Sazená 2014
X. SETKÁNÍ PŘÍZNIVCŮ VELKÝCH RAKET 4.10.2014
Čas kvapí, nepočká a zase je zde další akce - tentokrát již jubilejní 10-té setkání příznivců velkých raket, tentokrát opět v Sazené.
Každá akce začíná její přípravou a organizováním, tak tomu bylo i teď. V pátek už od rána začal výběr a nakládání všeho potřebného pro vytvoření pracovního prostředí akce. Při nošení věcí a pohledu na tu hromadu materiálu jsem si řekl , že ten vozík s certifikací na 1000 kg je opravdu nutnost. Naše auta a vozík dorazili do areálu v Sazené těsně před polednem. Následovalo základní strategické rozdělení prostorů – prostor pro rampy, depo pro účastníky, prostor pro návštěvníky, přístupové trasy, místo pro přejímku a kontrolu a hlavně místo pro občerstvení i WC.
Začala vykládka materiálu a postupné budování zázemí akce. Dorazil i Pandy s velkou dodávkou, Dušan se Šakalem a prostor postupně ožíval a rozšiřoval se s příchodem dalších účastníků. Později odpoledne a podvečer zde již byla ta správná atmosféra a pohoda. Pro uložení modelů a ostatního harampádí jsem si postavil jeden ministan. Kolegové z klubu mne zaskočili „opožděným dárkem“ k narozeninám – velký stan pro 3 osoby i předsíňku, abych se tam vešel já i s modely - díky. Já jsem se po půl osmé odplížil zalehnout do spacáku na ubytovně letiště a dohánět spánkový deficit.
Sobotní ráno bylo nevlídně mlhavé. Po příchodu na místo a setkání s nocležníky ve stanech a úžasné ranní kávě a dalším nutném krmení dravé zvěře pokračovali přípravné práce. Postupně přicházeli další účastnící i diváci.
Mlha ustupovala značně neochotně, co způsobilo menší časový posun zahájení. Proběhla registrace účastníku spojená s pěkným překvapením v podobě elegantního skleněného poháru ozdobeného leptanou rakeťáckou grafikou a textem k 10-tému ročníku akce, příležitostní samolepka byla bonusem. ¨
Potom proběhl nástup účastníků s modely - zde příjemně překvapil a potěšil nejenom počet nastoupených a jejich modely, ale i hojná účast nejmladších rakeťáků a rakeťaček v předškolním věku!!
S menším zpožděním následoval masivní peleton startů, letů a pochopitelně i některé méně žádoucí situace průběhu letů.
Vzhledem k časové náročnosti přípravy modelů na lety, jsem prostě některé starty a lety prostě neviděl, takže jsem stihnul nafotit jenom cca 270 snímků a něco z letů jsem ani nefotil, ale prostě vychutnával volným okem. Skrz hledáček to velké vychutnávání není.
Souvislá časová osa bohužel nejde sestavit, některé starty nejsou pokryty – takže musím spoléhat na tabulku startů a její údaje ( zaplať pánbůh za ně ) a další útržkovité informace.
Údaje o jednotlivých modelech jsou uvedeny v tabulce startů a proto je nebudu všude uvádět, jen u podrobněji popisovaných modelů a letů.
První start byla moje žluto-černá na 1xROS. Start a let byl dobrý až do okamihu, kdy se po výmetu nechtěl nalít padák. Zmuchlaná tkanina hedvábného šátku padáku (připomínající plastickou mapu Vysokých Tater) je upozorněním na špatný stav padáku. Model přistál na stabilizátor vyšší rychlostí a zlomyslně se promáčknula část trupu kolem stabilizátoru. Prostě - za lenost se platí!
Evžen Malkovský s polomaketou US dělostřelecké rakety MGR-3 Little John na 1xROS, dal pěkný a úspěšný let.
Zdeněk Burda s modelem Samorost na 1xROS doplatil na problémy s výmetem ROS-ky, padák se neotevřel.
