Reportáž z Festivalu velkých raket – Suché 2014
Do ModelParku jsme dorazili s Michalem v sobotu ráno kolem osmé hodiny. Následovalo shledání s účastníky kteří dorazili již v pátek , obhlídka terénu , vybalování věcí a jejich přenos do depa. Mezitím dobře padla ranní káva na rozklížení očí. Rampy a odpalování si každý zabezpečoval sám , takže postupně se souběžně za ranvejí objevoval rampový háj – nebo ráj a příslušné kabely.
V rámci ověření stavu výškového větru jsem odpálil model Tužka ,fí 53/47 mm, délka 1270 mm na 1xROS – ověřeno. Návštěvníků i účastníků stále přibývalo , probíhala i registrace účastníků spojená s obdržením účastnického diplomu, poukázky na gulášek a tradiční účastnické psí známky – průkazky. Následoval i tradiční nástup účastníků na ranvej a společné fotografování – pokuď jsou modely v plně fotogenickém stavu. Pohled to byl opravdu působivý. Počasí se rozhodlo ukázat nám svou lepší stranu a podpořit zdárný průběh akce.
A potom již začal dlouhý letový peleton.
Prvním startujícím byl Petr Vysloužil z RMK Praha s modelem – polomaketou ASP (Atmospheric Sounding Projectile), jde o US sondážní raketa na TPH používaná na výškový průzkum při jaderných testech. Dlouhý štíhlý trup s extrémně protaženými deltovitými stabilizátory naznačoval stabilitu, délka 1630 mm, průměr 75 mm, váha 1700 gr. Model byl poháněn reload motorem 320 Ns na palivo SX81, vybaven elektronickým časovačem a padákem. Krásný start a přímý let s výraznou kouřovou stopou , úspěšný výmet v apogeu a návrat na padáku navodili tu správnou pohodu.
Svou premiéru zde měl rakeťák Evžen Malkovský s polomaketou US rakety MGR-3 Little John.
Raketa měla vyplnit mezeru mezi dostřelem salvových raketometů a taktických raket. Délka modelu 860 mm, průměr trupu 60 mm, hmotnost 500 gr. na 1xROS. Pěkný start i let s úspěšným návratem na černém padáku.
Václav Maršík (v modelparku často létající) začal s modelem Atomic na 1xROS ,délka 1170 mm, průměr 54 mm, hmotnost 620 gr. Stříbřitý model s červenou hlavicí a stabilizátory absolvoval úspěšný let s návratem na duhovém padáku.
Nejdříve jsem se snažil fotit vše , ale potom potom vzhledem k množství letů a časové náročnosti na lety se svými modely , jsem fotografování značně omezil abych viděl lety modelů i jinak než v hledáčku fotoaparátu. Fotografů tam bylo celkem požehnaně.
Na startu se objevila další polomaketa – MR 20 , Honzy Vrabce. Model 900 mm dlouhý, průměr trupu 42 mm o hmotnosti 300 gr na 1xROS. Předlohou byla Ruská sondážní raketa , zdokonalená verze rakety MR-12 , s dostupem 250 km, uskutečněno 109 startů. Model dal pěkný přímý let a úspěšným návratem , foukající vítr ho snesl až nad ranvej kde trochu tvrději přistál ( poškozený stabilizátor) – nic co by šéfkonstruktér neopravil.
Následoval Pepi Fürmayer z DSC Rosenheim , model opět na 1xROS , většího průměru trupu cca 65-75 mm, pěkně odstartoval , při výmetu padáku došlo k utržení spojovací šnůry mezi hlavicí a trupem modelu. Mode padal částečně naplocho bez padáku na zem, mezitím hlavice s padákem se pomalu snesla Pepimu přímo do rukou.
Matěj Pavlanský připravil na start další polomaketu - VS 40 , jde o trochu exotickou předlohu , je to Brazilská sondážní raketa na TPH s dostupem 650 km. Model je o něco skromnější: délka 900 mm, průměr trupu 80 mm, hmotnost 1140 gr., poháněná 3xROS – aspoň podle papírů co mám. Jenže fotografie ukazuje něco jiného - pohon na jeden motor a sorbitolový kouř! Takže - série telefonátů a potvrzení - je to SB motor 80 Ns! Model dal pěkný start i let.
