- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
11 roků 4 měsíců zpět #192
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS
Ahoj Pipoš ,
Řešení zážehu ROS je už na počátku závislé i na tom jak je ROS upravená (jestli je středová tryska pouze převrtaná na průměr 5 mm, nebo jestli má upravenou výstupní část trysky) a dále na typu použítého palníku (já používám NO palníky 121 .
Palníky 121 B už mají přívodné vodiče zakroucené ( proti skratu), takže nepotřebuji krytku typu 6.
Úprava - odstranění části lakované povrchu pipule je dobrá věc, hlavně u pyrotechnických časovačů na bázi NO či SO palníků.
Pro zážeh ROS to nepovažuji zatím za nutné - ještě jsem neměl žádný problém se zážehem ROS.
Smršťovací bužírka mi nahrazuje tvoji pipetovací špičku a současně brání rozprsknutí pilule při zážehu.
Přidání kousků tenké stopiny zvyšuje tepelný výkon palníku a prodlužuje i dobu tepelné expozice tzv. udržovací tablety ROS.
To je z hlediska spolehlivosti zážehu důležité. Krytka č. 6 i pipetová špičky také něco stojí, mne stojí metr smršt. bužírky asi 7.- Kč (stačí 40 ks palníků) a cca 1 cm stopiny k papírové komunikační trubici (1 m za 4,50.- Kč stačí na 85 ks palníků).
Přesah prázdné smršťovací bužírky cca 10 mm dovnitř ROS také není problém, jak jsem psal níže Koudymu.
Prostě oba máme svoje dobře fungující řešení - je dobré vidět i jiný přístup k řešení, určitě to může pomoci dalším lidem při hledání "jejich" řešení.
Na přiloženém obrázku (de připojit zatím jenom jeden) je vlevo ROS typ 1 se zasunutým upravený palníkem 121 B,
vedle jsou dvě ROS typu 2.
Úplně vpravo je ROS s palníkem z Meta-pyro a krytkou (jiskřištěm) typ 1 (Meta-pyro) - v Čechách také často pužívanou.
Uprostřed je palník z Meta-pyro s nánosem prachové kašičky BP a zápalnice fí 3 mm a pilulkou z BP a ovinem z krepové lepící pásky ( používám občas na ROS kvůli času na fotografování)! Fotit s fotoaparátem v jedné ruce a kondenzátorovým odpalovačem v druhé ruce a stihnout to je dosti nářočné!!
Pod ROS vlevo jsou palníky 121 B neupravené i upravené.
Vážnejším faktem je "občasné" bouchání ROS!
ROS-ky se vyráběli ve dvou základních verzích uzavření vnějšího ocelového pláště.
1.) Jeden typ má souvislý kruhový obvodový lem zahnutý do polodrážky v dně trysky ROS.
Dno trysky není po obvodě vyplněno termosetem!
2.) Druhý typ nemá souvislý lem a je vyplněno termosetem až po "okraj" ROS.
Tento druhý typ má statisticky výrazně vyšší pravděpodobnost "bouchnutí" - ověřeno poznatky z roků praxe s ROS!!
Prakticky dochází, po deformaci tlakové pojistky na horním okraji ROS k vyražení vnitřního ocelového pláště ROS
směrem nahor a vnějšího plášte směrem nadol. Současně s vnitřním pláštěm letí nahor i zbytek udržovací tablety a víčko se zpožďovačem. Za vnějším pláštěm je vymeteno i palivové zrno, které ješte ani nezačalo hořet!!
Teorií o příčine bouchání ROS je mnoho. Málo z nich je nějakým spůsobem podloženo.
Podívej se na tahový diagram ROS:
raketove.modely.sweb.cz/raketove_motory.htm
0,15 sec po "zážehu" je velmi krátká extrémní tahová a tlaková špička (max. cca 12 kp!!) proti nominálnímu tahu cca 2,2 kp.
Použité palivo (nitrocelulóza rozpuštěná v dietylénglykolu), potřebuje pro aspoň trochu stabilnější hoření (je to velmi "malé" zrno) náročné natlakování a dostatek tepla. To zabepečuje udržovací tableta motoru na bázi světlicové směsi s SrNO3 obohacené přáškovým kovem(asi Al) s nalisovanou zážehovou vrstvou zrnitého černého prachu (cca 4-5 mm).
Zážeh této "startovací" vrstvy dává počáteční natlakování spolu s vysokou teplotou která zažehne světlicovou směs a následně i palivové zrno. Proto je tam ta "divoká" tahová i tlaková spička!!