A už je tu první z velkých modelů Pandyho Růžový Panter na APCP motor 830 Ns, model byl osazen Altimetrem Staratologger a CO2 výmetem. Model o délce 1700 mm a váze 5200 gr předvedl perfektní start i let s úspěšným návratem. Výrazný a velký plamen AP paliva s barvitým zvukem umocňovali krásný zážitek. Dosažený výška podle altimetru byla 636m.
Václav Maršík s veteránem Conanem na 1XROS letěl jako další. Po výmetu se padák nerozvinul a lehký model padal se zamotanými šnůrami.
Michal Křížek s dalším klasickým modelem 1xROS - Astra 01 předvedl pěkný let po vertikále a návratem na dvou ROS-kových padácích.
Na startu se objevil Béda s RC raketoplánem „ MiniEnterprise“ , délka 1200 mm, 1000 gr na 100 Ns motor. Model po startu přešel do plochého výkrutu ,takže nedosáhl plánovanou výšku, ale byl letově úspěšný i s přistáním. Dobrý Bédo!
Tomáš Kocourek letěl s menší Aminou na 10 Ns motorek a startem pomocí zápalnice. Jestli se nepletu byl to model s průsvitnou hlavicí a figurkou kosmonauta. Padák při návratu dosti váhal s otevřením, ale nakonec se otevřel a kosmonaut to přežil s nevolností.
Opět Zdeněk Burda , tentokrát s modelem Sysi na 1xROS – opět problémy s výmetem ROS a neotevřený padák. Myslím, že problém je již vyřešen a do budoucna již jen úspěšné lety.
Dalším z velkých modelů byl krásný Saturn 1B Vojty Chvátila, opravený model z loňské Sazené je 2075 mm dlouhý a váží 5520 gr. Pro tento let byl použit slabší motor 320 Ns pro zalétání modelu. Model osazený časovačem MiniTimer a 2-mi padáky (hlavice a trup). První pokus o start nevyšel. Příčinou asi byla vnější plocha trysky (znečištění vazelínou), které způsobilo předčasné sesmeknutí víčka se zažehovačem. Osazen nový zažehovač - model krásně odstartoval na snopu bílého dýmu, majestátní a elegantní let do apogea s úspěšným rozdělením modelu a otevřením obou padáků a návratem. Paráda!
Další model Evžena Malkovského černo-červený Icarus na 1XROS , s poněkud vyšší hmotností úspěšně odstartoval a letěl s návratem na zeleném padáku.
Béda povzbuzený úspěchem odstartoval raketoplán již ke druhému letu. Trajektorie byla podobná té předchozí včetně dostupu cca 30 m. Model úspěšně letěl i přistál!
Václav Maršík s modelem Robin Hood na 1xROS odstartoval další let. Model asi s minikamerkou ? pěkně letěl do apogea. Po výmetu však došlo pouze k vyhození hlavice na šňůře a padák se nevysunul. Počas pádu nadol se hlavice svou šnůrou plápolala kolem, ale nedokázala padák vytáhnout. Model nakonec dopadl (cíleně?) do jediné měkké hmoty v okolí – hluboko se zapíchnul do velké hromady hnoje za rampami.
Další na startu byl můj ROS G na 4xROS, 1800 gr. Model hezky odstartoval i let do apogea a výmet byl OK. Překvapení následovalo až potom. Padák který se vždy otevíral bez problémů pouze vesele plápolal kolem modelu až do dopadu. Po příchodu k modelu jsem překvapeně hleděl na padák a „utěrkový“ obal kolem něj. Utěrka byla výmetem spečená do pevného a nestažitelného obalu kolem složeného padáku.Vysvětlení bylo hodně neobvyklé – padák jsem zabalil do kusu širokého útržku z role Pandyho utěrky. Vypadala velmi vhodně. Bohužel papírový materiál byl vystužen plastovými vlákny , co jsem volným okem nepostřehnul, ale horké plyny při výmetu padák spolehlivě zabetónovali v „ochranném papírovém“ obalu. Je to nebetyčná pitomost použít naostro nevyskoušený materiál. I takto se získávají zkušenosti.
Václav Maršík s modelem Atomic na 1xROS , byl opět na startu. Stříbřitý model odstartoval a přímým letem šel do apogea s návratem na červeném padáku. Vše OK.
