Pojizerská Model Air Show
Letošní ročník Pojizerské Model Air Show se povedla zcela mimořádně.
Perfektní a ideální počasí a letové podmínky přilákali velký počet návštevníků a diváků, podobně enormně velký byl i počet pilotů modelů a z našeho pohledu i neobvykle vysoký počet rakeťáků na akci. Celkem šest rakeťáků létalo s raketami, další zrealizoval perfektní pyro efekty a tak i s nelétajícimi rakeťaky nás bylo cca 13 ! Probíhali tak setkání, debaty i vzájemná výpomoc všeho druhu a to vše společně se zajímavou kulisou velké letecké akce, množstvím zajímavých modelů a lidí poskytlo neopakovatelnou atmosféru perfektní akce!
Měli jsme vyhrazený vhodně umístněný a dostatečně velký prostor i pro lety velkých modelů typu Růžového Pantera na 800 Ns AP motor.
Na akci jsme odlétali cca 28-30 startů s cca 11 létajícími modely, pár dalších bylo jako upoutávky a statické exponáty pro návštěvníky. Co se týče kuriozních a pozoruhodných událostí byly také, asi tři.
V jednom případě krásný let skončil bez výmetu padáku, důvodem byl nezapojený el. palník výmetu – inspirativní ukážka jak lehce může vzniknout chyba s nepříjemnýmí důsledky , razantní dopad dopad a zarytí modelu do země.
V druhém případě došlo k bouchnutí ROS při zážehu. Dosti mne překvapilo, že bouchla tzv. „lepší“ ROS se zapertlovanou tryskou. Zažeh byl el. palníkem a trval neobvykle dlouho( IMG 1046-1049).
ROS-ka potom bouchla a energie po vyražení trysky !! vyhodila model mimo rampu, kde v telese ROS dohořela zpožďovací slož a proběhl výmet v nepoškozeném modelu – opravdu bytelné provedení motorového lože. Vyraženou trysku ROS jsem potom vydloubali ze země pod rampou, nezažehnuté zrno paliva leželo klasicky v trávě vedle. Doma jsem při obhlídce trysky zjistil, že byla vrtaná na 4,5 mm – což „mohlo“ být důvodem bouchnutí.
Třetím případem bylo zdánlivě „banální“ prošlehnutí SB motoru ze světlicové nábojnice, pár metrů nad rampou ve velké rychlosti. Průšleh a následující výmet otevřel padák modelu ve velké rychlosti a vzniklá velká nárazová síla se přenesla poutací šnůrou až na okraj horní trupové části modelu a naprosto dokonale a čistě tuto trubku podélně rozřízlo – opravdo ukážkový „zipper“ ! Průšleh IMG 1159, 1160 , na obr. IMG 1162, 1163 je vidět zbytek modelu přistává na padáku a rozříznutá část trupu je již vidět na zemi. Detailní pohled na tento zipper je na IMG 1174, 1175.
Všechny ostatní starty a lety probíhali naprosto ukážkově k maximální spokojenosti diváků a pochopitelně i nás.
Pandy předvedl dva starty Růžového Pantera na 800 Ns AP motor (54 mm casing RouseTech). Osvědčený model i motor poskytl působivý pohled a také výrazný plamen a silný zvuk motoru na všechny zapůsobili. První let dosáhl výšku cca 605 m. V obou letech model ukázal plně funkční dual-deployment s použitím dvojice stejně velkých padáků. Opravdu hezké
.
Petr Adam létal svojí V2 a Žlutočernou výškovkou na 1xROS.
Petr Vysložil spolu s nejmladším rakeťákem (synovcem) Martinem létali s modely :
Polomaketa ASP na 160 Ns SX81 motor, dlouhý štíhlý model s mnohokrát ověřeným motorem letěl s krásnou kouřovou stopou, dále showmodel MK1 o průměru 75 mm (laminát) na 1xROS a malý model Alpha – testovací model , pro letové zkoušky nových 2,5 Ns motorků. S minimotorkem o hmotnosti cca 10 gr. létal model Alpha o hmotnosto cca 20 gr. bez motoru, do výšky kolem 130 metrů! Motorky fungovali naprosto spolehlivě. Oba odlétali kolem 10-11 startů!!
Michal Křížek přijel s více modely, cca tři z nich - velká Lyra 03 a dva menší pro cca 150 Ns motory, jako statické ukážky modelů. Na létaní připravil známé modely jako Semtex, China Rock a Beta. Spolehlivé modely odvedli svou práci. Plechovkový Semtex létal velmi hezky, China Rock díky hodně živému palivu dal divoký start, který jsem prostě nestihl.
Já jsem si připravil na lety Tlouštíka na 3xROX, průměr 104 mm – pro ověření letových podmínek, pro další lety jsem použil nezmara Šmoulu na 4xROS, 1500 m. Model zde audělal další 4 lety a dosáhl tak od své premiéry vloni v listopadu v Sazené ( 10 měsíců) celkem 23 letů a spotřeboval při nich celkem 92 ks ROS. Všechny lety naprosto OK! Díky Šmoulo.
Letecká část akce byla hodně pestrá, létali elektrolety, benziňáky , RC parašutisté, vrtulníky i výkonné jety a modelářské aerovleky.
Široká paleta modelů od postarších dvouplošníků nspř. Avia BA 123, přes letadla WWII - P 51 Mustang, Focke Wulf 190, Curtiss Tomahawk, legendární kluzáky jako LF 107 Luňák, či Blaník, dále např. Piper L4, Pilatus Porter, Zlín Special, až po proudové „Jety“ Mig 29, Saab 29 Tunnan, L39 Albatros a další.
Průlety modelu Focke Wulf 190 byli oživovány doplňkovými pyroefekty , imitace bombardování pomocí ůohniváků“ , imitace přehradní protiletadlové palby pomocí výmetnic se šrapnely a barevnými dýmovnicemi pod Karlovou taktovkou. Velmi působivé.
Hezké letové vlastnosti předvedl Švédský SAAB 29 Tunnan – tuňáková vizuální neohrabanost je jen zdánlivá. Mocný dojem zanechal další Jet – Mig 29 , v měřítku 1:6, startovní hmotnost 19,6 kg , celkový tah obou motorů 25 Kp , rychlost až 300 km/hod.
Velký a rychlý model byl vizuálně velmi působivý , letová realita a zvuk motorů fantastické.
Bylo toho ještě mnohem více, papír nestačí a tak nejlépe bude stáhnout si fotografie z akce a pokoukat se …
Díky organizátorům i všem létajícím aktérům za skvělé prostředí a zážitky.
V příloze je pár náhledů pro informaci.
Link na stažení fotek z akce:
http://ulozto.cz/xktEjuzx/2015-08-22-koprairshw-zip
Heslo: KopRak
Tolik stručně k akci
Mirek
Tagy: Reportáž
Diskutujte o totmto článku ve fórech (4 odpovědí).
Kdyby nekdo jel dejte mi prosim vedet Petr 603 410 tri sest osm.
poněkud opožděně, ale přece. Fotky z Koprníku.
ulozto.cz/xD3vT4Zu/150822-rc-koprnik-zip
heslo: c11
Mějte se, M
Mirek