Festival raket v Suché 2015 – reportáž.
Festival raket v Suché 2015 – reportáž.
Je sobota ráno – sedím s Michalem v autě debatujeme a jedním okem sledujeme vývoj počasí. Najednou je před námi známá odbočka do Modelparku. U VIP stolu potkáváme první ranní včeličky – Vojtu, Honzu, Evžena a Karla. Probíhá proces ranního probíraní s vysokým pracovním nasazením. Po chvíli se zvedám a jdu vyložit modely a materiál z auta do depa směrem ke konci ranveje. Příchody dalších účastniků zpestřují debaty, ukážky modelů a materiálů.
Karel nám ochotně ukazuje vnitřnosti i konstrukční detaily svých modelů Velký Bill a Malý Bill.
Potom už začíná masivní rojení a přenos všeho nutného do prostoru depa před záchytnou sítí.
Přichází další rakeťáci i návštevníci, probíhá i registrace účastníků s poukážkou na „raketový guláš“.
Je sice zamračeno, ale jinak celkem dobře a probíhá klasické pošťuchování, kdo udělá první testovací let. Vzhledem k jistým obavám, z hledání modelu v lese nebo jeho lovení z rybníku za Modelparkem jsem si chtěl raději v klidu vyzkoušet jak se lítá. Připravilj sem si stařičký ROS-G na 4xROS o průměru 104 mm, délka 1400 mm, startovní hmotnost 1700 gr. Rampu jsem mírně odklonil do volného prostoru směrem od Modelparku. Kolem 9:45 osvědčený ROS-G elegantně zahučel letěl s výmetem v apogeu a přistáním kousek za koncem ranveje (IMG0021 až 26).
Tradiční nástup účastníků s modely a fotografováním proběhl s menším zpožděním. Z neznámých důvodů chyběl na nástupu Pepi Fürmayer. Potom následovaly organizačně-letové informace v podání Karla Jeřábka a Karla Pecky.
Show must go on – a začínáme. Oficiální letovou část zahájil Evžen Malkovský s modelem Ikarus na 1xROS. Délka 870 mm, průměr trupu 60 mm, st. Hmotnost 610 gr. Model měl na trupu upevněnou minikamerku. Model při startu vytáhnul do cca 3 metrové výšky konec odpalovacího kabelu se zbytky palníku – proto je potřebné upevnit konec odpalovacího kabelu např. o rampu. Model pěkně letěl a spolehlivě se vrátil na zem. Na fotce je vidět přistáváni modelu s Milešovkou vynořující se z mlžného oparu (skoro jako hora Fudži). IMG0042- 0048). O letovém videu zatím nemám informace.
S malou přestávkou následoval Semtex Michala Křížka, délka 1000 mm, průměr 70 mm, hmotnost 350 gr je asi bez motoru. Model díky nízké hmotnosti ( sestavený z plechovek od nápoje Semtex) udělal rychlý start i přímý let, i návrat na dlouhé poutací šnůře. IMG 0049 – 0052.
Přidal jsem se s modelem Šmoula na 4x ROS, délka 1550 mm, průměr 104 mm, 1650 gr. Model absolvoval včetně premiéry na loňské Sazené svůj již 17-tý let. Mladý veterán potvrdil své dobré vlastnosti letové vlastnosti a přidal si další plně úspěšný let. IMG 0061 -0066.
Dalším zajímavým modelem byla polomaketa Vojty Fojtíka – jde o protilodní střelu Raduga Kh-22 (AS-4 Kitchen) , jde o starší modernizovanou Ruskou střelu s doletem do 600 km, hlavice konvenční výšná 1000 kg, nebo nukleární 350 kT , rychlost 4,6 Machu, nosiče bombardéry řady Tu-22M, Tu-95. Délka cca 1100 mm, průmměr cca 100 mm , motor SB cca 320 Ns. Model krásně odstartoval a přešel postupně na vysokou balistickou trajektorii s úspěšným výmetem a návratem. IMG 0067 – 0081.
