- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Výkon ROS 40-5 a dostup rakety
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
10 roků 5 měsíců zpět #1791
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Výkon ROS 40-5 a dostup rakety
Ahoj Sajneraku ,
Obávám se, že ono to je asi jinak.
Zatím nikdo z nás neví jaká tryska je pro ROS se zaslepenými bočními tryskami správná či optimální z hlediska výkonu motoru!!
Vnitřní balistika motoru byla konstruktéry dělaná pro neupravený motor a i zde se musela udělat úprava pro to aby tak malé zrno diglykolového prachu vůbec nějak rozumně hořelo!! Každé palivo má svoje požadavky na geometrii spalovacího prostoru a jeho velikost! Zkus udělat kanálkový sorbitolový motor o průměru komory třeba 8 mm aby Ti létal.
Takže jsme se zameřili spíše na určení velikosti trysky pro upravenou ROS, aby motor co nejméně "bouchal". S věkem motorů a jejich materiálu nic neuděláme.
Prakticky se používali ROS-ky s centrální tryskou od 4,5 mm do 6 mm průměru.
Většina uživatelů vrtá jednoduchou válcovou trysku daného průměru.
Ny výkon ROS-ky má vliv více faktorů!
- Zážeh
- Tryska , její velikost , tvar a kvalita povrchu ..
1.) kvalita zážehu motoru. Dobrý zážeh napomáhá správnému rozběhu motoru i rovnoměrnosti a opakovatelnosti (do nějaké míry) jeho tahového diagramu. Zážeh má rycle proběhnout na opačném konci kanálku paliva ROS a zažehnou zážehovou a udržovací tabletu na tomto konci motoru! Jinak vznikají odchylky a nepravidelnosti chodu!
V podstatě máme dvě možnosti:
a.) zápalnicí
b.) el. palníkem
a.)Zápalnice - na trhu jsou nejběžnější zelené Visco zápalnice s průměry od 1,8 mm do 3 mm.
Použití prskajících či krekujících zápalnic pro zážeh ROS je úplně nevhodné!!
Malé průměry zápalnic mají i nízký tepelný výkon pro žážeh! Takže spíše průměr 2,5-3 mm.
Použití pouze samotné zápalnice také není vhodné (plamen a jiskry kolem povrchu zápalnice.
Proto je vhodné zápalnici pro zážeh ROS upravit - namočením konce zápalnice do kašičky (černý prach a zředěný nitrolak) z pomaleji hořícího prachu v délce do cca 8 mm.
Dále ovinutím zápalnice v délce cca 45-50 mm pod takto upraveným (zesíleným) koncem zápalnice.
b.) Elektrické palníky - pro spolehlivý a kvalitní zážeh ROS-ky a hlavně víceROs-kových svazků motorů je nutné použít el. palník.
Opět je zde větší množství různých typů a provedení. Pro nás jsou nejvhodnější SO a NO palníky
například klasické "121B" nobo z produkce Meta-pyro:
www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
I tyto palníky je potřebné dále upravit pro zážeh ROS. Jednou z možností je použití jiskřiště , nebo
jiné podobné úpravy ( použití smršťovácí bužírky a kousků stopiny).
- Tryska
Velikost (průměr trysky)
Ná základě praktických zkušeností z různých neměřených pokusů s různými průměry trysek je vhodné prakticky používat průměr trysky ROS od 5 mm do cca 5,5 mm!!
- Tvar
Já osobně používám úpravu trysky s rozšiřující se výstupní částí trysky ( ne kuželovitě, ale zvonovitě - ogivální tvar vrtáku). Teoreticky by to také mělo přispět k vyšší výtokové rychlosti plynů a tím i k vyššímu výkonu motoru.
Zatím není k dispozici dostatek tahových diagramů ROS s různými průměry trysky, se zážehem
zápalnicí , el. palníkem , s válcovou a ogivální tryskou. Pro každé měření min. 2 ks motorů pro stanovení střední hodnoty.
Tahové diagramy ROS-ek a jejich průběh jsou dosti odlišné jednak vliv již zmiňovaných faktorů ( průměr trysky, typ zážehu , tvat trysky a pod.) ale také přirozeným rozptylem samotného procesu hoření motoru obecně.
Nedávno jsem dostal od kolegy 7 tahových diagramů ROS pro trysky o průměru 5,0 mm, 5,2 mm, 5,5 mm a 6 mm. Dokonce i velmi zajímavý tahový diagram svazku 12-ti ROS!!
