Velké rakety - Sázená 2013 - reportáž.
Reportáž – Rakety v Sázené 2013.
Letošnímu , již IX. Ročníku setkání stavitelů velkých raket v Koprníku předcházelo opravdu dost komplikací i v oblasti přípravy a organizace , o klasických žertících počasí nemluvě. Z těch by mělo bolesti hlavy i slavné orákulum ve věštírně v Delfách. Tyto problémy již popsal Petr Vysloužil v komentáři na webu RMK Praha:
A nyní již k samotné akci. Neplánované laškování s bacily způsobilo výrazné snížení mojí provozuschopnosti a tak jsem byl nakonec rád, že jsem dorazil do Sázené aspoň na sobotu.
Při příjezdu do areálu letiště jsem si začal reálněji uvědomovat rozsah odvedené práce! Přijel jsem s Michale Krausem po půl deváté , Michal zaparkoval auto vedle vozů již stojících a vyrazili jsme na obhlídku bojiště. Klubový dvojitý hangár sloužící pro technickou přejímku modelu modelů a ostatní organizační aktivity a také jako zázemí pro nepostradatelný bufet ( bez něj by to v chladném a větrném počasí prostě nešlo, dále Pandyho „ředitelský“ stan a prostor mezi byl vyplněn stoly a lavičkami pro krmení dravé zvěře a debaty.
Po ohlášení se a úvodním setkání si připravuji „pracoviště“ v závětří stanu Dušana Adamce. Dva kusy krycí plachty z přívěsného vozíku poskytují prostor pro naše modely a ostatní příslušenství.
Vyrážím do vyznačeného prostoru pro starty modelů a stavím svoje rampy, dvě prutovky fí 6 mm , další skládací prutovka s výměnnými tyčemi fí 8 mm a fí 10 mm podle potřeby. Ještě natáhnout 20 m odpalovací kabel a připravit odpalovač ( kondenzátorovou roznětnici).
Po vybalení následuje registrace , startovné, stravenky a další. Na přejímku naštěstí nemusím , mám zde starší modely které již přejímku absolvovali. Novinkou letošního ročníku je i odevzdávání vyplněné letové karty pro každý i opakovaný start modelu.
Rychle si připravím Kováře 1 na tzv. kalibrační let , ať je vidět jak fouká nahoře vítr. Vše proběhlo Ok , pouze jsem se prošel pro model do pole s řepou.
Poté startuje Michal Křížek s bílo-červeným modelem Diana na motor ESTES D , délka 1100 mm, 240 gr. Pěkný ,typický let na BP motor , po výmetu v silném nárazovém větru došlo k částečnému zamotání šnůr a padák se zcela nerozvinul. Model bez problémů a poškození přistál blízko rampy.
Kolem 10 hodiny probíhá nástup účastníků s modely a společné fotografování . Po něm následuje ještě předletový brífing s aktuálními informacemi a pokyny. Kolotoč startů se rozbíhá naplno. Je poměrně chladno , fouká dosti silný, nárazový vítr – co není moc vítané.
Na startu je Matěj Pavlanský s modelem Bety , má negativní sklon náběžné hrany stabilizátorů, délka 650 mm, průměr 80 mm, váha 570 gr, 100 Ns . Pěkný , přímý a stabilní let.
Následuje dlouhá , štíhlá Lyra 01 M Křížka , délka 1000 mm, fí 45 mm, váha 680 gr , motor 100 Ns na SX81. Model předvádí typický let modelů řady Lyra, zdánlivě pomalejší start a kousek nad rampou motor dává mohutný kopanec s výraznou akcelerací ( nutno na to dávat pozor při focení). Krásný let po všech stránkách s úspěšným návratem .
Na rampě je moje “ 59-ka“ , délka 1250 mm, fí 59 mm, 570 gr, 1XROS , dlouhý model letí stabilně s typickým příklonem proti směru větru . Let a přistání OK.