Dalším modelem na 1xROS byl Robin Hood Václava Maršíka, délka 1200 mm, průměr trupu 45 mm, hmotnost 635 gr. Model předvedl úspěšný start i návrat na větším modrém padáku s dosti velkým středovým otvorem pro potlačení vylévání padáku.
A už tu byl první z velkých modelů Pandyho Růžový Panter , délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze 4600 gr, pohon 730 Ns , reload motor na AP palivo. Nádherný start a let s dlouho hořícím motorem a výrazným , dlouhým plamenem do výšky 544 m a návratem na dvojici padáků v jednom řetězci. Prostě paráda!
Na rampě je připraven Jarda Cihla z RMK Letovice s modelem Sereb na 1xROS, délka 1005 mm, průměr trupu 50 mm, hmotnost 315 gr - parametry jako na výškovou soutěž ROS. Černo-červený model s osazeným trupem ukázal rychlý start a let s úspěšným návratem na růžovém padáčku.
Další člen RMK Letovice – Libor Martínek připravil rozměrově i koncepčně podobný model Myšiak I na 1xROS , délka 1100 mm, průměr trupy 50 mm, hmotnost 350 gr. Model v bílo-modrém provedení potvrdils své parametry pěkně přímým a hbitým startem a letem s návratem na padáku přímo do rukou!
Na rampě se objevil rozměrově největší model akce - Bédova Columbie, délka 1950 mm , průměr trupu 330 mm, hmotnost 4500 gr , pohon reload SB motor 320 Ns. Model startuje z kluzné deskové rampy s velkým sklonem. Startu přihlížel z blízka s fotoaparátem Klaas Jan van Til a Pandy. Po zážehu palníku motoru však proběhl jiný proces, neméně vzrušující. Došlo k prudkému nárůstu zahrazení motoru , co způsobilo vyražení trysky motoru i s jistící Segerkou. Následně motor zdemoloval podélně trup Columbie , nejdříve tlačnou přepážku , potom prolétl vnitřním prostorem modelu minul těsně avioniku a baterky drsně zalaškoval s vyvažovacím ocelovým závažím – co způsobilo trhlinu v plášti motoru a s tím spojená tlaková vlna úhledně rozptylovala kusy a kousky modelu do okolí. Škoda, předchozí lety modelu byly nadějné. Dořešit stabilitu a spolehlivost pohonu.
Zdeněk Schwarz nafotil krásnou sekvenci zachycující Pandyho dobře nacvičené sebezáchovné pohyby! Já jsem to netušil a hloupě jsem se zaměřil na model a ne na okolí.
Nyní jsem i já přispěl s trochou do mlýna s modelem Tlouštík QCP na 3xROS, délka 1250 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 1750 gr. Model pekně odstartoval , letěl i vyhodil padák , ale potom potom si to model z neznámých důvodů namířil rovnou do jezírka za hangáry , čím jsem se zařadil do elitního klubu těch kterým tam modely přistály. Následovala úspěšná záchranná akce díky nezištné zápůjčce dlouhé ocelové tyčoviny - rampy pro Herlulesa, takže jsem se namočil pouze jednou nohou.
Dalším modelem byl Tomahawk ISQY na 1xROS , délka 1202 mm, průměr trupu 55 mm, hmotnost 745 gr. Pavla Holuba. Model ukázal opět pěkná start, let i návrat na stříbřitém padáku (asi Mylar) do lesíku za hangáry.
Teď se na rampě objevil model připomínající kopí s maličkými stabilizátory. Byla to Dvoumetrovka Pepiho Fürmayera na 1xROS, délka 2000 mm. Start a let proběhl, ale výmet se nepovedl a model se poškodil při dopadu.
Model Lyra 01 Michala Křížka , délka 1000 mm, průměr trupu 45 mm, váha 800 gr.,pohon motorem 100 Ns na SX81. Osvědčený model předvedl své kvality a zaujal krásným přímým letem bez obvyklé divoké akcelerace nad rampou.