Josef Říha připravil polomaketu US antirakety Patriot na 1xROS. Model po startu byl málo stabilní - esíčkový let do apogea, výmet otevřel padák , ale model se vracel dosti netradičně – stabilizátory nahor a ústím trupu nadol.
Malý Bill Karla Jeřábka je opravdu zmenšenou verzí jeho většího bratra Velkého Billa. Délka 1400 mm, fí 82 mm, hmotnost 110 gr, motor Astra 160 Ns, pádák – křížový z 5-ti čtverců . Byl to premiérový let a tak byl výmet odpálen RC soupravou. Vše proběhlo jak mělo, krásný přímý let a úspěšným návratem.
Martin Kozák s modelem MK-1 na 1xROS, poměrně velký ,ale přiměreně těžký model udělal hezký a plně funkční premiérový let.
Evžen Malkovský se svým 3-tím modelem – polomaketou US protizemní střely Bullpup AGM 12D na 1xROS. Obavy z možného útoku na zem se nepotvrdili a model krásně letěl s úspěšným návratem na zeleném padáku.
Experimentátor Béda připravil svůj RC MiniEnterprise na jubilejní 3-tí let. Let modelu oět výkonově a výškově odpovídal letům předchozím , tedy spíše mini-lety. Na dosažení větší výšky to bude chtít o něco vetší tah a delší dobu hoření (pro tento model).
Na rampě je připraven výkonový „těžkooděnec“ Šakal Dušana Adamce s téměř 3 m délkou a hmotností 17 500 gr , impulz motoru 2540 Ns ,osazen Hi-Alt 45 pro měření dostupu a dual deployment ( dvojitý návrat – výmet menšího padáku v apogeu(vrcholu dráhy) a další výmet hlavního padáku v menší výšce – pro zmenšení vzdálenosti místa přistání modelu od rampy).
Nové osazení motoru má o něco vyšší impulz a delší dobu tahu(hoření). Motor i model nezklamali. Motor s velkým a jasným plamenem a burácivým zvukem nesl Šakala nahor. V důsledku větru i vyklonění rampy byla dráha modelu trochu plošší. V apogeu se model rozložil a přistával v sestavě dvou částí hlavního trupu na dvou padácích ( chute-stabilizační a main-hlavní) a samostatně hlavice na svém padáku. Vše proběhlo OK. Dosažená výška cca 660 m je menší než očekávaná z důvodu ploché trajektorie a zřejmě i delší doba hoření s menším tahem měla svůj vliv. Kratší hoření s vyšším tahem a teda i vyšším zrychlením model více rozběhne a ten má značnou setrvačnost v důsledku velkého průřezového zatížení modelu v kg/cm2. Divácky zajímavější je však méně divoký let – i pro pomalejší fotografy.
Tibor Lipták s modelem „Nová doba“ na 4xROS, 1500 mm,2340 gr , fí 100 mm. 600 gr na 1 ROS je už celkem dost a podepíše se na dostupu. ROS-ky krásně zažehnuty a nakoply model přímo vzhůru. Model měl mít 2 padáky. Po rozdělení přistával trup na jednom padáku, takže hlavice šla zřejmě na druhém padáku.
Následoval můj Šmoula - vylehčený model na 4xROS , délka 1430 mm, hmotnost 1540 gr ,fí 104 mm. Hmotnostně a motoricky vychází tak, aby ještě postačovalo standardní zpoždění ROS , bez nutnosti prodlužovat zpoždění. Start a dosti hbitý let přímo nahor – díky poměrně malé hmotnosti. Výmet v apogeu otevření padáku a návrat na zem. Vše jak má být – spokojenost.
Teď byla na startu nejmladší rakeťačka akce, Anička Moravcová ( 5,5 roku!) s modelem Anna ze stavebnice fy Estes na motorek 5 Ns. Model letěl celkem hbitě s návratem na streameru.
Evžen Malkovský na staru s modelem Kiki na 1xROS ( již jeho čtvrtý model). Štíhlý model světlešedé barvy přispěl dalším plně funkčním letem s návratem na výrazném červeném padáku.
