- Příspěvky: 229
- Obdržená poděkování 6
Winning the Carmack Prize
- jojocri
- Autor tématu
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
10 roků 6 měsíců zpět #1773
od jojocri
Odpověděl jojocri pro téma Winning the Carmack Prize
Mirek ,
páči sa mi tvoj názor, ale aj tak si myslím , že to je na veľmi dlhú debatu, ktorá sa dá uzavrieť veľmi jednoducho, tak , ako si naznačil aj ty.
Rozdiel v našom amaterizme a možnostiach "amatérov" z USA je priepastný
Jojo
páči sa mi tvoj názor, ale aj tak si myslím , že to je na veľmi dlhú debatu, ktorá sa dá uzavrieť veľmi jednoducho, tak , ako si naznačil aj ty.
Rozdiel v našom amaterizme a možnostiach "amatérov" z USA je priepastný
Jojo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 6 měsíců zpět #1734
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Winning the Carmack Prize
Ahoj Jožko,
dost dlouho jsem čekal na nějakou odezvu. Takže píšu svůj osobní laický názor, nakolik žádný můj model zatím zřejmě nepřekročil dostup 1 km.
Obávám se, že reálný rozsah problematiky letu "modelu" do výšky 30,5 km nikdo z nás nepozná.
Zatím nevím o nikom z nás kdo by postavil model s dostupem aspoň 3-5 km!
Zatím u nás byla pouze jedna parta která něco akového dělala byla bývalá brněnské vojenská akademii A.Zápotockého, též známá pod zkratkou VAAZ - v rámci projektu sondážní rakety řady SONDA.
pěkný článek:
www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name...m/cz/sonda/index.htm
i zde nejvýkonnejší konfigurace dosáhla dostupu kolem 18 km.
citát konfigurace:
SONDA 5-9
jednalo se opět o koncepčně shodnou raketu ., tedy dvojstupňovou na TPH. Konstrukčně a koncepčně se mnoho nelišila od předcházejících typů raket řady SONDA. Startovací stupen S5 resp. jeho modifikace S5-1 byla použita ve spojení v konfiguraci S5-S7., kde S5 byl letovým stupněm.
S5 - startovní stupeň
Tento stupeň o váze 33,4kg byl opět bezešvou ocelovou trubkou o průměru 125mm. Vnitřek spalovací komory byl opět tepelně izolován azbestem a nátěrem ze silikonového laku. Tento záměr jak jsem již napsal měl zaručit alspoň dvojnásobné použití tohoto stupně. Palivo 11kg diglykolu, bylo tentokráte lisováno do tvaru trubky . Toto řešení mělo zajistit větší plochu hoření . Tah motoru pak dosahoval kolem hodnot 12kN a s dobou hoření 1,9s.
S9 - druhý stupeň - letový
Vážil 52,5kg ., a byl pochopitelně i zde obdobné konstrukce včetně vnitřních úprav. Průměr motoru činil 145mm a obsahoval 16,5 kg TPH diklykolu. Motor vyvíjel tah 20kN po dobu 1,71sec. Nově byl na horní části umístěný duralový prstenec pro uchycení hlavice . Průměr hlavice měl být 128mm a mohla pod svým povrchem nést zatížení do 8kg-jinak byla shodná jako u zadání při S7a S10.
K vzájemnému oddělení obou stupňů došlo ve výškách 2-2,5km . Letový stupen zažehl svůj motor zásluhou časovače a ten se také postaral o vhodné vymetení padáku při návratu stupně na Zem. Druhý stupen S5-9 byl zatím nejvýkonnějším letovým stupněm ze série SONDA. V konfiguraci s S6 se s tímto nosičem dosahovalo výšek kolem 18km
Pro dosažení takových výšek potřebujeme jiné motory, jiná výkonnější paliva, jiné materiály na trup,stabilizátory i hlavici. Při jejich vývoji i výrobě musíme zvládnou problémy, které se u menších motorů i palivových zrn prostě nevyskytují. Výkonné motory s dlouhou dobou tahu, vysokým koeficientem plnění paliva(Kpp – hmotnost paliva/celková hmotnost motoru) a nízkou hmotností na jednotku výkonu – vysoký měrný výkon (Ns/g.) Konstrukční díly trupu a ostatních částí modelu musí vydržet extrémní pracovní podmínky:
Vysoké teploty – ohřev z aerodynamického odporu ( rychlost cca 1500 m/s), i teplo od motoru. Dále i nízké teploty okolitého prostředí a jeho tlak (fukce elektroniky a návratového systému – výmetu). S těmito teplotami zase souvisí i příslušné problémy s roztahováním a smršťováním jednotlivých dílů vůči sobě. Velké mechanické zatížení dílů, jednak vlivem výše zmiňovaných procesů , plus síly od působící akcelerace ( může dosahovat až 80 – 120 G !!), nebo i decelerace. Kombinace výkonných motorů a paliv s kovy a kompozity dávají potom k dispozici celkovou dobu tahu pro 2-st. model až desítek vteřin!
