Pravidla a zásady velkých raket
Pravidla a zásady pro stavbu a létání
s modely velkých raket
Tato pravidla a zásady jsou doporučením pro organizování modelářských setkání a soutěží, ale i pro činnost jednotlivců a stanovují základní bezpečnostní požadavky.
Většina požadavků je v souladu se zahraničními pravidly ( USA, Švýcarsko, …), kde jsou zkušennosti se stavbou a létáním s velkými modely raket podstatně větší.
Část 1 – DEFINICE
1.1 Model rakety ( raketový model )
„Raketový model“ je létající model, který vzlétá bez využití aerodynamického vztlaku k překonání zemské přitažlivosti; je poháněn raketovým motorem; obsahuje zařízení pro bezpečný návrat všech jeho částí na zem a je zhotoven převážně z nekovových dílů.
Modely raket jsou :
- A)Připomínající svým tvarem i zbarvením skutečnou historickou či současnou př( skutečnou kosmickou, nosnou, výzkumnou nebo vojenskou raketovou střelu v letové konfiguraci ).
Tzv „Velké polomakety“
- B)Ve skutečnosti neexistující, tj. modely vlastní konstrukce. (např. futuristické nebo experimentální raketové modely )
Raketový model musí být zkontruován tak, aby byl schopen více jak jednoho letu.
1.2 RAKETOVÝ MOTOR
„Raketový motor“ je reaktivní raketový motor na tuhou pohonnou hmotu, ve které jsou všechny chemické složky hořlavé povahy předem smíchány a připraveny k použití, nebo je výrobcem uzpůsoben ke kompletaci těsně před použitím ( Aerotech ).
Část 2 – KONSTRUKČNÍ POŽADAVKY
2.1 ROZMĚRY A HMOTNOST MODELU
Minimální délka modelu ( včetně antén či stabilizátorů ) nesmí být menší než
Maximální startovní hmotnost kompletního modelu je
2.2 POHON MODELU
Celkový impuls všech funkčních motorů umístěných v modelu a použitých k jeho pohonu nemá být menší než 40 Ns, ale nejvíce 2560 Ns. Modely s pohonem o impulsu větším než 160Ns jsou tzv. „vysokovýkonné modely raket“ ( HPR ).
Pro pohon modelů je možno použít motory těchto výkonových tříd :
Tabulka 1: Výkonové třídy raketových motorů
A |
1,26 - |
2,5 Ns |
|
G |
80,01 - |
160 Ns |
B |
2,56 - |
5 Ns |
|
H |
160,01 - |
320 Ns |
C |
5,01 - |
10 Ns |
|
I |
320,01 - |
640 Ns |
D |
10,01 - |
20 Ns |
|
J |
640,01 - |
1280 Ns |
E |
20,01 - |
40 Ns |
|
K |
1280,01 - |
2560 Ns |
F |
40,01 - |
80 Ns |
|
L |
2560,01 - |
5120 Ns |
Celkový impuls motoru(ů) ve spodním stupni (boosteru) musí být z bezpečnostních důvodů stejný nebo větší než celkový impuls motoru(ů) v (každém) vyšším stupni (stupních). Impuls stupně booster také musí být stejný nebo větší než impuls každého z vyšších stupňů. To se nevztahuje na přídavné boostery, které jsou odpalovány současně se spodním stupněm.
2.3 NÁVRATOVÉ ZAŘÍZENÍ
Raketový model musí obsahovat účinné zařízení brzdící sestup modelu nebo jeho oddělených částí na zem tak, aby nebyl podstatně poškozen a aby osoby a věci na zemi nebyly jakkoliv ohroženy. Tento požadavek platí i pro samostatně za letu oddělitelné části modelu, motory nebo motorová lože.
2.4 FUNKČNÍ STUPNĚ A BOOSTERY
Model nesmí mít více jak tři (3) funkční stupně. Stupeň je definován jako část draku modelu obsahující jeden nebo více raketových motorů, která je zkonstruována tak, aby se oddělila, nebo která se skutečně oddělí od modelu během letu. Nepoháněná část modelu se nepovažuje za stupeň. Za uspořádání modelu se považuje to, které má model v okamžiku prvního pohybu na rampě.
Motory zažehnuté současně jsou považovány jako jeden stupeň bez ohledu na počet oddělených částí (např. Sojuz, Proton). Tyto části, pokud dojde k jejich oddělení, se při hodnocení posuzují jako boostery. Toto platí i tehdy, jestliže skutečná předloha tyto části za letu neoddělovala.
