- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Vícenásobné dělení trupu
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
11 roků 2 měsíců zpět #762
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Re: Vícenásobné dělení trupu
Díky Jojo za dobrou reakci ,
já jen doufal v trochu širší reakci.
Materiálů k tomuto tématu je kupodivu opravdu hodně:
www.google.cz/search?q=shear+pins+for+ro...OMn_Rn&start=10&sa=N
a obrázky:
www.google.cz/images?q=shear%20pins%20fo...i=image_result_group
Důležité je po nadimenzovaní kolíků, stanovení jejich počtu a vypočtení velikosti výmetu udělat praktické pozemní testy
dělení trupu v neletových podmínkách. Zjistit potom při letu, že se to nerozdělí - až po dopadu na zem, je dosti frustrující.
Hezké projekty, úspěšnou stavbu a hlavně lety přeje ... Mirek
já jen doufal v trochu širší reakci.
Materiálů k tomuto tématu je kupodivu opravdu hodně:
www.google.cz/search?q=shear+pins+for+ro...OMn_Rn&start=10&sa=N
a obrázky:
www.google.cz/images?q=shear%20pins%20fo...i=image_result_group
Důležité je po nadimenzovaní kolíků, stanovení jejich počtu a vypočtení velikosti výmetu udělat praktické pozemní testy
dělení trupu v neletových podmínkách. Zjistit potom při letu, že se to nerozdělí - až po dopadu na zem, je dosti frustrující.
Hezké projekty, úspěšnou stavbu a hlavně lety přeje ... Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- jojocri
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 229
- Obdržená poděkování 6
11 roků 2 měsíců zpět - 11 roků 2 měsíců zpět #760
od jojocri
Odpověděl jojocri pro téma Vícenásobné dělení trupu
Pre lepšiu predstavu odporúčam
rocketry.tungstentech.com/tutorials/shearpins/default.aspx ( fotky sa po kliknutí zväčšia ).
A spomínané "shear pins" - střižné kolíky :
A tu je jedna alternativa s použitím styrenovej tyčky :
www.info-central.org/?article=174.
rocketry.tungstentech.com/tutorials/shearpins/default.aspx ( fotky sa po kliknutí zväčšia ).
A spomínané "shear pins" - střižné kolíky :
A tu je jedna alternativa s použitím styrenovej tyčky :
www.info-central.org/?article=174.
Poslední změna: 11 roků 2 měsíců zpět uživatelem jojocri.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 2 měsíců zpět - 11 roků 2 měsíců zpět #758
od Mirek
Vícenásobné dělení trupu vytvořil uživatel Mirek
Ahoj Pavle ,
jsem velmi rád, že jsi načal toto téma - vícenásobné dělení trupu a dual deployment v souvislosti s pojištěním zbývající části trupu proti něchtěnému rozdělení !!
Použití dual deploymentu, elektronika a silnější motory nás dokopali i ktomuto problému ( na hromadu dalších jěště dojde)
Při výmetu menšího(stabilizačního - drogue chute) padáku běžně umístňovaném pod modulem s elektronikou(e-bay) dochází i akceleračnímu rázu horní části rakety nad e-bay. Aby nedošlo k nežádoucímu rozdělení této časti trupu, je nutné zabezpečení posuvného spojení těchto částí.
Pro Pavla ale i ty co nemají Canepovu knihu "Modern high power rocketry dávám do přílohy 2 příslušné stránky z tohoto skvělého díla.
V HPR se na tento ůčel používají "shear pins" - střižné kolíky - obvykle z nylonu a podobného materiálu.
Je potřebné řešit jejich průměr a počet - v souvislosti s požadovanou pevností spojení, ale s přihlédnutím na potřebu
překonání pevnosti spoje při pozdějším výmetu velkého padáku (main chute).
Je potřebné zohlednit hmotnost modelu rakety a jeho dílů s přihlédnutím na použité schéma dělení modelu při návratu!!
Výše zmiňované uspořádání je sice standardní , ale nikoliv jediné!! Právě tak i velikost tlakových sil od výmetné náplně,
která je u různých modelů hodně odlišná (objem a tvar, respektivě průřez expanzního prostoru, druh a kvalita výmetné
náplně a podobně).
