelené zápalnice. Má tenkou duši z černého prachu a textilní oplet lakovaný hořlavým "nitrolakem".Ryclost hoření je udávána na 70 sec./1 m.
Spolehlivost a rovnomernost hoření zápalnice závisí hodně na průměru prachové duše ,konstrukci zápalnice a technologii výroby. Pro tak důležitou věc jako je výmet padáku bych doporučoval jak jsem již psal v předchozím příspěvku ženijní zápalnici průměru 5 mm anebo přímo časovací zápalnici (průměr 6 mm). Ty jsou vyráběné a konstruované pro tyto ůčely.
Já mám taky rozdělané nějaké ROS s prodloužením zpoždění s využitím ženijní zápalnice. Zápalnice je vlepená do středících kroužků a ty jsou vlepeny do trubičky z hnědé lepící pásky , která je nasunuta na zpožďovač ROS. Pro zajištění spolehlivého zážehu dávám na čelo zápalnice vrstvičku BP s ředeným nitrolakem či Kanagomem. Toto čelo se dotýká čela zpožďovače ROS ,kde je otvor průměru 4,5 mm - kterým prošlehne plamen zpožďovací slože.
Potřebuji tyto funční kusy letově ověřit a potom můžu provedení ještě více zjednodušit.
Na výmet používám výhradně Vesuvit LC. Kilovka za 360.- Kč vydrží na delší dobu.
Al prášek a suřík jsem kdysi používal spíše jako zábleskovou slož. Vlastnosti této směsi jsou hodně závislé od použitého materálu. Je rozdíl v kvalite Al ( hliníkový prášek - jako pigment do barev , nebo tmavý pyrotechnický hliník, i kvalita a zrnitost suříku. Nevím jak určuješ váhu výmetné slože ...
K použití dřevěného uhlí pro absorpci ič. záření: u SX81 jsem používaní dřevěného uhlí nečetl a ani neviděl. A to ani u větších motorů MiK-a s "výkonem" kolem 640 Ns. Použitá zrna mělo klasickou barvu beze stop po těchto přísadách ...
Přikládam citaci z popisu skoušek přísad z webu "Raketky" sekce raketová TPH ,podsekce Aditiva,SX81 :
Mletý grafit, po chemické stránce uhlík, je asi nejznámější příměsí pro stabilizaci odhořívání i jiných TPH. Je levný, prodává se někdy pod názvem Havraní stříbro. Jako vyhovující přídavek se uvádí 2%, další zvyšování vede ke zpomalování odhořívání a posléze i snižování specifického impulzu. V sorbitolové TPH neshoří, teplota je příliš nízká a prostředí není dostatečně oxidační. Není ani jedovatý, ani reaktivní či snadno zápalný, takže s upravenou TPH se může zacházet stejně jako se základní. Jedinou nevýhodou je, že v práškovém stavu značně špiní.
Mleté dřevěné uhlí se mi neosvědčilo. Sice by se mohlo zdát, že v motoru shoří, ale není tomu tak. Je to po chemické stránce, stejně jako grafit, uhlík, ale je podstatně snadněji zapálitelné. To je dáno vysokou pórovitostí jeho částeček. Po zamíchání do roztavené TPH však do sebe nasaje sorbitol, čímž se jednak zvyšuje konzistence taveniny, ale hlavně tím zanikne jeho snadná zapálitelnost a ještě se zhoršuje využití sorbitolu. Navíc je práce s dřevěným uhlím obtížná a špinavá.
Oxid železitý Fe2O3, a to velmi jemný červený (ne hnědý, ten je hydratovaný) je velmi dobrým aditivem. Kromě zneprůsvitnění hmoty jádra má ještě další význačné vlastnosti. První je usnadnění mletí dusičnanu, je to dobrá mlecí přísada, dusičnan se dobře mele současně s ním. Význačnější je ale jeho katalytický účinek, běžně se používá na zrychlení hoření chloristanových kompozic. V případě dusičnanů je jeho účinek nižší, ale je též citelný, pokud se jej přidá dostatečné množství v hmotnostním obsahu řádu jednotek procent. Již byl zmíněn u epoxidových hořlavých tmelů a taktéž jej používá Richard Nakka u svých TPH označovaných RNX na bázi dusičnanu draselného s epoxidem. Jeho použití v hmotnostním přídavku kolem 2% k sorbitolové TPH má zajímavý důsledek. Vzorek hoří volně za atmosférického tlaku viditelně rychleji, ale doba chodu motoru se nezkrátí, naopak mi připadá delší. Kanálkový motor se snadněji zažehuje a rychleji nasazuje na plný výkon bez zapulzování, naopak čelní motor táhne spíš hůře. Z tohoto pozorování mě vyplývá, že za nízkého tlaku, kdy TPH hoří pomalu, se projeví jeho katalytický účinek a rychlost hoření se zvýší, kdežto za vysokého, kdy již je hoření rychlé i bez jeho přídavku, převáží efekt zneprůsvitnění jádra. Výsledkem je ještě plošší charakteristika hoření TPH v závislosti na tlaku, což je pro motory s kruhovým kanálkem, pracující za proměnného zahrazení, velmi výhodné.