Michal Křížek s modro-bílým modelem Chinarock , délka 1000 mm, průměr 65 mm, hmotnost 600 gr asi bez motoru, motor SX81 cca 100 Ns. Model s dělenými stabilizátory dal krásný, přímý let s úspěšným návratem na bílo-modrém (opět) padáku.
Karel Jeřábek, těsně za ranvejí připravil na rampě svého Malého Billa, délka 1250 mm, průměr 80 mm, hmotnost 1400 gr. , motor Astra 160 Ns. Model se slušným výkonem, vzhledem k hmotnosti modelu, razantně odstartoval rovně jako svíčka do vysokého apogea. Model přešel do pádu za apogeem, ale stále se nerozdělil a neobjevil padák a model dopadl na zem v prostoru parkoviště po kolizi se zadním sloupkem auta. Elektronika sice odpálila palník výmetu, ale nedošlo k rozdělení modelu a vysunutí padáku. IMG 0088 – 0093.
Dalším modelem byla „Nedokončená“ Pepiho Fürmayera z DSC Resenheim, délka 1000 mm, průměr 600 mm, hmotnost 300 gr mi moc nesedí ani bez motoru, vzhledem k letové dynamice, motor 1xROS. Model předvedl pekný - typicky ROS-kovský start i let s úspěšným návratem na okraj asfaltové ranveje.
Následovala polomaketa Polské sondážní rakety Meteor 1, Josefa Říhu na 1xROS, délka 1500 mm, průměr 76 mm. Model nasazený horní stupeň jako jeden díl i přechodovým kuželem spodní části trupu. Toto spojení, či nasazení nebylo dostatečně přesné, rozdíl v souososti je vidět na IMG 0107 , to způsobuje symetrický aerodynamický odpor. To se projevilo na dráze letu modelu po startu. Model trochu zakličkoval, po výmetu nedošlo k vytažení padáku – pouze k oddělení hlavice. Možná silnější výmet, nebo těžší hlavice. Model v rozloženém stavu dopadl na plocho - nižší rychlostí, bez většího poškození. IMG 0107 – 0119.
Nyní se na startu objevila první dvoustupňovka – Black Horse 1 , Iva Skálu na 1+1xROS. Délka 1220 mm, hmotnost 788 gr. – na 1xROS prvního stupně úctyhodný náklad. Model hezky odstartoval IMG 0122, po dohoření ROS prvního stupně s minimálním zpožděním došlo k zážehu ROS druhého stupně a rozdělení modelu, viď IMG 0125. Druhý stupeň pokračoval s hořícím motorem do apogea a první stupeň dopadl nedaleko rampy. Druhý stupeň měl prodloužené zpoždění (kvůli větší rychlosti druhého stupně). Nedošlo k žážehu stopiny od zpožďovače ROS a tak druhý stupeň velkou rychlostí dopadl na zem, při dopadu došlo i rozbití digitálního barometrického výškoměru Estes. Je to opravdu škoda a velká smůla. Toto řešení zpožďovače zatím pracovalo velmi spolehlivě. IMG 0120 - 0131.
Dalším známějším modelem byla Terezka Ivana Blažeka, délka 1200 mm, průměr 80 mm, hmotnost 2800 gr. !! , motor SB 220 Ns. Krásný start i let poměrně těžkého modelu s elegantní kouřovou stopu. Úspěšný výmet většího bílo-růžového padáku spolu s termikou odnesli model až dále do lesa. Model byl nalezen bez poškození. IMG 0132 – 0145.
Pepi Fürmayer z DSC Resenheim opakoval plně úspěšný start, let i návrat svého modelu Nedokončená na 1x ROS. Délka 1000 mm, průměr 60 mm, hmotnost cca 420 gr., vše OK. IMG 0146 – 0152.
