- Příspěvky: 627
- Obdržená poděkování 40
Pravidla a zásady velkých raket
- Pandy
- Offline
- Expert
Méně
Více
10 roků 5 měsíců zpět #1927
od Pandy
Odpověděl Pandy pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Vážení přátelé
Kolem pravidel se tak trochu rozvířila diskuze kde musím dát za pravdu Mirkovi,že zdejší prostor je na to asi malý . Každá názorová strana má jednak svojí pravdu a jistě by stálo za úvahu to probrat spíš vše osobně v klidu a na základě věcných argumentů.
Dle mě to bude vždy v závěru o nějakém kompromisu který bude více či pro někoho možná meně přijatelný ale důležité je všechny argumenty v klidu tak někaj probrat a zvážit zda stojí či nestojí zato.
Zdejší prostor bude vždy tak trochu jen u každého monologem a jistě by nebylo vhodné aby se strhl do nějaké obecné diskuzní roviny kdy potom každý napadá každého jak je na různých /především politických servrech / běžné.
Nejbližší setkání modelářu bude Svojek ,takže kdo k tomu něco ma či nemá přijeďte už v pátek ,já koupím bečku /abstinenti mají ale hold smůlu / a tam to mužem v klidu večer ,odpoledne popřípadě i v sobotu probrat.
Hnusný počasí nebude na obtíž velký stan bude k dispozici,pro teplomilce bude i topení ,220V k dispozici ,takže se tam muže béékat až do rána.
Kolem pravidel se tak trochu rozvířila diskuze kde musím dát za pravdu Mirkovi,že zdejší prostor je na to asi malý . Každá názorová strana má jednak svojí pravdu a jistě by stálo za úvahu to probrat spíš vše osobně v klidu a na základě věcných argumentů.
Dle mě to bude vždy v závěru o nějakém kompromisu který bude více či pro někoho možná meně přijatelný ale důležité je všechny argumenty v klidu tak někaj probrat a zvážit zda stojí či nestojí zato.
Zdejší prostor bude vždy tak trochu jen u každého monologem a jistě by nebylo vhodné aby se strhl do nějaké obecné diskuzní roviny kdy potom každý napadá každého jak je na různých /především politických servrech / běžné.
Nejbližší setkání modelářu bude Svojek ,takže kdo k tomu něco ma či nemá přijeďte už v pátek ,já koupím bečku /abstinenti mají ale hold smůlu / a tam to mužem v klidu večer ,odpoledne popřípadě i v sobotu probrat.
Hnusný počasí nebude na obtíž velký stan bude k dispozici,pro teplomilce bude i topení ,220V k dispozici ,takže se tam muže béékat až do rána.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
10 roků 5 měsíců zpět #1913
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Ahoj,
takže tři poměrně významní účastníci, plus moje maličkost, jsou proti...
Asi se stalo něco špatně.
Michal
takže tři poměrně významní účastníci, plus moje maličkost, jsou proti...
Asi se stalo něco špatně.
Michal
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Honza
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 167
- Obdržená poděkování 10
10 roků 5 měsíců zpět #1912
od Honza
Odpověděl Honza pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Nazdar kolegové
Národní pravidla pro HPR modely rozpoutala pěknou a plodnou diskusi a jen muj soukromý názor
plně souhlasim s Vojtou a Pandym . Honza
Národní pravidla pro HPR modely rozpoutala pěknou a plodnou diskusi a jen muj soukromý názor
plně souhlasim s Vojtou a Pandym . Honza
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
10 roků 5 měsíců zpět #1910
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Ahoj,
jen krátká poznámka.
Zde probíraná pravidla jsou zjednodušeným výtahem z tohoto www.tripoli.org/Launches/Safety/tabid/182/Default.aspx , dokumenty pod roletkou Launches. Doplněny jsou jen ty limity ....
Michal
jen krátká poznámka.
