Rakeťáci v Lomnici - Svojku 2012
Lomnice-Svojek 2012.
Nabízím svůj osobní a subjektivní pohled na průběh akce. Čas raketovým způsobem zrychlil a najednou zde zase je termín setkání rakeťáků ve Svojku. Obvyklá snaha o dokončení aspoň něčeho z původních plánů, je vystupňovaná závěrečnými hrátkami počasí s, už tak napjatými nervy. Nakonec vítězí celkem „optimistická“ simulace průběhu srážek na pátek a sobotu.
Pátek 4.5.2012
Hromada věcí se postupně přesouvá do tašky velikosti lodního kufru, baťohu a svazku pěti kusů důkladně zabalených modelů a 6 mm prutovky. Konfrontace dvou rukou a zákeřností cestování v MHD a metru vyvolá aspoň dočasnou touhu po nějaké ruce navíc.
Nakonec však sedím v autobuse do Lomnice a počasí podporuje očekávání. V Lomnici se po chvíli čekání setkám s Pavlem-Koudym, který ještě doplní proviant v Penny. Cesta do Svojku hezky ubývá a už je zde závěrečné stoupání na bývalé polní záložní letiště. Je zde samozřejmě Honza Plecháč , parta stavitelů nového ředitelského stanu Pandyho a další nedočkavci. Po vyložení věcí a postavení stanu pokračují společensko-budovatelské aktivity. Postupně přichází další účastníci.
Mlsně obhlížíme modely kolegů připravuje si svoje. Počasí je dobré až na celkem nezanedbatelný vítr. Větrný rukáv ukazuje směr snosu modelů a pomáhá při výběru místa pro rampy pro dnešní – neoficiální část. Rychle připravím na let Kováře 1 - jeden ze dvou modelů 1xROS na předváděcí lety. Je to robustní konstrukce, která má vydržet skoro vše, mimo lidských chyb a omylů. Kabel a VN-ka ještě nejsou nataženy a tak přichází ke slovu upravená zápalnice. Jak Honza říká je hoódně dlouhá abych stihl odběhnout a fotit. Zážeh zápalnice, ¨ čoud a typický zvuk vydrážděné ROS-ky. Poučen dlouhým snosem prvního modelu přede mnou (Bulpup II), jsem trochu vyklonil rampu a vše proběhlo OK. A už se rozběhl nebývale intenzivní kolotoč startů s těžkým rozhodováním mezi focením a létáním. Michal Křížek spotřebovával starší SB motory v modelu s el. časovačem. Po elegantním zážehu s jiskrovým efektem následoval průšleh spojený s rychlým neplánovaným rozložením modelu ve vzduchu – viď fotografie. Dále následovala Tečkovaná Honzy Plecháče s pěkným letem a po něm opět Bulpup II Michala M. Přidal se i Roman Maňásek se svými mladými modeláři z Jižních krajů. Pokračoval Michal s osvědčeným Melkorem a ukážkovým letem. Přidal jsem se znovu s Kovářem 1, ale s Altimetrem II – bylo potřebné ho provozně rozhýbat. Těžký Kovář 1 dal 941 stop což bylo přijatelné. Úspěšně se přidal i Koudy se svou Modrobílou fí 40 mm a další let Bulpupu II a také 1xROS model Romana a mládežníků. Vojta Fojtík se přidalletem s druhým stupněm Hyperionu se čtyřcípým křížovým padákem. Další start 1xROS Romana s mládežníky přinesl bouchnutí ROS s nevyhnutnými následky pro model. ROS byla opět typu bez lemové drážky v tryskovém dně a tak potvrdila statisticky výrazně vyšší poruchovost tohoto typu. Situace je krásně vidět na sérii snímků!