A zase další opakovaný let - polomaketa Polské sondážní rakety Meteor 1, Josefa Říhu na 1xROS, délka 1500 mm, průměr 76 mm. Pěkný start i hezký let až do apogea, úspěšný výmet dále za apogeem s návratem na padáku přímo do pohotových rukou v depu IMG 0165-0166.
IMG 0155 – 0166.
Další model opět polomaketa Tomahawk ISQY, Pavla Holuba, délka 1300 mm, průměr 53 mm, hmotnost 600 gr. na 1xROS, viz Tomahawk na rampě IMG 054. Pavel si dovezl i hezkou, čerstvě dodělanou rampu inspirovanou rampami Petra Vysloužila. U Tomahaawku jde o osvědčený model, takže předpokládám, že vše proběhlo OK. Já jsem právě připravoval Šmoulu na let …
Michal Křížek opět na startu s modelem Beta , délka 1000 mm, průměr 65 mm, hmotnost 600 gr., motor SX81 cca 70-100 Ns. Tento model jsem měl nafocený bohužel foto jsou asi nenávratně pryč. Šlo o bílomodrý model s nedělěnými stabilizátory ( na rozdíl od Chinarocku), motor použil starší palivo které dalo modelu pořádný kopanec, takže na prvním snímku jsem měl pouze kouř a model jsem zachytil, až na druhém foto. Vše OK.
Nyní byl na řadě druhý sobotní let mého Šmouly na 4xROS. Vše nafoceno - snímky asi ztraceny. Poškozená baterka a paměťová karta. Start, let a návrat OK , šlo o 18-tý let modelu.
Na řadě byl největší ( nejdelší) model akce , Velký Bill Karla Jeřábka. Délka 2200 mm, průměr 150mm, hmotnost 3200 gr., motor Astra 320 Ns. Model měl premiéru vloni na Sazené, trup zhotovený z olaminovaných výřezů z pěnového polystyrenu. Působivý zážeh (Titanové piliny v zazehovači), start a let velkého modelu a jeho úspěšný návrat si můžete prohlédnou aspoň na perfektním videu p. Milana Nováka – díky. Model má možnost ovládání výmetu pomocí RC soupravy, nebo pomocí elektronického časovače. V tomto případě byl použit el. časovač nastavený na 8 cec. Velký model přistával na dvou padácích a jejich šňůry se trochu zamotali a kupoly padáků si trochu překáželi, bez podstatného vlivu na návrat. Model přistál kousek od tvrdé asfaltované ranveje – na štěstí. Poměrně těžká hlavice – dovážení modelu si při přistání urazila kousek polystyrenové špičky – práce na dvě minuty.
Pepi Fürmayer z DSC Resenheim opakoval plně úspěšný start, let i návrat svého modelu Nedokončená na 1x ROS. Nyní již třetí let. Délka 1000 mm, průměr 60 mm, hmotnost cca 420 gr., vše OK.
Na startu Terezka Ivana Blažeka, délka 1200 mm, průměr 80 mm, hmotnost 2800 gr. !! , motor SB 220 Ns. Šlo již o druhý sobotní let modelu. Model potvrdil své letové vlastnosti a vše proběhlo jak mělo.
Na startu se objevil po dlouhé pauze rakeťák Petr Štěpánek s modelem hnědá. Délka modelu 1000 mm, průměr 60 mm, na 1xROS. Model s nedokončenou povrchovou úpravou a hlavicí z pěnového polystyrenu, ukázal velmi pěkný start, let i plně úspěšný návrat.
Michal Křížek připravil třetí ze svojich „jednometrovek“ , model HEL , délka 1000 mm, průměr 656 mm, hmotnost 600 gr., na SX81 - motor 150 Ns. Stavitel i model odvedli dobrou práci a vše proběhlo OK.
Jednou z perliček je i model Herkules Petra Pavlíka. Model již letěl na akcích ve Svojku, Sazene a v Suché. Sledovat let tak komplexního modelu, je vždy mocný divácký zážitek – o to více když si človek uvědomuje co všechno za tím je.