Zde probíraná pravidla jsou zjednodušeným výtahem z tohoto www.tripoli.org/Launches/Safety/tabid/182/Default.aspx , dokumenty pod roletkou Launches. Doplněny jsou jen ty limity ....
Michal
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- vojta
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 140
- Obdržená poděkování 6
10 roků 5 měsíců zpět - 10 roků 5 měsíců zpět #1909
od vojta
Mirku
Nemohu s tebou souhlasit a musím reagovat už to že již prakticky dnes povyšujete tyto pravidla ve stylu národní pravidla
Tohle nejsou národní pravidla , ale pravidla pro soutěže raketových modelů dle SMČR .
Bohužel se asi zase bude opakovat stejný scénář , jako u obřích RC modelů nad 20Kg,kdy potentáti z řad SMČR přišli s tím, že tyto modely se jich netýkají a jsou mimo jejich kategorie.Jak to dopadlo už jsis mohl přečíst v odkazech,které jsem tu dal.Jaká byla jednání s Ministerstvem dopravy a UCL tady nebudu rozepisovat,ale kouzlo bylo,když představitelé UCL sami argumentovali s tím,že jsme si pravidla a předpisy vytvořily samy a oni je jen použili a vylepšily.
Obři raketové modely,je nová rozvíjející se kategorie , která má svá specifika a jistě dojde k nějaké regulaci.Psát dnes že stejně větší výkony nezvládáme a to ani finančně je hloupost . Tyhle pravidla nevznikají jen pro nás teť tady,ale budou mít dopad i na rakeťáky po nás.Nemusí to již být problém finanční , technologie jdou stále dopředu,což vidíš i sám na vývoji za těch pár let .
Z hlediska bezpečnosti,provozu,stavby raketových modelů s tím asi nemá nikdo problém,ale proč nestačilo uvést jen celkový impuls motoru , proč do toho motat nějaké své národní specifikum , které vůbec nekoresponduje s okolnímy státy.Vyvstane další problém,a to se zahraniční účastí,třeba v rámci EU , kteří jedou na pravidlech typu NAR , TRIPOLI ti nebudou moci své modely zde prezentovat , pokud nebudou splňovat ono naše špecifikum ? Kouzlo totiž je v tom , že EU umožnila v rámci i leteckých směrnic a předpisů dotvorbu oněch národních pravidel mimo směrnice EU (strašák typu terorismus,letecká bezpečnost atd.).Tento problém již vyvstal právě u obřích RC modelů , snahou je sjednotit,či alespoň upravit váhové limity.
Až nastane doba , kdy UCL bude chtít řešit v nějakém doplňku nás tj,obří raketové modely spadne jím do vínku vlastní naše omezení jak výkonu tak i nějaké max hmotnosti a bude těžké s tím nějak hnout.
Přece ty pravidla nedělal nějaký amatér,ale zkušení rakeťáci a tak dle mne stačilo omezit max.impuls když už , a nemotat do toho ještě nějakou hmotnost . Fyzikální zákony přece ošulit nejdou a tak omezením výkonu,prakticky omezíš i váhu .(tím by byla otevřena cesta k dalšímu vývoji výkonu a kategorií směrem nahoru) Kontrola je jednoduchá -předstartovní - poměr váha/ výkon a pokud nebude dostačující přece může organizátor či komisař zakázat start. V prvním nástřelu bylo 5000Ns v pravidlech je 2500Ns ??
K pohonu se nebudu vyjadřovat,víš proč,ale zapomněly jste úplně na Hybridní motory.Tam z hlediska legislativy není takřka žádný problém ale určitě budou mít problém stavitelé , kteří již budou omezení váhovým limitem 20Kg dle mne zcela zbytečně a prakticky může dojít k tomu,že větší výkony a tím pádem i rakety nad 20kg úplně zazdí.
Další tvůj argument letové prostory.