Přehled základních údajů kandidátů o tuto cenu je velmi zajímavý:
media.armadilloaerospace.com/misc/microp...trants.html#proteus7
Naše modely většinou létají rychlostmi v řádu do 100 m/s!!
Akcelerace cca od 4 G do cca 8 G, problémy výše popisované zde prakticky nejsou.
Takovéto projekty už opravdu nepředstavují amatérskou modelářskou činnost.
Prostě podmínky – z mnoha hledisek pro něco takového zde nejsou a těžko budou!
Proto si myslím, že by to zde ( i když zde máme opravdu schopné a šikovné lidi) nebyla žádná „levá zadní“.
Jak ukazuje život , tak ani v podmínkách USA a jeho materiálové a technologické základny to představuje velkou výzvu.
Sám se dost zajímáš i o SugarShoot , jsou dobře vybavení a velmi zkušení lidé, ale jak velké mají problémy jenom s motorem a palivovými zrny (série CATO u statických i letových zkoušek) ….
V našich podmínkách nám dávají zabrat i ty naše „menší“ problémy.
Ovšem radost a zážitky z jejich překonávání jsou velké!
Pro ty z nás kteří se chtějí pěkně vyřádit, upozorňuji i na další cenu:
High Performance Propulsion Award
media.armadilloaerospace.com/misc/hppa2.htm
Dosažení výtokové rychlosti plynů min. 2600 m/s
Hmotnostní poměr motoru: poměr váhy motoru startovní / po dohoření – minimálně 6 !!
Minimálně 3 sec. trvání tahu, Impulz motoru aspoň 1000 Ns!
S pozdravem … Mirek
dost dlouho jsem čekal na nějakou odezvu. Takže píšu svůj osobní laický názor, nakolik žádný můj model zatím zřejmě nepřekročil dostup 1 km.
Obávám se, že reálný rozsah problematiky letu "modelu" do výšky 30,5 km nikdo z nás nepozná.
Zatím nevím o nikom z nás kdo by postavil model s dostupem aspoň 3-5 km!
Zatím u nás byla pouze jedna parta která něco akového dělala byla bývalá brněnské vojenská akademii A.Zápotockého, též známá pod zkratkou VAAZ - v rámci projektu sondážní rakety řady SONDA.
pěkný článek:
www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name...m/cz/sonda/index.htm
i zde nejvýkonnejší konfigurace dosáhla dostupu kolem 18 km.
citát konfigurace:
SONDA 5-9
jednalo se opět o koncepčně shodnou raketu ., tedy dvojstupňovou na TPH. Konstrukčně a koncepčně se mnoho nelišila od předcházejících typů raket řady SONDA. Startovací stupen S5 resp. jeho modifikace S5-1 byla použita ve spojení v konfiguraci S5-S7., kde S5 byl letovým stupněm.
S5 - startovní stupeň
Tento stupeň o váze 33,4kg byl opět bezešvou ocelovou trubkou o průměru 125mm. Vnitřek spalovací komory byl opět tepelně izolován azbestem a nátěrem ze silikonového laku. Tento záměr jak jsem již napsal měl zaručit alspoň dvojnásobné použití tohoto stupně. Palivo 11kg diglykolu, bylo tentokráte lisováno do tvaru trubky . Toto řešení mělo zajistit větší plochu hoření . Tah motoru pak dosahoval kolem hodnot 12kN a s dobou hoření 1,9s.
S9 - druhý stupeň - letový
Vážil 52,5kg ., a byl pochopitelně i zde obdobné konstrukce včetně vnitřních úprav. Průměr motoru činil 145mm a obsahoval 16,5 kg TPH diklykolu. Motor vyvíjel tah 20kN po dobu 1,71sec. Nově byl na horní části umístěný duralový prstenec pro uchycení hlavice . Průměr hlavice měl být 128mm a mohla pod svým povrchem nést zatížení do 8kg-jinak byla shodná jako u zadání při S7a S10.