Pár informací o modelu: Dvoustupňový model na 4+2XROS představuje komplikovaný model. Model má délku 1610 mm, průměr trupu 102 mm, průměr hlavice 112 mm , hmotnost 2 800 gr. První stupeň představují dva boostery každý po 2xROS . Odhoz obou boosterů po dohoření motorů je aktivován akcelerometrem - přepálením upevňovacího silonového vlasce odporovým drátem. Motory druhého stupně jsou spínány akcelerometrem se zpožděním 0.5 sec po odhozu boosterů. Zážeh je el. kontaktními palníky.
V hlavici modelu je mechanický gyroskop vlastní konstrukce a výroby . Ten zabezpečuje nouzové vypnutí zážehu motorů druhého stupně při odklonu rakety o cca 50 stupňů od svislé osi a současně aktivuje výmet padáku v apogeu dráhy modelu. Elektronický pípák v hlavici sepnutý po výmetu usnadňuje nalezení modelu po přistání. Model má kameru „Replay XD 1080Mini Cam“ ve vnějším pouzdru na trupu otočenou nadol pro záznam letu. Druhá minikamera je typu MD 80 pro snímání horizontu, tedy kolmo k podélné ose rakety.
Použité ROS mají měděné šroubované trysky o průměru 4,5 mm s expanzním poměrem 1:3.
Předstartovní příprava a kontroly jsou velmi náročné na pozornost a tak se stalo, že palníky motorů hlavního trupu Herkulesu nebyly zapojené. Po startu letěl celý model na 2x2 ROS v boosterch, po jejich dohoření a odělení boosterů však nedošlo k zážehu 2xROS v tomto stupni a zbytek modelu bez boosterů již letěl jen setrvačností a zpomaloval. To vedlo k nárůstu odklonu od svislé osi , což vyhodnotil gyroskop a aktivoval mechanický výmet návratových padáků. Proto byl dostup hlavního trupu neobvykle malý, ale perfektně potvrdil správnou funkci gyroskopu a jeho propojení s mechanickým výmetem. Potom následoval bezpečný návraz obou boosterů i hlavního trupu na padácích až na zem. Perfektní podíváná. Pohled z horizontální palubní kamery MD 80 na svůj vlastní přistávající boční booster je skutečná lahůdka.
Vynikajícím způsobem se dají tyto procesy vysledovat na skvělých videozáznamech Petra Pavlíka a a p. Milana Nováka !!
Přidal se i můj Šmoula na 4x ROS, délka 1550 mm, průměr 104 mm, 1650 gr. Model absolvoval včetně premiéry na loňské Sazené svůj již 19-tý let. Start, let i návrat modelu byl OK. Škoda, žr to neplatilo i o místu přistání. Model přistál v lese (dosti hustém), po mém neúspěšném pátrání perfektně zapracoval Ivo Skála a našel Šmoulu o pár desítek metrů dále. Velké díky Ivo!
S polomaketou sondážní rakety Lambda L 4S-5 na 1xROS startoval Josef Říha. Délka modelu 1500 mm, průměr 70 mm. Opět jde o model který již má hodně za sebou. Průběh letu jsem neviděl – pátrání po Šmoulovi.
Petr Štěpánek připravil svoji „Hnědou“ na druhý start., délka 1000 mm, průměr 60 mm, 1xROS. Model svižně odstartovala letěl do apogea. Výmet z neznámých důvodů selhal a model jako šipka velkou rychlostí dopadl na zem za ranvejí.
Dalším modelem byla polomaketa rakety V2 – A4 Petra Adama , délka 900 mm.průměr 90 mm, hmotnost 580 gr.. na 1xROS. Model rychle po startu přešel na dosti plochou trajektorii s výmetem i návratem. Důvodem podivné letové dráhy bylo utržení jednoho ze dvou vodítek , po zážehu motoru na rampě.
Karel Jeřábek a jeho model Terka na 1xROS, byli aktéry dalšího startu. Délka 1000 mm, průměr 80 mm, hmotnost 650 gr. Další pěkný a úspěšný let i návrat v režii profíka.
