Šnůry a popruhy pro modely raket
Polyamidové a Polypropylénové šňůry pro modely raket.
Jednou z možností jaký materiál použít na padákové šňůry, poutací šňůry modelu rakety jsou běžně dostupné Polyamidové a Polypropylénové šňůry.
K dostání v prodejnách „Potřeby pro kutily a Provaznictví“.
Linky:
nížeuvedené tabulky jsou z těchto linků:
http://kutil-florenc.cz/category/tabulka-pevnosti
http://kutil-florenc.cz/category/lana-pletena-bez-jadra
http://kutil-florenc.cz/category/lana-s-jadrem
Kvalitní pevnostní šnůry:
http://www.odetka.cz/net20/cz/snury_na_draky.aspx
Šnůry i gumolana:
http://www.cordage.cz/cordage/eshop/2-1-SNURY-1-7mm
Použití a dimenzování dle vlastní tvořivosti a pudu seebzáchovy.
Polyamidová lana s jádrem
- proti polypropylénu je pevnější a odolnější proti oděru
- odolný proti povětrnostním vlivům, UV stabilní
- mírně průtažný
průměr |
barvy |
pevnost při přetrhu |
cena za 1 m s DPH |
2 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
150 kg |
4 - 5,- kč |
3 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
240 kg |
6 - 8,- kč |
4 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
420 kg |
8 - 10,- kč |
5 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
610 kg |
10 -12,- kč |
6 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
950 kg |
15,- kč |
8 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
1320 kg |
20,- kč |
10 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
1880 kg |
25,- kč |
12 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
2850 kg |
28,- kč |
14 mm |
různé |
4340 kg |
35,- kč |
16 mm |
bílá |
4900 kg |
55,- kč |
- pevnost při přetrhu je zatížení lana, při kterém lano praskne, nosnost - pracovní pevnost lana bývá 20% - 50% pevnosti při přetrhu
- ceny za 1 m jsou orientační, jelikož se odvíjejí od hmotnosti lana
- můžeme vyrobit lano v barevných kombinacích na přání zákazníka
Polypropylénová lana bez jádra
- lana polypropylénová pletená bez jádra jsou měkčí, než lana s jádrem
- lépe drží uzel
- jsou UV stabilní
- mají nižší pevnost oproti lanům s jádrem
- jsou levnější, než lana s jádrem
- PLAVOU
průměr |
barvy |
pevnost při přetrhu |
cena za 1m s DPH |
2 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
80 kg |
2,- kč |
3 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
160 kg |
3 - 4,- kč |
4 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
280 kg |
4 - 5,- kč |
5 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
350 kg |
6 - 10,- kč |
6 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
430 kg |
8 - 12,- kč |
8 mm |
černá a mnoho dalších |
640 kg |
12 - 15,- kč |
10 mm |
černá, bílá a mnoho dalších |
890 kg |
15 - 20,- kč |
12 mm |
bílá a mnoho dalších |
1200 kg |
20 - 26,- kč |
14 mm |
bílá a mnoho dalších |
1420 kg |
30 - 35,- kč |
16 mm |
bílá a mnoho dalších |
1830 kg |
30 - 40,- kč |
- pevnost při přetrhu je zatížení lana, při kterém lano praskne, nosnost - pracovní pevnost lana bývá 20% - 50% pevnosti při přetrhu
- ceny za 1 m jsou orientační, jelikož se odvíjejí od hmotnosti lana
- můžeme vyrobit lano v barevných kombinacích na přání zákazníka
Orientační pevnost při přetrhu:
průměr |
PPV - pletené bez jádra (v kg) |
PPV - s jádrem (v kg) |
PAD - s jádrem (v kg) |
2 mm |
80 |
100 |
150 |
3 mm |
160 |
180 |
240 |
4 mm |
280 |
340 |
420 |
5 mm |
350 |
420 |
610 |
6 mm |
430 |
670 |
950 |
8 mm |
640 |
960 |
1320 |
10 mm |
890 |
1020 |
1880 |
12 mm |
1200 |
1260 |
2850 |
14 mm |
1420 |
4340 |
|
16 mm |
1830 |
4900 |
PPV - polypropylen s UV stabilizací
- minimální průtažnost, odolnost proti povětrnostním vlivům
- proti polyamidu nižší pevnost a odolnost proti oděru
PAD - polyamid
- proti polypropylénu je pevnější a odolnější proti oděru
- odolný proti povětrnostním vlivům
- průtažný
Pevnost při přetrhu - hmotnost, jakou je lano zatíženo, když se přetrhne
Nosnost - hmotnost, jíž se může lano zatížit aby vydrželo případný ráz
- je to v podstatě pracovní pevnost lana
- u lan o průměru 0-6 mm to bývá přibližně 1/5 pevnosti při přetrhu
- u lan o průměru 8-12 mm to bývá přibližně 1/3 pevnosti při přetrhu
- u lan o průměru nad 14 mm se může blížit 1/2 pevnosti při přetrhu
Prosím o doplnění dalších informací a zdrojů!