U „velkých polomaket“ je třeba dodržet stejný nebo nižší počet funkčních stupňů, než kolik jich má či měla ve skutečnosti předloha.
2.5 PRŮVODNÍ DOKUMENTACE
Účastník musí při přejímce ( před startem ) modelu předložit zevrubný stavební výkres ( nemusí být ve skutečném měřítku ), který znázorňuje konstrukční provedení modelu a na kterém jsou uvedeny jeho hlavní rozměry. Dále musí být na výkresu ( nebo na modelu ) vyznačeno těžiště aerodynamických sil.
Část 3 – Vypouštění modelů
3.1 BEZPEČNOST
Organizátor ustanoví dle rozsahu akce tým osob, které pověří dozorem nad dodržováním stanovených bezpečnostních požadavků. V jejich čele je tzv. bezpečnostní komisař ( RSO ). Pokyny těchto osob se musí řídit všichni účastníci akce a v přiměřeném rozsahu také ostatní osoby.
Raketový model během letu nesmí být vypuštěn tak, aby přímo ohrozil létající ani jiný objekt či osoby a nesmí být použit jako zbraň proti pozemskému nebo vzdušnému cíli.
Při pochybnostech o letových vlastnostech modelu, nebo nedodržení bezpečnostních požadavků na letové a návratové charakteristiky modelu může být bezpečnostním komisařem ( RSO ) vysloven zákaz startu, bez možnosti odvolání.
3.2 Povolení STARTU A letu
Start a let všech raketových modelů, určených ke startu na letové ploše, musí být povolen nebo může být zamítnut výhradně bezpečnostním komisařem ( RSO ) nebo jeho řádně pověřeným zástupcem na základě uváženého posouzení bezpečnosti modelu za letu. V případě pochybností RSO o stabilitě modelu, musí soutěžící doložit polohu jeho váhového těžiště. ( Doporučuje se jej na model vyznačit )
Proti zamítavému rozhodnutí bezpečnostního komisaře ( RSO ) se nelze odvolat !
3.3 Vypouštěcí zařízení
Musí být použito vypouštěcí zařízení či mechanismus ( startovací rampa ), umožňující bezpečný start modelu v žádaném směru. Při opuštění rampy musí mít model dostatečnou rychlost aby nedošlo k odchýlení od plánované dráhy letu. Úhel vypuštění modelu musí být větší než 600 od horizontu.
3.4 Postup vypouštění
Na přípravě modelu ke startu může spolupracovat více osob. Start či zážeh musí být řízen dálkově elektricky a musí být zcela ovládán osobou, vypouštějící model. Startovací ( odpalovací ) zařízení musí mít blokovací pojistku ( klíč, jiné zařízení ), který zabrání neoprávněnému či náhodnému zážehu a vypuštění modelu, pokud není pojistka odstraněna. Aktivace odpalovacího zařízení ( odstranění bezpečnostní pojistky ) může být provedeno až bezprostředně před startem a to na pokyn bezpečnostního komisaře ( RSO ).
Všechny osoby v okolí startu musí být upozorněny na nadcházející start dříve, než smí být raketový model zažehnut a vypuštěn. Před zážehem a startem raketového modelu se musí odpočítávat nejméně pět (5) sekund k nule.
3.5 BEZPEČNÉ VZDÁLENOSTI OD STARTUJÍCÍHO MODELU
Minimální vzdálenost všech osob od modelu v okamžiku startu je závislá na celkovém impulsu raketových motorů použitých v modelu.
Celkový impuls motorů |
Třída |
Minimální odstup osob (m) jeden motor / více motorů |
Minimální volný prostor |
40.01 -- 80.00 |
F |
25 / 30 |
kruh o Ø |
80.01 -- 160.00 |
G |
30 / 40 |
kruh o Ø |
160.01 -- 320.00 |
H |
30 / 60 |
kruh o Ø |
320.01 -- 640.00 |
I |
40 / 70 |
kruh o Ø |
640.01 – 1 280.00 |
J |
50 / 80 |
kruh o Ø |
1 280.01 – 2 560.00 |
K |
65 / 100 |
kruh o Ø |
Diskutujte o totmto článku ve fórech (25 odpovědí).
Kolem pravidel se tak trochu rozvířila diskuze kde musím dát za pravdu Mirkovi,že zdejší prostor je na to asi malý . Každá názorová strana má jednak svojí pravdu a jistě by stálo za úvahu to probrat spíš vše osobně v klidu a na základě věcných argumentů.
Dle mě to bude vždy v závěru o nějakém kompromisu který bude více či pro někoho možná meně přijatelný ale důležité je všechny argumenty v klidu tak někaj probrat a zvážit zda stojí či nestojí zato.