Václav Maršík předvedl další ze svých modelů 1xROS – tentokrát to byl Barbar s červeným (krvavým) trupem a žlutými stabilizátory. Barbar navzdory jménu civilizovaně odstartoval a letěl do apogea s pěkným otevřením velkého duhového padáku.
Pavel Holub s modelem Astrobee D – známý model fy AeroTech na 1xROS , model má už za sebou několik akcí a jak se na veterána sluší dal pěkný a spolehlivý let i návrat.
Petr Vysloužil s velkým modelem a ještě k tomu i veteránem - modelem který letěl i před 10-ti lety ve Všeni – polomaketa Polské sondážní rakety Meteor 2H, délka 1980 mm, fí 160 mm, 4830 gr , motor 640 Ns, osazen Altimaxem G1, očekávaný dostup 400m za 9,1 sec.
Model odstartoval na silném snopu bílého dýmu z SX81 za zvuku vypouštěného hodně velkého vzdušníku a namířil si to do apogea , kde se rozdělil na trup a velkou a dlouhou hlavici , každá část se svým padákem se snášela k zemi. Hlavice ukončená delší tyčovou sondou (resp. její napodobeninou) při přistáni tuto sondu svojí hmotností a setrvačností urazila. Krásný let!
Na rampě stál již po druhé krásný Saturn 1B Vojty Chvátila, tentokrát s výkonnejším motorem 640 Ns. Krásný start SX motoru, ale již cca 1,5 m nad koncem rampy dochází při maximálním tahu motorů k předčasnému výmetu. Síla výmetu dokázala zvednout horní část trupu o cca 15 cm na ohnivém plynovém prstenci a postrčit ho vpřed. Spodní část trupu hnaná motorem v plném tahu rychle doběhla horní část trupu a opřela se do ní. Pochopitelně došlo k narušení absolutní souososti obou částí trupu a tak byli oba díly trupu vůči sobě příčně přesunuty o několik cm. To narušilo aerodynamickou symetrii a vytvářelo klopný moment narůstající se zvětšováním odklonu od vertikály. Po dosažení kritického odklonu došlo k neplánovanému rychlému rozložení modelu, utržení padáku horní části trupu, padá dolní části zůstal nerozvinutý a tak i díly modelu dopadli na zem s masivním poškozením modelu.
Nejpravděpodobnější příčinou bylo nechtěné přepnutí časovače v průběhu jeho opětovné montáže do modelu. Původní nastavení se tak změnilo z cca např. 8 – 9 sec na méně než 1 sec. s následky výše popsanými.
Dále následoval druhý let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být.
Václav Maršík s méně obvyklým modelem Vlašťovka fí 25x400 mm na motor 5 Ns, návrat streamer. Pravděpodobně vše OK.
Známý velký model – Pandyho velká V2, polomaketa Německé balistické rakety z WWII. Délka 1800 mm, fí 160 mm, hmotnost úctyhodných 12.5 kg, motor 2200 Ns AP, osazen elektronikou G-Wiz, dostup do 1000 m.
Start a let velkého modelu s AP motorem je vždycky podívaná a zážitek, tak tomu bylo i nyní. Model odstartoval s burácejícím motorem z kterého šlehal jasný plamen, skoro tak dlouhý jako V2, na světlém dýmovém ohonu a mířil k obloze – jako kdysi v Peenemunde. Model s běžícím motorem zmizel v oblacích a let pokračoval do apogea mimo dohled a vynořil se z mraků na padácích.
Dalším větším modelem byla Lyra 02 Michala Křížka na motor 340 Ns , délka 1600 mm, 2140 gr. Dlouhý, štíhlý model s elektronickým časovačem po startu nad rampou výrazně akceleroval k předpokládanému apogeu cca 500 m , po výmetu – návrat na padáku.
Tomáš Kocourek letěl s menší Aminou na 10 Ns motorek a startem pomocí zápalnice – opakovaný let. OK.
Václav Maršík – opakovaný let modelu Atomic na 1XROS – start a let OK, neotevřel se padák.