Mirek
Diskutujte o totmto článku ve fórech (16 odpovědí).
nepíšeš pro jaký motor řešíš výmet s BP!
Jestli je to ROS-ka:
Výroba a montáž výmetu - kompletace motoru:
a.) na trnu o průmeru 12,5 mm navinout trubičku o délce cca 30 mm z hnědé papírové lepící pásky ( cca 4-5 vrstev).
b.) usušenou trubičku ztuha nasunout na zpožďovač motorku. Do trubičky nasypat cca 0,4 -0,45 gr. černého střelného prachu (nejlépe Vesuvit LC - prodávaný pro střelbu z předovek v Loveckých potřebách).Množství Vesuvitu závisí na vnitřním objemu trupu rakety. Uváděné množství používám na trupy o průměru 43 až 43 mm ,do délky trupu cca 750 mm , bez hlavice. Větší objem trupu vyžaduje více prachu !! Dávku prachu je vhodné otestovat ! Trubičku uzavřít vhodnou krytkou z papíru.
viz obrázek v příloze
U jiného motoru to závisí na konstrukci a rozměrech zpozďovače , či víka motoru .....
Dávkování - množství černého prachu je opět neco jiného.
Mirek
řešení je mnoho, obvykle zavisí i na velikosti modelu, koncepci uspořádáni trupu a přepážek, ale také na uspořádání (umístnění ) výmetu,
V případě výmetu od víka motoru nahor ke hlavici protékají horké plyny skoro celou délkou trupu.
Pokuď je poutací šnůra vlepená dovnitř trupu, kousek od horního okraje trupu je tepelné zatížení menší. Pomůže např. trupová přepážka s jedním velkým, či více menšími otvory (dostatečný průtok pro výmet) , která slouží jako doraz proti posunutí padáku a poutací šnůry nadol do trupu v důsledku zrychlení při startu. Pomoct tomu může i koule ze zmuchlaného papíru, výmetový píst či kontejner na padák ...
Pokuď je poutací šnůra ukotvená níže v trupu (obvykle v trupové přepážce) - je dobré aby byl spoj rozebíratelný (malá C-karabinka) pro snadnou výměnu poškozené šnúry. I zde je možné prvky ochrany kombinovat. Poutací šnúru natáhnout při skládání podél stěny trubky a použít těsnící papírovou kouli , či elipsoid. Na šnůře je možné dál použít i tenký překližkový tlačný kroužek - ten leží na papírové kouli a spolu poskytují jistou míru ochrany pro šnůru a zlepšují průbeh při výmetu.
Poutací šnůra musí dostatečně robustní ( dynamická pevnost je cca 25-30 % statické pevosti), dále bezpečnostní
Poutací šnůra může být z jednoho materiálu, nebo múže být její část z průtažného materiálu, jako tlumícího článku šnúry při výmetu.
Poutací šnůra bez gumolana musí být více průtažná , aby dokázala tlumit energii při výmetu a otevření padáku. Vhodné jsou šnúry bez duše (jen oplet) jako hadice . Bohužel tyto šnůry pro průměry´ nad 2-3 mm se špatně schánějí ....
Tolik na úvod .....
Mirek
Z toho co píšeš jsem získal dojem, že jde o pevné šicí nitě používané na šití bezpečnostních pásů do aut.
Píšeš o průměru 0,5 mm.To se mi zdá vhodnější pro menší průměry padáků (např. do 50-60cm).
Tenká šnúra je také citlivější na případné ošlehnutí při výmetu ( s větším padákem a průměrem trupu je větší i
výmetná náplň a tepelná expozice prvků návratového systému).
Také je dobré dát pozor na povrch šnůry-nitě. Hladký povrch spůsobuje větší klouzání materiálu při zatížení - teda
větší nároky na uchycení (šití, uzly, ..).
Já dávám přednost použití šnůr s větší průtažností ( šnůry bez jádra) a více průdušné tkanině padáku.