Zdejší prostor bude vždy tak trochu jen u každého monologem a jistě by nebylo vhodné aby se strhl do nějaké obecné diskuzní roviny kdy potom každý napadá každého jak je na různých /především politických servrech / běžné.
Nejbližší setkání modelářu bude Svojek ,takže kdo k tomu něco ma či nemá přijeďte už v pátek ,já koupím bečku /abstinenti mají ale hold smůlu / a tam to mužem v klidu večer ,odpoledne popřípadě i v sobotu probrat.
Hnusný počasí nebude na obtíž velký stan bude k dispozici,pro teplomilce bude i topení ,220V k dispozici ,takže se tam muže béékat až do rána.
takže tři poměrně významní účastníci, plus moje maličkost, jsou proti...
Asi se stalo něco špatně.
Michal
Národní pravidla pro HPR modely rozpoutala pěknou a plodnou diskusi a jen muj soukromý názor
plně souhlasim s Vojtou a Pandym . Honza
jen krátká poznámka.
Zde probíraná pravidla jsou zjednodušeným výtahem z tohoto www.tripoli.org/Launches/Safety/tabid/182/Default.aspx , dokumenty pod roletkou Launches. Doplněny jsou jen ty limity ....
Michal
Vážení kolegové ,
obávám se že došlo k dosti značnému nedorozumění co se týče těchto našich národních pravidel.
Pravidla je dobré podrobně pročíst a strávit i s významy z toho vyplývajícimi.
Máme tu pravidla s jejich podmínkami a omezeními. V porovnání se státy směrem západním jsou velice benevolentní!!
Ten komu tato omezení jsou příliš omezující má přece i další možnost - to uvedl v podstatě i Pandy.
Stačí si udělat v zahraničí certifikaci L2 ( do 5000 Ns) , nebo lépe L3( bez výkonového omezení pro všechny certifikované motory, nyní cca 650000 Ns) , ročně si její platnost prodlužovat , nakoupit si v zahraničí příslušné certifikované motory podle své licence a potom už jenom létat!
Ovšem další otázka zní kde??
Certifikace jejího držitele totiž neoprávňuje létat s motory vyšších impulzů (např. 2500 Ns a výše ) "za domem" ale na letovém prostoru zodpovídajícímu pravidlům NAR a TRIPOLI - tedy rozměry polygonu, vzdálenost odpalování a hlavně podle dostupu a s příslušnou bezpečnostní rezervou zabezpečeným vzdušným prostorem( povolení a rezervace vzdušného prostoru do dohodnuté výšky a dohodnutou dobu) s příslušnými bezpečnostními orgány (Správa letového provozu a dalšími.)
Je pouze nutné si vybrat, která z těchto alternativ komu z nás vyhovuje a je dostupná!!
Jak napsal Karel Jeřábek i Pandy - proberme si to v klidu na našich akcích, toto není vhodný způsob řešení složitějších problémů.
Mirek
Mirku
Nemohu s tebou souhlasit a musím reagovat už to že již prakticky dnes povyšujete tyto pravidla ve stylu národní pravidla
Tohle nejsou národní pravidla , ale pravidla pro soutěže raketových modelů dle SMČR .
Bohužel se asi zase bude opakovat stejný scénář , jako u obřích RC modelů nad 20Kg,kdy potentáti z řad SMČR přišli s tím, že tyto modely se jich netýkají a jsou mimo jejich kategorie.Jak to dopadlo už jsis mohl přečíst v odkazech,které jsem tu dal.Jaká byla jednání s Ministerstvem dopravy a UCL tady nebudu rozepisovat,ale kouzlo bylo,když představitelé UCL sami argumentovali s tím,že jsme si pravidla a předpisy vytvořily samy a oni je jen použili a vylepšily.
Obři raketové modely,je nová rozvíjející se kategorie , která má svá specifika a jistě dojde k nějaké regulaci.Psát dnes že stejně větší výkony nezvládáme a to ani finančně je hloupost . Tyhle pravidla nevznikají jen pro nás teť tady,ale budou mít dopad i na rakeťáky po nás.Nemusí to již být problém finanční , technologie jdou stále dopředu,což vidíš i sám na vývoji za těch pár let .