Dále následoval dlouho očekávaný návrat Pandyho „Růžového Pantera“ s hybridním motorem! Po pečlivé přípravě následoval zážeh , start a dech-beroucí let. Pandyho vylepšené palivo hořelo krásným jasným plamenem s výrazným zvukovým projevem. Panter s majestátnou důstojností akceleroval, co společně s dlouhým chodem motoru ( možná 8 sec. ?) poskytovalo divákům i fotografům příležitosti jako na módní přehlídce. Model letěl asi 1000 m? Altimeter G-Witz selhal, ale naštěstí záložní elektronický časovač za apogeem vyhodil druhý ze dvou stejných padáků návratového systému. Následoval úspěšný snos a tvrdší přistání – podrobněji Pandy na Raketkách. Celkový dojem byl fantastický a Pandy byl zahrnut hromadou gratulací všech přítomných. Dále následoval Michalův poškozený model na starší SB motor po nouzové reparaci, letěl si pro čestnou smrt na cestě bez návratového systému – po trajektorii odkloněné do volného prostoru. Let byl úspěšný s lehce dýmajícím trupem. Hlavice prokázala svoje kvality a trup se na ni spolehlivě namáčknul. Čest jeho památce. Viď série snímků. Roman připravil s Honzovou pomocí hezkou dvoustupňovku na Estes D-motory. Start a let byl nádherný(podvečerní hoření motoru na černý prach), ale jen do zážehu motoru druhého stupně. Potom začal spirálovitý „Arizonský kvapík“ s otevřeným padákem -(asi poskytoval i podporu při rotaci modelu), ale s úspěšným návratem. Opět je vše dobře vidět na snímcích !! Po debatě o příčinách následovalo dovážení hlavice důkladným šroubem - poskytl Koudy. Následovala plně úspěšná letová rehabilitace modelu, opravy i předpokládané příčiny problémů. Snímky jsou bohužel poznamenané velmi slabým osvětlením , ale jsou dostatečně průkazné. Blahopřání Romanovi. A to je už konec prvního dne.
Sobota 5.5.2012
Po vlhké noci ve stanu o situaci venku nemluvě, se probouzíme do stále vlhkého a chladného rána, ale nadějného počasí. Po ranní reinkarnaci a krmení následuje vytahování letového parku raket ze stanu - skladového prostoru pro omezení navlhnutí, který postavili Romanovi rakeťáci – díky. Vítr se zlomyslně otočil na opačnou stranu (směrem k lesu – pochopitelně) a také nepolevil. Začíná vytyčování prostoru ,natažení kabeláže a instalace ozvučení pro rampy, odpalování a přebírku modelů a také pro diváky, kteří se spolu s dalšími účastníky sjíždí v očekávaní příštích událostí. Probíhají setkání, debaty, přípravy všeho druhu a realizační tým organizátorů neúnavně pracuje s pomocí ostatních aktérů akce. Pražské trio Petr, Karel a Petr Adam nemohli přijet a tak jsem zde zatím z Prahy sám (má ale přijet později MichalK).
Tento ročník bude probíhat také technologicko-organizační změna ve způsobu měření výšky letu modelů. Místo měření pomocí TZK se použijí miniaturní barometrické výškoměry s LCD displejem od US firmy Apogee typu Altimeter 1 a 2. Při váze 6,5 gramu poskytují přesnost měření výšky na prvních 3000 metrech výšky 0,3 metru! Podařilo se zabezpečit 4 ks Altimetrů. Altimetr se jednoduše pověsí pod hlavici do trupu, ten musí být opatřen 2-3-mi otvory cca 2-2,5 mm pro vyrovnávání tlaku s okolím.
Výšková soutěž začíná od cca 9 oo. To už sluníčko začíná slušně pražit na rozložené modely a projevuje se důsledek rozdílného pnutí na ohřáté a neohřáté straně modelu – vzniká zakřivení trupu (banánová geometrie) – proto zakrýváme modely tím co je po ruce, nebo přesun do chládku. Po začátku soutěže probíhá registrace soutěžících a technická kontrola modelů zda odpovídají propozicím. S propozicemi vznikají problémy u účastníků, kteří o modely přišli v pátek, nebo v některém parametru nevyhovují. Proto ne každý soutěžící létal s původním modelem či modelem který by úplně sám postavil.
Startují modely zhruba dvou typů, první s jedním průměrem trupu na celé délce modelu a druhý typ s předepsaným průměrem na 500m mm délky a se zmenšeným průměrem trupu připojeným přes aerodynamicky tvarovaný spojovací díl. Modifikací druhého typu byly modely s použitím většího trupu jako prstencového stabilizátoru. Úspěšní a starší harcovníci používali druhý typ v obou verzích. Umístnění Altimetru v úzkém trupu u modelů se zmenšeným průměrem trupu se zřejmě podepsalo i na větším výskytu nestandardního návratu modelu, mimo dalších důvodů. Pandy a Blesk použili na stabilizátory olaminovanou polyuretanovou pěnu – prodej jako deska tloušťky 4-5 mm. Startovné bylo 150.- Kč.