Momentálně je letové okno a tak ho zaplňuji s dalším klasickým modelem na 1XROS , Kovářem 1, délka 1035 mm, 53 mm, 507 gr. Let a přistání OK.
Nyní má slovo Karel Jeřábek se svým klasickým UFO na 1xROS, délka 430 mm, fí 370 mm ,váha 450 gr. V silném větru se UFO výrazněji nakloní proti směru větru , ale vše dobře dopadne.
A je tu další let mojí „59-ky“ , na 1xROS . Start a let byl OK, ale po výmetu se padák nerozvinul a model přistával naplocho a šikmo do pole s řepou, bez následků , až na ohlíněné stabilizátory. Prostě , když člověk něco opomene , tak se mu to vrátí …
Na rampě se ukázala polomaketa US rakety Honest John , typu zem-zem, na 1xROS, délka 950 mm , fí 68 mm. Model předvedl rychlý let po lehce vlnovkovité dráze s úspěšným návratem.
Mezitím Karel Jeřábek připravil ke startu svého Terminátora na 1xROS, délka 1000 mm, fí 84 mm, padák typu X , sešitý z 5-ti různobarevných čtverců tkaniny. Krásný start i let s elegantním návratem na X padáku.
Na startu se objevil další model veterán , M Křížek s modelem Pluto, délka 1200 mm, fí 80 mm, váha 1300 gr, reload motor 150 Ns na SX 81. Roky prověřený model i motor dal pěkný a stabilný let a úspěšný návrat na padáku.
Nyní již přichází na řadu opravdu velké modely. Vojta Chvátil přivezl překrásnou polomaketu US klasiky – Saturn 1B. Model o délce 2075 mm, průměru 200 mm, váha 5000 gr, na motor Astra H200. 320 Ns SX81. Model je dělěný na trupovou a hlavicovou část, každá na svém padáku. Pěkně vypracovaný model a mnoha povrchovými detaily je i hodně fotogenický. Pro zlepšení aerodynamické stability byla na spodu trupu přidána i trojice průhledných plexisklových stabilizátorů. Krásný start s rychlým náběhem motoru byl velmi působivý a divácky atraktivní, model se po startu trochu naklonil proti větru a majestátně letěl do apogea. Po výmetu , při dělení modelu došlo bohuže l k utržení šnůr hlavního padáku pro trup modelu a model tvrději přistál - naplocho v poli s řepou. Hlavice na svém padáku přistála OK. Následky na trupu nebyli tak zlé – ulomené stabilizátory. Věřím , že příští start tohoto modelu bude 100% úspěšný .
A Grumlík dal na rampu svého Liliputa na 1xROS, délka 420 mm, průměr 38 mm, váha 650 gr. Krátký model si vyžadoval těžší hlavici pro vyvážení . I tak byl jeho start hodně rychlý a udělal „žíznivou čáru“ , s úspěšným návratem.
Další z velkých modelů - polomaketu postavil Zdeněk Burda , jde o legendární nosič z programu Apollo. Model Saturnu V o délce 1100 mm ( spíše 1400 mm), průměr 180 mm ?, váha 4000 gr. , motor Astra H200, 320 Na SX81. Model startoval z robustní rampy s C-profilem. Opět překrásný a působivý start a let do apogea. Bohužel po výmetu opět problémy s návratovým systémem a tak došlo k situaci s označením „ sestup bez návratového zařízení“. Rozsah poškození modelu neznám.
Dalším startujícím veteránem byl můj Tlouštík na 3xROS , starší model - za poslední dva roky absolvoval již 13 startů, toto je 14-tý!! Délka modelu 1400 mm, průměr 104 mm, váha 1 690 gr.,120 Ns. Model se po startu odklonil proti větru , výmet proběhl za apogeem , s dosti opožděným otevřením padáku , ale nakonec vše Ok.