Z hlediska bezpečnosti,provozu,stavby raketových modelů s tím asi nemá nikdo problém,ale proč nestačilo uvést jen celkový impuls motoru , proč do toho motat nějaké své národní specifikum , které vůbec nekoresponduje s okolnímy státy.Vyvstane další problém,a to se zahraniční účastí,třeba v rámci EU , kteří jedou na pravidlech typu NAR , TRIPOLI ti nebudou moci své modely zde prezentovat , pokud nebudou splňovat ono naše špecifikum ? Kouzlo totiž je v tom , že EU umožnila v rámci i leteckých směrnic a předpisů dotvorbu oněch národních pravidel mimo směrnice EU (strašák typu terorismus,letecká bezpečnost atd.).Tento problém již vyvstal právě u obřích RC modelů , snahou je sjednotit,či alespoň upravit váhové limity.
Až nastane doba , kdy UCL bude chtít řešit v nějakém doplňku nás tj,obří raketové modely spadne jím do vínku vlastní naše omezení jak výkonu tak i nějaké max hmotnosti a bude těžké s tím nějak hnout.
Přece ty pravidla nedělal nějaký amatér,ale zkušení rakeťáci a tak dle mne stačilo omezit max.impuls když už , a nemotat do toho ještě nějakou hmotnost . Fyzikální zákony přece ošulit nejdou a tak omezením výkonu,prakticky omezíš i váhu .(tím by byla otevřena cesta k dalšímu vývoji výkonu a kategorií směrem nahoru) Kontrola je jednoduchá -předstartovní - poměr váha/ výkon a pokud nebude dostačující přece může organizátor či komisař zakázat start. V prvním nástřelu bylo 5000Ns v pravidlech je 2500Ns ??
K pohonu se nebudu vyjadřovat,víš proč,ale zapomněly jste úplně na Hybridní motory.Tam z hlediska legislativy není takřka žádný problém ale určitě budou mít problém stavitelé , kteří již budou omezení váhovým limitem 20Kg dle mne zcela zbytečně a prakticky může dojít k tomu,že větší výkony a tím pádem i rakety nad 20kg úplně zazdí.
Další tvůj argument letové prostory.
Holý nesmyls i u nás je dostatek prostoru i výšky třeba i podle pravidel NAR , TRIPOLI . Stáhni si ICAO mapu zde
aisview.rlp.cz/ nebo zde www.lkzn.cz/files/ANC_ICAO_2012.pdf ,dávám ti ještě členění vzd.prostoru zde www.laacr.cz/pictures/prost_horizont_2006.jpg . Je jasné , že tyhle volné prostory nejsou kolem Prahy či jiných velkých měst,letišť ale vyskytují se u nás.
Není problém pro organizátory akci po dohodě si dotyčný prostor schválit či rezervovat s ŘLP,nebo letištěm .
Píšu to záměrně ve zjednodušené podobě ale opravdu to není až takový problém pro představu zde : cs.wikipedia.org/wiki/NOTAM
Další tvůj argumemnt že ti co nechtějí létat dle směrnic SMČR mohou si udělat licenci NAR,TRIPOLI problém jsem ti již popsal výše ale doplním,po schválení nějakých směrnic a dopl.leteckého .zákona MD UCL jim to bude v CZ tak akorát k prdu.
Nechápejte vše jako kritiku,autoři udělali dost práce,pouze upozorňuji na dle mne možné nedostatky.Nějaký dialog po schválení určitých pravidel je již prakticky forma monologu vzhledem k počtu nás postižených touto kategorií modelů raket.
Pokud je tahle forma diskuze zde na fóru horký brambor,tak ji odstraňte a vložte sen jen ona pravidla
Vojta
obávám se že došlo k dosti značnému nedorozumění co se týče těchto našich národních pravidel.
Pravidla je dobré podrobně pročíst a strávit i s významy z toho vyplývajícimi.
Máme tu pravidla s jejich podmínkami a omezeními. V porovnání se státy směrem západním jsou velice benevolentní!!
Ten komu tato omezení jsou příliš omezující má přece i další možnost - to uvedl v podstatě i Pandy.
Stačí si udělat v zahraničí certifikaci L2 ( do 5000 Ns) , nebo lépe L3( bez výkonového omezení pro všechny certifikované motory, nyní cca 650000 Ns) , ročně si její platnost prodlužovat , nakoupit si v zahraničí příslušné certifikované motory podle své licence a potom už jenom létat!
Ovšem další otázka zní kde??
Certifikace jejího držitele totiž neoprávňuje létat s motory vyšších impulzů (např. 2500 Ns a výše ) "za domem" ale na letovém prostoru zodpovídajícímu pravidlům NAR a TRIPOLI - tedy rozměry polygonu, vzdálenost odpalování a hlavně podle dostupu a s příslušnou bezpečnostní rezervou zabezpečeným vzdušným prostorem( povolení a rezervace vzdušného prostoru do dohodnuté výšky a dohodnutou dobu) s příslušnými bezpečnostními orgány (Správa letového provozu a dalšími.)
