- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Minireportáž Brzotín 2017
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
6 roků 2 měsíců zpět #4830
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Minireportáž Brzotín 2017
Ahoj ,
Jak správně píšeš kategorie výškovek poháněných hybridním motorkem MH8 se zatím nepodařilo realizovat. Je to celkem pochopitelné, je zde hodně problémů a nejasností.
Nejsou zatím ani stanoveny minimální vnější rozměry modelu pro tuto kategorii - na rozdíl od R1 a R1T.
Soutěžící v této kategorii musí zvládnout přinejmenším následují:
- správně sestavit všechny komponenty motoru - podobně jako sestavit náročnější AP reload motor (chyby či omyly při sestavování představují drtivou část havárií a CATO). Díly motorku jsou celkem subtilní , spalovací komora je tenkostěnná a v ní ještě dvě drážky na segerku, horší kontrola správné orientace segerky (otřepová hrana) a také správného dosednutí segerky v drážce. Prostříhovací jehla má střižnou rovinu kolmo na podélnou osu motorku, co zvyšuje potřebnou sílu na prostřižení a prostřižený kroužek má neurčitou polohu vůči otvoru v jehle kterým proudí oxid dusný. Použitý materiál – mosaz , také není z mechanického hlediska nějak opotřebení-odolný. Jak se již debatovalo i na Košickém poháru , je vhodnější šikmá střižní plocha – která napomůže i odtlačení prostřihované membrány do strany. Dalším problémem je i zážeh motoru. Zažehovací tabletu, či kulovitou světličku je nutné zafixovat ( přilepit) o plastovou separační membránu už při sestavování motorku, protože malý průměr trysky fi 3 mm toto neumožňuje před startem.
- postavit vhodný model pro tento motorek, dostatečně lehký ale pevný – poměrně ostrý nábeh motorku.
- vyřešit i vhodný návratový systém a jeho načasování, s náročným hmotnostním i prostorovým omezením.
Proti běžně používaným modelům s 1xROS to je slušný balík problémů a činností, co může dost lidí bez vážnější motivace odrazovat ( nároky na znalosti, zručnost i vybavení …).
Samotný motorek MH8 má sestavený hmotnost cca 70 – 71 gr.
Celkový impulz cca 13 Ns si zjednodušme na průměrný tah 15 N po dobu 0,9 sec.
Vzhledem ke krátkému chodu motorku je dobré mít vyšší akceleraci při startu , takže klasických 5G je minimum.
Vše je řešitelné jak předvedl vloni na Srbickém pahorku premiérový start modelu s MH8 (M. Szabo, T.Gira). Link na video staru je níže …,
Takže uvidíme, jak se to povede dále rozběhnout ( motorků MH8 prý mají „Košičani“ dostatek), doufejme , že i lidí.
Osobně ,ale vidím perspektivu v dostupném výkonnějším hybridním motoru, menšími požadavky na „miniaturizaci“ , pohánějícím větší , divácky zajímavější modely.
Mirek
Jak správně píšeš kategorie výškovek poháněných hybridním motorkem MH8 se zatím nepodařilo realizovat. Je to celkem pochopitelné, je zde hodně problémů a nejasností.
Nejsou zatím ani stanoveny minimální vnější rozměry modelu pro tuto kategorii - na rozdíl od R1 a R1T.
Soutěžící v této kategorii musí zvládnout přinejmenším následují:
- správně sestavit všechny komponenty motoru - podobně jako sestavit náročnější AP reload motor (chyby či omyly při sestavování představují drtivou část havárií a CATO). Díly motorku jsou celkem subtilní , spalovací komora je tenkostěnná a v ní ještě dvě drážky na segerku, horší kontrola správné orientace segerky (otřepová hrana) a také správného dosednutí segerky v drážce. Prostříhovací jehla má střižnou rovinu kolmo na podélnou osu motorku, co zvyšuje potřebnou sílu na prostřižení a prostřižený kroužek má neurčitou polohu vůči otvoru v jehle kterým proudí oxid dusný. Použitý materiál – mosaz , také není z mechanického hlediska nějak opotřebení-odolný. Jak se již debatovalo i na Košickém poháru , je vhodnější šikmá střižní plocha – která napomůže i odtlačení prostřihované membrány do strany. Dalším problémem je i zážeh motoru. Zažehovací tabletu, či kulovitou světličku je nutné zafixovat ( přilepit) o plastovou separační membránu už při sestavování motorku, protože malý průměr trysky fi 3 mm toto neumožňuje před startem.
