Eloxování motorů
Jak eloxovat.
Eloxování, neboli anodizace, je vlastně řízená oxidace povrchu hliníku a jeho slitin (duralu). Při tomto elektrochemickém procesu se na povrchu eloxovaného dílu vytvoří až 25mikronů silná vrstva velmi tvrdých oxidů, které jednak zkvalitní celkové vlastnosti materiálu a jeho povrchu (což je u raketových motorů vítaná vlastnost) a navíc se před uzavřením povrchu této oxidované vrstvy dá předmět nabarvit v podstatě do libovolného odstínu. Záleží na vkusu a hlavně na barvivu, kterým disponujeme.
Takže...z tohoto textu jsem čerpal info já. http://www.astronom.cz/procyon/chemistry/elox.html Je to vcelku jednoduchý návod jak na to...ale samozřejmě nic se nevyrovná praxi, takže k tomu napíšu svůj koment.
1) První krok je odmaštění (dokonalé!) v acetonu nebo jiným odmašťovacím přípravkem. Po odmaštění se nesmí dílu dotknout holá ruka....vše je pak na povrchu vidět.
2) Potom předmět necháme oschnout a suchý ho ponříme do 20 procentniho roztoku louhu (hydroxid sodný, běžně k dostání v drogerii) na asi 10 až 30sekund. Záleží na materiálu...čím kvalitnější dural, tím je potřeba ho nachat v roztoku déle. Povrch se při moření vyjasní. Samozřejmě hraje roli i základní povrch dílu...čím hladší, tím bude výsledek zářivější. Potom dokonale omýt pod tekoucí vodou a nechat cca 10minut v destilované vodě.
3) Nyní můžeme začít z eloxováním. Do plastové nádobě potřebné velikosti nalijeme zředěnou kyselinu sýrovou v poměru 15 až 20procent. Nejlépe doředit akumulátorovou kyselinu která jde běžně koupit v drogerii. Na 1,32l kysleliny do baterky, 0.68l vody máme 2l 20procentního pracovního roztoku. Vždy lijeme kyselinu do vody a stále mícháme. Pozor na oči a kůži! Do nádoby ponoříme dvě katody z hliníkového plechu (lepší je olovo nebo titan!) o minimálně stejné ploše jako eloxovaný předmět, ale ideálně až o 3x větší ploše než je eloxovaný předmět. Z mé zkušenosti funguje dobře i varianta s menšími katodami. Katody se propojí měděným kabelem mimo lázeň! a připojí k mínus polu na regulovatelný zdroj stejnosměrného proudu (klasická stará autonabíječka). Anoda je eloxovaný předmět, který připojíme k plus polu hliníkovým! kabelem (bez izolace). Anoda se nesmí dotýkat katody, došlo by ke zkratu! Máme nálev, máme připojeny kabely....pustíme proud. V první fázi na minimum a postupně během prvních dvou minut přidáváme proud až dosáhneme hodnoty kolem 2 až 2,5A. Z katod se musí viditelně začít uvolňovat bublinky a bílá mlha, směřující k anodě. pokud se toto děje, je vše v pořádku a eloxujeme. Pokud se neobjeví do minuty bublinky, je špatně připojený většinou plus pol k anodě. Pozor, k upevnění drátu k anodě nepoužívat nic než hliník!!! A tam kde je drát omotaný kolem kusu, nebude provedena eloxace!
Doba eloxování je proměnná a závisí na ploše předmětu, koncentraci a čistotě chemikálií atd... ale při 2A mě trubka pr. 60x2x240 eloxovala za cca 1h. Jak poznáte, že už to je? Zeslábne bublání a mlha, začne stoupat proud (zvětší se odpor) a na povrchu se objeví stříbro zlatý nádech...je hotovo. Prostě při 2A cca 60 až 90minut.
Odpojíme proud a vyjmeme předmět, který omyjeme v destilované vodě a poté ho necháme ponořený v destilce ještě tak dlouho, jak byl v kyselině. Všechny lázně maximálně do 25°C.