Pepi Fürmayer s jiným modelem OLD Man, délky 1000 mm, průměr 60 mm, hmotnost 300 gr. ??, motor FSI E60-8. Jde o celkem raritní BP kanálový motor , celkový impulz 30 Ns, doba tahu 0,6 sec., max. tah 9 kp, zpoždění 8 sec. , rok výroby 1979. Podle toho jak model letěl – musel mít vyšší hmotnost, nízká akcelerace , odklon od vertikály, malý dostup a velmi dlouhé zpoždění - prostě nevhodný motor pro takový model, otázkou je i zážeh motoru.
Na startu byl opět Ivan Blažek s modelem Terezka, délka 1200 mm, průměr 80 mm, hmotnost 2800 gr. !! , motor SB 220 Ns. Šlo již o třetí sobotní let modelu. Hezký start i let modelu do apogea, výmet však proběhl dost daleko za apogeem, při poměrně vysoké rychlosti modelu. Po otevření padáku poutací šnůra nevydržela nárazové zatížení a přetrhla se. Hlavice s padákem padala samostatně a otevřený trup modelu padal jako šipka vysokou rychlostí na zem. Ústí trupu zapracovalo jako výkonný kruhový výsečník a po vytažení modelu zůstal otvor jak vysoustružený. Buď bylo zpoždění moc dlouhé (delší než předtím ?), nebo motor dal citelně menší výkon a opožděný výmet poddimenzovanou šnůru přetrhnul. Možné je i poškození poutací šnůry při předchozích letech ( mechanické nebo tepelné). Pevnější šnúra, či použití kusu gumolana jako tlumícího prvku by určitě pomohlo. Svůj podíl může mít i materiál trupu – PVC trubka, ta je proti papírové trubce příliš pevná a nedojde k „zipperu“ – zaříznutí šnůry do trupu, ale naopak pevná a ostřejší hrana ústí může napomoci poškození až přetržení šnůry … Stav po dopadu je pěkně vidět na fotografiích.
Následovala větší polomaketa PAC 3, jde o protiraketovou střelu US systému Patriot. Délka modelu je 1800 mm, průměr cca 100 mm, SB motor 340 Ns. Krásný start i let , výmet byl trochu opoždený , plně úspěšný návrat.
Pepi Fürmayer znovu modelem OLD Man, délky 1000 mm, průměr 60 mm, hmotnost 300 gr. ??, motor je uveden Estes A8-3. Na tento let si nevzpomínám, asi jsem připravoval 4-tý let Šmouly. Ale fyzikální zákony vylučují , že ba tento model mohl letět s tímto motorkem o 2,5 Ns , co odpovídá 1/16 celk. impulzu ROS.
I kdyby OLD Man opravdu vážil 300 gr + motor, to je cca 317 gr. Tento motor má po necelou 0,1 sec. tah 0,8 – 0,97 kp , jinak po dobu hoření cca 0,7 sec. má stř. tah 0,35 kp. Jakýsi let by byl možný s motorem ESTES D12.
Nezmar Michal Křížek připravil model Chinarock na jeho 2-hý sobotní let. Délka modelu 1000 mm, průměr 65 mm, hmotnost 600 gr., s motorem na SX81 o Ic= 100 Ns. . Modely s dělenými stabilizátory jsou u nás méně obvyklé (pracnost, hmotnost, obtékání ). 100 Ns motor dal model patřičnou razanci k dalšímu úspěšnému letu i návratu. Tento start byl již jeho 5-ým sobotním.
Počasí mezitím odvrátilo svou vcelku přívětivou tvář a zahájilo mrholení, které postupně přešlo do do poměrně vytrvalého děštíku - až deště.
