- Příspěvky: 70
- Obdržená poděkování 9
Co je to BATES?
- Přibyl
- Offline
- Nováček
Méně
Více
3 roků 9 měsíců zpět #5492
od Přibyl
Odpověděl Přibyl pro téma Co je to BATES?
Ahoj.
Díky za odpovědi.
Já teď používám už taky jen SX81. Nameřený impuls je opravdu vyšší, než u sorbitolové TPH aditivované fe2o3 a nemám doma ten červenej bordel. Ikdyž ona zase moja nadává, páč SX81 smrdí
Používám čínské oranžové palníky z ebay a zápal obou TPH proběhl vždy bez problému. Zatím jsem narazil na jeden vadný palník z cca 60ks. Cena je tak 4 Kč za kus.
Na reload se zatím nechystám (ikdyž ono to jde nějak překotně ). Když už, tak zkusím bates do jednorázového PVC. Musím ovšem nejdřív udělat nějaké testy, zda udržím v PVC vlepenou zátku a trysku a zda se to nebude propalovat či příliš měknout a trhat.
Už mám pár dní vyrobené první dva testovací motorky, ale čekal jsem, až "dozrajou". Přeci jen cement, epoxid i samotná TPH získávají finální pevnost až s odstupem několika dní, takže je obvykle nechávám aspoň týden odležet.
Paralerně mám teď doma připravené na plnění ještě nějaké papíráky, kde se chci pokusit lepšího průběhu tahu vnitřním tvarem motoru. Zásadně jsem zvětšil úhel přechodové části do trysky, takže ta přechodová část sahá do více jak třetiny délky jádra. S odhoříváním jádra od kanálku tedy dojde plynule k zkrácení jádra. Slibuju si od toho rychlejší náběh a více plochou křivku při zachování jednoduchosti výroby. Nevýhodou je jen zvýšení hmotnosti prázdného motoru.
Ale jsou to motorky s celkovým impulsem okolo 50, přičemž váha prázdného motoru mě stoupla s touto úpravou z 28g na 58g, což je imho ještě OK.
Díky za odpovědi.
Já teď používám už taky jen SX81. Nameřený impuls je opravdu vyšší, než u sorbitolové TPH aditivované fe2o3 a nemám doma ten červenej bordel. Ikdyž ona zase moja nadává, páč SX81 smrdí
Používám čínské oranžové palníky z ebay a zápal obou TPH proběhl vždy bez problému. Zatím jsem narazil na jeden vadný palník z cca 60ks. Cena je tak 4 Kč za kus.
Na reload se zatím nechystám (ikdyž ono to jde nějak překotně ). Když už, tak zkusím bates do jednorázového PVC. Musím ovšem nejdřív udělat nějaké testy, zda udržím v PVC vlepenou zátku a trysku a zda se to nebude propalovat či příliš měknout a trhat.
Už mám pár dní vyrobené první dva testovací motorky, ale čekal jsem, až "dozrajou". Přeci jen cement, epoxid i samotná TPH získávají finální pevnost až s odstupem několika dní, takže je obvykle nechávám aspoň týden odležet.
Paralerně mám teď doma připravené na plnění ještě nějaké papíráky, kde se chci pokusit lepšího průběhu tahu vnitřním tvarem motoru. Zásadně jsem zvětšil úhel přechodové části do trysky, takže ta přechodová část sahá do více jak třetiny délky jádra. S odhoříváním jádra od kanálku tedy dojde plynule k zkrácení jádra. Slibuju si od toho rychlejší náběh a více plochou křivku při zachování jednoduchosti výroby. Nevýhodou je jen zvýšení hmotnosti prázdného motoru.
Ale jsou to motorky s celkovým impulsem okolo 50, přičemž váha prázdného motoru mě stoupla s touto úpravou z 28g na 58g, což je imho ještě OK.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
3 roků 9 měsíců zpět #5491
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Co je to BATES?
A ešte aby bolo jasné, na zážih používam 1 až 2x preloženú túto šnúru len na konci asi v dĺžke 1-2 centimetre, od nej tá SX81 chytí vždy. www.pyro-shop.cz/produkty/pomocny-materi...-3mm-tocena/368.html
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
3 roků 9 měsíců zpět #5490
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Co je to BATES?