V důsledku tohoto procesu dostává každá ROS i při normálních podmínkách na začátku brutálně zabrat!
Bohužel ty "normální podmínky" vždy nejsou. Tyto motory jsou desítky roků staré! Takže máme faktor dlouhodobého skladování, dalšími faktory jsou vlhkost vzduchu a teplota po delaboraci u prodejce a u nás modelářů, plus vliv zmíněných konstrukčně - výrobních verzí.
Jedna z možností mohou být objemové změny na zažehovací a udržovací tabletě motoru v důsledku vysší vlhkosti a teplotních změn, které mohou způsobit vznik prasklinek. Tyto potom mohou vést při zážehu ke zvýšení počátečního tlaku nad mez penosti kontručních spojů.
Dále podle teorie ? velmi zkušeného pyrotechnika i modeláře má ROS občasné problémy s papírovým těsněním dolního okraje vnitřního pláště na horní ploše trysky. Jeho nestejnorodá kvalita a jiné vlivy mohou způsobit průšleh mezi vnitřním a vnějším pláštěm a tím pádem k poškození tlakové pojistky a až k "bouchnutí" ROS.
Proto si myslím že se přeceňuje vliv přítomnosti palníku v trysce motoru.
I když u ROS je lepší pokuď tato možnost není.
Přítomnost 10 mm kousku bužírky v trysce ji prakticky neucpe - působí podobně jako palníkové špuntíky ze silikové gumy používané v Estes BP motorech proti vypadnutí palníku!!
Jednu dobu jsem používal el. palníky 121 B které měli piluli namočenou do kašičky z černého prachu (domácího - aby nebyl moc rychlý) a tento palník jsem zasouval do ROS-ky až na konec kanálku, aby se dotýkal udržvovací tablety motoru.
Fungovalo to bez problémů. Palník jsem připevnil pomocí prádelního kolíčku za vodiče k prutu rampy, aby při startu byl vytažen z motoru.
Mám i celkem zajímavé snímky z bouchnutí ROS. Přidám je asi jako "odpovědˇ" na tento materiál.
Jestli máte zájem mohu dát sem na web i foto delaborované ROS a její díly i s výbrusem udržovací tablety.
Mirek
Řešení zážehu ROS je už na počátku závislé i na tom jak je ROS upravená (jestli je středová tryska pouze převrtaná na průměr 5 mm, nebo jestli má upravenou výstupní část trysky) a dále na typu použítého palníku (já používám NO palníky 121 .
Palníky 121 B už mají přívodné vodiče zakroucené ( proti skratu), takže nepotřebuji krytku typu 6.
Úprava - odstranění části lakované povrchu pipule je dobrá věc, hlavně u pyrotechnických časovačů na bázi NO či SO palníků.
Pro zážeh ROS to nepovažuji zatím za nutné - ještě jsem neměl žádný problém se zážehem ROS.
Smršťovací bužírka mi nahrazuje tvoji pipetovací špičku a současně brání rozprsknutí pilule při zážehu.
Přidání kousků tenké stopiny zvyšuje tepelný výkon palníku a prodlužuje i dobu tepelné expozice tzv. udržovací tablety ROS.
To je z hlediska spolehlivosti zážehu důležité. Krytka č. 6 i pipetová špičky také něco stojí, mne stojí metr smršt. bužírky asi 7.- Kč (stačí 40 ks palníků) a cca 1 cm stopiny k papírové komunikační trubici (1 m za 4,50.- Kč stačí na 85 ks palníků).
Přesah prázdné smršťovací bužírky cca 10 mm dovnitř ROS také není problém, jak jsem psal níže Koudymu.
Prostě oba máme svoje dobře fungující řešení - je dobré vidět i jiný přístup k řešení, určitě to může pomoci dalším lidem při hledání "jejich" řešení.
Na přiloženém obrázku (de připojit zatím jenom jeden) je vlevo ROS typ 1 se zasunutým upravený palníkem 121 B,
vedle jsou dvě ROS typu 2.
Úplně vpravo je ROS s palníkem z Meta-pyro a krytkou (jiskřištěm) typ 1 (Meta-pyro) - v Čechách také často pužívanou.
Uprostřed je palník z Meta-pyro s nánosem prachové kašičky BP a zápalnice fí 3 mm a pilulkou z BP a ovinem z krepové lepící pásky ( používám občas na ROS kvůli času na fotografování)! Fotit s fotoaparátem v jedné ruce a kondenzátorovým odpalovačem v druhé ruce a stihnout to je dosti nářočné!!