Soutěž začala a větrné počasí u vysoko létajících modelů ukazuje riziko ztráty modelu, toto postihlo i Karla Jeřábka a jeho model zmizel v lese za obzorem, nebo prodloužení doby návratu modelu i s Altimetrem na start k dalšímu použití. To včetně nedostatku praktických zkušeností s používáním Altimetru u většiny z 13-ti soutěžících prodlužovalo dobu mezi jednotlivými soutěžními lety. Nakonec podle zásady „společně zvítězíme“ se podařilo zrealizovat cca 2 kola, započítával se nejlepší dosažený jednotlivý výsledek. Volné chvíle a přestávky vyplňoval leteckou akrobací na svém L-39 poháněném elektrofanem Mojmír Brázdil mimo práce na přebírce a startu. U výškovek se také vyskytlo bouchnutí ROS-ky. Toto je dobře zachyceno na fotografiích. Vzhledem k minimální hmotnosti modelů to znamenalo šešrotování nejenom modelu , ale i Altimetru - co bylo málo radostné zjištění, slušná škoda a také zmenšení měřící kapacity.
Z tohoto provozu vyplynulo do budoucna hodně ponaučení a možných opatření.
Soutěže se zúčastnilo 13 soutěžících.Prvních 10 nejlepších bylo odměněno diplomy a první tři i věcnými cenami. Autor skončil na 10-tém místě, Blesk skončil 9-tý , Pandy na 8-mém místě, na 7-mém místě byl Koudy - gratuluji! Na 6-tém jeden z mládenců Romana Maňase. Soutěže se opět zúčastnila i rakeťačka a obsadila krásné 5-té místo! Na 4-tém místě opět svěřenec Romana M. Jméno účastníka na 3-tím místě bohužel nepoznám, druhý byl Michal Křížek,¨ jméno vítěze bohužel opět nemám – poznám ho jen z vidění .. Fotky všech účastníků jsou v galerii. Po soutěži následovaly lety velkých raket a volné létání. Roman s modelem fi 104 mm na 150 Ns SB motor, Karel Jeřábek se známým modelem Mercury Redstone na 4xROS (podrobná fotosérie), zážitkem byl překrásný start i let dvoustupňové Sondy Michala Křížka s perfektním zážehem druhého stupně – smůlou bylo selhání výmetu 2 stupně, první spolehlivě přistál na padáku. Názornou ukážkou bylo i téměř ůplné vyhoření paliva v zřejmě špatně zažehnutém a nenatlakovaném SB motoru červeno-černého modelu – viz fotografie. Řada problémů se zážehem provázela i model Michala Krause s motorem Aerotech (ani originální Copperheady nějak nezabírali), nakonec fungující improvizace motor zažehla a model předvedl pěkný let.
Mezitím probíhali hodnotné debaty mezi rakeťáky pamětníky a mladšími, ale i návštěvníky. Velkou oporou i útěchou bylo občerstvení! Já jsem odpoledne odlétal lety na Kovářovi 1 a 2, ale hlavně jsem si plně úspěšně odlétal 3 lety na Tlouštíkovi 3xROS a ověřil funkčnost trupových změn. Lety jsem absolvoval s asistencí mládenců Romana Maňáska – díky. Také Dragon přispěl pěkným letem své dvoustupňovky 1+1 ROS s perfektním časováním zážehu. Dalším výrazným zážitkem byl start a let RIM24 Tartar Vojty Fojtíky. Mimořádná akcelerace mne zaskočila a na prvních dvou snímcích je jen kouřová stopa! Návrat modelu na zem byl hodně dramatický a skončil vysoko v koruně vzrostlého smrku . ¨ Model byl nakonec v nočních hodinách zachráněn horolezcem a záchranářem p. Horáčkem z Kruhu.
Čas hezky plynul a až reálně se blížící bouřka stimulovala rychlé balení stanů, materiálu, poklizení prostoru se závěrečným rozloučením a odjezd.