Je pouze nutné si vybrat, která z těchto alternativ komu z nás vyhovuje a je dostupná!!
Jak napsal Karel Jeřábek i Pandy - proberme si to v klidu na našich akcích, toto není vhodný způsob řešení složitějších problémů.
Mirek
Já jsem původně nechtěl do této diskuze zasahovat jen jsem měl trochu potřebu k tomu něco říci. ¨
Předně na simulaci letu rakety je sposta programů takže pokud budu mít raketu 24 kg a vím výkon motoru tak mě přesně spočítá do jaké výšky vyletí takže podle toho si při letu určím perimetr v kterém poletí a tudíž nemůže nikomu na barák spadnout protože pokud budu dbát na elementární pravidlo vzdálenosti tak se to prostě stát nemůže. Navíc mezinárodní předpisy u těchto raket jasně stanovi že výmet musí být zdvojený /pozor ne dvojitý/ takaže i při 250m nehrozí ,že by spadla na rampu. Já vím může se stát cokoliv například se zapomene před startem zaháknout padák a malér je tu ,ale proto je tu ta bezpečná vzdálenost raketa sice spadne ale nikdy na někoho nebo na něco. A určitě bych to nepouštěl na nějaké akci kde je spousta většinou neukázněných diváků.
pravidly vždy tvůrce na sebe šije bič ,a jaxem řekl ty pravidla nejsou až tak špatná ,ale těch 20kg mě osobně vadí to samé mám s rozpaky k výkonu motoru do 2500Ns.Pokud si někdo udělá certifikaci L2 muže nabývat a letat s motory do 5000Ns ,a je to jen o penězích za motor. Takže moje výhrada je k těmto dvěma omezením.
Nevím proč např ve Švýcarsku mohou letat s raketami třeba 80kg a do kategorie P a jediným limitem je u nich výška ta musí být v souladu s letovou hladinou civilních letadel ,mám pocit že to je 1500a v určitých případech něco kolem 2 km max.což dle mě bohatě stačí. Už i 1500 je opravdu hodně a osobně bych víc prostě nešel.
Nakonec pěkně to tu napsal Michal k. a musím s ním plně souhlasit,jsou to jen pravidla a rozhodující bude vždy ale opravdu vždy to co je v zákoně.
Nakonec jsem i tak trochu skeptický k poznámce Karla Jeřábka ,že v případě potřeby se to rychle změní,moje bohatá osobní zkušenost s uředníky státní zprávy je naprosto přesně opačná.
Ale nakonec setkání jsou otom abychiom to osobně problrali ,tady to učitě nevyřešíme.
Karel Jeřábek.
rád bych připojil svůj názor, kdyžtak mne opravte.
Nejvyšším a rospektováníhodným institutem je sbírka zákonů ČR.
Podle výše napsaného to, vypadá, že přímo pro rakety žádný cílený zákon neexistuje a platí tedy zákony obecné.
Jak psal Vojta, existuje zákon, týkající se letadel, ale ten nám může být, jak je patrné z citace, ukradený.
Také mi tedy není jasné, proč těch 20 kg. To jsou letadlové hrušky a raketovými jablky dohromady.
V zahraničí se používají bezpečnostní protokoly jednotlivých raketových asociací. Ani tady není nic o 20-ti kilech a jakýsi "impulzový" limit je 40kNs. Pouze tabulka, jak velkou plochu pro jeden každý motor budu potřebovat. Jestli to má zakotvení v zákonech nevím.
Otázka zní, jestli si to zbytečně nekomplikujeme. Není nás tolik, abychom se nemohli třeba před nějakou akcí domluvit, že někdo vystřelí padesátikilovou raketu s motorem 10kNs. Pokud nebudeme kolidovat se zákonem, bude to v pořádku.
Díky,
Michal
na tom že si mužem doma za barákem pouštět nad 20 až ? tam někam si kg je každého věc a taky je asi rozdíl mezi těmi 250 m a 1000 jak udáváš.( jestli to letělo 250m nebo 1000 je rozhodně vedlejší.) ???? při oněch 250m výšky ti teoreticky spadne raketa zpět na startovací rampu a při těch zmiňovaných 1000 je honě faktoru co může ovlivnit okruh dopadu a nedej bože někomu na barák či cokoliv jiného a musela to řešit policie to si myslím že by zavařilo nejen tobě ale nám všem bláznům do tohoto koníčku já osobně létám aj ony velké éra těsně pod limit ( s prázdnou nádrži ) plá už to porušuje a vím že se dá postavit 1m éro co bude vážit jak 4m éro každý jak uzná sám ale těch 20kg protitankový střeli je až dostačující .