Další model s historizujím názvem Palcát délka1030 mm, průměr trupu 54 mm, hmotnost 699 gr. patří Václavu Maršíkovi, je na 1xROS a tvarem díky značně přerostlým stabilizátorům opravdu připomíná palcát ,ale opačně otočený. Tato velikost stabilizátorů se pochopitelně projevuje při trochu výraznějším větru a způsobuje příklon modelu proti směru větru, co model ukázal i nyní.
Honza Vrabec má na rampě polomaketu nosné rakety Sojuz, ta byla vytvořena
na základě mezikontinentální balistické rakety R-7. Model má délku 1100 mm, max. průměr (přes boostery) 170 mm, hmotnost 800 gr. pohon 1xROS. Model ukázal pěkný let do apogea s rozdělením na dvě části, přistává každá na 1 padáku. Modelu by prospěl motor s vyšším výkonem pro dosažení větší výšky (aspoň 60 Ns).
Petr Adam s polomaketou A4/V2 , jde o Německou balistickou raketu na KPH z WWII. Délka 700 mm, průměr trupu 90 mm, hmotnost 600 gr., na 1xROS. Opět hezký plně funkční a úspěšný let.
Petr Vysloužil připravil další již druhý start své polomakety ASP. Start , let výmet i návrat tradičně na výbornou.
Honza Plechač připravil premiérový let polomakety Wassetfall , jde o Německou řízenou protiletadlovou raketu na KPH z období WWII s operačním doletem 25 km. Délka cca 1300 mm, hmotnost 2900 gr. Pohon SB reload motor 340 Ns. Model dal krásný start i let - skoro jako originál , i s úspěšným návratem.
Následoval můj model 60-tka , délka 1250 mm, průměr trupu 59 mm, hmotnost 520 gr. na 1xROS. Vše proběhlo tak jak má.
Matěj Pavlanský předvedl experimentální model POKUS , délka 1600 mm, průmer trupu 100 mm, hmotnost 2800 gr., pohon motor 300 Ns. Model předvedl krásný start i let s výraznou kouřovou stopou SB paliva a spolehlivý návrat na dvou padácích přímo na ranvej.
A znovu Pepi Fürmayer s podpbným modelem jako byla Dvometrovka na 1xROS. O průměru trupu cca 45-50 mm. Let modelu skončil jeho poškozením.
Opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Václav Maršík s modelem Barbar na 1xROS, délka 1070 mm, průměr trupu 54 mm, hmotnost 602 gr., Model pěkně odstartoval i letěl i vymetl padák , pouze přistání na střeše hlavní budovy urazilo nějaký ten stabilizátor.
Ivo Skála dovezl dvoustupňovku Sabra 1 na 2xROS a 1xROS , délka 1165 mm, průměr trupu 100/50 mm, hmotnost 1490 gr., model ukázal pěkný start i let s oddělením a zážehem druhého stupně a návratem prvního stupně na padáku. Druhý stupeň se, aspoň pokud vím nepodařilo najít.
Karek Urban a jeho známá polomaketa A4/V2 předvedla po úpravě pohonu místo 7xROS na motor Astra 320 Ns na palivo SX81 již druhý let. Efektní zážeh motoru doprovázený rojem jisker z Titanových pilin a následujícím perfektním letem, výmetem a návratem na červeno-černém padáku.
A už tu byla další dvoustupňovka , tentokrát jako model VR 01 , autor Jarda Cihla, model na 2+1xROS , délka 1500 mm, průměr trupu 75 mm, hmotnost 1400 gr. Model pěkně odstartoval a došlo k problémům při oddělení stupňů a zážehu druhého stupně. Oba stupně nakonec úspěšně přistály.
Dalším modelem byl můj ROS G na 4xROS , délka 1420 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 2100 gr., Motory pěkně synchrónně zabraly a model hezky přímo letěl do apogea ,kde proběhl výmet padáku 120x120 cm (hedvábný šátek) a model který přistával na ranvej jsem chytnul do rukou.
Michal Křížek připravil opravdu brizantní model se jménem Semtex, model na 1xROS, délka 1100 mm, průměr trupu 65 mm, hmotnost 500 gr , udělal pěkný a plně úspěšný let.
