- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Závady a havárie raketových motorů.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
9 roků 6 měsíců zpět #3045
od Mirek
Závady a havárie raketových motorů. vytvořil uživatel Mirek
V rámci letových testů motorů z PPR tlustostěnné trubky (Honza) , jsem odstartoval i dva další - znovuplnitelné SB motory.
Prvním byl již 8-mým letem 74 Ns reloadu s pyrozpožďovačem. Motor po úpravě těsnění pyrozpožďovače a zážehu podává opakovaně dobrý výkon i funkci zpožďovače.
Viď obrázky v příloze.
Dalším v pořadí byl 100 Ns reload s pyrozpožďovačem na dvě BATES zrna. Motor letěl v originálním osazení. Na zážeh jsem použil SO palník z Meta-Pyro, pro trysku o průměru 5,5 mm dosti riskantní řešení! Start byl rychlý a razantní.
Bohužel již po cca 5 m došlo k průšlehu výmetu a na prvním snímku je model ve výšce cca 10 m , vyražená hlavice již visí na poutací šnůře pod trupem a způsobil na horním okraji trupu ukážkový „zipper“ (proříznutí okraje trupu poutací šnůrou).
Model rychle zpomaluje a převrací se. Zpomalený model předbíhá složený padák na padákových šňůrách. Natřetím snímku je vidět kouřící trup modelu mírně skloněný k zemi nad ním se vznáší na napnuté poutací šňůře hlavice rakety a padák se nalejvák vzduchem a jeho padákové šnůry jsou taženy setrvačností hlavice.
Na čtvrtém snímku je již padák otevřený a brzdí tahem za padákové šnůry hlavici i s připojeným trupem modelu. Dále již dojde k postupnému přepadnutí modelu i s hlavicí pod padák a zaujetí klasické přistávací sestavy - padák-hlavice-trup a jejich přistání na zemi ….
Nyní k průšlehu v samotném motoru. Jsou zde dvě pravděpodobné příčiny.
1.) částečné ucpání trysky zbytky el. palníku ( smotané či zmáčknuté přívodní vodiče
palníku nebo i samotný čip palníku ) - to je asi nejpodstatnější faktor.
2.) Nedostatečné utěsnění pyrozpozďovače v šroubovacím víku motoru.
Pro lepší názornost kromě letových snímků dávám do přílohy i obrázek stavu pláště pyrozpozďovače po rozebrání motoru.
Rychlé snížení volného průřezu trysky zmamená prudký nárust zahrazení a tím i pracovního tlaku ve spalovací komoře. Tento vysoký tlak způsobí průnik-průšleh horkých spalin paliva podél tělesa zpožďovače ve víku motoru až k výmetné složi (Vesuvitu) a její okamžitý zážeh. To co déle probíhá jsme si popsali podle nafotografovaných snímků o pár řádků výše …
Mirek
Prvním byl již 8-mým letem 74 Ns reloadu s pyrozpožďovačem. Motor po úpravě těsnění pyrozpožďovače a zážehu podává opakovaně dobrý výkon i funkci zpožďovače.
Viď obrázky v příloze.
Dalším v pořadí byl 100 Ns reload s pyrozpožďovačem na dvě BATES zrna. Motor letěl v originálním osazení. Na zážeh jsem použil SO palník z Meta-Pyro, pro trysku o průměru 5,5 mm dosti riskantní řešení! Start byl rychlý a razantní.
Bohužel již po cca 5 m došlo k průšlehu výmetu a na prvním snímku je model ve výšce cca 10 m , vyražená hlavice již visí na poutací šnůře pod trupem a způsobil na horním okraji trupu ukážkový „zipper“ (proříznutí okraje trupu poutací šnůrou).
Model rychle zpomaluje a převrací se. Zpomalený model předbíhá složený padák na padákových šňůrách. Natřetím snímku je vidět kouřící trup modelu mírně skloněný k zemi nad ním se vznáší na napnuté poutací šňůře hlavice rakety a padák se nalejvák vzduchem a jeho padákové šnůry jsou taženy setrvačností hlavice.
Na čtvrtém snímku je již padák otevřený a brzdí tahem za padákové šnůry hlavici i s připojeným trupem modelu. Dále již dojde k postupnému přepadnutí modelu i s hlavicí pod padák a zaujetí klasické přistávací sestavy - padák-hlavice-trup a jejich přistání na zemi ….
Nyní k průšlehu v samotném motoru. Jsou zde dvě pravděpodobné příčiny.
1.) částečné ucpání trysky zbytky el. palníku ( smotané či zmáčknuté přívodní vodiče
palníku nebo i samotný čip palníku ) - to je asi nejpodstatnější faktor.
2.) Nedostatečné utěsnění pyrozpozďovače v šroubovacím víku motoru.
Pro lepší názornost kromě letových snímků dávám do přílohy i obrázek stavu pláště pyrozpozďovače po rozebrání motoru.
Rychlé snížení volného průřezu trysky zmamená prudký nárust zahrazení a tím i pracovního tlaku ve spalovací komoře. Tento vysoký tlak způsobí průnik-průšleh horkých spalin paliva podél tělesa zpožďovače ve víku motoru až k výmetné složi (Vesuvitu) a její okamžitý zážeh. To co déle probíhá jsme si popsali podle nafotografovaných snímků o pár řádků výše …
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.255 sekund