Ps : nechci se hádat ani urážet je to jen můj názor .
Pravidla pro velké rakety jsem tak nějak přelouskal ,na jednu stranu je chvalitebné že jsou na poměry dost volné a asi s tím už víc nešlo moc udělat. některé věci jakoby tam jsou taktně pomlčeny na některých je vidět určitá tvůrčí snaha o soutěživost / např.bodování polomaket či měření doby letu popř výšky / / ale organizátor si nakonec může pravidla vždy přizpůsobit. Protože u velkých raket bude vždy záležet především na zdárném startu a hlavně bezproblémovém přistání. jestli to letělo 250m nebo 1000 je rozhodně vedlejší.
Pojištění je v podstatě kapitola sama o sobě i když je dle mě pořád lepší něco než nic,prtože se při nějaké škodě dá z něčeho vycházet .
Ovšem nikdo mě nikdy nezakáže abych si 25 kg raketu pustil za barákem na poli....taková sila tady prostě není.
neber to prosím tak ,že jsem něco utnul.
Jde spíš o to že se v těchto věcech místy dostáváme na tenký led a jsou věci a informace které zde není vhodné zveřejňovat či publikovat, abychom někomu nenahráli na smeč!! Tím je i moje argumentace ponekuď omezena a proto jsem navrhnul podrobnější debatu později až budou i další informace a souvislosti.
Názory ostatních lidí mimo mne nechci omezovat, jiný pohled může být zajímavý a přínosný.
Debata v užším okruhu či na akcích umožnuje probrat více , rychleji a bezpečněji.
Mirek
Tvůj příspěvek se mě tu nezobrazuje , jen v e-amilu tak ho překopíruji
Ahoj Vojto,
letecký zákon řadí do této kategorie všechny prostředky pohybujícíse vzduchem, tzn. ne jen letadla, ale i balóny, vzducholodě atd., dále platí vizuélní kontrola po celou dobu letu a i výškový limit 300m, pokud nejsou lety prováděny v koordinaci s letištěm.
Co se pojišťovny týče, dovolil bych si tvrdit, že žádná pojišťovna nevyplatí pojistku za pojistnou událost, která se udála v důsledku činnosti v rozporu se zákonem.
Samozřejmě, kde není žalobce, není soudce, ale nesmí se stát žádný průšvich.
Jestli se podaří prolomit váhový limit jsem sám zvědav, protože podmínky pro provoz těžších prostředků, jak licenční, tak i provozních ploch, jsou daleko za zhovadilostí, což u našeho úřednického aparátu není nic mimořádného.
Dost se proti této novele, která vyšla na podzim zbrojí, před pár dny jsme jako modeláři podepisovali petici proti tomuto limitu.
Znám pár lidí co jejich vlečná je na hraně a nebo už za a ti jsou nahraní, přitom je to nějakou tu korunu stálo a úředníci je nesmyslně uzemnili.
Ve skratce ti odpovím
Zákon o civilním letectví 49/1997 Sb.
(2) Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře
z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se
nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg.
Pokud vím raketa na tomhle principu nepracuje
Co se týče pojištění,tak já žádný zákon neporušuji ani neprovozuji něco v rozporu se zákonem
K ostatnímu se nebudu vyjadřovat,sám o tom něco vím a právě proto takhle reaguji . Zajímalo by mě ale jak je to v zahraničí s raketovými modely
Pro představu anabáze RC obřích modelů www.volny.cz/pavel.macek/regulace/AktivitySMCR S pravidly nemám problém,ale s váhovým limitem si sami nabíhávame na vidle a dle toho jak chce UCL všechno řídit a zpoplantit co se pohybuje vzduchem nemám z toho dobrý pocit.
protože si podepsal petici , jistě víš jaké jsou poplatky a hlavně sankce pro piloty a modely nad 20Kg hlavně flastry jak u velkého letectví 5MIL.KORUN
Vzhledem k tomu že to tu Mirek utl už se tady k tomu nebudu vyjadřovat
letecký zákon řadí do této kategorie všechny prostředky pohybujícíse vzduchem, tzn. ne jen letadla, ale i balóny, vzducholodě atd., dále platí vizuélní kontrola po celou dobu letu a i výškový limit 300m, pokud nejsou lety prováděny v koordinaci s letištěm.
Co se pojišťovny týče, dovolil bych si tvrdit, že žádná pojišťovna nevyplatí pojistku za pojistnou událost, která se udála v důsledku činnosti v rozporu se zákonem.
