- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
Co je to BATES?
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
10 roků 1 měsíc zpět #2392
od Mirek
Odpověděl Mirek pro téma Co je to BATES?
Je to sice již 5 měsíců staré téma,
ale zatím na něj nebyla žádná písemná reakce a proto, že jsem tu nejdůležitější vlastnost BATESU spíše naznačil (doufaje v debatu), sluší se napsat to zde naplno, protože jsem to zmínil v příspěvku o tryskách z reaktoplastů.
Tahový profil motoru zásadně ovlivňuje právě charakter spalování palivového zrna - tedy :
- progresivní spalování (s nárůstem plochy hoření paliva) přináší nárůst tahu, obvykle za cenu příslušného zvýšení pracovního tlaku.
- degresivní spalování ( s poklesem plochy hoření paliva) , zase přináší pokles tahu a snížení pracovního tlaku.
- neutrální spalování ( s přibližně stejnou plochou hoření paliva) , opět zhruba stejný tah i pracovní tlak.
Opět jde o jisté zjednodušení činnosti motoru, aby jsme nezabředli do mnoha problémů najednou.
Protože progresivita hoření ne BaATESovkého palivového zrna s válcovým kanálem může být 200% i více , snaha o udržení pracovního tlaku v nějakém rozumném rozsahu. Aby nebylo zase nutné dále zvyšovat i pevnost spalovací komory motoru a tím i váhu celého motoru.
Proto podle typu a charakteru daného motoru můžeme pomocí geometrie BATES zrn, výrazně ovlivnit rozsah pracovního tlaku motoru.
Mírně progresivní až neutrální hoření pro BATES zrna platí za dodržení několika podmínek.
BATES zrna musí mít délku zrna cca 1,7x průměr zrna a opravdu hořet na obou čelech zrna a v jeho vnitřním kanálku. Pouze tehdy hoření zrna na jeho čelech zrna představuje postupné zkracování délky hořícího vnitřního kanálku, u kterého zase dochází ke zvětšování plochy hoření v důsledku zvětšování průměru hořícího palivového kanálku! Počet zrn by měl být minimálně 2 !!
Při použití delších BATES zrn (pozor i na jejich větší křehkost, větší počet bublin a prasklin) , případně i nedostatečně zažehnuté nebo chybějící ( místo 2-3 zrn jenom jedno!) čelní plochy zrn dochází k výraznější mu nárůstu zahrazení a tedy a pracovního tlaku v motoru.
Snad jsem to nějak dokázal popsat ...
Mirek
ale zatím na něj nebyla žádná písemná reakce a proto, že jsem tu nejdůležitější vlastnost BATESU spíše naznačil (doufaje v debatu), sluší se napsat to zde naplno, protože jsem to zmínil v příspěvku o tryskách z reaktoplastů.
Tahový profil motoru zásadně ovlivňuje právě charakter spalování palivového zrna - tedy :
- progresivní spalování (s nárůstem plochy hoření paliva) přináší nárůst tahu, obvykle za cenu příslušného zvýšení pracovního tlaku.
- degresivní spalování ( s poklesem plochy hoření paliva) , zase přináší pokles tahu a snížení pracovního tlaku.
- neutrální spalování ( s přibližně stejnou plochou hoření paliva) , opět zhruba stejný tah i pracovní tlak.
Opět jde o jisté zjednodušení činnosti motoru, aby jsme nezabředli do mnoha problémů najednou.
Protože progresivita hoření ne BaATESovkého palivového zrna s válcovým kanálem může být 200% i více , snaha o udržení pracovního tlaku v nějakém rozumném rozsahu. Aby nebylo zase nutné dále zvyšovat i pevnost spalovací komory motoru a tím i váhu celého motoru.
Proto podle typu a charakteru daného motoru můžeme pomocí geometrie BATES zrn, výrazně ovlivnit rozsah pracovního tlaku motoru.
Mírně progresivní až neutrální hoření pro BATES zrna platí za dodržení několika podmínek.
BATES zrna musí mít délku zrna cca 1,7x průměr zrna a opravdu hořet na obou čelech zrna a v jeho vnitřním kanálku. Pouze tehdy hoření zrna na jeho čelech zrna představuje postupné zkracování délky hořícího vnitřního kanálku, u kterého zase dochází ke zvětšování plochy hoření v důsledku zvětšování průměru hořícího palivového kanálku! Počet zrn by měl být minimálně 2 !!
Při použití delších BATES zrn (pozor i na jejich větší křehkost, větší počet bublin a prasklin) , případně i nedostatečně zažehnuté nebo chybějící ( místo 2-3 zrn jenom jedno!) čelní plochy zrn dochází k výraznější mu nárůstu zahrazení a tedy a pracovního tlaku v motoru.
Snad jsem to nějak dokázal popsat ...
Mirek
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek
- Autor tématu
- Offline
- Moderátor
Méně
Více
- Příspěvky: 1246
- Obdržená poděkování 81
10 roků 6 měsíců zpět #1724
od Mirek
Číst více ...
Co je to BATES? vytvořil uživatel Mirek
Co je to BATES?
V oblasti raketových motorů a paliv se často setkáváme s označením BATES.
Pro zjednodušení života těch co tento pojem nepoznají, jsem zjusil napsat stručné vysvětlení a pár poznámek.
BATES - BALLISTIC EVALUATION TEST MOTOR -je zkratka pro balistický zkušební a hodnotící systém , který je standardizovaným systémem pro měření výkonu raketových motorů na TPH. Byl vyvinut United States Air Force Research Laboratory počátkem šedesátých let minulého století (1960 -63).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.225 sekund