A zase je zde něco speciálního – polomaketa Ruského nosiče Energija a raketoplánem Buran s RC řízením. Model sestavy o délce 1200 mm, průmeru trupu 170/235 mm, hmotnost 3100 gr. , poháněl beztryskový motor 220 Ns. Zážeh a start Ok, let nahor také celkem Ok , potom se oddělil, jak Buran tak i jeho horní kryt , potom následovali boostery Energije a jejich padáky. Vypadá to, že výmet padáku Energije selhal a trup Energije volně dopadl na zem s masivním poškozením. Pokuď by neselhal návrat Energije , byl by to skoro dokonalý úspěch. Bravo Matěji! Je to stále lepší a lepší!!
Petr Adam a jeho žluto-černá laminátová výškovka na 1xROS, délka 1230 mm, průměr 50 mm,hmotnost 260 gr., rychlý start a let modelu , který dokáže vylétnout do výšky 500 m, byl plne úspěšný.
Následoval již druhý start Myšiaka I , Libora Martínka na 1xROS. Úspěšný start , let i návrat modelu.
Opět zde byl Petr Vysloužil s jubilejním třetím dnešním startem své polomakety ASP na 320 Ns motor. A zase vše proběhlo krásně a hladce. Kuriozitou je moje foto IMG 7634 , kde ASP letí nahoru ve výšce cca 5 metrů a stranou trochu vzadu přistává Mišiak I také v podobné výšce!
Pavel Holub měl jako další model Astrobee D , na 1xROS , délka 1342 mm, průměr 51 mm, hmotnost 620 gr., co je na ROS-ku celkem dost. Model hezky odstartoval, letěl s úspěšným návratem na padáku (Mylar?).
Dalším významným modelem bol vylepšený Herkules Petra Pavlíka. Petr do něj zabudoval další , již druhou kamerku s horizontálním záběrem!!
Dále kvůli času a lenosti opakuji popis modelu:
Dvoustupňový model na 4+2XROS představuje mimořádně komplikovaný model. Model má délku 1610 mm, průměr trupu 102 mm, průměr hlavice 112 mm , hmotnost 2 800 gr. První stupeň představují dva boostery každý po 2xROS . Odhoz obou boosterů po dohoření motorů je aktivován akcelerometrem - přepálením upevňovacího silonového vlasce odporovým drátem. Motory druhého stupně jsou spínány akcelerometrem se zpožděním 0.5 sec po odhozu boosterů. Zážeh je el. kontaktními palníky.
V hlavici modelu je mechanický gyroskop vlastní konstrukce a výroby . Ten zabezpečuje nouzové vypnutí zážehu motorů druhého stupně při odklonu rakety o cca 50 stupňů od svislé osi a současně aktivuje výmet padáku v apogeu dráhy modelu. Elektronický pípák v hlavici sepnutý po výmetu usnadňuje nalezení modelu po přistání. Model má kamerku „GoXtreme Nano“ ve vnějším pouzdru na trupu otočenou nadol pro záznam letu.
Použité ROS mají měděné šroubované trysky o průměru 4,5 mm s expanzním
poměrem 1:3.
Model perfektně odstartoval a letěl nahor. Po dohoření ROS v boosterech došlo k odhození obou boosterů a k aktivaci jejich padáků. Bohužel padák jednoho boosteru se zamotal a booster dopadl na zem trochu tvrději.
Jinak ale fungovali všechny procesy a jejich návaznosti neprosto perfektně a jejich perfektní časování mne donutilo zhluboka polknout a spokojeně zařvat slova oprávněného uznání. Opravdu klobouk dolů, nacpat tolik techniky a komponent do té hmotnosti modelu a zajistit přitom jejich vhodnou a dostatečnou tuhost aby vše šlo jak má , tak to je prácička! Šlo o 36-tý start této akce.
Potom letěl model Noname Evžena Malkovského na 3xROS, délka 1000 mm, průměr 75 mm, hmotnost 1200 gr. Model svižně odstartoval a letěl do apogea a po výmetu se úspěšně navrátil na zem.