- postavit vhodný model pro tento motorek, dostatečně lehký ale pevný – poměrně ostrý nábeh motorku.
- vyřešit i vhodný návratový systém a jeho načasování, s náročným hmotnostním i prostorovým omezením.
Proti běžně používaným modelům s 1xROS to je slušný balík problémů a činností, co může dost lidí bez vážnější motivace odrazovat ( nároky na znalosti, zručnost i vybavení …).
Samotný motorek MH8 má sestavený hmotnost cca 70 – 71 gr.
Celkový impulz cca 13 Ns si zjednodušme na průměrný tah 15 N po dobu 0,9 sec.
Vzhledem ke krátkému chodu motorku je dobré mít vyšší akceleraci při startu , takže klasických 5G je minimum.
Vše je řešitelné jak předvedl vloni na Srbickém pahorku premiérový start modelu s MH8 (M. Szabo, T.Gira). Link na video staru je níže …,
Takže uvidíme, jak se to povede dále rozběhnout ( motorků MH8 prý mají „Košičani“ dostatek), doufejme , že i lidí.
Osobně ,ale vidím perspektivu v dostupném výkonnějším hybridním motoru, menšími požadavky na „miniaturizaci“ , pohánějícím větší , divácky zajímavější modely.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
6 roků 2 měsíců zpět #4829
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Minireportáž Brzotín 2017
Takže kategorie R1H opět nebyla zastoupena?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
6 roků 2 měsíců zpět #4825
od Mirek
Minireportáž Brzotín 2017 vytvořil uživatel Mirek
Ve dnech 12.-14. 5. 2017 v lokalitě Brzotín - REPIŠTE proběhlo další, již druhá akce slovenských rakeťáků. Z původně uvažovaných 6-ti kategorií : : R1, R1H, R1T, R2, R3, R4, se nakonec podařilo obsadit a realizovat pouze dvě – R1 a R4, v kategorii R1T byl pouze jeden soutěžící. Soutěží se zúčastnilo celkem 7 létajících účastníků ( z toho jedna žena) a lelétající rakeťáci.
Náročnější kategorie jako vícestupňovky, makety a výškovka s hybridním motorem MH8 je celkem problém pokrýt soutěžícími.
Modely neodpovídající kategoriím R1 až R3 jsou zařazovány do R4.
Kategorie – popis:
R1 Výškové modely jednostupňové
R1H Výškové modely jednostupňové poháňané hybridným motorom
R1T Výškové modely jednostupňové s priemerom 110mm
R2 Výškové modely viac stupňové
R3 Makety
R4 Modely na súťaž v experimentálnom letu
Hlavním a jediným letovým dnem dnem se stala sobota 13.5.2017, i to hlavně dopoledne.
V kategorii R1 létali modely s průměrem trupu 50 mm, ale i 75 mm. Modely fi 50 mm se samozřejmě prosadili, čelním průřezem i hmotností (M.Szabó , P.Wagner). Zde letěla i jediná rakeťačka na soutěži – A.Wagnerová.
V kategorii R1T létal pouze M.Klešč , první let modelu o fi 110 mm, délka cca 1400 mm, startovní hmotnost nad 700 gr. na 1xROS – dosáhl výšku 112 m.
Při druhém startu bouchla ROS a její vnitřní plášť prolétnul tlačnou přepážkou i modelem. Video.
Na videu je pěkně vidět rotující ROS s hořící udržovací složí nad modelem.
V kategorii - experimentální modely, se sešli různé modely.
M. Klešč:
s modelem „Červená“ fi 110 mm letěl dva plně úspěšné lety s motory 240 Ns, dosažené výšky byly 262 metrů a 246 metrů. Video.
- dalším modelem byla „Zelená“ o fi 75 mm, délka cca 2300 mm na motor 200 Ns, krásný let do výšky 332 metrů. Video.