Můžu zde oprávněně předpokládat válcový tvar trysky, mám průměr trysky , ale nepoznám spolehlivě způsob zážehu těchto motorů.
Je zde vidět dosti rozdílné hodnoty max. tahu , počtu i velikosti pulzací tahu , době hoření motoru,
ale i dosaženém impulzu a z toho vyplývajícího Isp(specifického impulzu paliva).
Například max. tah se pohyboval od 85 N do 250 N !!
Doba hoření od 1,6 až do 2,12 sec , někde se vyskytovali jěště dodatečné 2-3 pulzy mezi 2 a 3-tí vtěřinou hoření s velikostí cca 6,5 N !!
Specifický impulz od 117s až do 152,6 s.
Dále naměřené hodnoty závisí od charakteristik měřícího zařízení - citlivost, setrvačnost systému a další.
Podařilo se mi dohodnout v dohledné budoucnosti sérii nových měření souborů ROS-ek s různými průměry trysek a el. zážehem, tvar výst. části trysky - zvonovitý. Pokuď to bude možné chtěl bych změřit i ROS-ky se zážehem zápalnicí , či válcovou tryskou.
Zatím toho stále ješte víme dosti málo pro nějaké slušnější porovnání a závěry ....
V příloze pár diagramů pro ukážku.
Mirek
Obávám se, že ono to je asi jinak.
Zatím nikdo z nás neví jaká tryska je pro ROS se zaslepenými bočními tryskami správná či optimální z hlediska výkonu motoru!!
Vnitřní balistika motoru byla konstruktéry dělaná pro neupravený motor a i zde se musela udělat úprava pro to aby tak malé zrno diglykolového prachu vůbec nějak rozumně hořelo!! Každé palivo má svoje požadavky na geometrii spalovacího prostoru a jeho velikost! Zkus udělat kanálkový sorbitolový motor o průměru komory třeba 8 mm aby Ti létal.
Takže jsme se zameřili spíše na určení velikosti trysky pro upravenou ROS, aby motor co nejméně "bouchal". S věkem motorů a jejich materiálu nic neuděláme.
Prakticky se používali ROS-ky s centrální tryskou od 4,5 mm do 6 mm průměru.
Většina uživatelů vrtá jednoduchou válcovou trysku daného průměru.
Ny výkon ROS-ky má vliv více faktorů!
- Zážeh
- Tryska , její velikost , tvar a kvalita povrchu ..
1.) kvalita zážehu motoru. Dobrý zážeh napomáhá správnému rozběhu motoru i rovnoměrnosti a opakovatelnosti (do nějaké míry) jeho tahového diagramu. Zážeh má rycle proběhnout na opačném konci kanálku paliva ROS a zažehnou zážehovou a udržovací tabletu na tomto konci motoru! Jinak vznikají odchylky a nepravidelnosti chodu!
V podstatě máme dvě možnosti:
a.) zápalnicí
b.) el. palníkem
a.)Zápalnice - na trhu jsou nejběžnější zelené Visco zápalnice s průměry od 1,8 mm do 3 mm.
Použití prskajících či krekujících zápalnic pro zážeh ROS je úplně nevhodné!!
Malé průměry zápalnic mají i nízký tepelný výkon pro žážeh! Takže spíše průměr 2,5-3 mm.
Použití pouze samotné zápalnice také není vhodné (plamen a jiskry kolem povrchu zápalnice.
Proto je vhodné zápalnici pro zážeh ROS upravit - namočením konce zápalnice do kašičky (černý prach a zředěný nitrolak) z pomaleji hořícího prachu v délce do cca 8 mm.
Dále ovinutím zápalnice v délce cca 45-50 mm pod takto upraveným (zesíleným) koncem zápalnice.
b.) Elektrické palníky - pro spolehlivý a kvalitní zážeh ROS-ky a hlavně víceROs-kových svazků motorů je nutné použít el. palník.
Opět je zde větší množství různých typů a provedení. Pro nás jsou nejvhodnější SO a NO palníky
například klasické "121B" nobo z produkce Meta-pyro:
www.meta-pyro.cz/cz/kategorie/technicke-informace.aspx
I tyto palníky je potřebné dále upravit pro zážeh ROS. Jednou z možností je použití jiskřiště , nebo
jiné podobné úpravy ( použití smršťovácí bužírky a kousků stopiny).