K vzájemnému oddělení obou stupňů došlo ve výškách 2-2,5km . Letový stupen zažehl svůj motor zásluhou časovače a ten se také postaral o vhodné vymetení padáku při návratu stupně na Zem. Druhý stupen S5-9 byl zatím nejvýkonnějším letovým stupněm ze série SONDA. V konfiguraci s S6 se s tímto nosičem dosahovalo výšek kolem 18km
Pro dosažení takových výšek potřebujeme jiné motory, jiná výkonnější paliva, jiné materiály na trup,stabilizátory i hlavici. Při jejich vývoji i výrobě musíme zvládnou problémy, které se u menších motorů i palivových zrn prostě nevyskytují. Výkonné motory s dlouhou dobou tahu, vysokým koeficientem plnění paliva(Kpp – hmotnost paliva/celková hmotnost motoru) a nízkou hmotností na jednotku výkonu – vysoký měrný výkon (Ns/g.) Konstrukční díly trupu a ostatních částí modelu musí vydržet extrémní pracovní podmínky:
Vysoké teploty – ohřev z aerodynamického odporu ( rychlost cca 1500 m/s), i teplo od motoru. Dále i nízké teploty okolitého prostředí a jeho tlak (fukce elektroniky a návratového systému – výmetu). S těmito teplotami zase souvisí i příslušné problémy s roztahováním a smršťováním jednotlivých dílů vůči sobě. Velké mechanické zatížení dílů, jednak vlivem výše zmiňovaných procesů , plus síly od působící akcelerace ( může dosahovat až 80 – 120 G !!), nebo i decelerace. Kombinace výkonných motorů a paliv s kovy a kompozity dávají potom k dispozici celkovou dobu tahu pro 2-st. model až desítek vteřin!
Přehled základních údajů kandidátů o tuto cenu je velmi zajímavý:
media.armadilloaerospace.com/misc/microp...trants.html#proteus7
Naše modely většinou létají rychlostmi v řádu do 100 m/s!!
Akcelerace cca od 4 G do cca 8 G, problémy výše popisované zde prakticky nejsou.
Takovéto projekty už opravdu nepředstavují amatérskou modelářskou činnost.
Prostě podmínky – z mnoha hledisek pro něco takového zde nejsou a těžko budou!
Proto si myslím, že by to zde ( i když zde máme opravdu schopné a šikovné lidi) nebyla žádná „levá zadní“.
Jak ukazuje život , tak ani v podmínkách USA a jeho materiálové a technologické základny to představuje velkou výzvu.
Sám se dost zajímáš i o SugarShoot , jsou dobře vybavení a velmi zkušení lidé, ale jak velké mají problémy jenom s motorem a palivovými zrny (série CATO u statických i letových zkoušek) ….
V našich podmínkách nám dávají zabrat i ty naše „menší“ problémy.
Ovšem radost a zážitky z jejich překonávání jsou velké!
Pro ty z nás kteří se chtějí pěkně vyřádit, upozorňuji i na další cenu:
High Performance Propulsion Award
media.armadilloaerospace.com/misc/hppa2.htm
Dosažení výtokové rychlosti plynů min. 2600 m/s
Hmotnostní poměr motoru: poměr váhy motoru startovní / po dohoření – minimálně 6 !!
Minimálně 3 sec. trvání tahu, Impulz motoru aspoň 1000 Ns!
S pozdravem … Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- jojocri
- Autor tématu
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 229
- Obdržená poděkování 6
10 roků 6 měsíců zpět #1672
od jojocri
Odpověděl jojocri pro téma Winning the Carmack Prize
Koudy,
myslím si, že je tu nás niekoľko, ktorí by sme podobný projekt zvládli ľavou zadnou, ak by sme mali primeranú kôpku peňazí , dostatok voľného času a možnosťou prekonať obmedzenia , ktoré Mirek popísal tu :
(www.raketaci.cz/index.php/fofum-pokec-o-...-do-stratosfery#1646) .
Samozrejme, že nechcem znevažovať výsledky, ktoré dosiahli "soudruzi z USA".
Jojo
myslím si, že je tu nás niekoľko, ktorí by sme podobný projekt zvládli ľavou zadnou, ak by sme mali primeranú kôpku peňazí , dostatok voľného času a možnosťou prekonať obmedzenia , ktoré Mirek popísal tu :
(www.raketaci.cz/index.php/fofum-pokec-o-...-do-stratosfery#1646) .