Na blízké rampě připravil Karel Urban ke startu svoji polomaketu V2 , délka 1400 mm, průměr 154 mm, váha 3000 gr, motor opět Astra H200, 320 Ns na SX81. Krásný start s rychlým náběhem motoru. Po startu v důsledku větru opět mírný odklon proti směru větru a let do apogea . Další úspěšný let i návrat.
A už tu byl první zahraniční účastník , Stano Pem s modelem na 3xROS, pro tento let jej však osadil pouze 2xROS. Model s laminátovým trupem ,délka 1200 mm, průměr 75 mm, váha 1500 gr ?? - na 2xROS je to celkem dost. Zřejmě se mu nechtělo běhat daleko za modelem. Model při startu živě zabral a předvedl plně úspěšný let. Letěl již na Koprníku i v Suché.
Následoval již druhý dnešní let mého Tlouštíka 3xROS( celkem 15-tý). Vše OK.
Pavel Holub představil bílo-šedou polomaketu sondážní rakety z 60-tých let Astrobee D , délka 1342 mm, průměr 51 mm, váha 620 gr. , 1XROS. Model udělal poněkud pomalejší , majestátný let ( vzhledem ke hmotnosti ) , ale výmet a návrat byl plně úspěšný.
Matěj Pavlanský připravil ke startu nosnou raketu Energia – bez raketoplánu Buran. Model má výmet padáku ovládaný RC soupravou , délka modelu 1200 mm. , průměr 180 mm (přes boostery),váha 3700 gr, motor I268 , 480 Ns . Model elegantně odstartoval s jistým zpožděním (pomalejší náběh motoru), s efektním snopem jisker a výrazným dýmem . Po dohoření motoru stratil model dynamickou stabilitu a udělal looping a padal k zemi bez výmetu padáku ( v důsledku technické poruchy nedošlo k výmetu) . Dopad neměl nějak fatální následky a Matěj ho opět zprovozní. Motor v důsledku horšího zážehu nedal předpokládaný výkon, ale i tak je to neporovnatelně lepší než dosavadní pokusy. I nyní kdyby neselhal výmet , bylo by to OK.
Lojza Grumlík letěl s modelem „Baculka“ na 2xROS, délka 650 mm, průměr 78 mm, váha asi do 1000 gr. ??. Model svižně odstartoval a dal celkem stabilní let i s návratem.
Na vzdálené rampě zatím Pandy připravil k letu Růžového Pantera, délka 1950 mm, průměr 100 mm, váha 7200 gr, hybridní motor Ic= 1200 Ns. Po zážehu tablety pyrozažehovače došlo k jejímu rozlomení a jen k částečnému otevření pyroventilu. Tok N2O byl minimální a palivové zrno hořelo s pomocí obsaženého AP. Velká smůla zhatila hromadu práce i očekávání z tohoto startu. Pandy se ovšem nevzdal.
Premiéru na našich akcích měl pěkný model meteorologické rakety Meteor 1 od Petra Pazoura. Délka modelu 2600 mm, průměr 127 mm, váha 2600 gr, motor Astra H200, 320 Ns Sx81. Model ukázal po všech stránkách hezký a úspešný start, let i návrat. Gratuluji Petře!
S modelem ASP (Atmospheric Sounding Projectile) - US sondážní raketa
startoval Petr Vysloužil, délka 1630 mm, průměr 75 mm, váha 1700 gr., motor Astra G105, 160 Ns na SX1. Model měl premiéru v Suché, toto byl již druhý start. Jak je u Petra obvyklé, vše proběhlo tak jak mělo a přibyl další plně OK let i návrat.
Agilní Michal Křížek letěl s největším modelem řady Lyra – Lyra 03, délka 2400 mm, 106 mm, váha 5640 gr. , motor 640 Ns na SX81, elektronika PerfectFly, 2 padáky. Krásný a působivý start a let velkého modelu s úspěšným návratem.
Dalším modelem Petra Adama byla polomaketa V2 na 1XROS, délka 700 mm, průměr 90 mm, váha 600 gr. Model již má také několik startů za sebou. Hbitý start menšího modelu s přímým letem a spolehlivým návratem.