Pod ROS vlevo jsou palníky 121 B neupravené i upravené.
Vážnejším faktem je "občasné" bouchání ROS!
ROS-ky se vyráběli ve dvou základních verzích uzavření vnějšího ocelového pláště.
1.) Jeden typ má souvislý kruhový obvodový lem zahnutý do polodrážky v dně trysky ROS.
Dno trysky není po obvodě vyplněno termosetem!
2.) Druhý typ nemá souvislý lem a je vyplněno termosetem až po "okraj" ROS.
Tento druhý typ má statisticky výrazně vyšší pravděpodobnost "bouchnutí" - ověřeno poznatky z roků praxe s ROS!!
Prakticky dochází, po deformaci tlakové pojistky na horním okraji ROS k vyražení vnitřního ocelového pláště ROS
směrem nahor a vnějšího plášte směrem nadol. Současně s vnitřním pláštěm letí nahor i zbytek udržovací tablety a víčko se zpožďovačem. Za vnějším pláštěm je vymeteno i palivové zrno, které ješte ani nezačalo hořet!!
Teorií o příčine bouchání ROS je mnoho. Málo z nich je nějakým spůsobem podloženo.
Podívej se na tahový diagram ROS:
raketove.modely.sweb.cz/raketove_motory.htm
0,15 sec po "zážehu" je velmi krátká extrémní tahová a tlaková špička (max. cca 12 kp!!) proti nominálnímu tahu cca 2,2 kp.
Použité palivo (nitrocelulóza rozpuštěná v dietylénglykolu), potřebuje pro aspoň trochu stabilnější hoření (je to velmi "malé" zrno) náročné natlakování a dostatek tepla. To zabepečuje udržovací tableta motoru na bázi světlicové směsi s SrNO3 obohacené přáškovým kovem(asi Al) s nalisovanou zážehovou vrstvou zrnitého černého prachu (cca 4-5 mm).
Zážeh této "startovací" vrstvy dává počáteční natlakování spolu s vysokou teplotou která zažehne světlicovou směs a následně i palivové zrno. Proto je tam ta "divoká" tahová i tlaková spička!!
V důsledku tohoto procesu dostává každá ROS i při normálních podmínkách na začátku brutálně zabrat!
Bohužel ty "normální podmínky" vždy nejsou. Tyto motory jsou desítky roků staré! Takže máme faktor dlouhodobého skladování, dalšími faktory jsou vlhkost vzduchu a teplota po delaboraci u prodejce a u nás modelářů, plus vliv zmíněných konstrukčně - výrobních verzí.
Jedna z možností mohou být objemové změny na zažehovací a udržovací tabletě motoru v důsledku vysší vlhkosti a teplotních změn, které mohou způsobit vznik prasklinek. Tyto potom mohou vést při zážehu ke zvýšení počátečního tlaku nad mez penosti kontručních spojů.
Dále podle teorie ? velmi zkušeného pyrotechnika i modeláře má ROS občasné problémy s papírovým těsněním dolního okraje vnitřního pláště na horní ploše trysky. Jeho nestejnorodá kvalita a jiné vlivy mohou způsobit průšleh mezi vnitřním a vnějším pláštěm a tím pádem k poškození tlakové pojistky a až k "bouchnutí" ROS.
Proto si myslím že se přeceňuje vliv přítomnosti palníku v trysce motoru.
I když u ROS je lepší pokuď tato možnost není.
Přítomnost 10 mm kousku bužírky v trysce ji prakticky neucpe - působí podobně jako palníkové špuntíky ze silikové gumy používané v Estes BP motorech proti vypadnutí palníku!!
Jednu dobu jsem používal el. palníky 121 B které měli piluli namočenou do kašičky z černého prachu (domácího - aby nebyl moc rychlý) a tento palník jsem zasouval do ROS-ky až na konec kanálku, aby se dotýkal udržvovací tablety motoru.
Fungovalo to bez problémů. Palník jsem připevnil pomocí prádelního kolíčku za vodiče k prutu rampy, aby při startu byl vytažen z motoru.
Mám i celkem zajímavé snímky z bouchnutí ROS. Přidám je asi jako "odpovědˇ" na tento materiál.
Jestli máte zájem mohu dát sem na web i foto delaborované ROS a její díly i s výbrusem udržovací tablety.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pipoš
- Návštěvník
11 roků 4 měsíců zpět #190
od Pipoš
Odpověděl Pipoš pro téma Re: Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS
Ja provádím trochu jiný způsob zážehu ROSek:
Používám standardní palník Metapyro s červenou pilulí a krytkou kontaktů č. 6 . Piluli upravím tak, ze její špičku seříznu. To zabrání "rozprsknutí" a explozivnímu shoření pilule a zajistí klidné hoření pyrolantu po dobu cca 1,5 s.