Ahoj, používam len SX81, a ten chytá bez akýchkoľvek prídavkov zápaných zmesí v kanáliku či na čelách. To čo písal Nakka je len odpoveď ohľadom BATES, nie paliva, on tam robil pokusy so všetkým možným. Ja som skúšal zatiaľ SX81, potom klasický sorbitolový s oxidom železitým, ale vadilo mi to červené zafarbenie všetkého... Experimentoval som s AP motormi aj AN, ale z hľadiska dostupnosti surovín, ľahkosti prípravy a hlavne bezpečnosti u mňa vyhral SX81. Tých zápalných zmesí je tiež dosť na nete, niekto zvykne iba jemne podrviť strelný prach a kým sú sorbitolové jadrá ešte makké, tak na čelá a aj na kanálik dá trochu na zlepšenie zápalnosti. Ja to ale už nerobím, pretože raz (a aj napriek tomu, že toho prachu bolo veľmi málo) mi pri zážihu raketu nadvihlo asi dva metre a roztrhlo v zadnej časti pri tryske hliníkový motor. Odvtedy už len SX81 a ver mi že to chytá spoľahlivo asi ako zápalka. Tá síra tam zohrá svoje, dobre je to popísané na stránkach LK, keď zadáš "Aditiva, TPH SX-81" tak nájdeš. Strelný prach som kúpil v poľovníctve pred takmer 15 rokmi a doteraz mi ešte trochu ostalo na pokusy. Času mám málo, preto už nerobím experimenty, aj keď iný člen fóra, tu dotiahol do dokonalosti vlastnú zmes a aj zmes na AP, dovolím si tvrdiť, že na úroveň vyššiu ako majú amíci. Ale ak to číta, zareaguje, ak nie, necháme to tak. Čo sa týka vlhkosti a pomerov, ja som sa s tým nebabral, veril som zloženiu rakeťákov keď to v 80.rokoch vymysleli. Jediné čo som skúsil je kombinácia Fe2O3 a síry, ale mal som pocit slabšieho výkonu. Takže záver pre mňa: SX81 bohate stačí na naše amatérske hobby veci.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Přibyl
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 70
- Obdržená poděkování 9
3 roků 9 měsíců zpět #5489
od Přibyl
Odpověděl Přibyl pro téma Co je to BATES?
Díky.
Tohle jsem hledal.
Co se týká úpravy povrchu čel či kanálku. Píšeš, že "někdo" používá zápalnou směs. Tedy čela se zapálí i bez? Co používáš ty? Nakka tam píše o KN+C ve směsy s isopropylem. Zajímaly by mě další možnosti. Přeci jen uhlí je bordel a dělám to doma. Už jsem experimentoval s příměsí mletého uhlí místo fe2o3 do sorbitolového paliva. Mimochodem žádný efekt - zkoušel jsem více poměrů a rozdíly neměřitelné, zato při koncentraci už několika procent palivo uhlí vysuší a blbě se s tím pracuje. A všude bordel.
Díky.
Tohle jsem hledal.
Co se týká úpravy povrchu čel či kanálku. Píšeš, že "někdo" používá zápalnou směs. Tedy čela se zapálí i bez? Co používáš ty? Nakka tam píše o KN+C ve směsy s isopropylem. Zajímaly by mě další možnosti. Přeci jen uhlí je bordel a dělám to doma. Už jsem experimentoval s příměsí mletého uhlí místo fe2o3 do sorbitolového paliva. Mimochodem žádný efekt - zkoušel jsem více poměrů a rozdíly neměřitelné, zato při koncentraci už několika procent palivo uhlí vysuší a blbě se s tím pracuje. A všude bordel.
Díky.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Rado
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 98
- Obdržená poděkování 3
3 roků 9 měsíců zpět #5488
od Rado
Odpověděl Rado pro téma Co je to BATES?