A už zde byla další divácká lahůdky Šakal Dušana Adamce, délka 2975 mm, průměr 120 mm , váha 17 700 gr, motor 2250 Ns . Trup modelu z fenolických trubek, elektronický výmet + pyrovýmet , dělení na 3 části, tři padáky. NaNO3 a Mg dává plamenu z motoru výraznou barvu a jas, mohutný zvuk motoru , navozuje představu proudové stihačky s forsáží. Dlouhý chod motoru a velký model umocňují zážitek z letu modelu. Model dosáhl výšku cca 770 m, úspěšně se rozdělil na 3 díly které přistály na 3 padácích. Zajímavý je pískavý hukot vydávající model po dohoření motoru. Podle Dušana by to mohl být i účinek dnového Al prstence s řadou vylehčovacívh otvorů na které působí dnový podtlak! Dušan s pomocníky se pěkně prošli při návratu dílů do depa.
Do peletonu startů vstupuje i Michal Kraus s polomaketou Black Brant X , délka 1600 mm, průměr 57 mm, váha 1150 gr., motor AeroTech G 71R, 120 Ns , AP , padák 760 mm. Štíhlý model razantně odstartoval s výrazným plamenem AP motoru , pěkný let a návrat na bílo-červeném padáku.
Do dění na rampách opět vstupuje Pandy s dalším ( rehabilitačním) startem Růžového Pantera. Růžový Panter tentokrát odstartoval bez nejmenšího zaváhání s výrazným plamenem i zvukem, který jako by ne a ne skončit. Model se ocitl mimo přímé viditelnosti a až po „delší“ době se objevil v rozložené podobě jak se snáší do nehezké dálky. Pandy s pomocníky vyrazil na vyhledávací a záchrannou akci! Mode l dosáhl dostup krásných 1020 m !! Gratuluji! Záchrana se povedla a Panter skončil v láskyplné péči Pandyho.
Dalším velkým navrátilcem v novém hávu byl velký Patriot Karla Urbana , tentokrát s motorem Astra I290, 590 Ns na SX81, délka 2150 mm, průměr 154 mm, 4320 gr. Starší harcovník měl původně pohon 12xROS a prodělal motorickou omlazovací kůru. Překrásný a působivý start s hukotem pěkně velkého vzdušníku pokračoval do apogea. Po výmetu bohužel došlo k utržení padáku a následnému tvrdšímu přistání do pole. Rozsah poškození neznám, ale věřím v jeho další starty.
Petr Adam předvedl starší model 1xROS černo-žlutá, 1230 mm ,průměr 50 mm, váha 260 gr - model pro výškovou soutěž (Svojek). Model předvedl rychlý start a přímý let do slušné výšky (cca 400 m a víc) s pěkným návratem. Hmotnost modelu s 1XROs říká vše.
Karel Jeřábek také provedl modernizaci pohonu svého modelu Little Joe II , po jeho poškození když nechytli všechny ROS ve svazku. Modernizovaný model : délka 2150 mm, průměr 300 mm, 2 750 gr., motor Astra H200, 320 Ns na SX81., výmet řízený RC, apogeum v 5,7 sec. Perfektní start byl hodně působivý a Karlova „popelnice“ šplhala do nebývalé výšky , kde předvedla výmet , dělení modelu a perfektní přistání na padácích.
A opět na scéně M Křížek, tentokrát s modelem Lyra 02 , délka 1630 mm, průměr 70 mm, váha 2 120 gr., motor 340 Ns , 2x padák, el. časovač.. Štíhlá , jehlovitá Lyra dala rychlý start a působivý let do neznámé výšky s úspěšným návratem na kozmodrom.
Následoval již dnešní 3-tí let let mého Tlouštíka na 3xROS (celkově 16 –tý let). Vše OK s krásným návratem.