Já jsem měl mezitím připraveného Šmoulu na další start, ale mrholení a nárazový vítr dělali svoje. Dvakrát jsem zkoušel zážeh motorů a nic , vypadalo to vše OK (potom jsem zjistil, že vítr schodil model z opěrného dorazu na rampě a model dopadl dolním vodítkem na doraz , utrhlo se vodítko a přerušil el obvod palníků. Vzhledem k počasí jsem potom starty nechal tak a věnoval se zbylým startům - Haproon a Bachem.
Pár slov o předposledním modelu akce: polomaketa dvoustupňové protilodní střely Harpoon RGM 84, délka 1570 mm, průměr trupu 102 mm, startovní hmotnost 3300 gr., pohon 8xROS, rozděleno na 2x4 ROS , celkově 320 Ns. Model technologickou i funční nadstavbu vycházející z původního Herkulesu. Přechod od bočních boosterů k „prvnímu stupni“ , respektive startovacímu boosteru , ale také k experimentu s rozložením impulzu – prodloužením tahu motorů, postupným zážehem ROS druhého stupně po dvojicích. Po vnější a aerodynamické stránce se kabátek modelu přizpůsobil konkrétní vojenské střele. Vypuštění bočních boosterů přispělo i ke snížení aerodynamického odporu a zvýšení průřezového zatížení modelu. Optimální průřezové zatížení a vhodné časové rozložení výkonu motorů má výrazný vliv na letové výsledky modelu. Z hlediska startovní hmotnosti je model už opravdu na hranici možností pro 4xROS , jde o zatížení cca 825 gr/1 ROS !! Použití vkládaných trysek s expanzním poměrem 1:2,8 a použití trysek o průměru 4,8 mm už opravdu vyhráblo poslední zdroje rezerv motorů ROS. Velmi by mne zajímal dosažený dostup tohoto modelu, hlavně za podmínek bez deště!!
Petr Pavlík se nedal zlomit ani těmito náročnými podmínkami a tak nakonec ve 14:32 přišel okamih startu. Při startu všechny ROS perfektne synchrónně zabraly a dokázaly 3300 gr. model překvapivě rozběhnout, po dohoření 4xROS prvního stupně proběhlo v perfektním načasování zažehnutí první a potom druhé dvojice ROS horního stupně modelu. Pozoruhodná je i stabilita a aerodynamika modelu. Počas letu a hoření ROS prvního stupně a druhého stupně se model prakticky skoro nepootočil !! Tomu říkám skvělá práce, konstrukce, provedení i let – prostě lahůdka, které se nejlépe vychutnává na ¼ rychlosti. Velmi zajímavé a poučné.
Na úplný závěr Honza podlehl masivnímu nátlaku ze strany Vojty Fojtíka a proběhl i start polomakety německého záchytného jednoúčelového raketového přepadového letounu Bachem Ba 349 Natter (Užovka). Rozměry a hmotnost nemám , motor na SB cca 150 Ns. Po zážehu počas motorové fáze model letěl přímo a stabilně, po dohoření a snižování letové rychlosti se projevilo nedostatečné zatížení modelu na přídi modelu – čumáku. Model byl osazen barometrickým dvoukanálovým časovačem. Výmet padáku neproběhl jak měl a padák se neotevřel. Start byl krásný a let také vcelku úspěšný. Po úpravách vyvážení se můžeme těšit na další zajímavé lety.
Tím se cca po 16:00 vyčerpala letová část akce a následovali odchody diváků a sklízení, balení , poletové debaty, odchody účastníků.
Omlouvám se za možné nepřesnosti či chyby v reportáži, ale byl citelný nedostatek informací a tak jsou některé procesy spíše pokusem o rekonstrukci s cílem zjistit a lépe pochopit co a jak se stalo.
I přes menší nepřízeň počasí se akce perfektně povedla , diváci i účastníci si vše užili a můžeme se těšit na další ročník za rok, případně už i na blížící se Sazenou!
Velké díky všem organizátorům a vedení Modelparku za odvedenou práci před akcí i v jejím průběhu.
Mirek
Tagy: Reportáž
Diskutujte o totmto článku ve fórech (2 odpovědí).