4) A teď můžeme barvit....V hrnci si nachystáme potřebná množství destil. vody a v ní rozpustíme barvivo...jsou speciální na elox, ale já jdu cestou nejmenšího odporu, takže barva Duha na textil v drogerii. Na litr minimálně 20g. Dají se vyzkoušet různé pigmenty a práškové barviva. Ohřejeme na max. 60°C a ponecháme tak dlouho, až jsme spokojení nebo unavení...
Vyjmeme z barvy a ponoříme do vody kde vaříme cca 30minut při 90°C kdy se povrch uzavře a je hotovo. Opláchneme a kocháme se....
Následný odstín ještě během cca 24h projde dodatečnou oxidací na vzduchu a malinko se výsledný odstín ztmaví.
Máme ušlechtilý materiál s vynikajícím povrchem a zvládly jsme to samy!
Marcel Haase
Diskutujte o totmto článku ve fórech (2 odpovědí).
Ahoj Pavle a Marceli ,
Jak říká klasik , " Ďábel se skrývá v detailech "
Toto je jen prvotní informace , lépe se k tomu mohou vyjádřit naši chemici a odborníci ....
Proces popisovaný Marcelem je bežné eloxování v domácích podmínkách.
Pro nás je zajímavé spíše, tak zvané "tvrdé eloxování" - používá ho např AeroTech, Cesaroni, RouseTech a pod na kovové komponenty reload motorů. U nás se používá na vybrané účely ve zbrojním, automobilovém a leteckém průmyslu.
Běžný elox:
Charakteristika
tloušťka vrstvy 5 – 20 µm
tvrdost 250 – 450 HV
využití pro všechny součásti z hliníku, které mají mít dobrou korozní odolnost, oděruvzdornost a jednotný vzhled.
Tvrdý elox:
Proces anodické oxidaci hliníku s vytvrzením. Vrstva 20-80um, tvrdost 370-600HV. Barva podle typu slitiny - tmavě šedá, bronzová, hnědá, zelená.
Nejčastěji používaný na dosažení odolnosti vůči opotřebení, elektrického odizolování, tepelného odizolování, nadstavení (při opravách speciálních součástek mimo toleranci), odolnost vůči korozi, V průmyslu: vysoce náročné součástky jako písty, příslušenství brzd, čerpadel, ventilů, kluzných častí, izolačních desek atd.
Mirek
Jak říká klasik , " Ďábel se skrývá v detailech "
Toto je jen prvotní informace , lépe se k tomu mohou vyjádřit naši chemici a odborníci ....
Proces popisovaný Marcelem je bežné eloxování v domácích podmínkách.
Pro nás je zajímavé spíše, tak zvané "tvrdé eloxování" - používá ho např AeroTech, Cesaroni, RouseTech a pod na kovové komponenty reload motorů. U nás se používá na vybrané účely ve zbrojním, automobilovém a leteckém průmyslu.
Běžný elox:
Charakteristika
tloušťka vrstvy 5 – 20 µm
tvrdost 250 – 450 HV
využití pro všechny součásti z hliníku, které mají mít dobrou korozní odolnost, oděruvzdornost a jednotný vzhled.
Tvrdý elox:
Proces anodické oxidaci hliníku s vytvrzením. Vrstva 20-80um, tvrdost 370-600HV. Barva podle typu slitiny - tmavě šedá, bronzová, hnědá, zelená.
Nejčastěji používaný na dosažení odolnosti vůči opotřebení, elektrického odizolování, tepelného odizolování, nadstavení (při opravách speciálních součástek mimo toleranci), odolnost vůči korozi, V průmyslu: vysoce náročné součástky jako písty, příslušenství brzd, čerpadel, ventilů, kluzných častí, izolačních desek atd.
Mirek
Díky Marceli, takhle to vypadá jednoduše.