Petr Adam opět připravil start své černo-žluté výškovky na 1xROS. Okamžitě po odpálení palníku došlo ke CATO, tak rychle, že nestačila zareagovat bezpečnostní podložka na vrchu ROS a umožnit vyražení vnitřního pouzdra ROS nahor a vnějšího pouzdra nadol!! Došlo ihned přímo k vytržení celého zalemovaného termosetového tryskového dna nadol . To dalo modelu počáteční kopanec který ho vynesl do cca 6-7 m výšky s dýmem a plamenem z udržovací slože ( otázkou je jestli v motoru nezůstalo i a nehořelo i prachové zrno – v motoru zůstala neobvyklá krusta na stěnách, právě tam kde je zrno). Tam se model zastavil a pomalu se otáčel a padal nadol k rampě. Hezky je to vidět na sekvenci mojich snímků IMG 6722 až 6730 (9 snímků) při zvětšení 1:1!! Pokuď byla kinetická energie exploze omezena jen na energii termosetové trysky , nebyla dynamická zátěž trupové přepážky a trupu tak velká , jako v případe vymetení i hmoty vnějšího pláště nadol. Motor mám doma. Časem nafotím a dám na web …
Stano Pem připravil na start svůj model meteorologické rakety Astrobee 1500 , měla již premiéru letos v Suché. Délka 160 mm, průměr 120 mm, motor SB 340 Ns. Model ukázal pěkný start i let nahor . i když o něco méně než bych pro 340 Ns očekával, to znamenalo i jiné apogeum. Výmet a návrat byl úspěšný , ale na modelu udělal přímo ukážkový „zipper“ - můj snímek IMG 6762 !!
Následoval již 4-tý dnešní start mého Tlouštíka na 3xROS ( celkem jeho 17-tý let) za dvě sezony.! Opět vše OK s krásným návratem.
Dalším aktérem byl Béda s RC modelem rakety „Stříbrný sršeň“. Délka modelu 1050 mm,Al trup o průměru 50 mm, váha 550 gr., motor cca 30 Ns (3 kp po dobu 1 sec), co je na obsah 50 gr SB paliva dost málo – Isp=60 , místo Isp=100-110 !! Podrobný snímek modelu IMG 6750. Model pěkně odstartoval a letěl do apogea. Dále se překlopil a následoval let, či plochý pád až na zem. Až tak nějak moc řízené mi to nepřipadalo. Ono to řízení a jeho skutečná účinnost , také není sranda. Na sekvenci snímků IMG 6774 až 6772 je vše vidět od startu až skoro do přistání?
Michal Křížek připravil již druhý dnešní start Lyry 03 , délka 2400 mm, 106 mm, váha 5640 gr. , motor 640 Ns na SX81, elektronika PerfectFly, 2 padáky. Při staru mne překvapil rychlý náběh motoru. Opět vše OK.
Moje 59-ka na 1xROS si dala ještě další let. Opět vše OK.
Michal Křížek připravil svoji Dianu, , délka 1100 mm,průměr 42 mm, váha 240 gr, tentokrát na delaborovaný ohňostrojový motor ( PE trubka), cca 16 Ns , palivo BP. Pěkný, pomalejší let na BP motor s úspěšným výmetem a návratem. Snímky IMG 6788 až 6794.
Petr Adam udělal ještě další let s svou druhou (zbylou) černo-žlutou výškovkou na 1xROS, délka 1230 mm, průměr 50 mm, 260 gr. Plně úspěšný let i návrat.
Posledním letem byl neuvěřitelný , již třetí dnešní let Pandyho Rúžového Pantera!!! Délka 1950 mm, průměr 100 mm, váha 7200 gr, hybridní motor Ic= 1200 Ns. Motor po zážehu vyvinul velmi silný zvukový efekt spolu s velkým a výrazným plamenem a postupně mizel z dohledu. Vše nakonec dobře dopadlo a model se úspešně navrátil a byl Pandym a podpůrnou jednotkou nalezen a dopraven do depa. Dosažená výška 998 m !! Bravo Pandy!!