- Tryska
Velikost (průměr trysky)
Ná základě praktických zkušeností z různých neměřených pokusů s různými průměry trysek je vhodné prakticky používat průměr trysky ROS od 5 mm do cca 5,5 mm!!
- Tvar
Já osobně používám úpravu trysky s rozšiřující se výstupní částí trysky ( ne kuželovitě, ale zvonovitě - ogivální tvar vrtáku). Teoreticky by to také mělo přispět k vyšší výtokové rychlosti plynů a tím i k vyššímu výkonu motoru.
Zatím není k dispozici dostatek tahových diagramů ROS s různými průměry trysky, se zážehem
zápalnicí , el. palníkem , s válcovou a ogivální tryskou. Pro každé měření min. 2 ks motorů pro stanovení střední hodnoty.
Tahové diagramy ROS-ek a jejich průběh jsou dosti odlišné jednak vliv již zmiňovaných faktorů ( průměr trysky, typ zážehu , tvat trysky a pod.) ale také přirozeným rozptylem samotného procesu hoření motoru obecně.
Nedávno jsem dostal od kolegy 7 tahových diagramů ROS pro trysky o průměru 5,0 mm, 5,2 mm, 5,5 mm a 6 mm. Dokonce i velmi zajímavý tahový diagram svazku 12-ti ROS!!
Můžu zde oprávněně předpokládat válcový tvar trysky, mám průměr trysky , ale nepoznám spolehlivě způsob zážehu těchto motorů.
Je zde vidět dosti rozdílné hodnoty max. tahu , počtu i velikosti pulzací tahu , době hoření motoru,
ale i dosaženém impulzu a z toho vyplývajícího Isp(specifického impulzu paliva).
Například max. tah se pohyboval od 85 N do 250 N !!
Doba hoření od 1,6 až do 2,12 sec , někde se vyskytovali jěště dodatečné 2-3 pulzy mezi 2 a 3-tí vtěřinou hoření s velikostí cca 6,5 N !!
Specifický impulz od 117s až do 152,6 s.
Dále naměřené hodnoty závisí od charakteristik měřícího zařízení - citlivost, setrvačnost systému a další.
Podařilo se mi dohodnout v dohledné budoucnosti sérii nových měření souborů ROS-ek s různými průměry trysek a el. zážehem, tvar výst. části trysky - zvonovitý. Pokuď to bude možné chtěl bych změřit i ROS-ky se zážehem zápalnicí , či válcovou tryskou.
Zatím toho stále ješte víme dosti málo pro nějaké slušnější porovnání a závěry ....
V příloze pár diagramů pro ukážku.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Sajnerak
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 1
- Obdržená poděkování 0
10 roků 5 měsíců zpět #1788
od Sajnerak
Odpověděl Sajnerak pro téma Výkon ROS 40-5 a dostup rakety
Ja s Roskama zacal a asi s nima budu litat dlouho neb jich mam na 200, ale jina vec a to ona uprava vytokove trysky, asi na dve leta zpet jsem vrtal 4.5 mm diru, ktera ma po odhoreni motoru asi deset, Koupil jsem imbusovy sroub M8, provrral stredem diru o prumeru 5mm, v motoru vyrizl zavit, a trysku Pat a Mat nasrouboval, Nevim sice jestli se zvedne dostup rakety, ale teoreticky by se mel zvýšit tlak ve spalovaci komore, tim by se mel zvýšit i tah, protoze plyny by mely unika vyssi rychlosti, ale nevim, prijde mi to trochu proti zákonu o zachovani energie.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
11 roků 5 měsíců zpět #97
od Mirek
Číst více ...
Výkon ROS 40-5 a dostup rakety vytvořil uživatel Mirek
Na internetu jsem narazil na debatu, kde základní informace obsahují dva řádky pod tímto textem.
ROS-ka je u nás dosti požívaná, tato problematika není běžně popisovaná a mohla by zaujmout. Takže jsem napsal příspěvek do debaty. Rozšířenou verzi svého příspěvku dávám na web „Rakeťáků“ za účelem vyvolání debaty a dalších postřehů.
Upravená citace z původní debaty:
Uvádíš očekávaný dostup kolem 800 m a raketa bude poháněna čtyřmi motory ROS-40.
A ty přístroje to bude teploměr, větroměr, radiový vysílač, kamera s foťákem.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.302 sekund