Na závěr bych chtěl maximálně poděkovat organizátorům Michalovi, Mojmírovi a hlavně Honzovi Plecháčovi, který si kvůli tomu ani nezalétal - za obětavou organizaci a zabezpečování akce.
Věřím, že se opět setkáme na dalším ročníku a akcích.
Diskutujte o totmto článku ve fórech (16 odpovědí).
realizaci přidání dalšího sloupce přenechám mládežníkům - ať si procvičí prácí s Excelem a nějakou tu analytiku
Mirek
pekná práca. Ak to máš v tabuľke v exceli, hoď tam ešte jeden stlpec s funkciou z= 160000/ výška. Dostaneme hodnoru k referenčnej výške 400m a bude to kopírovať pribeh podľa hmotnosti, čím sa zvýrazní aj vplyv tvaru rakety na dosiahnutú výšku.
Jojo
Když jsem koněčně mohl zveřejnit výsledkovou tabulku soutěže, byl jsem zvědav na reakce a postřehy, hlavně
ze strany účastníků soutěže nebo srazu. Pro ostatní je hodnocení a hledání souvislostí těžší ...
Model Hmotnost rakety Dosažená výška
Twister 360 464
Staroch 385 329
Curare 320 397
Koudy 490 329
Tomm 530 213
Orange 250 504
Kovář 1 505 260
Bambula 570 187
Futura 1 270 463
Jednorožec 270 397
Fox 06 285 505
Berta 01 260 559
Recycling 430 305
Pepíno 460 270
V příloze je vidět grafická závislost mezi "hmotností raket" a jejich "dostupem".
Je zřetelně vidět jak lehčí modely dosahovali také větší výšku (zrychlení a tím i rychost).
Dalším faktorem bylo použití motoru s prodlouženým zpoždením, to však mělo význam pouze u modelů s
hmotností pod cca 380 gramů - aby měl model ještě stoupavou rychlost až do výmetu!
A také kvalita aerodynamického vypracování a drsnost povrchu.
Také i stabilita letu modelu ( vliv štíhlosti trupu a optimálního vztahu CP a CG).
Snad to zaujme nejenom přímé účastníky, ale i ostatní rakeťáky při jejich tvorbě ...
Mirek
Video od Tomma ze Svojku
vimeo.com/42003506
Nahrál jsem to na Youtube i Vimeo a v obou případech mám posunutý zvuk. Vy také?
Po upravě je to o.k.
já jsem si stáhl Tommovo video z ulozto linku co jsem ti přeposlal a na tom mi zvuk dobře sedí - viď odpočet startu (HonzaPlecháč) a zážeh motoru ...
Mirek
vimeo.com/42003506
Nahrál jsem to na Youtube i Vimeo a v obou případech mám posunutý zvuk. Vy také?
Trubky a jiný matariál nakupuji zde:
www.apogeerockets.com/
ted jsem tam koupil ty blue tube /jsem na ně fakt zvědav/ výškoměry a nový altimetr. Normálně jsem to přes net objednal a zaplatil kreditkou. Možná někdo podotkne ,že to není nejbezpečnější postup ale já mám jednu embasovanou kreditku pouze na tyto nákupy a mám tam vždy popřípadě tam on line převedu pouze požadovanou částku. Už jsem u nich něco málo nakupoval bylo to v pohodě,bohužel je to mimo EU takže clo,ale to sem vyřídil mejlama do Prahy ,mám pocit pošta mě v tom zastupuje,krom toho si za vyřízení něco naučtovali.
Další pěkný obchod s kterým mám dobré zkušenosti je zde:
www.sierrafoxhobbies.com/catalog/
U Stefana jsem už taky nakupoval je to rychlé bezecla a do týdne to pošta vždy doručí.
Ještě jeden dobrý obchod je i zde,jediný který pokud vím prodává i hybridní motory :
www.rebelspace.eu/
Taky jsem u něj něco nakupoval,ale trochu déle to trvalo,což ale bylo tím,že to byla hodně specialitka a neměl ji skladem.
právě dorazila výsledková tabulka - viď příloha.
Myslím, že moje úvahy o modelech dvou kategorií to celkem potvrzuje.