Přibyle, BATES: www.nakka-rocketry.net/impulser.html#Propellant
Propellant segments are separated within the motor by spacer rings. The spacer rings serve an essential purpose, ensuring that all the segment ends start burning immediately upon motor start-up. To maximize performance and reliability, the grain segments are cast using a dedicated mould system which allows for propellant curing under spring pressure. This is done to ensure a good bond between the casting tube and propellant. A secondary reason for curing under pressure is to eliminate all trapped air, maximizing density and providing consistent burn characteristics. After casting and trimming, the propellant surfaces are coated with Combustion Primer to ensure rapid ignition of all grain surfaces and to provide for swift motor start-up.
Čiže, jednotlivé palivové zrná sa od seba oddeľujú dištančnou podložkou, najlepšie len po obvode buď kartónom, O-krúžkom, príp samotným obalom zrna, ktorý prečnieva nad TPH pár milimetrov. Tým zostanú voľné čeá zŕn ako aj stredový kanálik. Niekto zvykne tie čelá počas výroby posypať zápalnou látkou, rovnako ako stred kanálika, aby to chytilo na jeden jediný palník zasunutý až do konca motora. Logicky, posledné palivové zrno (to čo je najďalej od trysky) nemá kanál po celej svojej dĺžke, ale len do vzdialenosti zníženej o priemer palivového zrna. Tým sa zabezpečí po odpálení palníka v podstate okamžitý "zážeh" všetkých zŕn, čo má vplyv na razantnosť štartu raketového modelu. Viac info je na stránke R Nakku, aj keď v angličtine. Pre googlenie zadaj BATES GRAIN ROCKETRY SCGEMATICS a nájdeš toho dosť.
Propellant segments are separated within the motor by spacer rings. The spacer rings serve an essential purpose, ensuring that all the segment ends start burning immediately upon motor start-up. To maximize performance and reliability, the grain segments are cast using a dedicated mould system which allows for propellant curing under spring pressure. This is done to ensure a good bond between the casting tube and propellant. A secondary reason for curing under pressure is to eliminate all trapped air, maximizing density and providing consistent burn characteristics. After casting and trimming, the propellant surfaces are coated with Combustion Primer to ensure rapid ignition of all grain surfaces and to provide for swift motor start-up.
Čiže, jednotlivé palivové zrná sa od seba oddeľujú dištančnou podložkou, najlepšie len po obvode buď kartónom, O-krúžkom, príp samotným obalom zrna, ktorý prečnieva nad TPH pár milimetrov. Tým zostanú voľné čeá zŕn ako aj stredový kanálik. Niekto zvykne tie čelá počas výroby posypať zápalnou látkou, rovnako ako stred kanálika, aby to chytilo na jeden jediný palník zasunutý až do konca motora. Logicky, posledné palivové zrno (to čo je najďalej od trysky) nemá kanál po celej svojej dĺžke, ale len do vzdialenosti zníženej o priemer palivového zrna. Tým sa zabezpečí po odpálení palníka v podstate okamžitý "zážeh" všetkých zŕn, čo má vplyv na razantnosť štartu raketového modelu. Viac info je na stránke R Nakku, aj keď v angličtine. Pre googlenie zadaj BATES GRAIN ROCKETRY SCGEMATICS a nájdeš toho dosť.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Přibyl
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 70
- Obdržená poděkování 9
3 roků 10 měsíců zpět #5484
od Přibyl
Odpověděl Přibyl pro téma Co je to BATES?
Jak se v motoru jednotliví zrna umísťují a jak se to zapaluje?
Předpokládám, že jednotlivá zrna nejsou přímo na sobě. Patří mezi ně nějaký distanční kroužek? Nebo nějaká zapalovaí tableta s kanálkem?
A jak se zapaluje? Je třeba více palníků (na konec kanálku, mezi jednotliví bates zrna), nebo stačí jeden na konec a čela zahoří sama od kanálku?
Snažil jsem se už dřív hledat, ale tyhle odpovědi jsem niíkde nenašel.
Předpokládám, že jednotlivá zrna nejsou přímo na sobě. Patří mezi ně nějaký distanční kroužek? Nebo nějaká zapalovaí tableta s kanálkem?
A jak se zapaluje? Je třeba více palníků (na konec kanálku, mezi jednotliví bates zrna), nebo stačí jeden na konec a čela zahoří sama od kanálku?
Snažil jsem se už dřív hledat, ale tyhle odpovědi jsem niíkde nenašel.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.313 sekund