Palník natlačím do pipetovací špičky špičky , jejíž délku zkrátím cca na 3 cm oříznutím užšího konce. Krytka kontaktů přesně pasuje do širšího konce špičky. Díky kónickému tvaru špičky a žebrům na jejím vnějším povrchu ji lze pevně vtlačit a zajistit v trysce ROSky.
Po zážehu pilule je plamen směrován a fokusován špičkou a rychlost hoření pyrolantu se zkrátí na cca 0,1 s. Výhodou je, že žádná část palníku nezasahuje dovnitř ROSky. Zažil jsem výbuch ROSky způsobený ucpáním trysky zbytky z palníku, tak jsem na tohle riziko asi přecitlivělý... Zážeh je spolehlivý a precizně časovaný, což je výhodné zejména pro vícemotorové modely.
Používám standardní palník Metapyro s červenou pilulí a krytkou kontaktů č. 6 . Piluli upravím tak, ze její špičku seříznu. To zabrání "rozprsknutí" a explozivnímu shoření pilule a zajistí klidné hoření pyrolantu po dobu cca 1,5 s.
Palník natlačím do pipetovací špičky špičky , jejíž délku zkrátím cca na 3 cm oříznutím užšího konce. Krytka kontaktů přesně pasuje do širšího konce špičky. Díky kónickému tvaru špičky a žebrům na jejím vnějším povrchu ji lze pevně vtlačit a zajistit v trysce ROSky.
Po zážehu pilule je plamen směrován a fokusován špičkou a rychlost hoření pyrolantu se zkrátí na cca 0,1 s. Výhodou je, že žádná část palníku nezasahuje dovnitř ROSky. Zažil jsem výbuch ROSky způsobený ucpáním trysky zbytky z palníku, tak jsem na tohle riziko asi přecitlivělý... Zážeh je spolehlivý a precizně časovaný, což je výhodné zejména pro vícemotorové modely.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 4 měsíců zpět #178
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS
Ahoj Pavle ,
palník se pouze trochu vzpříčí v ogivální "výstupné" části trysky ROS, aby nevypadnul je možné zajistit proti vypadnutí, přlepením kouskem krepové lepící pásky. Při zážehu dojte k smrštění již prázdné části smršťovací bužírky horkými plyny a vyfouknutí palníku z výstupní části trysky (je tam krátkodobě tlak 40-60 kp/cm2 !) Za hrdlo trysky sahá pouze bužírka!!
Jednu dobu jsem používal el. palníky které měli piluli namočenou do kašičky z černého prachu (domácího - aby nebyl moc rychlý) a tento palník jsem zasouval do ROS-ky až na konec kanálku, aby se dotýkal udržvovací tablety motoru.
Fungovalo to bez problémů. Palník jsem připevnil pomocí prádelního kolíčku za vodiče k prutu rampy.
palník se pouze trochu vzpříčí v ogivální "výstupné" části trysky ROS, aby nevypadnul je možné zajistit proti vypadnutí, přlepením kouskem krepové lepící pásky. Při zážehu dojte k smrštění již prázdné části smršťovací bužírky horkými plyny a vyfouknutí palníku z výstupní části trysky (je tam krátkodobě tlak 40-60 kp/cm2 !) Za hrdlo trysky sahá pouze bužírka!!
Jednu dobu jsem používal el. palníky které měli piluli namočenou do kašičky z černého prachu (domácího - aby nebyl moc rychlý) a tento palník jsem zasouval do ROS-ky až na konec kanálku, aby se dotýkal udržvovací tablety motoru.
Fungovalo to bez problémů. Palník jsem připevnil pomocí prádelního kolíčku za vodiče k prutu rampy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Koudy
- Offline
- Moderátor
11 roků 4 měsíců zpět #177
od Koudy
Odpověděl Koudy pro téma Re: Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS
Nemuze se stat, ze se palnik s buzirkou v trysce rosky vzprici? To by pak asi pekne bouchlo.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 4 měsíců zpět #175
od Mirek
Úprava NO a SO el. paníků pro odpalování ROS vytvořil uživatel Mirek
Zážeh ROS-ky pomocí zápalnice jsem popsal v materiálu o ůpravě ROS motorů.
ROS-ky se nejlépe odpalují el. palníkem. V případě žážehu vícemotorového systému to je jediná rozumná možnost.
