- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Pár zajímavostí a kuriozit
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
11 roků 3 měsíců zpět - 11 roků 3 měsíců zpět #469
od Mirek
Pár zajímavostí a kuriozit vytvořil uživatel Mirek
Pro spestření zdejších poněkuď stojatých vod -pár zajímavostí ( i když jsou starší ...)
1. Minometní start SS18 - Satan:
video:
Koncept R-36M z roku 1969 předpokládal start pomocí plynového generátoru. Jde o start kdy je raketa vymrštěna ze startovacího kontejneru a teprve nad povrchem, v dostatečné výšce dojde k nahození motoru. V Ruské terminologii je nazýván „minometný start“ což přesně vystihuje princip. Odpalovací zařízení mělo na starosti CKB-34 s hlavním konstruktérem E.D.Rudjakem. Bylo jasné, že to bude opravdu velký problém. Použít tento typ startu byl přímo Jangelův příkaz. Předtím byl tento typ startu uvažován u nakonec nepřijaté rakety RT-20P, ale ta byla na TPH, průměr 1,6m a délku 17m. Tohle ale bylo o něčem jiném.
Tady šlo o na výšku 30m vystřelení kolosu o délce 30m, průměru 3m a hmotnosti 200t!! Rudjak to prý komentoval:“nadhodit jako jablko kapalinový kolos o hmotnosti víc jak dvě stě tun, to je holý nesmysl!“. Akademik V.N.Čelomej slíbil, že smekne, „pokud raketa vzlétne“. Proti byl kde kdo, ministerstvo všeobecného strojírenství, ministerstvo obrany…
Ale, Jangel trval na svém. No nic, začalo řešení. Pro raketu byl vyvinut kontejner ze sklolaminátu. Nároky na něj byly enormní. Raketa v něm byla hermeticky uzavřena a pod ní byl třístupňový prachový generátor v cylindrickém kontejneru. Ten zároveň tvořil píst, který raketu vytlačil nahoru a chránil její dno a motory od vlivu tlaku a teploty. Součástí byly i motory na TPH, které „píst“ odstraní před startem z dosahu nahozených motorů rakety. Důvodem proč bylo k tomuto řešení přistoupeno bylo podobně jako u MR UR-100 možnost zesílit stávající sila pro R-36 zevnitř a výrazně tak zvýšit jejich odolnost. K prvnímu startu tímto způsobem došlo 22.října 1971. Maketa rakety R-36M byla první kapalinová raketa tímto způsobem vyzkoušena.
2.) Saturn V , model 1/10 Steve Eves:
Zatím největší létající model rakety: Není model jako model, ale tohle je opravdo kousek!
váha 720 kg , délka 11 metrů, celkem 9 motorů,
1x P 10000 , 77000 Ns , 8x N 3800 , 13000 Ns , celkem 181000 Ns !!!
Model vzlétl do výšky 1 370 m , kde se rozdělil na tři části a přistál na padácích.
Model je nyní vystaven v US Space and Rocket Center - Huntsville, Alabama.
videa:
www.steveevessaturnv.org/video/SteveEvesSaturnVHiRes.wmv
3.)
hezké video Libora Kolmana z 5. ročníku Mezinárodního leteckého dne v ModelParku v Suché.
video:
Hlavně závěrecná spomalené sekvence ukazuje jak se chová ocelová tyčová rampa o průměru 12 či 14 mm !!!,
pod dynamickým účinkem startujícího modelu K.Jeřábka LittleJoe II na 4xROS.
Velký průměr trupu a asymetrický zážeh motorů s ocelí pěkně zacvičil!
Užívejme si hezké počasí a pěkné lety Mirek
1. Minometní start SS18 - Satan:
video:
Koncept R-36M z roku 1969 předpokládal start pomocí plynového generátoru. Jde o start kdy je raketa vymrštěna ze startovacího kontejneru a teprve nad povrchem, v dostatečné výšce dojde k nahození motoru. V Ruské terminologii je nazýván „minometný start“ což přesně vystihuje princip. Odpalovací zařízení mělo na starosti CKB-34 s hlavním konstruktérem E.D.Rudjakem. Bylo jasné, že to bude opravdu velký problém. Použít tento typ startu byl přímo Jangelův příkaz. Předtím byl tento typ startu uvažován u nakonec nepřijaté rakety RT-20P, ale ta byla na TPH, průměr 1,6m a délku 17m. Tohle ale bylo o něčem jiném.
Tady šlo o na výšku 30m vystřelení kolosu o délce 30m, průměru 3m a hmotnosti 200t!! Rudjak to prý komentoval:“nadhodit jako jablko kapalinový kolos o hmotnosti víc jak dvě stě tun, to je holý nesmysl!“. Akademik V.N.Čelomej slíbil, že smekne, „pokud raketa vzlétne“. Proti byl kde kdo, ministerstvo všeobecného strojírenství, ministerstvo obrany…
Ale, Jangel trval na svém. No nic, začalo řešení. Pro raketu byl vyvinut kontejner ze sklolaminátu. Nároky na něj byly enormní. Raketa v něm byla hermeticky uzavřena a pod ní byl třístupňový prachový generátor v cylindrickém kontejneru. Ten zároveň tvořil píst, který raketu vytlačil nahoru a chránil její dno a motory od vlivu tlaku a teploty. Součástí byly i motory na TPH, které „píst“ odstraní před startem z dosahu nahozených motorů rakety. Důvodem proč bylo k tomuto řešení přistoupeno bylo podobně jako u MR UR-100 možnost zesílit stávající sila pro R-36 zevnitř a výrazně tak zvýšit jejich odolnost. K prvnímu startu tímto způsobem došlo 22.října 1971. Maketa rakety R-36M byla první kapalinová raketa tímto způsobem vyzkoušena.
2.) Saturn V , model 1/10 Steve Eves:
Zatím největší létající model rakety: Není model jako model, ale tohle je opravdo kousek!
váha 720 kg , délka 11 metrů, celkem 9 motorů,
1x P 10000 , 77000 Ns , 8x N 3800 , 13000 Ns , celkem 181000 Ns !!!
Model vzlétl do výšky 1 370 m , kde se rozdělil na tři části a přistál na padácích.
Model je nyní vystaven v US Space and Rocket Center - Huntsville, Alabama.
videa:
www.steveevessaturnv.org/video/SteveEvesSaturnVHiRes.wmv
3.)
hezké video Libora Kolmana z 5. ročníku Mezinárodního leteckého dne v ModelParku v Suché.
video:
Hlavně závěrecná spomalené sekvence ukazuje jak se chová ocelová tyčová rampa o průměru 12 či 14 mm !!!,
pod dynamickým účinkem startujícího modelu K.Jeřábka LittleJoe II na 4xROS.
Velký průměr trupu a asymetrický zážeh motorů s ocelí pěkně zacvičil!
Užívejme si hezké počasí a pěkné lety Mirek
Poslední změna: 11 roků 3 měsíců zpět uživatelem Koudy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.256 sekund