Další již druhý dnešní start mého modelu ROS G na 4xROS , délka 1420 mm, průměr trupu 104 mm, hmotnost 2100 gr., Motory pěkně synchrónně zabraly a model hezky přímo letěl do apogea ,kde proběhl výmet padáku 120x120 cm (hedvábný šátek). Zamotané šnůry padáku způsobily , že se padák nenalil – neotevřel. Model padal částečně naplocho a v závěrečné fázi před dopadem začal klouzat ve směru osi trupu, přitom dopadl na jeden ze tří stabilizátorů, který se ulomil. Nic co by byl problém opravit.
Následoval Ivan Blažek s modelem Terezka na reload motor 360 Ns, délka cca 1300 mm, průměr cca 75-80 mm, hmotnost cca 2700 gr. Model hbitě a krásně přímo odstartoval a letěl. Ve výšce cca 50 metrů došlo k oddělení hlavice od trupu a vytažení padáku (ješte nerozbalen!). Tlakový ráz vzduchu do tenkostěnného plastového trupu způsobil, že trup jako kdyby zevnitř explodoval – celý trup až spodní motorovou část byl v okamihu rozlámán na malé kousky a padák po mžikovém rozbalení rozerván a utržen od poutacího místa modelu.
Nepoškozený motor v málo poškozená část trupu kolem motoru , bez olámaných stabilizátorů byla nalezena a je vyfocena.
Vše je pěkně vidět na sekvenci mojich fotografií IMG 7656 – let, IMG 7657 – hlavice oddělená, již pod úrovní okraje trupu a padák je vytažen a nerozbalený pod trupem, IMG 7658 – již jen oblak úlomků z modelu a rozervaný padák!
Pro vysunutí hlavice jsou dvě nejpravděpodobnější vysvětlení:
1.) Pokuď je hlavice pomerně volně vložená v trupu , dochází při velkých rychlostech proudění vzduchu kolem povrchu trupu a hlavice k výraznému poklesu místního tlaku vzduchu (Bernouliho rovnice) vedoucímu k vysunutí – vycucnutí hlavice ven z trupu.
2.) Předčasná aktivace výmetu padáku.
Dalším velkým modelem je Růžový Panter a jeho druhý dnešní start na AP palivo , délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze 4600 gr, pohon 650 Ns , reload motor na AP palivo. Start a první část trajektorie se v porovnání s prvním letem nezměnily – snímky IMG 7667-69 je tvar a velikost plamene z trysky „standardní“,Na obrázku IMG 7670 se obraz mění – je podstatně jiný tvar plamene z trysky a je vidět na tomto snímku tmavý padající předmět asi tři délky trupu pod tryskou. V průběhu hoření motoru došlo v důsledku tlakového pulzu ( možný lunkr z pojiva) k ulomení vnější části grafitové trysky a ustřelení redukce držící motor v raketě. Domnívám se, že tyto snímky to celkem potvrzují. V důsledku toho tryska ztratila svúj expanzní poměr a tedy podstatnou část výkonu motoru. To se projevilo na dosaženém dostupu - 322 metrů ,proti 544 metrů v prvním letu! R. Panter tak přistál bez motoru který v apogeu vypadnul z motorového lože – chybějící redukční kroužek!
Dále letěla opět polomaketa MR 20 Honzu Vrabce. Model 900 mm dlouhý,průměr trupu 42 mm o hmotnosti 300 gr na 1xROS. Foto jsem našel jen ze startu a letu nahor - OKl , takže předpokládám že vše bylo OK.
Potom letěl opět Pepi Fürmayera na 1x ROS , rozměry modelu neuvedeny, ROS při startu klasicky bouchla a zdemolovala model.
Další lahůdkou byla Kouzelná Hůlka od Bédu. Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr., pohon motor 59 Ns. Model odstartoval a letěl po balistické křivce, potom Béda převzal řízení naplno a po obratu předvedl pěkný průlet s přistáním modelu! Hezký! Start jsem nestihnul , protože jsem právě debatoval s Ivanem Blažkem o Terezce a tak jsem vyfotil pouze zpětný průlet Hůlky.