Mezitím probíhali odchody dalších účastníků a návštevníků. Potom již následovali klasické sklízecí a debordelizační činnosti! Demontáž zbývajících ramp, úklid větších kusů zbytků a odpadků, vytahování a úklid vytyčovacího materiálu a tabulí , skládání velkých klubových stanů a dalšího s různou mírou podpory. Hodně toho jěště zůstalo na neděli dopoledne.
Na závěr bych rád vyjádřil velké díky všem , kteří se podíleli na přípravě a zabezpečování průběhu akce. Akce na novém místě a v nových podmínkách je opravdu pořádným záběrem.
Velké díky patří i všem , kteří zabezpečovali chod občerstvení v náročných podmínkách a vytvářeli tak pohodu pro návštěvníky i účastníky akce.
Podle Petrovi tabulky startů bylo uskutečněno 42 startů (doložených) , plus 1-2 nedoložené. Celkový impuls použitých raketových motorů dosáhl zatím nejvyšší zaznamenané hodnoty, a to 12456 Ns !!
Letošní ročník akce měl několik specifik. Absence vícestupňových modelů raket ( Dragon, Michal Křížek, RomanMaňásek, Petr Pavlík, Jirka Vyšata , …).
Žádná CATO většího motoru a pouze 1x bouchlá ROS!
Velké rozšíření počtu použitých motorů na SX81 , hlavně v silnějších třídách (nad 100 Ns).
Vyskytli se i pěkné kuriozity: Michal Křížek odstartoval model v silném větru a tento model se na padáku vrátil prakticky skoro přímo na rampu, podle zásady „ kudy jde model nahoru, tudy se vrací i dolů“ !!
Škoda , že se nemohli zúčastnit další skalní rakeťáci byla by to ještě perfektnější akce!
Vzhledem k náročnějším letovým podmínkám v dopoledních hodinách , se vše povedlo a stihlo nade vše očekávání a myslím , že byli spokojeni jak návštěvníci , tak i účastníci.
Za všechny případné chyby, omyly , překlepy a nepřesnosti se omlouvám , ale musím vycházet z toho co je k dispozici.
Krásná polétání a setkání na dalších akcích přeje
Mirek
Diskutujte o totmto článku ve fórech (7 odpovědí).
link:
www.raketaci.cz/index.php/knihovna-jen-s...egory/72-sazena-2013
Tím se už podařilo doplnit chybějící foto-části z našich akcí 2013 a 2014!! Ufff !!
Doplnění galeriíí je hodně důležité. Při návštěvě webu je Galerie tím nejvíce navštěvovaným místem.
Mirek
MK
takže asi do budoucna nevymřeme .....
Jako důkaz je jedno foto z akce v Sazené ... , vi'd příloha
Mirek
Dobrý den,
dnes jsme s malými syny byli již podruhé na Vaší akci a byli jsme nadšení!
Náš téměř 6 letý syn je už víc než dva roky blázen do raket, raketoplánů, vesmíru... Doma si ze všeho, co najde "staví rakety", má jich už desítky (z papírů, pet lahví, kartonů...), naučil to spolužáky v mateřské škole a s nadšením přivítal dnešní akci na Sazené. Byl to pro něj zážitek, kterému se jen tak něco nevyrovná - myslím, že pokud "Ježíšek" nepřinese letos další raketu, bude to malér ))
Ještě jednou díky a přejeme Vám mnoho zdaru a dalších podobných setkání, na kterých asi nebudeme chybět!
V úctě,
Magda H******** (maminka)
jeste doplnim ze maminka prijela z Brna a vubec netusim ktera to byla
www.rmkpraha.cz/sazena2013album/index.html
Mirek
díky za opravu, Přidávám sem ještě tabulku - seznam startů s ůdaji o modelech .....
Mirek
Koudymu se nemohu dovolat, tak s tím zatím nemůžu nic dělat !!
Mirek
Po očku to tu sleduji, ale jinak si řeším své problémy
Koudy