Holý nesmyls i u nás je dostatek prostoru i výšky třeba i podle pravidel NAR , TRIPOLI . Stáhni si ICAO mapu zde
aisview.rlp.cz/ nebo zde www.lkzn.cz/files/ANC_ICAO_2012.pdf ,dávám ti ještě členění vzd.prostoru zde www.laacr.cz/pictures/prost_horizont_2006.jpg . Je jasné , že tyhle volné prostory nejsou kolem Prahy či jiných velkých měst,letišť ale vyskytují se u nás.
Není problém pro organizátory akci po dohodě si dotyčný prostor schválit či rezervovat s ŘLP,nebo letištěm .
Píšu to záměrně ve zjednodušené podobě ale opravdu to není až takový problém pro představu zde : cs.wikipedia.org/wiki/NOTAM
Další tvůj argumemnt že ti co nechtějí létat dle směrnic SMČR mohou si udělat licenci NAR,TRIPOLI problém jsem ti již popsal výše ale doplním,po schválení nějakých směrnic a dopl.leteckého .zákona MD UCL jim to bude v CZ tak akorát k prdu.
Nechápejte vše jako kritiku,autoři udělali dost práce,pouze upozorňuji na dle mne možné nedostatky.Nějaký dialog po schválení určitých pravidel je již prakticky forma monologu vzhledem k počtu nás postižených touto kategorií modelů raket.
Pokud je tahle forma diskuze zde na fóru horký brambor,tak ji odstraňte a vložte sen jen ona pravidla
Vojta
Odpověděl vojta pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Vážení kolegové ,
obávám se že došlo k dosti značnému nedorozumění co se týče těchto našich národních pravidel.
Pravidla je dobré podrobně pročíst a strávit i s významy z toho vyplývajícimi.
Máme tu pravidla s jejich podmínkami a omezeními. V porovnání se státy směrem západním jsou velice benevolentní!!
Ten komu tato omezení jsou příliš omezující má přece i další možnost - to uvedl v podstatě i Pandy.
Stačí si udělat v zahraničí certifikaci L2 ( do 5000 Ns) , nebo lépe L3( bez výkonového omezení pro všechny certifikované motory, nyní cca 650000 Ns) , ročně si její platnost prodlužovat , nakoupit si v zahraničí příslušné certifikované motory podle své licence a potom už jenom létat!
Ovšem další otázka zní kde??
Certifikace jejího držitele totiž neoprávňuje létat s motory vyšších impulzů (např. 2500 Ns a výše ) "za domem" ale na letovém prostoru zodpovídajícímu pravidlům NAR a TRIPOLI - tedy rozměry polygonu, vzdálenost odpalování a hlavně podle dostupu a s příslušnou bezpečnostní rezervou zabezpečeným vzdušným prostorem( povolení a rezervace vzdušného prostoru do dohodnuté výšky a dohodnutou dobu) s příslušnými bezpečnostními orgány (Správa letového provozu a dalšími.)
Je pouze nutné si vybrat, která z těchto alternativ komu z nás vyhovuje a je dostupná!!
Jak napsal Karel Jeřábek i Pandy - proberme si to v klidu na našich akcích, toto není vhodný způsob řešení složitějších problémů.
Mirek
Mirku
Nemohu s tebou souhlasit a musím reagovat už to že již prakticky dnes povyšujete tyto pravidla ve stylu národní pravidla
Tohle nejsou národní pravidla , ale pravidla pro soutěže raketových modelů dle SMČR .
Bohužel se asi zase bude opakovat stejný scénář , jako u obřích RC modelů nad 20Kg,kdy potentáti z řad SMČR přišli s tím, že tyto modely se jich netýkají a jsou mimo jejich kategorie.Jak to dopadlo už jsis mohl přečíst v odkazech,které jsem tu dal.Jaká byla jednání s Ministerstvem dopravy a UCL tady nebudu rozepisovat,ale kouzlo bylo,když představitelé UCL sami argumentovali s tím,že jsme si pravidla a předpisy vytvořily samy a oni je jen použili a vylepšily.