Samozřejmě, kde není žalobce, není soudce, ale nesmí se stát žádný průšvich.
Jestli se podaří prolomit váhový limit jsem sám zvědav, protože podmínky pro provoz těžších prostředků, jak licenční, tak i provozních ploch, jsou daleko za zhovadilostí, což u našeho úřednického aparátu není nic mimořádného.
Dost se proti této novele, která vyšla na podzim zbrojí, před pár dny jsme jako modeláři podepisovali petici proti tomuto limitu.
Znám pár lidí co jejich vlečná je na hraně a nebo už za a ti jsou nahraní, přitom je to nějakou tu korunu stálo a úředníci je nesmyslně uzemnili.
Ivo
už i tato Pravidla jsou výsledkem několikaketé náročné práce na různých svazových i dalších úrovních.
Tyto limity , pojišťění i další záležitosti není úplně vhodné a možné- zde podrobně probrat, bude na to dost příležitostí na akcích. Zde by jsme se upsali ....
díky snahu a názory Mirek
Ahoj Vojto ,
Podívejme se ale na to , kolik je RC modelářů a jak jsou proorganizovaní a jakou mají tedy i váhu a pozici při vyjednávaní s naším šimlem!!
Nás je sotva pár desítek a to ještě většina ani nejsou členy nějakého RMK v rámci SMČR!!
Jaká je asi naše vyjednávací pozice a váha??
Pro "menší" raketové modeláře s motorky do 10-20 Ns těch 20 kg a 2500 Ns opravdu není problém ...
Teď se něco povedlo (zaplať nejvyšší za to) , a naše dění se nějak rozbíhá, tak tomu dejme příležitost.
Každý problém se dá "rozumně" řešit, ale nemusí to být ješte před tím než nastal.
Mirek
Mirku
Právě pro to že je nás tak málo , již nikdy nebude dobrá vyjednávací pozice,když každý již bude brát za bernou minci oněch 20Kg
V let.zákoně ani nikde jinde není model rakety definován,(parametry) nevím jak je to v zahraničí,třeba Německo snad někdo sdělí.
Prostě nemyslím si že je to rozumné (ten váhový limit) který ostatně nemá dle mne oporu v zákonu čili se jedná o nějaké doporučení
Stačilo třeba uvést modely raket nad 20Kg kategorie experimentál možnost provozu za těch a těch podmínek.
Třeba
cituji:
Jde mě o to,že nastavit si nějaký limit,který někdo vezme již pro tvorbu nějakých omezení vyhlášek,doplňků atd.vydá ke změně podstatně více úsilí a dle specifikakce českého úřednického šimla a arogance takřka nepřekonatelné v našich poměrech,tak proč jim hned nahrávat.
Pro Mirka- vez, že těch 20kg se bude již brzo řešit i tady ..
s tím můžu jenom souhlasit!
Podívejme se ale na to , kolik je RC modelářů a jak jsou proorganizovaní a jakou mají tedy i váhu a pozici při vyjednávaní s naším šimlem!!
Nás je sotva pár desítek a to ještě většina ani nejsou členy nějakého RMK v rámci SMČR!!
Jaká je asi naše vyjednávací pozice a váha??
Pro "menší" raketové modeláře s motorky do 10-20 Ns těch 20 kg a 2500 Ns opravdu není problém ...
Teď se něco povedlo (zaplať nejvyšší za to) , a naše dění se nějak rozbíhá, tak tomu dejme příležitost.
Každý problém se dá "rozumně" řešit, ale nemusí to být ješte před tím než nastal.
Mirek
Ahoj Vojto ,
Doteďka jsme vlastně žádna oficiální pravidla umožňující i formální a pojistné zastřešení akcí neměli!!
Mirek
Můžeš se pojistit individuálně snad u každé pojišťovny,já u ČSOB a jestli máš na mysli pojištění SMČR tak to se snad vztahuje jen na jejich akce né na běžné lety .Ale to nevím jistě
To je samozřejmě pouze můj pohled.
Vojta,
neviem ako u nás, zatiaľ som to ani nezisťoval, ale u vás platí zákon č. 49/1997 Sb, kde §2 ods. (2) :
Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vuči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg.
Čiže nad 20kg by to znamenalo : letecký rejstřík, schválení typu, schválení zpusobilosti, kontroly zpusobilosti ......