Další známý a veteránský model – polomaketa V2 Karla Urbana na motor 320 Ns, délka 1400 mm, fí 154 mm, 3500 gr. Větší model poháněný osvedčeným motorem řady Astra byl pěkným letovým zážitkem pro diváky i pro fotografy. Fotogenický a stabilní let bez nadměrné akcelerace zakončený návratem trupu a hlavice na padáku.
Na řadě byl další veterán a větší model – polomaketa sondážní rakety Zenit, Honzy Holuba. Byl to výsledek převážně Švýcarského vývoje, použili TPH motor z vývoje starší protiletadlové střely. Raleta letěla pouze 3x, z toho 1x jako jednostupňový model a 2x jako dvoustupňovka s akceleračním stupněm. Model s délkou 1900 mm,fí 154 mm, hmotností 3500 gr letěl na 7xROS , tedy 280 Ns. Dobře zažehnuté ROS-ky pěkně zvedli velký model z rampy přímo k apogeu. Bohužel po výmetu a otevření padáků došlo k jejich utržení a volnému pádu.
Následoval model Anetka Ivana Blažka s motorem 340 Ns. Jde o sestřičku modelu Terezka ze Suché 2014. 1200 mm dlouhý model váží slušných 3300 gr. Model s motorem s krátkou dobou chodu , ale velkým tahem doslova vystřelil model z rampy jako projektil, Anetka zmizela v oblacích. Když se vynořila z oblaků bylo vidět , že sice po výmetu došlo k oddělení hlavice modelu, ale nedošlo k vytažení dosti těsně uloženého padáku který se v trupu vzpříčil. Dopad modelu s trupem z PVC trubky skončil jeho destrukcí. Škoda jinak by to byl parádní let. Model měl při startu vysokou akceleraci a mohlo dojít k natlačení smotaného padáku nadol …
Dále následoval třetí let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být.
Již známý model Herkules Petra Pavlíka představuje modelářsky i technologicky dvostupňovku na 4 + 2 x ROS, nadupanou promyšlenými udělátky.
Model má délku 1610 mm, průměr trupu 102 mm, průměr hlavice 112 mm , hmotnost 2 800 gr. První stupeň představují dva boostery každý po 2xROS . Odhoz obou boosterů po dohoření motorů je aktivován akcelerometrem - přepálením upevňovacího silonového vlasce odporovým drátem. Motory druhého stupně jsou spínány akcelerometrem se zpožděním 0.5 sec po odhozu boosterů. Zážeh je el. kontaktními palníky. V hlavici modelu je mechanický gyroskop vlastní konstrukce a výroby . Ten zabezpečuje nouzové vypnutí zážehu motorů druhého stupně při odklonu rakety o cca 50 stupňů od svislé osi a současně aktivuje výmet padáku v apogeu dráhy modelu. Elektronický pípák v hlavici sepnutý po výmetu usnadňuje nalezení modelu po přistání. Model má kamerku „GoXtreme Nano“ ve vnějším pouzdru na trupu otočenou nadol pro záznam letu a další kameru kolmo na osu trupu.. Použité ROS mají měděné šroubované trysky o průměru 4,5 mm s expanzním poměrem 1:3. Model krásně vertikálně odstartoval a téměř bez rotace letěl do bodu odhozu boosterů a následného zážehu 2-ho stupně , který krásně pokračoval ve směru letu do apogea. Boostery se mezitím snášely na padácích k zemi.Symetrie odhozu boosterů je velmi působivá. Druhý stupeň se na třech padácích snášel ze svého vrcholu dráhy trochu dále. Po všech stránkách hezký a plně úspěšný let!
Ivo Skála připravil na první let svůj první velký model Dragon 1 ns motor 540 Ns, délka 1950 mm, fí 104 mm, hmotnost poctivých 5100 gr. Dragon 1 vystartoval jako žíznivá čára ke svému apogeu ve výšce cca 440 m ( pokuď mne paměť neklame). Po výmetu a rozdělení modelu hlavní trup úspěšně přistával na padáku, hlavice modelu padala se zamotaným padákem. Gratuluji Ivo ke vstupu mezi velké modely.