Obři raketové modely,je nová rozvíjející se kategorie , která má svá specifika a jistě dojde k nějaké regulaci.Psát dnes že stejně větší výkony nezvládáme a to ani finančně je hloupost . Tyhle pravidla nevznikají jen pro nás teť tady,ale budou mít dopad i na rakeťáky po nás.Nemusí to již být problém finanční , technologie jdou stále dopředu,což vidíš i sám na vývoji za těch pár let .
Z hlediska bezpečnosti,provozu,stavby raketových modelů s tím asi nemá nikdo problém,ale proč nestačilo uvést jen celkový impuls motoru , proč do toho motat nějaké své národní specifikum , které vůbec nekoresponduje s okolnímy státy.Vyvstane další problém,a to se zahraniční účastí,třeba v rámci EU , kteří jedou na pravidlech typu NAR , TRIPOLI ti nebudou moci své modely zde prezentovat , pokud nebudou splňovat ono naše špecifikum ? Kouzlo totiž je v tom , že EU umožnila v rámci i leteckých směrnic a předpisů dotvorbu oněch národních pravidel mimo směrnice EU (strašák typu terorismus,letecká bezpečnost atd.).Tento problém již vyvstal právě u obřích RC modelů , snahou je sjednotit,či alespoň upravit váhové limity.
Až nastane doba , kdy UCL bude chtít řešit v nějakém doplňku nás tj,obří raketové modely spadne jím do vínku vlastní naše omezení jak výkonu tak i nějaké max hmotnosti a bude těžké s tím nějak hnout.
Přece ty pravidla nedělal nějaký amatér,ale zkušení rakeťáci a tak dle mne stačilo omezit max.impuls když už , a nemotat do toho ještě nějakou hmotnost . Fyzikální zákony přece ošulit nejdou a tak omezením výkonu,prakticky omezíš i váhu .(tím by byla otevřena cesta k dalšímu vývoji výkonu a kategorií směrem nahoru) Kontrola je jednoduchá -předstartovní - poměr váha/ výkon a pokud nebude dostačující přece může organizátor či komisař zakázat start. V prvním nástřelu bylo 5000Ns v pravidlech je 2500Ns ??
K pohonu se nebudu vyjadřovat,víš proč,ale zapomněly jste úplně na Hybridní motory.Tam z hlediska legislativy není takřka žádný problém ale určitě budou mít problém stavitelé , kteří již budou omezení váhovým limitem 20Kg dle mne zcela zbytečně a prakticky může dojít k tomu,že větší výkony a tím pádem i rakety nad 20kg úplně zazdí.
Další tvůj argument letové prostory.
Holý nesmyls i u nás je dostatek prostoru i výšky třeba i podle pravidel NAR , TRIPOLI . Stáhni si ICAO mapu zde
aisview.rlp.cz/ nebo zde www.lkzn.cz/files/ANC_ICAO_2012.pdf ,dávám ti ještě členění vzd.prostoru zde www.laacr.cz/pictures/prost_horizont_2006.jpg . Je jasné , že tyhle volné prostory nejsou kolem Prahy či jiných velkých měst,letišť ale vyskytují se u nás.
Není problém pro organizátory akci po dohodě si dotyčný prostor schválit či rezervovat s ŘLP,nebo letištěm .
Píšu to záměrně ve zjednodušené podobě ale opravdu to není až takový problém pro představu zde : cs.wikipedia.org/wiki/NOTAM
Další tvůj argumemnt že ti co nechtějí létat dle směrnic SMČR mohou si udělat licenci NAR,TRIPOLI problém jsem ti již popsal výše ale doplním,po schválení nějakých směrnic a dopl.leteckého .zákona MD UCL jim to bude v CZ tak akorát k prdu.