Na modely rakiet by sa mohol vzťahovať § 52 - Létání letadel bez pilota
Jojo
Nevím Josef ale letadlo a model letadla dle definice není raketa viz třeba www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/08/letadla.php
Jde mě o to,že nastavit si nějaký limit,který někdo vezme již pro tvorbu nějakých omezení vyhlášek,doplňků atd.vydá ke změně podstatně více úsilí a dle specifikakce českého úřednického šimla a arogance takřka nepřekonatelné v našich poměrech,tak proč jim hned nahrávat.
Pro Mirkas- ves že těch 20kg se bude již brzo řešit i tady
Doteďka jsme vlastně žádna oficiální pravidla umožňující i formální a pojistné zastřešení akcí neměli!!
Teď máme v podstatě to co se doteďka neoficiálně provozovalo, ale "oficiálně"!
Chtít v existujícím systému hned napoprvé úplně všechno co by jsme chtěli není reálné.
Sorbitolový motor s 2500 Ns by musel mít aspoň 2,5 kg paliva!
Zatím tady takový motor není , byl by dosti drahy i jeho provoz.
Život ukáže co a jak dál.
Až tady bude létat 40-50 lidí které budou omezovat jimi používané motory 2500 Ns a váha modelu 20 kg - budou
to krásné časy a budeme to řešit.
To je samozřejmě pouze můj pohled.
Mirek
neviem ako u nás, zatiaľ som to ani nezisťoval, ale u vás platí zákon č. 49/1997 Sb, kde §2 ods. (2) :
Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vuči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 20 kg.
Čiže nad 20kg by to znamenalo : letecký rejstřík, schválení typu, schválení zpusobilosti, kontroly zpusobilosti ......
Na modely rakiet by sa mohol vzťahovať § 52 - Létání letadel bez pilota
Jojo
jak je v citaci z emailu:
Základní omezení :
Maximální startovní hmotnost modelu 20kg.
Souvislost s hmotnosti RC modelů 20Kg zde asi bude. Stejně si myslím, že nás to zatím ještě stále prakticky neomezuje, Saturn V v měřítku 1:1 dělat nemusíme !
Co a jak dále ukáže a prověří čas , ale konečne máme aspoň něco.
Mirek
Konečně se dobrá věc podařila, a je zde rozumná legislativní platforma!
Níže cituji z emailu od PetraV:
Vážení kolegové raketýři,
srdečně Vás zdravím před nadcházející sezónou.
Dnes byla na webových stránkách svazu modelářů ČR oficiálně publikována "národní pravidla pro velké rakety a polomakety".
Bylo tak úspěšně završeno moje ( i kolegů z RMK Praha ) dvouleté úsilí o "legalizaci" této zajímavé a rozvíjející se části raketomodelářské odbornosti.
Tímto děkuji za aktivní podporu při prosazování této věci předsedovi KRaM ČR Bedřichu Pavkovi.
Tato pravidla byla vytvořena hlavně proto, aby umožnila provoz a létání modelů raket větších rozměrů a výkonů nebo netradičních modelů, otevřenou i pro modely ostatní, tedy modelů, které ne vždy odpovídají požadavkům pravidel FAI - překračují v nich uvedené hlavně výkonové parametry. Vzorem pro jejich vytvoření byla mimo jiné i celosvětově uznávaná pravidla NAR a TRIPOLI.
Pravidla jsou vytvořena jako poměrně "univerzální" - umožňující létání s prakticky jakýmkoliv raketovým modelem v rámci "jedné kategorie".
Umožňují pořadateli akce (soutěžní, sportovní, propagační či jiné) tato pravidla v části 2 až 4 při vypsání akce dále upravit, specifikovat a omezit, nesmí však překročit zde uvedené limity.
Akce může být nesoutěžní, případná soutěž může být vypsána také jako výšková či časová, případně jinak hodnocená a kombinovaná s bodováním.
Veškeré úpravy, specifikace a omezení musí být včas a srozumitelně uvedeny v propozicích.
Základní omezení :
Maximální startovní hmotnost modelu 20kg.
Nekovová konstrukce hlavních částí modelu.
Maximální celkový impulz raketových motorů v modelu 2540Ns.
Tato pravidla samozřejmě kladou jisté "omezující" nároky na pořadatele i účastníky akcí, ale jejich dodržování má řadu výhod.
Doufám, že povedou k bezpečnému létání hlavně s velkými a výkonnými modely, pod ochrannými křídly a v rámci odpovědnostního pojištění Svazu modelářů ČR.
Odkaz na stažení nebo tisk pravidel na stránce Svazu modelářů ČR:
www.svazmodelaru.cz/odbornosti/kram/w2/index.php?a=90
konec citátu ....
Přeji príjemné čtení a tráneí informací ...
Mirek