Na startu je další dvoustupňovka – Furioso 1 Michala Čapka , délka 1800 mm,fí 105 mm, 2200 gr, motor prvního stupně 160 Ns , 2. st 100 Ns, černý trup s oranžovými stabilizátory. Motor řady Astra spolehlivě zabral a model celkem hbitě letěl nahor, po dohoření motoru se první stupeň oddělil a zažehl se motor druhého stupně s dlouhou dobou hoření. První stupeň se vracel na padáku v poloze stabilizátory nahor. Výmet vysunul z trupu „nadol“ motorovou trubku prvního stupně na dvou středících kroužcích. Ta měla na konci oko pro poutací šňůru od trupu a od padáku. Druhý stupeň letěl po více zakřivené trajektorii pěkně vysoko s návratem na padáku.
Petr Adam s veteránskou Černo-žlutou na 1xROS, je to lehoučký raketa pro výškovou soutěž schopná vyletět přes 500 m vysoko. Rychlý start a let s úspěšným návratem.
Petr Pazour připravil zajímavou polomaketu sovětské měsíční tří stupňové rakety N1. Délka modelu 1600 mm, max. fí 260 mm, 3300 gr, v prvním stupni 320 Ns , ve druhém 160 Ns a v třetím ROS-ka - 40 Ns. Neobvyklý tvar protáhlého kužele vyžadoval nestandardní dodatečnou stabilizaci modelu. Motorová trubka prvního stupně vyčnívala pod spodek prvního stupně a na jejím dolním konci byly upevněny čtyři deskové stabilizátory protažené kolmo na osu modelu. Pro start měl model dvě plochá lištová vodítka s otvory pro tyčovou rampu.
Model je dosti složitý a má 7 padáků. Jeden padák pro návrat prvního stupně, dva další pro návrat půlkruhových krytů prvního stupně, čtvrtý pro návrat druhého stupně, pátý a šestý pro návrat krytů druhého stupně a sedmý pro třetí stupeň. U druhého a třetího stupně byly použity vyklápěcí lištové stabilizátory, složené podél motorových trubek stupňů. Ty se uvolňovali po odhozu bočních krytů příslušného stupně.
Model krásně odstartoval ale už po opuštění rampy se začínal pomalu odklánět do strany. Po 1,7 sec. po startu došlo k oddělení prvního stupně od 2. a 3. tího stupně. Po oddělení došlo k oddělení i obou krytů prvního stupně a jejich návratu na padácích. Oddělení zbytku modelu proběhlo v jistém stranovém náklonu a tak došlo ke ztrátě stability 2-ho a 3-ho stupně a i jejich rozdělení. Oddělení bočních krytů 2-ho a 3-ho stupně je nutné pro vyklopení jejich stabilizátorů, tedy před zážehem motoru 2-ho stupně musí být již stabilizátory vyklopeny. Rozdělení 2-ho a 3-ho stupně způsobilo ztrátu dopředné rychlosti obou stupňů. Motor 2-ho stupně se zažehnul až počas pomalého otáčivého pohybu 2-ho stupně a letěl mírně šikmo k horizontu. Těsně před tím byly vyklopeny pouze tři ze čtyř stabilizátorů u 2-ho i 3-ho stupně. Třetí stupeň s otevřeným padákem a oddělenou hlavicí se snášel k zemi bez zážehu motoru 3-ho stupně a nakonec vyklopil i čtvrtý stabilizátor. První stupeň se snášel na svém padáku. Druhý stupeň skončil v letištní ploše.
Šlo o hodně náročný model s komplikovanou aerodynamikou modelu i stupňů a právě tak i atypické rozložení hmotnosti (těžiště). O náročném časování dělení a zážehu nemluvě. Model jsem předtím neviděl a nepoznal jeho konstrukci, takže toto je zpětná analýza útržkových informací a fotografií.
Dalším velkým a zajímavým modelem byl „Velký Bill“ Karla Jeřábka. Model s délkou 2250 mm, průměrem 150 mm a motorem 320 Ns, vážil jenom 3300 gr. Trup byl vyroben z tlustostěnných trubek vyřezaných z bloku pěnového polystyrénu na zakázku u výrobce. Ovládání výmetu bylo podobně jako u jeho inovovaného modelu Little Joe , pomocí RC soupravy ( v hranicích přímé viditelnosti je to OK), dva padáky pro návrat. Model krásně odstartoval z dlouhé tyčové ( trubkové) rampy a po vertikále letěl do apogea, kde se po výmetu rozložil a otevřel oba padáky. Jeden pro hlavici a druhý pro návrat trupu. Pěkné.
