Malý kapalinový raketový motor
- Marek.Otevrel
- Offline
- Nováček
Méně
Více
6 roků 1 měsíc zpět #4858
od Marek.Otevrel
Jsem zakladatel skupiny OteSpace, která se převážně zabývá vývojem nízkonákladových kapalinových raketových motorů.
Odpověděl Marek.Otevrel pro téma Malý kapalinový raketový motor
Srdečný pozdrav vážený kolego. Rád bych vás pozval na spolupráci s naším sdružením OteSpace na vývoji kapalinových motorů. Právě vyvíjíme bi-kapalinový motor PEPE-200 o design tahu 200N. Motor pracuje s koncentrovaným stabilizovzným (!) peroxidem (87%, destilujeme sami) a se speciální směsí "HYPPO" (hypergolic polar mixture, neobsahuje hydrazin ani jiné jedy), která, jak název napovídá, reaguje samozápalně při kontaktu s peroxidem. Motor má měnitelnou světlost injektoru. Díky této unikátní vlastnosti je možno kontrolovatelně měnit tah v širokém rosahu a navíc lze motor pomalu "nabíhat" a tím předejít rizikům "hard startu" (výbuchu). Loni v Červnu jme provedli první úspěšné zkoušky prototypu s nechlazenou komorou; video zde:
V současné době pracujeme na vývoji elektrického zubového čerpadla pro pohonné hmoty a na vývoji ablativní komory. Pokud máte zájem s námi spolupracovat, dejte mi vědět. Díky. Zdraví Marek Otevřel, 777562559, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
V současné době pracujeme na vývoji elektrického zubového čerpadla pro pohonné hmoty a na vývoji ablativní komory. Pokud máte zájem s námi spolupracovat, dejte mi vědět. Díky. Zdraví Marek Otevřel, 777562559, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Jsem zakladatel skupiny OteSpace, která se převážně zabývá vývojem nízkonákladových kapalinových raketových motorů.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- petrs
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 11
- Obdržená poděkování 2
6 roků 6 měsíců zpět #4766
od petrs
Odpověděl petrs pro téma Malý kapalinový raketový motor
Zdravím Rakeťáky
dlouho jsem nenapsal o svých pokusech, tak alespoň krátké shrnutí. Novou spalovací komoru, kterou jsem jsem zde představil na několika fotkách před třemi měsíci, jsem několikrát zkoušel spustit, ale vždy to bylo s velkým přebytkem paliva, stěna komory se neohřála ani na 70 ° C, líh se neodpařoval, jak jsem předpokládal a směšování kapalina plyn neumožňovalo dobré hoření. Použitý regulační ventil nešel patřičně přiškrtit. Na další pokusy jsem dal ventil s menší světlostí a jemnější regulací a nastavil menší přetlak na hladinu paliva. Jemnou prací s přípustí paliva se podařilo komoru dostatečně ohřát, ale hoření bylo velmi nestabilní a nešlo najít rozumný poměr nastavení ventilů.
Moje vysvětlení toho jevu: pokud se krátkodobě v komoře vyskytly obě složky v dobrém poměru, prudce se zvýšil tlak na hodnotu blízkou plnícímu tlaku a poměr složek se rozhodil...
Závěr je: zcela přehodnotit systém dopravy paliva, udělat jiný vstřikovač - jeden centrální, schopný rozprášit tekuté palivo. Myšlenka odpařování paliva na vnější stěně komory nebyla dobrá - ale inspiroval jsem se modelářskými proudovými motory, kde se systém odpařovacích trubic úspěšně používá.
Současné studené počasí zastavilo moje pokusy a je čas přemýšlet. Jedna inspirace je tady:
www.kosmonautix.cz/2017/01/raketa-ktera-je-skutecne-na-baterky/
přikládám fotky z pokusů, které jsem dělal koncem listopadu - zajímavé byly i zvukové projevy, ale k praktickému použití to má ještě daleko.
dlouho jsem nenapsal o svých pokusech, tak alespoň krátké shrnutí. Novou spalovací komoru, kterou jsem jsem zde představil na několika fotkách před třemi měsíci, jsem několikrát zkoušel spustit, ale vždy to bylo s velkým přebytkem paliva, stěna komory se neohřála ani na 70 ° C, líh se neodpařoval, jak jsem předpokládal a směšování kapalina plyn neumožňovalo dobré hoření. Použitý regulační ventil nešel patřičně přiškrtit. Na další pokusy jsem dal ventil s menší světlostí a jemnější regulací a nastavil menší přetlak na hladinu paliva. Jemnou prací s přípustí paliva se podařilo komoru dostatečně ohřát, ale hoření bylo velmi nestabilní a nešlo najít rozumný poměr nastavení ventilů.
Moje vysvětlení toho jevu: pokud se krátkodobě v komoře vyskytly obě složky v dobrém poměru, prudce se zvýšil tlak na hodnotu blízkou plnícímu tlaku a poměr složek se rozhodil...