A opět letěl Michal Křížek , tentokrát s modelem Pluto 01 , délka 1200 mm, průměr 80 mm, 1600 gr., motor 150 Ns ,SX81 reload. Osvědčený model nesklamal a předvedl úspěšný start , let i návrat k „páníčkovi“. Na Michala je spoleh.
Další model Pepi Fürmayera na 1x ROS , rozměry modelu neuvedeny, ROS při startu zase klasicky bouchla a zdemolovala model.
Jarda Cihla přidal druhý dnešní start dvoustupňovky VR 01. model na 2+1xROS , délka 1500 mm, průměr trupu 75 mm, hmotnost 1400 gr. Model hezky odstartoval , došlo i k oddělení stupňů a jejich návratu , ale mám dojem ,že něco ještě chybělo k 100% letu.
Přichází velké očekávání – další start Columbie Space Shuttle Karla Jeřábka.
Délka sestavy 1650 mm, průměr hlavní nádrže 260 mm, hmotnost sestavy 9500 gr. , pohon zabezpečují tyto motory: 2x Astra 320 Ns a 1x Delta 40 Ns. Jde již o třetí start tohoto modelu na Festivalu raket v Suché (2012,2013,2014). Velká , komplikovaná a nesymetrická sestava plná elektroniky a technologie budila respekt a přitahovala pozornost.
Model po žážehu motorů v obou boosterech stoupá po rampě. Cca po 4 metrech od konce rampy se začne poměrně rychle ( ztráta dynamické stability) překlápět „na záda!“ - tedy na tu stranu hlavní nádrže kde je uchycen raketoplán. Překlápění neprobíhá v jedné rovině, ale v zužující se spirále ( při pohledu zvrchu). Spirálu formuje zřejmě míra asymetrile tahu motorů v boosterech po opuštění rampy a také formuje i loopingovou smyčku na vrchu spirály. Zde - ve vrcholu dráhy , přichází povel k odhozu bočních boosterů , odděluje se i hlavice hlavní nádrže, ale raketoplán je ještě na hlavní nádrži. Pokračuje pád boosterů i hlavice a dochází i k oddělení raketoplánu. Otevírají se padáky jednotlivých dílů sestavy – na vrchu je hřbetový kryt raketoplánu na padáku , níže vlevo je jeden z boosterů a hlavice nádrže na padácích, více vpravo je hlavní nádrž a raketoplán na padácích , úplně vpravo dole je druhý booster padající volně k zemi. Na dalším snímku booster již dopadl a ostatní díly se snášejí na padácích. Dále již jen dosednutí dílů na padácích na zem. Raketoplán neměl příležitost klouzavého letu v důsledku rychlého otevření svého padáku. Další informace nemám a tak počkáme na podrobnější analýzu odborníků.
Nezmar Béda připravil další , již druhý start Kouzelné Hůlky. Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr., pohon motor 59 Ns. Pěkný start a stoupavý let po křivce s přechodem do působivého klouzavého letu . Opět úspěch, i když větší dostup by nabídl ještě lepší možnosti klouzavé fáze.
Pavel Holub je na startu s modelem Little Joe 1A.
Něco z historie skutečné rakety: Little Joe 1A měl být první testovací let rakety Little Joe k prověření únikového systému kabiny programu Mercury. Podle plánu měl proběhnout test únikového systému pod silným dynamickým tlakem, ale 30 minut před startem se stala nehoda. Přibližně půl hodiny před startem se ozvala exploze, vylétly jiskry a odpalovací rampa se zahalila do oblaku kouře a zplodin. Po rozptýlení kouře personál zjistil že raketa je stále na svém místě, držáky spojující startovací věž s raketou byly také neporušeny, avšak maketa modulu Mercury byla pryč. Kabina byla nalezena v moři, asi 3 kilometry od místa startu. Původně se předpokládalo, že nehodu způsobil výboj statické elektřiny, který odpálil rakety ve věži únikového systému, pravá příčina byla odhalena později. Přibližně 35 minut před startem byla odpalovací rampa vyklizena a začalo se s přípravami na vypuštění. Mezi předletovými úkony bylo mimo jiné i nabíjení baterií, napájejících elektroniku únikového systému. Baterie byly dováženy z Británie vybité a nabíjeny byly až těsně před startem. Když byly baterie zčásti nabity, sepnul únikový systém, který logicky detekoval nedostatečnou výšku a aktivoval motory v únikové věži. Kabina byla vynesena do výšky 600 metrů, ale tou dobou už byly baterie opět vybité a neměly již potřebné napětí k odpálení záchranné věže a vystřelení padáku a kabina se zřítila volným pádem do moře. Chyba byla odhalena v elektronickém schematu a byla opravena.