Nyní je možno namítnout, že přídavek katalyzátoru by mohl být bezpečnostním rizikem při tavení TPH. Pro ověření jsem provedl roztavení čistého dusičnanu při teplotě kolem 350C, kdy má vzhled jako voda. Přídavek oxidu železitého však nevedl k žádným známkám rozkladu, takže jeho teplotu nijak význačně nesnižuje.
Závěrem tohoto odstavce bych tedy sorbitolovou TPH aditivovanou oxidem železitým doporučil, a to pro motory s hořením jádra z kanálku, pro čelní nikoliv. Dále se upravená TPH osvědčila jako zpožďovací slož ve vývrtu zátky, hoří rychleji a téměř nezávisle na tlaku. Posléze je tekutější a plastičtější. Nevýhodou je špinění oxidu, ale není tak nepříjemné jako třeba mletého grafitu nebo i pigmentového práškového hliníku.
Dej mi potom vědět jak ti to fungovalo.
K ROS ve 2-hém a 3-tím stupni. Možná by ti mohlo pomoci použití lehčího a menšího 3-tího stupne a také i motoru.
Mohl bych ti věnovat na experiment 2 ks motoru ze světlicové nábojnice pr. 26,5x80 mm , na lisovaný BP , výkonem 22 Ns a váhou 63 gr. Má ale zpoždění jen 4 sec.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- DRAGON-CZ
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 241
- Obdržená poděkování 6
11 roků 4 měsíců zpět #134
od DRAGON-CZ
Odpověděl DRAGON-CZ pro téma Re: Pokec o čemkoli.
Ahoj Mirku,
navrtal jsem do původní zpožďovací slože dirku hloubky 3mm a průměru 2,5 mm, nasypal BP, zasunul zelenou zápalnici o průměru 1,9 mm, ( hoří cca 10 mm/1 sec ) a zalepil epoxidovou plastelínou, dále jsem nasadil a přilepil Al trubičku s distanční vložkou z korku 20 mm skrz níž je protažena zápalnice a na níž ještě dle potřeby nasadím korkové podložky, abych docílil potřebného načasování ( nepotřebuji nijak přesně, jen aby se čas do výmetu prodloužil cca o 2 sec. ), protože BP již nemám, tak na výmet použiji směs Al a suříku.
U sorbitolových palivových jader větších průměrů může docházet k problémům s pronikáním ič. záření do objemu paliva a lokálnímu přehřívání, proto dřevěné uhlí na začernění, možná, že Fe2O3 bude fungovat podobně, každopádně zkusím obě varianty, nicméně viděl jsem na dokumentu, jak bojovníci Hamasu to lili z hrnce z plynového vařiče rovnou do železné roury rakety a nic obarveného neměli, tak ten problém nebude asi, tak akutní.
U druhého a třetího stupně padla předběžně volba na ROSky proto, že zrovna leží v krabici, ale zároveň připravuji k otestování sorbitku z duralové trubky o vnitřním půměru 45.
navrtal jsem do původní zpožďovací slože dirku hloubky 3mm a průměru 2,5 mm, nasypal BP, zasunul zelenou zápalnici o průměru 1,9 mm, ( hoří cca 10 mm/1 sec ) a zalepil epoxidovou plastelínou, dále jsem nasadil a přilepil Al trubičku s distanční vložkou z korku 20 mm skrz níž je protažena zápalnice a na níž ještě dle potřeby nasadím korkové podložky, abych docílil potřebného načasování ( nepotřebuji nijak přesně, jen aby se čas do výmetu prodloužil cca o 2 sec. ), protože BP již nemám, tak na výmet použiji směs Al a suříku.
U sorbitolových palivových jader větších průměrů může docházet k problémům s pronikáním ič. záření do objemu paliva a lokálnímu přehřívání, proto dřevěné uhlí na začernění, možná, že Fe2O3 bude fungovat podobně, každopádně zkusím obě varianty, nicméně viděl jsem na dokumentu, jak bojovníci Hamasu to lili z hrnce z plynového vařiče rovnou do železné roury rakety a nic obarveného neměli, tak ten problém nebude asi, tak akutní.
U druhého a třetího stupně padla předběžně volba na ROSky proto, že zrovna leží v krabici, ale zároveň připravuji k otestování sorbitku z duralové trubky o vnitřním půměru 45.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.422 sekund