Samozrejme, že nechcem znevažovať výsledky, ktoré dosiahli "soudruzi z USA".
Jojo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Koudy
- Offline
- Moderátor
10 roků 6 měsíců zpět #1671
od Koudy
Odpověděl Koudy pro téma Winning the Carmack Prize
No, není to krása!
Člověku je hned veseleji jak to vidí. Vím že se nedostanu na jejich úroveň, ale je to moc lákavé.
Člověku je hned veseleji jak to vidí. Vím že se nedostanu na jejich úroveň, ale je to moc lákavé.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- jojocri
- Autor tématu
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 229
- Obdržená poděkování 6
10 roků 6 měsíců zpět #1670
od jojocri
Winning the Carmack Prize vytvořil uživatel jojocri
Winning the Carmack Prize - Víťaz Carmackovej ceny
Túto cenu už spomínal na fóre Mirek. Ide o cenu celkovo 10.000 USD pre amatérsky tím, ktorý so svojou raketou dosiahne výšku 100.000 stôp ( 30,48 km ), let musí byť zaznamenaný pomocou GPS, raketa sa musí byť nájdená do 24 hod od štartu bez poškodenia a mala by byť schopná opätovného štartu. Celý projekt musí byť zdokumentovaný a odporúča sa aj video zo štartu a letu rakety. Súťaž je posudzovaná Johnom Carmackom.
Na túto tému som už narazil dávnejšie , ale opäť som s k nej vrátil , keď som našiel túto krásnu fotografiu:
Pre tých , ktorým sa páči tak, ako mne ( už ju mám na ploche ako tapetu), tu je link :
www.flickr.com/photos/jurvetson/81027759...es/l/in/photostream/
Takže, táto dvojstupňová raketa 11.9.2012 dosiahla výšku 104,659' stôp ( 31900 m ).
Túto raketu dlhú 126,75 palcov ( cca 322 cm ) poháňali dva " sériové motory ", AeroTech N1000 v prvom stupni a AeroTech M685 v druhom stupni., s celkovým impulzom 21650 Ns ( to je cca 2x toľko, ako všetky rakety na Koprníku 2012). Prvý stupeň má priemer 4 palce (101,6 mm), druhý 3 palce ( 76,2 mm).
Motory AeroTech:
www.aerotech-rocketry.com/products.aspx
Motor AeroTech N1000 - parametre:
www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=638
Motor AeroTech M685 - parametre:
www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=1008
Podrobný popis a rozbor projektu je tu ( samozrejme angličtina ) :
docs.google.com/file/d/0B7wR-btf10NSNEdKOHROcGRGbDA/edit
Videá z projektu :
Túto cenu už spomínal na fóre Mirek. Ide o cenu celkovo 10.000 USD pre amatérsky tím, ktorý so svojou raketou dosiahne výšku 100.000 stôp ( 30,48 km ), let musí byť zaznamenaný pomocou GPS, raketa sa musí byť nájdená do 24 hod od štartu bez poškodenia a mala by byť schopná opätovného štartu. Celý projekt musí byť zdokumentovaný a odporúča sa aj video zo štartu a letu rakety. Súťaž je posudzovaná Johnom Carmackom.
Na túto tému som už narazil dávnejšie , ale opäť som s k nej vrátil , keď som našiel túto krásnu fotografiu:
Pre tých , ktorým sa páči tak, ako mne ( už ju mám na ploche ako tapetu), tu je link :
www.flickr.com/photos/jurvetson/81027759...es/l/in/photostream/
Takže, táto dvojstupňová raketa 11.9.2012 dosiahla výšku 104,659' stôp ( 31900 m ).
Túto raketu dlhú 126,75 palcov ( cca 322 cm ) poháňali dva " sériové motory ", AeroTech N1000 v prvom stupni a AeroTech M685 v druhom stupni., s celkovým impulzom 21650 Ns ( to je cca 2x toľko, ako všetky rakety na Koprníku 2012). Prvý stupeň má priemer 4 palce (101,6 mm), druhý 3 palce ( 76,2 mm).
Motory AeroTech:
www.aerotech-rocketry.com/products.aspx
Motor AeroTech N1000 - parametre:
www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=638
Motor AeroTech M685 - parametre:
www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=1008
Podrobný popis a rozbor projektu je tu ( samozrejme angličtina ) :
docs.google.com/file/d/0B7wR-btf10NSNEdKOHROcGRGbDA/edit
Videá z projektu :
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.382 sekund