Na zadní rampě byl připraven Šakal Dušana Adamce již k druhému dnešnímu letu.
Motor s impulzem 2540 Ns hnal těžký model nekompromisně vzhůru na sloupu dýmu s výrazným jasnožlutým plamenem ( jsou tam vidět i Machovy čtverce) doprovázen zvukem startující proudové stihačky. Opět nádherný let a zážitek, který lze těžko popsat, je nutné zažít. Jenom Dušan se zase pěkně prošel.
Dalším výkonným modelem byl Pandyho Růžový Panter , tentokrát osazen hybridní motorem, sice těžším ale zase s impulze skoro o 50% vyšším 1200 Ns. Osazen altimetrem Stratologger a výmetem s CO2. Motor s palivem obohaceným CP pěkně zabral , bylo i zde vidět Machovy čtverce i když trochu překrývané jasným plamenem. Počas letu na stoupavá trajektorií bylo pěkně slyšet i bručivé oscilační spalování v komoře motoru. Návrat na dvou padácích v rámci dual deploymentu. Zase další úspěšný nádherný let a mocný zážitek .
Pavel Holub představil model Little Joe 1A raketu postavenou pro testování záchranného únikového systému kosmických lodí Gemini při maximálním aerodynamickém tlaku. Model s délkou 1558 mm, fí 205 mm, 2040 gr, 4xROS , 160 Ns. Model v měřítku 1:10, 2 padáky.
Tento start provázeli opakované problémy s odpálením palníků. Došlo i k výměně jednoho odpalovacího zařízení za jiné , vypuštění odpalovacího kabelu, změně zapojení palníků z paralelního na sériové, než nakonec došlo ke startu. Model nakonec odstartoval, ale zažehli se pouze dva ze čtyřech motorů na bližší straně k prutu rampy, co vytvářelo menší protitlak vůči klopnému momentu modelu. Ty dva motory tak, tak zvedli model z nakloněné rampy a model dopadl na zem ,urazil jeden stabilizátor , oddělila se hlavice a model klouzal ve směru dopadu. V tom okamihu došlo k opožděnému zážehu zbývajících dvou motorů, které model dotlačili po zemi o kus dále. Škoda jde o osvědčený model , který na 4xROS pěkně létá.
Rozhodně považuji za nevhodné používat na zážeh svazku motorů ( ROS ) paralelní zapojení palníků ( v USA ho používají z jiných důvodů). Dalším problémem je dostatečný energetický impulz zážehu do motoru. Použití jiskřiště s kouskem stopiny není dostatečně spolehlivé. Já například v upravených palnících používám 4 ks stopiny nad pilulí palníku. Petr Pavlík používá včelařský tenký ocelový drátek ovinutý kolem kousku stopiny, který se ale přímo dotýká zážehové tablety v ROS !
Tento rok jsem něco podobného viděl na Pojizerské Air Show, kde Petrovi Adamovi poskytl upravený palník k zážehu 1xROS. Byl to ale atypický velmi starý palník s pilulí kterou jsem zatím neodzkoušel. Po smáčknutí odpalu palník začoudil místo bafnutí jak se lakovaná pilule po žážehu rozletí, ale motor nezažehnul, až najednou po asi 1,5 sekundové prodlevě došlo k zážehu motoru.
Ivo Skála s dvoustupňovkou Sabre 1 na 2+1XROS, - jde o znovuobnovený model známý z minulých akcí. Model svižně odstartoval na 2xROS , bohužel nedošlo k zážehu motoru 2-ho stupně – selhala průšlehová trubice. Ivo omylem zapomněl doma stopinu a tak zkusil nahradit stopinu olepením konce a začátku průšlehové trubice zrny Vesuvitu. Jak se ukázalo, bylo to nepostačující i vzhledem k větší délce trubice. Smůla o to větší že Karel Urban měl stopinu s sebou.