Nechápejte vše jako kritiku,autoři udělali dost práce,pouze upozorňuji na dle mne možné nedostatky.Nějaký dialog po schválení určitých pravidel je již prakticky forma monologu vzhledem k počtu nás postižených touto kategorií modelů raket.
Pokud je tahle forma diskuze zde na fóru horký brambor,tak ji odstraňte a vložte sen jen ona pravidla
Vojta
Poslední změna: 10 roků 5 měsíců zpět uživatelem vojta.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 5 měsíců zpět #1907
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Pravidla a zásady velkých raket
Vážení kolegové ,
obávám se že došlo k dosti značnému nedorozumění co se týče těchto našich národních pravidel.
Pravidla je dobré podrobně pročíst a strávit i s významy z toho vyplývajícimi.
Máme tu pravidla s jejich podmínkami a omezeními. V porovnání se státy směrem západním jsou velice benevolentní!!
Ten komu tato omezení jsou příliš omezující má přece i další možnost - to uvedl v podstatě i Pandy.
Stačí si udělat v zahraničí certifikaci L2 ( do 5000 Ns) , nebo lépe L3( bez výkonového omezení pro všechny certifikované motory, nyní cca 650000 Ns) , ročně si její platnost prodlužovat , nakoupit si v zahraničí příslušné certifikované motory podle své licence a potom už jenom létat!
Ovšem další otázka zní kde??
Certifikace jejího držitele totiž neoprávňuje létat s motory vyšších impulzů (např. 2500 Ns a výše ) "za domem" ale na letovém prostoru zodpovídajícímu pravidlům NAR a TRIPOLI - tedy rozměry polygonu, vzdálenost odpalování a hlavně podle dostupu a s příslušnou bezpečnostní rezervou zabezpečeným vzdušným prostorem( povolení a rezervace vzdušného prostoru do dohodnuté výšky a dohodnutou dobu) s příslušnými bezpečnostními orgány (Správa letového provozu a dalšími.)
Je pouze nutné si vybrat, která z těchto alternativ komu z nás vyhovuje a je dostupná!!
Jak napsal Karel Jeřábek i Pandy - proberme si to v klidu na našich akcích, toto není vhodný způsob řešení složitějších problémů.
Mirek
obávám se že došlo k dosti značnému nedorozumění co se týče těchto našich národních pravidel.
Pravidla je dobré podrobně pročíst a strávit i s významy z toho vyplývajícimi.
Máme tu pravidla s jejich podmínkami a omezeními. V porovnání se státy směrem západním jsou velice benevolentní!!
Ten komu tato omezení jsou příliš omezující má přece i další možnost - to uvedl v podstatě i Pandy.
Stačí si udělat v zahraničí certifikaci L2 ( do 5000 Ns) , nebo lépe L3( bez výkonového omezení pro všechny certifikované motory, nyní cca 650000 Ns) , ročně si její platnost prodlužovat , nakoupit si v zahraničí příslušné certifikované motory podle své licence a potom už jenom létat!
Ovšem další otázka zní kde??
Certifikace jejího držitele totiž neoprávňuje létat s motory vyšších impulzů (např. 2500 Ns a výše ) "za domem" ale na letovém prostoru zodpovídajícímu pravidlům NAR a TRIPOLI - tedy rozměry polygonu, vzdálenost odpalování a hlavně podle dostupu a s příslušnou bezpečnostní rezervou zabezpečeným vzdušným prostorem( povolení a rezervace vzdušného prostoru do dohodnuté výšky a dohodnutou dobu) s příslušnými bezpečnostními orgány (Správa letového provozu a dalšími.)
Je pouze nutné si vybrat, která z těchto alternativ komu z nás vyhovuje a je dostupná!!
Jak napsal Karel Jeřábek i Pandy - proberme si to v klidu na našich akcích, toto není vhodný způsob řešení složitějších problémů.
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.310 sekund