- dalším dlouhánem byl i model „Čierna Mamba , fí 110 mm , délka cca 2400-2500 mm, motor 240 Ns, letěl do výšky 280 metrů. Video.
Ostatní účastníci této kategorie létali s modely na 1xROS , s průměrem trupu 75 mm.
P.Wagner letěl s bílo-černým modelem s prstencovým stabilizátorem. Modely P.Wagnera, S. Račku a Š. Andogu můžete vidět na foto v příloze.
Na akci přijel i Stano Pém se synem – škoda, že bez modelu (snad příště).
Sešla se parta rakeťáků - zalétali si, pokecalo se i posedělo a co chtít více.
Zde jsou linky na 5 – letových videonahrávek, na YouTube:
Brzotín 05 2017 vyskovka fi 110 mm vybuch ROS
Brzotín 05 2017 Cervena 240 Ns
Brzotín 05 2017 Čierna Mamba 280m 240ns
Brzotín 05 2017 Marekova vyskovka fi 110 mm let
Brzotín 05 2017 Zelena dlha 200ns
V příloze je 7 foto z akce a složená výsledková listina.
Akce jsem se neúčastnil, informace jsou zprostředkované.
Mirek
Náročnější kategorie jako vícestupňovky, makety a výškovka s hybridním motorem MH8 je celkem problém pokrýt soutěžícími.
Modely neodpovídající kategoriím R1 až R3 jsou zařazovány do R4.
Kategorie – popis:
R1 Výškové modely jednostupňové
R1H Výškové modely jednostupňové poháňané hybridným motorom
R1T Výškové modely jednostupňové s priemerom 110mm
R2 Výškové modely viac stupňové
R3 Makety
R4 Modely na súťaž v experimentálnom letu
Hlavním a jediným letovým dnem dnem se stala sobota 13.5.2017, i to hlavně dopoledne.
V kategorii R1 létali modely s průměrem trupu 50 mm, ale i 75 mm. Modely fi 50 mm se samozřejmě prosadili, čelním průřezem i hmotností (M.Szabó , P.Wagner). Zde letěla i jediná rakeťačka na soutěži – A.Wagnerová.
V kategorii R1T létal pouze M.Klešč , první let modelu o fi 110 mm, délka cca 1400 mm, startovní hmotnost nad 700 gr. na 1xROS – dosáhl výšku 112 m.
Při druhém startu bouchla ROS a její vnitřní plášť prolétnul tlačnou přepážkou i modelem. Video.
Na videu je pěkně vidět rotující ROS s hořící udržovací složí nad modelem.
V kategorii - experimentální modely, se sešli různé modely.
M. Klešč:
s modelem „Červená“ fi 110 mm letěl dva plně úspěšné lety s motory 240 Ns, dosažené výšky byly 262 metrů a 246 metrů. Video.
- dalším modelem byla „Zelená“ o fi 75 mm, délka cca 2300 mm na motor 200 Ns, krásný let do výšky 332 metrů. Video.
- dalším dlouhánem byl i model „Čierna Mamba , fí 110 mm , délka cca 2400-2500 mm, motor 240 Ns, letěl do výšky 280 metrů. Video.
Ostatní účastníci této kategorie létali s modely na 1xROS , s průměrem trupu 75 mm.
P.Wagner letěl s bílo-černým modelem s prstencovým stabilizátorem. Modely P.Wagnera, S. Račku a Š. Andogu můžete vidět na foto v příloze.
Na akci přijel i Stano Pém se synem – škoda, že bez modelu (snad příště).
Sešla se parta rakeťáků - zalétali si, pokecalo se i posedělo a co chtít více.
Zde jsou linky na 5 – letových videonahrávek, na YouTube:
Brzotín 05 2017 vyskovka fi 110 mm vybuch ROS
Brzotín 05 2017 Cervena 240 Ns
Brzotín 05 2017 Čierna Mamba 280m 240ns
Brzotín 05 2017 Marekova vyskovka fi 110 mm let
Brzotín 05 2017 Zelena dlha 200ns
V příloze je 7 foto z akce a složená výsledková listina.
Akce jsem se neúčastnil, informace jsou zprostředkované.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.278 sekund