Použité nylonové kolíčky s plochou či jemně zaoblenou hlavou, jsou podlé mé představy opatřeny zápichy ve vhodné
vzdálenosti od hlavy, podle potřebné pevnosti spoje. Další pomůckou může být přilepení tenké kovové střižné destičky
či lišty těsně pod kolíčkem, aby se snížila síla potřebná k ustřižení kolíčku.
Další analogie k tomuto uspořádání, co mne napadá je použití tenké kovové trubičky vlepené do otvoru v trupu, kterým prochází střižný kolík.
Jak jsem dnes dopoledne hovořil s Pavlem je možné použít, i střižné kolíčky z balzy a podobných jiných vhodných
materiálů (zde pozoz na nadimenzování a provedení spojů a otvorů.
Musíme si uvědomit, že v USA v HPR dosti běžně používají na trupy "Blue tube), které jsou výrazně pevnější a tvrdší
než námi používané trubky!!!
Zatím tuto problematiku u nás pozná asi velmi málo lidí.
Pokuď někdo z nich poskytné své zkušenosti, bude to pro nás kteří tuto chuťovku pouze budem řešit velkým přínosem.
Doufám rovněž v bohatou a nápaditou debatu ...
Bohužel opět nemůžu přidat druhou stranu , pošlu ji emailem Koudymu , ať ji sem nějak připlácne ...
Mirek
jsem velmi rád, že jsi načal toto téma - vícenásobné dělení trupu a dual deployment v souvislosti s pojištěním zbývající části trupu proti něchtěnému rozdělení !!
Použití dual deploymentu, elektronika a silnější motory nás dokopali i ktomuto problému ( na hromadu dalších jěště dojde)
Při výmetu menšího(stabilizačního - drogue chute) padáku běžně umístňovaném pod modulem s elektronikou(e-bay) dochází i akceleračnímu rázu horní části rakety nad e-bay. Aby nedošlo k nežádoucímu rozdělení této časti trupu, je nutné zabezpečení posuvného spojení těchto částí.
Pro Pavla ale i ty co nemají Canepovu knihu "Modern high power rocketry dávám do přílohy 2 příslušné stránky z tohoto skvělého díla.
V HPR se na tento ůčel používají "shear pins" - střižné kolíky - obvykle z nylonu a podobného materiálu.
Je potřebné řešit jejich průměr a počet - v souvislosti s požadovanou pevností spojení, ale s přihlédnutím na potřebu
překonání pevnosti spoje při pozdějším výmetu velkého padáku (main chute).
Je potřebné zohlednit hmotnost modelu rakety a jeho dílů s přihlédnutím na použité schéma dělení modelu při návratu!!
Výše zmiňované uspořádání je sice standardní , ale nikoliv jediné!! Právě tak i velikost tlakových sil od výmetné náplně,
která je u různých modelů hodně odlišná (objem a tvar, respektivě průřez expanzního prostoru, druh a kvalita výmetné
náplně a podobně).
Použité nylonové kolíčky s plochou či jemně zaoblenou hlavou, jsou podlé mé představy opatřeny zápichy ve vhodné
vzdálenosti od hlavy, podle potřebné pevnosti spoje. Další pomůckou může být přilepení tenké kovové střižné destičky
či lišty těsně pod kolíčkem, aby se snížila síla potřebná k ustřižení kolíčku.
Další analogie k tomuto uspořádání, co mne napadá je použití tenké kovové trubičky vlepené do otvoru v trupu, kterým prochází střižný kolík.
Jak jsem dnes dopoledne hovořil s Pavlem je možné použít, i střižné kolíčky z balzy a podobných jiných vhodných
materiálů (zde pozoz na nadimenzování a provedení spojů a otvorů.
Musíme si uvědomit, že v USA v HPR dosti běžně používají na trupy "Blue tube), které jsou výrazně pevnější a tvrdší
než námi používané trubky!!!
Zatím tuto problematiku u nás pozná asi velmi málo lidí.
Pokuď někdo z nich poskytné své zkušenosti, bude to pro nás kteří tuto chuťovku pouze budem řešit velkým přínosem.
Doufám rovněž v bohatou a nápaditou debatu ...
Bohužel opět nemůžu přidat druhou stranu , pošlu ji emailem Koudymu , ať ji sem nějak připlácne ...
Mirek
Poslední změna: 11 roků 2 měsíců zpět uživatelem Koudy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.272 sekund