Model je na 4x ROS , délka 1435 mm, průměr 205 mm, hmotnost 2000 gr., Model předvedl pěkný start , stoupavý let s odklonem do strany a výmetem v apogeu. Model se rozdělil na dvě části, hlavní trup a hlavice – přistávající na padácích. Pěkný let i působivé přistání.
Michal Křížek a Semtex – již druhý dnešní let, , model na 1xROS, délka 1100 mm, průměr trupu 65 mm, hmotnost 500 gr. 5-ti plechovkový Semtex dal další plně úspěšný let i návrat na zem , jak to je u Michala zvykem.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Petr Adam a opakovaný let jeho žluto-černé výškovky na 1xROS, délka 1230 mm, průměr 50 mm, hmotnost 260 gr., rychlý start a let modelu , který dokáže vylétnout do výšky 500 m, byl plně úspěšný.
Následoval Libor Martínek s modelem Myšiak II, délka 1300 mm , průměr trupu 80 mm, hmotnost 1200 gr., na SB motor 160 Ns. Foto z letu nemám ani jsem ho neviděl , takže předpokládám , vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Béda se rozhodnul pro třetí let Kouzelné Hůlky , tentokrát se silnějším motorem 120 Ns , předtím 59 Ns. . Délka 1600 mm, průměr 125 mm, hmotnost 1000 gr. Silnější motor zabral až natolik razantně , že to Kouzelná Hůlka a její křídla-stabilizátory nevydrželi a došlo k „neplánované rychlé demontáži“ . Vzhledem k použitému materiálu a technologiím věřím, že znovuvzkříšení modelu nebude problém.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Libor Martínek připravil další let modelu Myšiak I na 1xROS , délka 1100 mm, průměr trupy 50 mm, hmotnost 350 gr. Vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Vše OK.
Dále - opakovaný let mého modelu 60-tka na 1xROS. Zamotané padákové šnůry a uražený stabilizátor.
Poslední let dal Pandy s Růžovým Panterem na hybridní motor. Délka 1950 mm , průměr 100 mm, hmotnost této verze 7600 gr, pohon 1200 Ns. Byla to dokonalá třešnička na dortu.
Nádherný start a let modelu s dlouhým chodem motoru , tmavější kouřovou stopou a zajímavým „bručivým“ zvukem , tzv. Pogo efekt. Model dosáhl apogea 1059 metrů!!
Krásný a úspěšný let zkomplikovalo přistání modelu do vzrostlejšího porostu a na vyproštění modelu musela pracovat pohotovostní záchranná rakeťácká četa. Akce proběhla úspěšně.
Pogo oscilace je nežádoucí podélná oscilace raketových motorů způsobená nestabilitou spalování kapalných složek paliva. Pokud není vzniklá oscilace utlumena, může v krajním případě způsobit rezonanci, kladnou zpětnou vazbu a strukturální porušení rakety.
Pogo oscilace vzniká obecně, když je nárůst tlaku motoru přenesen do přívodu paliva a způsobí zpětný tlak proti jeho proudění. To sníží přítok paliva a samotný tlak ve spalovací komoře. Nižší tlak zrychlí proudění paliva a způsobí nárůst tlaku v motoru, čímž se cyklus uzavírá. Kolísání proudění může také vyvolat pružnost palivového potrubí. Pokud cyklus dosáhne rezonanční frekvence, může vzniknout kladná zpětná vazba, která je v krajních případech schopna raketu roztrhat na kusy.