Tato kombinace snižuje dynamický náraz při otevření padáku, menší náraz do padáku, šnůr, kotvícího bodu v trupu.
Současně zvyšuje šanci na správnou funkci padáku, nebo omezení poškození při otevření padáku ve velké rychlosti,
(předčasný nebo opožděný výmet).
Možností je zde mnoho , je ale nutné trochu uvažovat při konstrukci a dimenzování padáku a jeho dílů.
Některá řešení vypadají nejdříve trochu podivně, ale důležitý je skutečný průběh procesů.
Před nějakou dobou zde měl např. Tomm obavy ze špatného nalévání a otevírání vetších padáků čtvercového tvaru.
Doufám, že tyto obavy již byli odstraněny ve Svojku , kde jsem používal absolutně bez problémů čtvercové padáky
od 45x45 cm do 90x90 cm.
Právě hledání nových řešení a improvizace ( samozřejmě dobře promyšlené) přináší další "adrenalínové" uspokojení
když to funguje podle očekávání.
Mirek
člověk použije cokoliv co je po ruce a má to přijatelné vlastnosti.
Já také na starších padácích pro modely 300-600 gr. používal i "potravinářský provázek" z Řempa.
Také jako ty i dva druhy tenké bílé šnůry na žaluzie a splachovače a podobně.
Tenčí je jen pletená fí 1 mm (2.- Kč/m) , silnejší je jádro s opletem fí 1,6 mm (3 .-Kč/m).
Na padák pro těžší modely, PAD šnůry oplet bez jádra fí 2 mm (bez jádra ) je mekčí a lépe se skládá i rozbaluje.
Vše Provaznictví a Řempo ...
Mirek
Musíš si uvědomit k čemo to gomolanko má sloužit.
Pokuď po něm chci aby pohltilo či ztlumilo nárazové zatížení prvků návratového systému, tak to přeci nemůže být zádný 10 cm kousek gumolanka. Množství pohlcované energie je ůměrné délce a průřezu gomolanka!
Gumolanko je zde hlavní tlumící člen. Nemalou úlohu ale může a má mít i poutací šnůra.
Použití šnůry bez duše ( jen oplet) v dostatečné délce také úspěšně tlumí nárazy při výmetu i otevření padáku.
Nejaktualnější je toto tlumení při předčasném nebo opožděném výmetu, kde tyto síly mohou vést až k utržení kotvení, roztržení trupu a podobně.
Spůsobů uchycení poutací šnůry je více, ale nejčastěji se používají tyto dvě:
1.) Uchycení šnůry z vnitřní strany trupu rakety dostatečně pod dnem hlavice a zároveň nad váhovým těžištěm modelu, aby model v místě kotvení opravdu visel a nekroutil se. To můžeš udělat přímo přilepením poutací šnůry, nebo lépe přilepit zde pouze kus šnůry ve tvaru písmene U - přlepíš ronpběžné části tak, aby ti zůstalo dostatečně velké "oko" do kterého potom navážeš poutací šnůru.
2.) Uchycení poutací šnůry do kotvícího oka z ocelového závrtného háčku,nebo U-třmene - který je upevněn ve vhodné vnitřní přepážce. Tamůže fungovat i jako hloubkový doraz pro zasunutí padáku a podobně ...
Zde je důležité použít kvalitní spoje, v místech tepelné expozice je možné spoje chránit návlekem ze smršťovací bužírky.
Dělat občasnou kontrolu stavu spojů a šnůr!
Nedá se to popisovat podrobněji, když tak se ozvi na Skypu.
Mirek
kromě upozornění na možnosti nákupu mi šlo u o to upozornit na rozdíly v pevnosti při přetrhnutí a "nosností" - pracovní pevností těchto materiálů !
Dále si uvědomit, že nejde jenom o nosnost, ale důležitá je i průtažnost použitých materiálů v návratovém systému.
Rozdíl v průtažnosti mezi snůrou s jádrem a bez jádra, ale také možnost využít na část šnůr např. gomolanko vhodného průměru a tak změkčit nárazy do šnůr při výmetu a prudkém otevření padáku.
Toto obvykle není problém u malých modelů s hmosností desítek gramů.
S použitím větších motorů a modelů, hlavně přechod např. na ROS a vícemotorové modely na ROS, vznikají síly mnohokrát převyšující síly u menších modelů!
To by ovšem bylo na delší pokec - možná to nastartuje debatu o tomto tématu?
Mirek