Dále následoval čtvrtý let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být.
Petr Vysloužil s druhým kusem modelu ASP - polomakety US sondážní rakety. Model na motor 160 Ns, 1630 mm délka, 1700 gr , elektronický časovač. Model s elegantním a kontrastním vybarvením svižne odstartoval a letel do apogea, zde došlo k výmetu ( cca 1 gr Vesuvitu), trup modelu se rozdělil ale nedošlo k vysunutí padáku ( vzpříčený padák ?) a model volně dopadl na zem.
Michal Křížek postavil pro svůj motor 120 Ns dalšího „drobečka“ – tentokrát jako Astra 2014. Délka 2500 mm, fí 105 mm, 7900 gr , barometrický výškoměr a el. časovač, dva padáky fí 1000 mm. Dlouhý štíhlý model s mohutnými stabilizátory ukážkově odstartoval na mohutném snopu bílého kouře (velmi fotogenické) a razantně zamířil do oblak. V apogeu spolehlivé rozdělení modelu vysunutí dvou padáku a jejich otevření. Pěkný pomalý návrat.
Druhý start modelu Anna - Aničky Moravcové ( 5,5 roku!) s modelem ze stavebnice fy Estes na motorek 5 Ns. Start a let proběhl, ale mám dojem, že model se nějak ztratil. Nějaký takový sme našli potom při úklidu…
Dále následoval pátý let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být.
Dále následoval šestý let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být. Tento let měl speciální obsluhu odpalovače v podobě dvou malých rakeťáků a jedné malé rakeťačky. Svůj úkol zvládli naprosto perfektně, díky za spolupráci.
Další let - Petra Adama s veteránskou Černo-žlutou na 1xROS, je to lehoučký raketa pro výškovou soutěž schopná vyletět přes 500 m vysoko. Rychlý start a let s úspěšným návratem.
Michal Křížek dal do placu model Semtex s trupem vyrobeným z plechovek stejnojmenného nápoje na 1xROS.
Dále následoval sedmý let mého Šmouly na 4xROS, vše jak má být.
Další let mého modelu 59-ks na 1XROS.
Malá /V2 Petra Adama na 1xROS , vše OK.
A ještě tři starty mých modelů 59-ka a 59-ka červená na 1xROS … a konec létání, uff...
Následoval postupný odchod návštěvníků a části účastníků. Postupný úklid věcí a materiálu v prostoru akce, skládání stanů, stolů a stoliček, úklid kolíků,vytyčovacích pásek a tabulí. Večerní posezení a pokec.V neděli ráno odjížděl Pandy s parťáka, Petr Vysloužil nám (Karel Urban, Petr Adam a já) připravil luxusní praženici se slaninkou, kafe – a doráželi jsme zbytek balení a úklidu prostoru. Poslední rozhlédnutí po okolí, člověk najednou ani nechce věřit , že je už po akci. Dojezd do Prahy , vyložení klubového materiálu, Petr mne ještě dovezl domů., vyložit své harampádí, rychle zapnout počítač a začít prohlížet fotky – a akce znovu začala…
Sazená 2014 se opravdu moc povedla, cca 25 účastníků , cca 62 startů a více než 18 400 prolétaných Ns. Hlavně pohoda, hromada dobrých lidí a perfektní zážitky a zkušenosti. Na setkání na Sazené 2015 !
Doufám, že reportáž pomůžete vylepšit a zpřesnit v rámci debat na webu i jinde.
Mirek
Tagy: Reportáž, Sázená, Velká, Rakety
Diskutujte o totmto článku ve fórech (3 odpovědí).
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...loaded=22&mufailed=0
Mirek
32 foto , 117 MB , od Jana Olšanského:
ulozto.cz/xokmRQX2/jan-olsansky-zip
204 foto , 370 MB od Michala Součka:
ulozto.cz/xEdbpNkU/msoucekd40-zip
40 foto a 5x video , 540 MB, od Michala Součka:
uloz.to/xKjvWdDi/msoucekd7000-zip
přeji hezké chvíle nad fotografiemi ....
Mirek
Plus přidávám seznam startů.
Takže to dodatečně napravuji ....
Mirek