Jiná situace, kdy může dojít k pogo oscilaci, je při kolísání rychlosti rakety, které se setrvačnými silami projeví kolísáním průtoku samotného paliva. Kolísání průtoku paliva pak vede ke kolísání tahu motorů a tím i samotné rychlosti rakety, čímž se cyklus uzavírá.
Pokud není Pogo oscilace kontrolována, může dojít k závažným selháním. To je případ předčasného zastavení prostředního motoru druhého stupně Apolla 13. Pogo oscilace také způsobila selhání a destrukci poslední sovětské rakety N-1.
Pro doplnění , Pandy připravil ještě i čtvrtý start R. Pantera – opět na hybridní motor.
Bohužel po zážehu palníku došlo k přilepení – neotevření PIN ventilu na NOX a tak let předčasně skončil.
Potom již dokončení balení , sklízení a poklizení prostoru, rozloučení a odjezd domů.
Tento ročník Festivalu velkých raket byl mimořádně úspěšný , napomohlo tomu i velmi příznivé počasí a pohoda na akci.
Celkově se v sobotu uskutečnilo rekordních 64 startů modelů , za účasti asi 21 létajících účastníků. Celkový impulz použitých motorů byl 9 488 Ns. Bylo zde hodně modelů různých kategorií. Tři dvoustupňovky se čtyřmi starty , Columbia Space Shuttle, Kouzelná Hůlka i Bédova Columbie , Energije s Buranem , Růžový Panter na AP pohon i hybridní , Little Joe, V2 , Wasserfall ,Terezka a další modely vytvořili nezapomenutelnou atmosféru a zážitky těchto akcí.
Akce se již po druhé zúčastnili i zahraniční pozorovatelé - Oliver Missbach (president European Model Rocketry – Evropský raketový portál ) z Mnichova , web europerocketry.com a také Klaas Jan van Til z Holandska , web modelraketten.nl. Oběma se v Suché moc líbilo, zaujal je rozsah akce , počet modelů , různá konstrukční řešení , materiály, motory a vše kolem raket.
Velké poděkování organizátorům akce za to , co v daných podmínkách odvedli , poděkování všem účastníkům a také divákům !!
Na shledanou na Festivalu velkých raket v Suché 2015!
Případné chyby či nepřesnosti prosím omluvte – mnoho informací chybí, nebo nejsou úplně přesné ….
Mirek - s jazykem kolem krku a křečí v ruce …
Diskutujte o totmto článku ve fórech (6 odpovědí).
Výběr s velikostí cca 1200-1600 pixelů (kvůli velikosti).
Nahrávaní do Galerie už zase jede a tak to tam budu muset zase příležitostně doplnit
co chybí za rok 2013 i 2014 (Svojek) ....
Mirek
Maximální počet startů účastníka:
Mirek Topinka ............ 14x
Pepi Fürmayer ............ 5x
Béda ............................... 4x
Michal Křížek .................. 4x
Václav Maršík ................. 4x
Pandy ................................ 3x
Matěj Pavlanský ............. 3x
Honza Vrabec .................. 3x
Petr Vysloužil .................... 3x
Počet startů podle klubové příslušnosti:
RMK Praha ................................. 31x
bez klubové přísl. celkem ..........19x
RMK Letovice .................................7x
DSC Rosenheim ...........................5x
Pořadí podle celkového Isp použitých motorů:
Pandy ................................ 2580 Ns
Petr Vysloužil ...................... 960 Ns
Mirek Topinka ................... 880 Ns
Karel Jeřábek .................... 680 Ns
Matěj Pavlanský ................. 600 Ns
Béda ..................................... 560 Ns
Pro zajímavost v příloze jedna fotka z akce LDRS , LDRS 33 proběhne tento měsíc od 17 do 20.7.2014 ve Wisconsinu v Richard Bong Recreational Area.
Mirek
Čtvrtý naprosto poslední start hybridního motoru jenž se neuskutečnil byl způsoben krátkým čudlíkem na vstřikovači jenž při zašroubovávání tlakové lahve otevírá PIN ventil. U všech novějších verzí je tento již šroubovací a stačilo jej jen malinko pomocí kleštiček vyšroubovat a vše by bylo OK. Na to jsem ale přišel až doma.
Díky Mirku
Mirek