Závěr je: zcela přehodnotit systém dopravy paliva, udělat jiný vstřikovač - jeden centrální, schopný rozprášit tekuté palivo. Myšlenka odpařování paliva na vnější stěně komory nebyla dobrá - ale inspiroval jsem se modelářskými proudovými motory, kde se systém odpařovacích trubic úspěšně používá.
Současné studené počasí zastavilo moje pokusy a je čas přemýšlet. Jedna inspirace je tady:
www.kosmonautix.cz/2017/01/raketa-ktera-je-skutecne-na-baterky/
přikládám fotky z pokusů, které jsem dělal koncem listopadu - zajímavé byly i zvukové projevy, ale k praktickému použití to má ještě daleko.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
6 roků 9 měsíců zpět #4687
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Malý kapalinový raketový motor
To je asi oprávněná obava, ale správně provedeným těsněním a mazáním by se tomu mělo dát zabránit.
M
M
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- petrs
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 11
- Obdržená poděkování 2
6 roků 10 měsíců zpět #4685
od petrs
Odpověděl petrs pro téma Malý kapalinový raketový motor
V případě pístové nádrže paliva tlakované okysličovadlem se trochu bojím možnosti vzniku výbušné směsi nad pístem v případě drobné netěsnosti, nebo i od zbytku paliva na stěnách.
Mám vyzkoušeno, co dokáže dobře namíchaná směs acetylenu a kyslíku fouknutá do PET lahve. Ale jen pokud se to úmyslně zapálí.
V nějakých Bezpečnostních doporučeních pro práci s O2 jsem se dočet, že samovznícení hrozí až od 30bar výše, tak profouknutí prostoru nad pístem tlakovým vzduchem po přistání před další manipulací by asi stačilo. U tribridu to asi neřeší?
P
Mám vyzkoušeno, co dokáže dobře namíchaná směs acetylenu a kyslíku fouknutá do PET lahve. Ale jen pokud se to úmyslně zapálí.
V nějakých Bezpečnostních doporučeních pro práci s O2 jsem se dočet, že samovznícení hrozí až od 30bar výše, tak profouknutí prostoru nad pístem tlakovým vzduchem po přistání před další manipulací by asi stačilo. U tribridu to asi neřeší?
P
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal K
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 261
- Obdržená poděkování 9
6 roků 10 měsíců zpět #4684
od Michal K
Odpověděl Michal K pro téma Malý kapalinový raketový motor
Ahoj,
pro letadlo bys stejně nádrže s písty potřeboval. Manévrující rakety (země-vzduch) je taky mají.
Odříznout z tribridu hybridní fázi a nechat jen spalování alkoholu se přímo nabízí a řekl bych, že je to hodně perspektivní cesta.
Dimenzování nádrží pro tlakovou dodávku paliva se u těchto malých motorů na hmotnosti moc výrazně neprojeví. "Čerpadlové" příslušenství vyjde těžší.
M
pro letadlo bys stejně nádrže s písty potřeboval. Manévrující rakety (země-vzduch) je taky mají.
Odříznout z tribridu hybridní fázi a nechat jen spalování alkoholu se přímo nabízí a řekl bych, že je to hodně perspektivní cesta.
Dimenzování nádrží pro tlakovou dodávku paliva se u těchto malých motorů na hmotnosti moc výrazně neprojeví. "Čerpadlové" příslušenství vyjde těžší.
M
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- petrs
- Autor tématu
- Offline
- Nováček
Méně
Více
- Příspěvky: 11
- Obdržená poděkování 2
6 roků 10 měsíců zpět #4678
od petrs
Odpověděl petrs pro téma Malý kapalinový raketový motor
S tím čerpadlem poháněným stlačeným vzduchem jsi mě připomněl již dříve odloženou myšlenku pístové nádrže ( viz tribridní motor). Nebo také v odkazu zde:
www.lietadla.com/vyzbroj/x-4.htm
je tam detailně popsán malý kapalinový motor s trubkovými pístovými nádržemi s pohonem stlačeným vzduchem, spalovací komora měla vnitřní průměr jen 53mm, kritický průměr trysky 13mm.
Takže by asi bylo reálné při použití N2O jako okyličovadla, stejné medium použít pro dopravu paliva do komory - viz tribridní motor v poslední fázi své činnosti. Dalo by se jít na slušný pracovní tlak v komoře a nebylo by potřeba redukčních ventilů. Stěny nádrže by se musely ale patřičně dimenzovat. Ale to až po zkouškách s motorem s GOX.
Petr
www.lietadla.com/vyzbroj/x-4.htm
je tam detailně popsán malý kapalinový motor s trubkovými pístovými nádržemi s pohonem stlačeným vzduchem, spalovací komora měla vnitřní průměr jen 53mm, kritický průměr trysky 13mm.
Takže by asi bylo reálné při použití N2O jako okyličovadla, stejné medium použít pro dopravu paliva do komory - viz tribridní motor v poslední fázi své činnosti. Dalo by se jít na slušný pracovní tlak v komoře a nebylo by potřeba redukčních ventilů. Stěny nádrže by se musely ale patřičně dimenzovat. Ale to až po zkouškách s motorem s GOX.
Petr
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Moderátoři: Koudy
Vygenerováno za 0.356 sekund