Modely které nejsou v číselném pořadí výsledků - nesplnili podmínky pro hodnocení,
Karel Jeřábek - model ulétl v termice, asi 2x bouchla ROS a podobně ...
Příští rok to určitě bude jiné, více Altimetrů, více zkušeností a také i více lepších modelů!
Dáváme si s Koudym, Dragonem a Tommem hezké předsevzetí ..
Zamyslete se nad výsledky a dejte nápady a inspiraci do debaty.
Mirek
kde nakupuješ trubky a jiný materiál? Jak je to s poštovným a clem?
Mě celkem mrzí,že Růžový panter letěl v pátek a vidělo to opravdu málo diváků. Ale příště to bude opravdu lepší. Ono nakonec by druhý den stejně asi neletěl i kdybych měl plynovou náplň sebou kterou jsem vyjímečně nevzal. Raketa po tvrdém výmetu měla zlomenou střední vnitřní přepážku ,byla zhotovena z velice měké překlížky /levné/ včera jsem vytočil přepážky z letecké překližky /hooodně drahé/ . Motor jsem rozdělal a podrobil důkladné revizi. Vše je bez naprostého poškození akorát se ukázal další konstrukční nedostatek a to že při zážehu nastane zpětný tlakový ráz který totálně zdeformoval pružinu jenž přitlačuje ten odtlačný PIN ventyl.Dnes mě přišly nové ventyly a s hruzou jsem zjistil že výrobce provedl opět drobné vylepšení,jednak už není pružina přišroubovována takovou imbusovou matkou ale je to tam vše zalisované!!! Pružinu nelze koupit zvlášť. Takže jsem to musel odsoustružit pružinu vyndat a dát do původního /upraveného ventylu/ .Kde jsem ovšem zjistil že ten čudlík výrobce dělá už kratší a pružinu delší. Takže jsem to vše dnes upravil /zlatý soustruh!!/ a to tak že při otevření se pružina stlači nadoraz a při tlakovém rázu se už nebude moci deformovat. Možná to zni složitě ale je to celkem jednoduché ,pokud jsou náhradní díly dá se to opravit i v polních podmínkách ve stanu..samozřejmě nesmí chybět nářadí.
Růžový Panter má navíc takovu vychytávku a je možné s ním létat jak s hybridním motorem tak i s motorem SB a dokonce i s motory Aerotech 38 mm a 52 mm.
Mám objednané nové fenolové trubky tentokrát ty extra kraft označované jako Blue jsem na ně opravdu zvědav navíc je na radu Vojty olaminuji takže to bude vše extra kraft!!
bohužel, tabulka byla pouze v papírové podobě a je podle informací od Honzy a Mojmíra u Michala.
Psal jsem email, zatím jěště nic. Proto jsem pořadí dedukoval podle fotografií !!
Výsledky by měli potvrdit dvě skupiny modelů:
1.) modely běžného provedení s rozměry dle specifikace soutěže - s výsledky do cca 350m.
2.) modely stavěné opravdu pro soutěž, snaha o maximální vylehčení a snížení aerodynamického odporu.
To jsou opravdu létající skořepiny. Tenoučké laminátové nebo i papírové trupy (0,4-0,6 mm) ,tenké
stabilizátory - radši 3 ks než 4 ks, menší průměr horní části trupu s lehkou hlavicí, perfektně vypracované
přechody a spoje , zužující se ocasní čast trupu, leštěný povrch s předletovým nástřikem silikonu, doteková
rampa, vysoká štíhlost modelů - to vše a hromada dalších detailů představují konstrukční a letový "Tuning"
s výrazně lepšími vlastnostmi. Právě tak použití ROS s prodlouženým spožděním je u těchto modelů nevyhnutné.
Pro modely z první skupiny prodloužení výmetu nemá význam - vzhledem ke svým vlastnostem i původní výmet
postačuje pro apogeum.
Věřím, že příští rok bude podstatně více modelů s vylepšenými vlastnostmi - chce to čas a zkušenosti, šikovní lidé
zde jsou.
Mirek
myslím, že komentář plně vystihuje situaci ve Svojku a, že již těžko co ještě doplnit.
Pěkná práce.
Ivo
A tabulka výsledků se nenašla?
Mirek