Používají se palníky SO(středně odolné ,případně i NO (nízko odolné).
link na výrobce:
www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
nebo i jiné palníky této kategorie - např. typ 121 B.
Palníky se musí pro odpalování raketových motorů upravit:
postup pro mžikové NO či SO palníky na ROS:
sežeň si smršťovací bužírku o průměru 3,2 mm , případně 4,8 mm - černou - ta je nejlevnější.
Ustřihni si kousek cca 25-27 mm dlouhý , tento navlékni na piluli palníku a do přečnívající části bužírky zasuň dřík vrtáku příslušného průměru(3,2 - 4.8 mm).
Nad plamínkem kahanu , svíčky či zapalovače opatrně nahřej bužírku tak, aby se smrštila kolem pilule palníku a potom vytáhni dřík vrtáku z bužírky. Do dutiny v bužírce po dříku vrtáku dej asi 4-5 kousků tenké stopiny asi 12-13 mm dlouhých , aby nevypadl y ucpeš bužírku maličkým smotkem vaty.
Další možností je použití cca 0,08 gr Vesuvitu místo stopiny.
Vyzkoušel jsem oboje, ale radši používám stopinu - podle mne je výhodnější tím, že hoří delší dobu než zrnka Vesuvitu.
Nápad s využitím smrštovací bužírky jsem převzal od Honzy(díky!).
Palník se zasune do trysky pilule s bužírkou se tam vzpříčí.
Při zážehu pilule palníku dojde k zážehu kousků stopiny, která je tlakem plynů vymrštěna dovnitř kanálku v palivu ROS-ky přímo na tzv. zážehovou a udržovací tabletu v čele ROS.
Tato má na povrchu nalisovanou vrstvičku černého prachu pro lepší zážeh. Kousky hořící stopiny hoří
dostatečně dlouho a intenzivně a spolehlivě ROS-ku zažehnou.
Takto upravené palníky používám standardně pro ROS jedno i vícemotorové medely, zatím asi 200 ks bez jakéhokoliv problému. Použil jsem je úspěšně i pro žážeh sorbitolových kanálových reload motorů.
Momentálně nemám po ruce obrázek - přidám ho asi zítra
Mirek
ROS-ky se nejlépe odpalují el. palníkem. V případě žážehu vícemotorového systému to je jediná rozumná možnost.
Používají se palníky SO(středně odolné ,případně i NO (nízko odolné).
link na výrobce:
www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
nebo i jiné palníky této kategorie - např. typ 121 B.
Palníky se musí pro odpalování raketových motorů upravit:
postup pro mžikové NO či SO palníky na ROS:
sežeň si smršťovací bužírku o průměru 3,2 mm , případně 4,8 mm - černou - ta je nejlevnější.
Ustřihni si kousek cca 25-27 mm dlouhý , tento navlékni na piluli palníku a do přečnívající části bužírky zasuň dřík vrtáku příslušného průměru(3,2 - 4.8 mm).
Nad plamínkem kahanu , svíčky či zapalovače opatrně nahřej bužírku tak, aby se smrštila kolem pilule palníku a potom vytáhni dřík vrtáku z bužírky. Do dutiny v bužírce po dříku vrtáku dej asi 4-5 kousků tenké stopiny asi 12-13 mm dlouhých , aby nevypadl y ucpeš bužírku maličkým smotkem vaty.
Další možností je použití cca 0,08 gr Vesuvitu místo stopiny.
Vyzkoušel jsem oboje, ale radši používám stopinu - podle mne je výhodnější tím, že hoří delší dobu než zrnka Vesuvitu.
Nápad s využitím smrštovací bužírky jsem převzal od Honzy(díky!).
Palník se zasune do trysky pilule s bužírkou se tam vzpříčí.
Při zážehu pilule palníku dojde k zážehu kousků stopiny, která je tlakem plynů vymrštěna dovnitř kanálku v palivu ROS-ky přímo na tzv. zážehovou a udržovací tabletu v čele ROS.
Tato má na povrchu nalisovanou vrstvičku černého prachu pro lepší zážeh. Kousky hořící stopiny hoří
dostatečně dlouho a intenzivně a spolehlivě ROS-ku zažehnou.
Takto upravené palníky používám standardně pro ROS jedno i vícemotorové medely, zatím asi 200 ks bez jakéhokoliv problému. Použil jsem je úspěšně i pro žážeh sorbitolových kanálových reload motorů.
Momentálně nemám po ruce obrázek - přidám ho asi zítra
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.255 sekund